abonnement Unibet Coolblue
pi_209428114
https://www.autoreview.nl(...)ng-elektrische-autos

Elektrische auto's in 2023 nog wegenbelastingvrij
Maar 2023 betekent niet alleen slecht nieuws voor de EV-rijder. Want ook volgend jaar zijn volledig elektrische auto's nog steeds vrijgesteld van wegenbelasting. Of motorrijtuigenbelasting, zoals het officieel heet. Alleen duurt geen enkel feestje eeuwig.2025: kwarttarief wegenbelasting elektrische auto's
Volgens de huidige plannen is het in 2025 namelijk over en uit met die vrijstelling. Vanaf dat jaar gaat de overheid een kwarttarief hanteren voor elektrische auto's. Dat wil zeggen dat EV-rijders 25 procent gaan betalen van het tarief dat voor benzineauto's geldt. Een ramp is dat niet, want ook met het kwarttarief ben je nog steeds goedkoper uit dan met een vergelijkbare benzineauto. Om over diesels nog maar te zwijge
Vanaf 2026 benzinetarief wegenbelasting voor EV's
De échte pijn begint in 2026. Zoals het er nu naar uitziet, moeten EV-rijders dan hetzelfde gaan betalen als voor een benzineauto met hetzelfde leeggewicht. Alleen is de gemiddelde elektrische auto stukken zwaarder dan zijn benzinebroer. Wat dat betekent, hebben we hieronder voor een aantal elektrische auto's op een rijtje gezet. De wegenbelasting verschilt per provincie. Groningen is het duurst, Noord-Holland het goedkoopst. Wij gaan uit van de tarieven voor de provincie Flevoland, die ongeveer in het midden liggen.

Hoeveel wegenbelasting elektrische auto's in 2026?
Auto

Leeggewicht

Wegenbelasting/kwartaal

Peugeot e-208

1430 kg

¤ 199

Kia Niro EV

1653 kg

¤ 271

Volkswagen ID.3 58 kWh

1712 kg

¤ 271

Volvo XC40 Recharge

1923 kg

¤ 318

Skoda Enyaq iV 60

2054 kg

¤ 366

Mercedes EQE 300

2285 kg

¤ 414

De Volvo EX90 is nu nog niet leverbaar, maar we weten al wel wat-ie weegt: 2900 kilo. Dat is goed voor een kwartaalbedrag in de wegenbelasting van 556 euro!


Meer info zie bron.


Zo nu snap ik waarom al die kleine b1 wagens naar Nederland gaan komen.
Daar heb ik een losse topic over.
Waar de wagen daar maar rond de 600 kilo wegen.

PTA / Kleine wagens voor rijbewijs b1


Mijn mening er over
Er verandert niks .
Alles gaat gewoon weer in herhaling .
Kleine brandstof wagens kwamen op de markt zodat mensen met een kleine budget toch een auto hebben
De herhaling gaat nu gebeuren met kleine elektrische wagens

Dat kilometer rijden gaat ook niet door dat blijft uitgesteld worden.
Let maar op mijn woorden.
En de reden is simpel.
Omdat kilometer voor een elektrische wagen aantrekkelijk te houden dik 2 cent moet zijn en de bestaande Brandstof wagens op 10cent per kilometer
Dat kilometer geld word gewoon uitgesteld tot minimaal 2035 wanneer er verbod is gekomen voor brandstof voertuigen. (E-feul uitgezonden voor de elite met hun porsche en anderen supercars)

