Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is meteen een nekslag voor ev rijden, want die auto's zijn relatief zwaar.
Was te verwachten, en electrisch rijden heeft geen zak met het milieu te maken inderdaad.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:45 schreef daNpy het volgende:
Wederom op leeggewicht, geen zak met het milieu te maken, wel lekker cashen
Ja eens. Ik denk wel dat het uiteindelijk de norm wordt, maar dat gaat tijd kosten.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.
Daar dan een kwart van neem ik aan? Want anders slaat het idd nergens op.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef HSG het volgende:
Dus bij de lichtste veriant EV kost het ¤ 199 per kwartaal? Mijn auto (benzine) is groter dan de Peugeot e-208 en ben goedkoper uit.
De bedragen zijn per kwartaal. betaal ik iets meer dan ¤55,-. Voor de EV is het dan ¤66,-.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Daar dan een kwart van neem ik aan? Want anders slaat het idd nergens op.
Ik betaal nu nog geen ¤80 per kwartaal voor mijn benzine auto.
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is meteen een nekslag voor ev rijden, want die auto's zijn relatief zwaar.
Dat gaat zeker tijd kosten.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja eens. Ik denk wel dat het uiteindelijk de norm wordt, maar dat gaat tijd kosten.
Een paar jaar niet, maar vanaf 2030 of 35 ofzo zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop. Dus dan droogt de tweedehandsmarkt ook op en zal je vanaf 2040 ofzo vrijwel alleen maar EVs hebben.quote:Op woensdag 7 juni 2023 09:57 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.
Net alsof ze in Bulgarije, Roemenie etc. zich allemaal gaan conformeren aan de EU-regelgeving.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:06 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.
Ik moet het allemaal nog maar zien.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:10 schreef Tijn het volgende:
[..]
Een paar jaar niet, maar vanaf 2030 of 35 ofzo zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop. Dus dan droogt de tweedehandsmarkt ook op en zal je vanaf 2040 ofzo vrijwel alleen maar EVs hebben.
quote:Benzine-auto honderden euro's goedkoper in de wegenbelasting dan EV
De vraag is natuurlijk of de politiek vasthoudt aan het voornemen om elektrische auto's vanaf 2026 over één kam te scheren met benzineauto's. Zo kost een Peugeot 208 op benzine (955 kg) per kwartaal 'maar' 104 euro in de wegenbelasting en een Volvo XC40 T2 (1480 kg) 223 euro. In beide gevallen ben je jaarlijks 380 euro meer aan mrb kwijt voor de elektrische variant.
Wie wil dan nog een elektrische auto?
Als de overheid elektrisch rijden écht wil stimuleren, dan lijkt ons dit niet vol te houden. Tenzij benzine nog veel duurder wordt gemaakt, of de overheid andere maatregelen neemt om het auto's met verbrandingsmotor lastiger te maken.
Inmiddels is er een brede politieke meerderheid voor het belasten van gebruik in plaats van bezit. Dat wil zeggen, het invoeren van een kilometerheffing. Ook daarmee zou je auto's die geen of nauwelijks CO2 uitstoten, kunnen bevoordelen. Maar of dat inderdaad gaat gebeuren, is nog totaal onduidelijk. Het lijkt dan ook sterk dat kilometerheffing al binnen drie jaar wordt ingevoerd. Kortom: wordt vervolgd!
Ik voel een verhoging aankomen voor de benzine auto's.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]
Ja, m'n Volvo weegt al 1.975 kilo en dat is niet eens een EV.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Even los van de hele EV-discussie is het ook best fucked voor de automobilist dat door wettelijke eisen (niet afgedwongen door Nederland alleen natuurlijk) auto's steeds zwaarder worden, maar belastingen nog steeds deels gebaseerd zijn op het gewicht. Niet enorm lang geleden was een stadsautootje 800 kilo of nog minder, een compacte hatchback rond de ton, en enkel de echt grote jongens (terreinwagens en topklasse limousines) gingen richting de 2000 kilo. Alles is echter steeds groter en zwaarder geworden, een basis-Golf weegt onderwijl 1300 kg.