[ Bericht 18% gewijzigd door suijkerbuijk op 07-06-2023 10:16:18 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 7 juni 2023 @ 09:39:21 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_209428124
Ok. Dank voor het melden
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_209428165
quote:
84s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:39 schreef Starhopper het volgende:
Ok. Dank voor het melden
Bedankt voor de reactie.
Go hard or go home
pi_209428172
Typisch Holland dit🥳
  woensdag 7 juni 2023 @ 09:45:53 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_209428176
Wederom op leeggewicht, geen zak met het milieu te maken, wel lekker cashen _O_
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209428224
Ook fijn dat je met van die mastodonten ook al moet oppassen of je niet te zwaar bent voor de gemiddelde parkeergarage.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 7 juni 2023 @ 09:54:05 #7
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209428239
Dat is meteen een nekslag voor ev rijden, want die auto's zijn relatief zwaar.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209428243
Dus bij de lichtste veriant EV kost het ¤ 199 per kwartaal? Mijn auto (benzine) is groter dan de Peugeot e-208 en ben goedkoper uit.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 7 juni 2023 @ 09:57:12 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428267
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is meteen een nekslag voor ev rijden, want die auto's zijn relatief zwaar.
Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.
  woensdag 7 juni 2023 @ 09:59:38 #10
37248 BertV
Handgemaakt
pi_209428291
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:45 schreef daNpy het volgende:
Wederom op leeggewicht, geen zak met het milieu te maken, wel lekker cashen _O_
Was te verwachten, en electrisch rijden heeft geen zak met het milieu te maken inderdaad.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 7 juni 2023 @ 09:59:45 #11
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209428294
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.
Ja eens. Ik denk wel dat het uiteindelijk de norm wordt, maar dat gaat tijd kosten.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209428299
quote:
7s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef HSG het volgende:
Dus bij de lichtste veriant EV kost het ¤ 199 per kwartaal? Mijn auto (benzine) is groter dan de Peugeot e-208 en ben goedkoper uit.
Daar dan een kwart van neem ik aan? Want anders slaat het idd nergens op.
Ik betaal nu nog geen ¤80 per kwartaal voor mijn benzine auto.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_209428331
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Daar dan een kwart van neem ik aan? Want anders slaat het idd nergens op.
Ik betaal nu nog geen ¤80 per kwartaal voor mijn benzine auto.
De bedragen zijn per kwartaal. betaal ik iets meer dan ¤55,-. Voor de EV is het dan ¤66,-.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:06:16 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_209428348
Logische ontwikkeling, kijken naar gewicht lijkt me ook niet onterecht.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_209428353
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat is meteen een nekslag voor ev rijden, want die auto's zijn relatief zwaar.
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:07:38 #16
37248 BertV
Handgemaakt
pi_209428359
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja eens. Ik denk wel dat het uiteindelijk de norm wordt, maar dat gaat tijd kosten.
Dat gaat zeker tijd kosten.

Benzine boodschappenautootje, 15 jaar geleden gekocht met een nieuwprijs 8.900,-,
heeft nog steeds de actieradius van de "Lucid Air Dream Edition", van 222.000,-

Verder, milieu, ga toch fietsen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_209428378
Even los van de hele EV-discussie is het ook best fucked voor de automobilist dat door wettelijke eisen (niet afgedwongen door Nederland alleen natuurlijk) auto's steeds zwaarder worden, maar belastingen nog steeds deels gebaseerd zijn op het gewicht. Niet enorm lang geleden was een stadsautootje 800 kilo of nog minder, een compacte hatchback rond de ton, en enkel de echt grote jongens (terreinwagens en topklasse limousines) gingen richting de 2000 kilo. Alles is echter steeds groter en zwaarder geworden, een basis-Golf weegt onderwijl 1300 kg.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:10:36 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_209428386
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 09:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik ben niet an sich tegen EV-rijden, maar mensen die denken dat dit wel even de norm wordt binnen nu en een paar jaar leven echt in een andere wereld.
Een paar jaar niet, maar vanaf 2030 of 35 ofzo zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop. Dus dan droogt de tweedehandsmarkt ook op en zal je vanaf 2040 ofzo vrijwel alleen maar EVs hebben.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:10:44 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428389
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:06 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.
Net alsof ze in Bulgarije, Roemenie etc. zich allemaal gaan conformeren aan de EU-regelgeving.
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:11:28 #20
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428400
quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:10 schreef Tijn het volgende:

[..]
Een paar jaar niet, maar vanaf 2030 of 35 ofzo zijn er geen nieuwe benzineauto's meer te koop. Dus dan droogt de tweedehandsmarkt ook op en zal je vanaf 2040 ofzo vrijwel alleen maar EVs hebben.
Ik moet het allemaal nog maar zien.
pi_209428407
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.

quote:
Benzine-auto honderden euro's goedkoper in de wegenbelasting dan EV
De vraag is natuurlijk of de politiek vasthoudt aan het voornemen om elektrische auto's vanaf 2026 over één kam te scheren met benzineauto's. Zo kost een Peugeot 208 op benzine (955 kg) per kwartaal 'maar' 104 euro in de wegenbelasting en een Volvo XC40 T2 (1480 kg) 223 euro. In beide gevallen ben je jaarlijks 380 euro meer aan mrb kwijt voor de elektrische variant.

Wie wil dan nog een elektrische auto?
Als de overheid elektrisch rijden écht wil stimuleren, dan lijkt ons dit niet vol te houden. Tenzij benzine nog veel duurder wordt gemaakt, of de overheid andere maatregelen neemt om het auto's met verbrandingsmotor lastiger te maken.

Inmiddels is er een brede politieke meerderheid voor het belasten van gebruik in plaats van bezit. Dat wil zeggen, het invoeren van een kilometerheffing. Ook daarmee zou je auto's die geen of nauwelijks CO2 uitstoten, kunnen bevoordelen. Maar of dat inderdaad gaat gebeuren, is nog totaal onduidelijk. Het lijkt dan ook sterk dat kilometerheffing al binnen drie jaar wordt ingevoerd. Kortom: wordt vervolgd!
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:16:22 #22
37248 BertV
Handgemaakt
pi_209428449
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]

Ik voel een verhoging aankomen voor de benzine auto's. :+
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_209428471
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:09 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Even los van de hele EV-discussie is het ook best fucked voor de automobilist dat door wettelijke eisen (niet afgedwongen door Nederland alleen natuurlijk) auto's steeds zwaarder worden, maar belastingen nog steeds deels gebaseerd zijn op het gewicht. Niet enorm lang geleden was een stadsautootje 800 kilo of nog minder, een compacte hatchback rond de ton, en enkel de echt grote jongens (terreinwagens en topklasse limousines) gingen richting de 2000 kilo. Alles is echter steeds groter en zwaarder geworden, een basis-Golf weegt onderwijl 1300 kg.
Ja, m'n Volvo weegt al 1.975 kilo en dat is niet eens een EV.
Een Tesla Model Y of Model 3 zijn lichter.
Dus ik zou er op vooruit gaan in de wegenbelasting, met een Model Y.

Verder is het nog even afwachten wat het (volgende) kabinet nu écht gaat doen in 2026.
Het zal hoe dan ook weinig invloed hebben op de EV verkopen in de EU, Nederland is maar een klein deel van de markt.

Vanaf 2030 hebben we kilometerheffing, dus dan ligt alles wéér anders.
  Redactie Frontpage woensdag 7 juni 2023 @ 10:19:58 #24
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_209428487
Betalen naar gebruik komt er gewoon, ga daar maar vanuit. Zeker niet op de korte termijn trouwens. In alle prognoses zoals bijvoorbeeld in de NRM wordt daar al rekening mee gehouden. Voor 2040 is dat systeem er gewoon.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 7 juni 2023 @ 10:21:19 #25
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209428501
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:06 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Nekslag is lastig wanneer het straks verplicht is vanuit Europese regelgeving.
Als geen hond die auto's nog nieuw of tweedehands koopt is dat wel degelijk een probleem.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:23:20 #26
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428526
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als geen hond die auto's nog nieuw of tweedehands koopt is dat wel degelijk een probleem.
Maar dat gaat niet gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209428533
Net
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]

Netjes gemeld dat er meer info via de bron

Maar belastingdienst staat het er ook.

https://www.rijksoverheid(...)limaat%20en%20milieu.


Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 7 juni 2023 @ 10:24:29 #28
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_209428536
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:23 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dat gaat niet gebeuren.
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_209428540
Was toch te verwachten.
Welke groene debiel nog in dat EV sprookje gelooft dat elek rijden "schoner" en " goedkoper" is dan een benzineauto, is wel erg eigenwijs.
pi_209428567
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Wat als je geen keuze hebt en EV's de enige autos zijn die nog verkocht mogen worden?
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:27:10 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428569
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Grote probleem blijft toch vooral waar je al die auto's moet opladen? Tenzij het straks net als een benzineauto in 2 minuten kan bij de pomp.
pi_209428604
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Was toch te verwachten.
Welke groene debiel nog in dat EV sprookje gelooft dat elek rijden "schoner" en " goedkoper" is dan een benzineauto, is wel erg eigenwijs.
Goedkoper hangt af van de tarieven.

Schoner wel, CO2 besparing is ongeveer een factor 3 over de levensduur van de auto t.o.v. benzine.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:31:28 #33
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428622
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:24 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Als je hetzelfde aan mrb gaat betalen als voor een ice auto gaat dat wel degelijk gebeuren.
Nee, want het wordt je gewoon door je strot geduwd. Daarnaast zijn er op termijn geen brandstof wagens meer te koop, nieuw, dus ga je of een gebruikte brandstof auto kopen of een nieuwe EV. En die belasting op brandstof wordt gewoon verhoogd tot iedereen een EV heeft en dan wordt (de belasting op) stroom duurder.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209428627
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:27 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Grote probleem blijft toch vooral waar je al die auto's moet opladen?
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.

We verbruiken als land ongeveer 0,33TWh stroom per dag.

Voor EV's komt daar 0,065TWh per dag bij voor EV's, als iedereen een EV heeft.

quote:
Tenzij het straks net als een benzineauto in 2 minuten kan bij de pomp.
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:33:28 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428647
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Ik snap niet zo goed dat iedereen zich zo druk maakt over die range. Hoe vaak rijdt de gemiddelde persoon 400km op 1 dag? Natuurlijk zijn ze er, maar meer niet dan wel.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:33:47 #36
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428652
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Iedereen zal dan toch een (eigen) laadpaal voor de deur willen(?)
pi_209428662
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:16 schreef BertV het volgende:

[..]
Ik voel een verhoging aankomen voor de benzine auto's. :+
Komt er ook.

Als dit door gaat.

https://www.ad.nl/auto/zo(...)f46252e00e598a5d&;auth_rd=1&auth_rd=1

Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Deze voorstellen staan in het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Dat werd onlangs door minister Jetten van Klimaat en Energie aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport staat onder meer dat de vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt

Volgens het rapport komt dat onder meer doordat de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark dreigt te stagneren. Ook wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet haalbaar is. De reden daarvoor is dat de rest van de EU hier op zijn vroegst pas per 2035 mee begint.

Daarom moeten zakelijke rijders al vanaf 2025 verplicht in een volledig elektrische auto gaan rijden, aldus het rapport. Weliswaar wordt een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers, maar dat is een van de weinige meevallers voor automobilisten. In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.
Maar het is vooral de in 2030 in te voeren kilometerheffing die automobilisten echt geld gaat kosten als de plannen doorgaan. In het rapport wordt voorgesteld om drie verschillende tarieven in te voeren: voor benzine, diesel en volledig elektrische auto's. Om elektrisch rijden te stimuleren zijn de tarieven voor die modellen het laagst. Dieselrijders gaan het meest betalen, tenzij ze niet of nauwelijks rijden.

Volgens een analyse van AutoReview zijn namelijk alleen dieselrijders die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zijn als de voorgestelde kilometerheffing met klimaattax wordt ingevoerd. Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport 2,24 cent voor. Eigenaren van een auto op benzine moeten 9,06 cent per kilometer gaan betalen en voor dieselrijders geldt een kilometerprijs van 13,16 cent.

pi_209428684
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er komen steeds meer laadpalen bij. Gemiddeld moet je 7kWh per auto, per dag laden.
[..]
Je hoeft alleen onderweg te laden als je verder rijdt dan de range van je auto.
Normaal gesproken vertrek je iedere ochtend met een volle accu.
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn. 8-)

Hoe zit het trouwen met het plan van rekeningrijden vanaf 2030 zit daar ook een gewichtsklasse in verwerkt?
pi_209428688
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Goedkoper hangt af van de tarieven.

Schoner wel, CO2 besparing is ongeveer een factor 3 over de levensduur van de auto t.o.v. benzine.
Oh ja?
Rekening gehouden met het feit dat het delven van grondstoffen voor accu's nog meer CO2 kost?
+, hoe lang gaan die accu's mee bij veel merken?

Wie durft een 2de hands EV te kopen waar de accu capaciteit al zichtbaar minder is geworden?
Ik niet.

Een 2de hands zuinige benzineauto rijdend houden, wat ik doe, lijkt mij een stuk milieuvriendelijker op lange termijn dan nieuwe EV's bouwen en rijden.
Ja, niet rijden is nóg beter ofcourse.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:39:20 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428699
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn. 8-)

Hoe zit het trouwen met het plan van rekeningrijden vanaf 2030 zit daar ook een gewichtsklasse in verwerkt?
Ik zou verwachten dat de mensen die nu in een appartement wonen zonder een eigen bijbehorende parkeerplaats momenteel niet de categorie mensen zijn die een EV kopen maar, ja, waar het naar toe gaat is dat zoveel mogelijk openbare parkeerplekken laadpalen krijgen.
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:40:47 #41
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428713
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zou verwachten dat de mensen die nu in een appartement wonen zonder een eigen bijbehorende parkeerplaats momenteel niet de categorie mensen zijn die een EV kopen maar, ja, waar het naar toe gaat is dat zoveel mogelijk openbare parkeerplekken laadpalen krijgen.
Complete straten straks dus vol met laadpalen?
pi_209428721
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Dan moeten er toch heel veel oplaadpunten gaan bijkomen veel mensen wonen in appartementen met grote parkeerplaatsen voor 300 autos waar nu 4 laadpunten zijn. 8-)
Uiteindelijk zullen er meer laadpalen moeten komen.

We hebben 9.000.000 personenauto's en we vervangen er zo'n 350.000 per jaar.
Dus laadpalen moeten met ongeveer 3,9 procentpunt per jaar uitbreiden en daarvoor hebben we vanaf 2025 nog zo'n 20 tot 25 jaar.

quote:
Hoe zit het trouwen met het plan van rekeningrijden vanaf 2030 zit daar ook een gewichtsklasse in verwerkt?
Is onbekend. We zijn dan 2 kabinetten verder die er nog hun plasje over kunnen doen.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:43:57 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428742
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Complete straten straks dus vol met laadpalen?
Ja, dat zie ik bij mij in de wijk al gebeuren. Daar groeit het aantal laadpalen snel. De openbare plekken bedoel ik dan. De huizen met opritten/garages hebben natuurlijk gewoon de (mogelijkheid tot) laadpalen aan de gevel hangen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209428745
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:40 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Complete straten straks dus vol met laadpalen?
https://topgear.nl/autoni(...)aal-je-auto-opladen/

Utrecht noemt het ‘laadlantaarns’ en voor nu plaatst de gemeente twee stuks. Eentje in (op?) Kanaleneiland en eentje in Ondiep. Volgens de gemeente worden laadlantaarns wel meer neergezet in nieuwbouwwijken, maar er zijn nog maar weinig plaatsen waar de bestaande straatverlichting wordt omgebouwd tot laadpaal. En dat terwijl het een uitstekend idee lijkt.

Het grote voordeel is dat de laadlantaarns eenvoudig te realiseren zijn. Gemeente Utrecht meldt: ‘Het vinden van geschikte locaties wordt steeds moeilijker, omdat de beschikbare ruimte in de stad steeds kleiner wordt. Laadlantaarns kunnen een stuk sneller worden geïnstalleerd, omdat het laadkastje direct aan de lantaarnpaal wordt gemonteerd en geen extra ruimte inneemt.

Momenteel zijn er in Utrecht ruim 1.500 publieke laadpalen. Door lantaarnpalen om te bouwen, kan dit aantal meer dan verdubbeld worden. De elektriciteitskastjes zijn de zwakste schakels van het geheel. Elk kastje heeft genoeg capaciteit voor drie laadlantaarns. Er zijn 600 kastjes, dus potentieel kunnen er 1.800 publieke palen bijkomen in Utrecht

De laadpaal wordt aangesloten op een reserve-ader in de elektriciteitskabel van de lantaarnpaal. Er hoeft dus niet gegraven te worden voor extra bekabeling
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:46:07 #45
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_209428767
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
In de OP mist bijna de hele 2e helft van het artikel, zoals gebruikelijk.
Dus dan plaats ik dat maar.
[..]

Er mist wel meer. Zo is dit nog helemaal niet officieel, dit zijn bedragen als er geen compensatie voor accu-gewicht komt (staat in de officiele documentatie wat natuurlijk voor het gemak achterwege wordt gelaten.) Maar ja de usual suspects en websites springen er bovenop want ja als er gehaat kan worden op EV's .....

Het zou me verbazen als die compensatie voor gewicht er niet komt, want het is onderdeel van het behalen van klimaatdoelstellingen.

Verder is het onzin om vast te houden aan gewicht voor auto's die alsnog milieuvriendelijker zijn en ze daardoor zwaarder te belasten.
pi_209428768
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:34 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Komt er ook.

Als dit door gaat.

https://www.ad.nl/auto/zo(...)f46252e00e598a5d&;auth_rd=1&auth_rd=1

Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Deze voorstellen staan in het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Dat werd onlangs door minister Jetten van Klimaat en Energie aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport staat onder meer dat de vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt

Volgens het rapport komt dat onder meer doordat de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark dreigt te stagneren. Ook wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet haalbaar is. De reden daarvoor is dat de rest van de EU hier op zijn vroegst pas per 2035 mee begint.

Daarom moeten zakelijke rijders al vanaf 2025 verplicht in een volledig elektrische auto gaan rijden, aldus het rapport. Weliswaar wordt een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers, maar dat is een van de weinige meevallers voor automobilisten. In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.
Maar het is vooral de in 2030 in te voeren kilometerheffing die automobilisten echt geld gaat kosten als de plannen doorgaan. In het rapport wordt voorgesteld om drie verschillende tarieven in te voeren: voor benzine, diesel en volledig elektrische auto's. Om elektrisch rijden te stimuleren zijn de tarieven voor die modellen het laagst. Dieselrijders gaan het meest betalen, tenzij ze niet of nauwelijks rijden.

Volgens een analyse van AutoReview zijn namelijk alleen dieselrijders die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zijn als de voorgestelde kilometerheffing met klimaattax wordt ingevoerd. Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport 2,24 cent voor. Eigenaren van een auto op benzine moeten 9,06 cent per kilometer gaan betalen en voor dieselrijders geldt een kilometerprijs van 13,16 cent.

[ link | afbeelding ]
Lekker land toch.
De burger compleet uitmelken, met autorijden, verduurzamen huis, belastingen, inflatie etc etc..

En dan trekken ze een subsidiepotje van 600miljoen uit voor korting op een 2de hands EV's.

Krijg je ¤2000 korting. Dus 600miljoen÷2000= 300000 mensen kunnen korting krijgen.
Kijk op MP, staan er nog geen 10000 tweedehands op...
+ nog veel te duur voor het gros van de mensen.

Dit kabinet denkt echt dat elke burger 50k op de bank heeft voor een auto...

:')
  woensdag 7 juni 2023 @ 10:47:20 #47
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209428780
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:43 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zie ik bij mij in de wijk al gebeuren. Daar groeit het aantal laadpalen snel. De openbare plekken bedoel ik dan. De huizen met opritten/garages hebben natuurlijk gewoon de (mogelijkheid tot) laadpalen aan de gevel hangen.
Nou, hier niet in elk geval, echt amper laadpalen. En ik zou mijn auto echt niet aan een paal 5 straten verderop hangen zonder dat ik er zelf zicht op heb.
pi_209428796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:38 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Oh ja?
Rekening gehouden met het feit dat het delven van grondstoffen voor accu's nog meer CO2 kost?
+, hoe lang gaan die accu's mee bij veel merken?
Daar zijn al diverse berekeningen voor gemaakt en daar rekening mee houdend, stoot je met een EV over de gehele levensduur 3x minder CO2 uit dan met een benzineauto. Daar is ook de energie die nodig is om olie te winnen, te raffineren tot benzine en transporteren in meegenomen.
Want dat wordt wel eens vergeten.

Levensduur accu? Tesla toont aan dat >250.000km geen probleem is aangezien er nog héél veel Tesla's uit de beginperiode rondrijden.
Wil je op zeker spelen, ga dan voor LFP-accu's. Die halen met gemak 900.000km of meer.

En ja, er zijn verhalen bekend van accu's die voortijdig sneuvelen. Maar dat is niet de regel.

quote:
Wie durft een 2de hands EV te kopen waar de accu capaciteit al zichtbaar minder is geworden?
Ik niet.
Nee, jij niet.

quote:
Een 2de hands zuinige benzineauto rijdend houden, wat ik doe, lijkt mij een stuk milieuvriendelijker op lange termijn dan nieuwe EV's bouwen en rijden.
Ja, niet rijden is nóg beter ofcourse.
Dat is het echter niet.

Het bouwen van een EV kost gemiddeld 20.000kWh, dat staat gelijk aan het verbruik van (20.000 / 8.9) = 2.247 liter benzine, ofwel 2.247 x 15 = 33.705km bij een gemiddelde benzineauto.

Je hebt weinig fantasie nodig om tot de conclusie te komen dat de productie van een auto maar weinig invloed heeft op het energieverbruik over de hele levensduur en vervangen dus wel degelijk beter is als de nieuwe auto veel zuiniger is.
  Moderator woensdag 7 juni 2023 @ 10:50:28 #49
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209428813
quote:
2s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:46 schreef Gunner het volgende:

[..]
Er mist wel meer. Zo is dit nog helemaal niet officieel, dit zijn bedragen als er geen compensatie voor accu-gewicht komt (staat in de officiele documentatie wat natuurlijk voor het gemak achterwege wordt gelaten.) Maar ja de usual suspects en websites springen er bovenop want ja als er gehaat kan worden op EV's .....

Het zou me verbazen als die compensatie voor gewicht er niet komt, want het is onderdeel van het behalen van klimaatdoelstellingen.

Verder is het onzin om vast te houden aan gewicht voor auto's die alsnog milieuvriendelijker zijn en ze daardoor zwaarder te belasten.
Dat ìs dan natuurlijk ook stiekem de achterliggende reden voor het bestaan van dit topic.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209428816
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2023 10:46 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Lekker land toch.
De burger compleet uitmelken, met autorijden, verduurzamen huis, belastingen, inflatie etc etc..

En dan trekken ze een subsidiepotje van 600miljoen uit voor korting op een 2de hands EV's.

Krijg je ¤2000 korting. Dus 600miljoen÷2000= 300000 mensen kunnen korting krijgen.
Kijk op MP, staan er nog geen 10000 tweedehands op...
+ nog veel te duur voor het gros van de mensen.

Dit kabinet denkt echt dat elke burger 50k op de bank heeft voor een auto...

:')
In de opening staat de link voor b1 electrische wagens.
Deze houw ik bij met nieuwe wagens die uit komen.
Prijzen gaan nieuw van af 10k tot 20k
Een dacia sprint 45 electrische pk .
Kost rond de start price 20k en weegt nog geen 1000 kilo aan gewicht .
De b1 wagens zijn rond de 600kilo.
Allemaal hebben ze een berijk van 150kilometer als gemiddeld .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')