Als geen hond die auto's nog nieuw of tweedehands koopt is dat wel degelijk een probleem.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:06 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.
Maar dat gaat niet gebeuren.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als geen hond die auto's nog nieuw of tweedehands koopt is dat wel degelijk een probleem.
Netjes gemeld dat er meer info via de bronquote:Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.quote:
Wat als je geen keuze hebt en EV's de enige autos zijn die nog verkocht mogen worden?quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Grote probleem blijft toch vooral waar je al die auto's moet opladen? Tenzij het straks net als een benzineauto in 2 minuten kan bij de pomp.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Goedkoper hangt af van de tarieven.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Was toch te verwachten.
Welke groene debiel nog in dat EV sprookje gelooft dat elek rijden "schoner" en " goedkoper" is dan een benzineauto, is wel erg eigenwijs.
Nee, want het wordt je gewoon door je strot geduwd. Daarnaast zijn er op termijn geen brandstof wagens meer te koop, nieuw, dus ga je of een gebruikte brandstof auto kopen of een nieuwe EV. En die belasting op brandstof wordt gewoon verhoogd tot iedereen een EV heeft en dan wordt (de belasting op) stroom duurder.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Grote probleem blijft toch vooral waar je al die auto's moet opladen?
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.quote:Tenzij het straks net als een benzineauto in 2 minuten kan bij de pomp.
Ik snap niet zo goed dat iedereen zich zo druk maakt over die range. Hoe vaak rijdt de gemiddelde persoon 400km op 1 dag? Natuurlijk zijn ze er, maar meer niet dan wel.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Iedereen zal dan toch een (eigen) laadpaal voor de deur willen(?)quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Komt er ook.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:16 schreef BertV het volgende:
[..]
Ik voel een verhoging aankomen voor de benzine auto's.
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Oh ja?quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goedkoper hangt af van de tarieven.
Schoner wel, CO2 besparing is ongeveer een factor 3 over de levensduur van de auto t.o.v. benzine.
Ik zou verwachten dat de mensen die nu in een appartement wonen zonder een eigen bijbehorende parkeerplaats momenteel niet de categorie mensen zijn die een EV kopen maar, ja, waar het naar toe gaat is dat zoveel mogelijk openbare parkeerplekken laadpalen krijgen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn.![]()
Hoe zit het trouwen met het plan van rekeningrijden vanaf 2030 zit daar ook een gewichtsklasse in verwerkt?
Complete straten straks dus vol met laadpalen?quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik zou verwachten dat de mensen die nu in een appartement wonen zonder een eigen bijbehorende parkeerplaats momenteel niet de categorie mensen zijn die een EV kopen maar, ja, waar het naar toe gaat is dat zoveel mogelijk openbare parkeerplekken laadpalen krijgen.
Uiteindelijk zullen er meer laadpalen moeten komen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn.![]()
Is onbekend. We zijn dan 2 kabinetten verder die er nog hun plasje over kunnen doen.quote:Hoe zit het trouwen met het plan van rekeningrijden vanaf 2030 zit daar ook een gewichtsklasse in verwerkt?
Ja, dat zie ik bij mij in de wijk al gebeuren. Daar groeit het aantal laadpalen snel. De openbare plekken bedoel ik dan. De huizen met opritten/garages hebben natuurlijk gewoon de (mogelijkheid tot) laadpalen aan de gevel hangen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Complete straten straks dus vol met laadpalen?
https://topgear.nl/autoni(...)aal-je-auto-opladen/quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Complete straten straks dus vol met laadpalen?
Er mist wel meer. Zo is dit nog helemaal niet officieel, dit zijn bedragen als er geen compensatie voor accu-gewicht komt (staat in de officiele documentatie wat natuurlijk voor het gemak achterwege wordt gelaten.) Maar ja de usual suspects en websites springen er bovenop want ja als er gehaat kan worden op EV's .....quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]
Lekker land toch.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:34 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Komt er ook.
Als dit door gaat.
https://www.ad.nl/auto/zo(...)f46252e00e598a5d&auth_rd=1&auth_rd=1
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.
Deze voorstellen staan in het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Dat werd onlangs door minister Jetten van Klimaat en Energie aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport staat onder meer dat de vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt
Volgens het rapport komt dat onder meer doordat de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark dreigt te stagneren. Ook wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet haalbaar is. De reden daarvoor is dat de rest van de EU hier op zijn vroegst pas per 2035 mee begint.
Daarom moeten zakelijke rijders al vanaf 2025 verplicht in een volledig elektrische auto gaan rijden, aldus het rapport. Weliswaar wordt een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers, maar dat is een van de weinige meevallers voor automobilisten. In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.
Maar het is vooral de in 2030 in te voeren kilometerheffing die automobilisten echt geld gaat kosten als de plannen doorgaan. In het rapport wordt voorgesteld om drie verschillende tarieven in te voeren: voor benzine, diesel en volledig elektrische auto's. Om elektrisch rijden te stimuleren zijn de tarieven voor die modellen het laagst. Dieselrijders gaan het meest betalen, tenzij ze niet of nauwelijks rijden.
Volgens een analyse van AutoReview zijn namelijk alleen dieselrijders die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zijn als de voorgestelde kilometerheffing met klimaattax wordt ingevoerd. Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport 2,24 cent voor. Eigenaren van een auto op benzine moeten 9,06 cent per kilometer gaan betalen en voor dieselrijders geldt een kilometerprijs van 13,16 cent.
[ link | afbeelding ]
Nou, hier niet in elk geval, echt amper laadpalen. En ik zou mijn auto echt niet aan een paal 5 straten verderop hangen zonder dat ik er zelf zicht op heb.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:43 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat zie ik bij mij in de wijk al gebeuren. Daar groeit het aantal laadpalen snel. De openbare plekken bedoel ik dan. De huizen met opritten/garages hebben natuurlijk gewoon de (mogelijkheid tot) laadpalen aan de gevel hangen.
Daar zijn al diverse berekeningen voor gemaakt en daar rekening mee houdend, stoot je met een EV over de gehele levensduur 3x minder CO2 uit dan met een benzineauto. Daar is ook de energie die nodig is om olie te winnen, te raffineren tot benzine en transporteren in meegenomen.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:38 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Oh ja?
Rekening gehouden met het feit dat het delven van grondstoffen voor accu's nog meer CO2 kost?
+, hoe lang gaan die accu's mee bij veel merken?
Nee, jij niet.quote:Wie durft een 2de hands EV te kopen waar de accu capaciteit al zichtbaar minder is geworden?
Ik niet.
Dat is het echter niet.quote:Een 2de hands zuinige benzineauto rijdend houden, wat ik doe, lijkt mij een stuk milieuvriendelijker op lange termijn dan nieuwe EV's bouwen en rijden.
Ja, niet rijden is nóg beter ofcourse.
Dat ìs dan natuurlijk ook stiekem de achterliggende reden voor het bestaan van dit topic.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Er mist wel meer. Zo is dit nog helemaal niet officieel, dit zijn bedragen als er geen compensatie voor accu-gewicht komt (staat in de officiele documentatie wat natuurlijk voor het gemak achterwege wordt gelaten.) Maar ja de usual suspects en websites springen er bovenop want ja als er gehaat kan worden op EV's .....
Het zou me verbazen als die compensatie voor gewicht er niet komt, want het is onderdeel van het behalen van klimaatdoelstellingen.
Verder is het onzin om vast te houden aan gewicht voor auto's die alsnog milieuvriendelijker zijn en ze daardoor zwaarder te belasten.
In de opening staat de link voor b1 electrische wagens.quote:Op woensdag 7 juni 2023 10:46 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Lekker land toch.
De burger compleet uitmelken, met autorijden, verduurzamen huis, belastingen, inflatie etc etc..
En dan trekken ze een subsidiepotje van 600miljoen uit voor korting op een 2de hands EV's.
Krijg je ¤2000 korting. Dus 600miljoen÷2000= 300000 mensen kunnen korting krijgen.
Kijk op MP, staan er nog geen 10000 tweedehands op...
+ nog veel te duur voor het gros van de mensen.
Dit kabinet denkt echt dat elke burger 50k op de bank heeft voor een auto...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |