Omdat i.t.t. al die progressieve Wekker-wokies, die menen 's mans nalatenschap als voorbeeld te zien, ik Martin Luther King's gedachtegoed ook daadwerkelijk toepas. Hoewel ik ook lieden als Medgar Evers, James Chaney, Mike Schwerner, Andrew Goodman, wat minder bekend, enorm inspirerend vind. Allemaal mensen die in een daadwerkelijk door- en doorracistische samenleving leefden en streden en in bovenstaande gevallen ook stierven. We spreken voornamelijk over de Zuidelijke staten van de V.S., waar men tot 1965 daadwerkelijk zwarten als tweederangsburgers systematisch uitsloot, terwijl ook allerlei groezelige breed aangehangen clubs als de White Citizen's Council en John Birch Society - pseudo-legitieme 'nette' herensociëteiten - en de Ku Klux Klan - terreurbeweging) er alles aan deden om die status quo te handhaven. En dat allemaal natuurlijk na een eeuwenlange geschiedenis van eerst slavernij en daarna Black Codes, Jim Crow en Separate but Equal.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:01 schreef Icegiant het volgende:
[..]
Jeetje, vanwaar je drang om steeds MLK te benoemen? Komt wel 6 keer voorbij in het topic.
Hij? Weltschmerz, daar reageer je op.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 09:21 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Hij? Wie is hij? Ik volg je niet.
[..]
Je mag van alles vinden, maar de vraag is wat dat met dit beeld te maken heeft. Of heb je het dan vooral over de reacties op het beeld, waar het inderdaad vooral over huidskleur lijkt te gaan?
Wat heeft dat met dit kunstwerk te maken?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hij? Weltschmerz, daar reageer je op.
Wat dit verder met dit beeld te maken heeft?
Dat we weer fijn terugkeren naar de goede oude tijd van categorisch denken, netjes weer mensen opdelen op basis van vaststaande eigenschappen, waaronder ras.
Het is eigenlijk best triest om te constateren hoe de progressieve beweging haar eigen grondbeginselen aan het wegflikkeren is en het vervangt met precies datgene waar ze eeuwenlang tegen gestreden hebben.
Dat een bepaalde huidskleur hebben kennelijk al grond is om er uberhaupt een op te richten.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:36 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat heeft dat met dit kunstwerk te maken?
Er staat een kunstwerk en dit keer is het een zwarte vrouw, waarom is dat een probleem?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat een bepaalde huidskleur hebben kennelijk al grond is om er uberhaupt een op te richten.
Zucht...quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:37 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Er staat een kunstwerk en dit keer is het een zwarte vrouw, waarom is dat een probleem?
Lees mijn posts maar terug. Alleen al de insteek dat het een probleem zou zijn dat er een beeld van een zwart figuur zou zijn, geeft aan dat je dat niet eens gedaan hebt.quote:
Jij begint toch echt zelf over woke, MLK en andere dingen die echt helemaal niets te maken hebben met het standbeeld. Dat zijn toch echt problemen van de onderbuik. Dat geldt van mij part ook voor mensen die er een voorbeeld in zien (in het beeld), maar dat is waar het om gaat bij kunst. Je haalt er uit wat je gevoel aangeeft. Er staat een vrouw rechtop, gemaakt door een kunstenaar met Caribische roots. Wat iedereen daar verder zelf bij verzint is niets anders dan de onderbuik. Welkom in de kunstwereld!quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lees mijn posts maar terug. Alleen al de insteek dat het een probleem zou zijn dat er een beeld van een zwart figuur zou zijn, geeft aan dat je dat niet eens gedaan hebt.
Beste Vis... doe me een lol en lees reeks nummer 1 even.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:43 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Jij begint toch echt zelf over woke, MLK en andere dingen die echt helemaal niets te maken hebben met het standbeeld. Dat zijn toch echt problemen van de onderbuik. Dat geldt van mij part ook voor mensen die er een voorbeeld in zien, maar dat is waar het om gaat bij kunst. Je haalt er uit wat je gevoel aangeeft. Er staat een vrouw rechtop, gemaakt door een kunstenaar met Caribische roots. Wat iedereen daar verder zelf bij verzint is niets anders dan de onderbuik. Welkom in de kunstwereld!
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 10:45 schreef VEM2012 het volgende:
Wat is de definitie van structureel racisme volgens jou en welke objectieve data heb jij dat het in Nederland bestaat?
Wat heeft een standbeeld om te eren in de USA te maken met een kunstwerk op CS?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beste Vis... doe me een lol en lees reeks nummer 1 even.
Overigens, vind je in dat geval dat men in de VS ook 'zeurt' over standbeelden van Zuidelijke generaals? Reactie roepen ze wel op, dus wat, kunst geslaagd?
Kunst is kunst. Welkom in de kunstwereld.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:47 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Wat heeft een standbeeld om te eren in de USA te maken met een kunstwerk op CS?
Wat een kleuterredenatie, grow up.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Kunst is kunst. Welkom in de kunstwereld.
Die beelden roepen ook reacties op, velen 'herkennen' zich erin, vooral nazaten van Zuidelijke soldaten... dus, is het gezeur dat ze weg moeten?
Geef gewoon eens antwoord.quote:
Ik ben anders opgegroeid met dat het als onbeleefd en ongeïnteresseerd werd gezien als je met je handen in de zakken stond. Kreeg je dingen naar je hoofd als 'ga je verhuizen?' -'nee, hoezo?' 'omdat je je handen al hebt ingepakt'.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 10:46 schreef Leandra het volgende:
Het punt is dat je zelf verzint dat ze een ongeïnteresseerde tiener is.
Misschien is ze wel net klaar met haar gymnasium examens en staat relaxed te genieten van de zon.
Of misschien is ze geen tiener en heeft ze net een blinde darm operatie uitgevoerd en staat even buiten uit te waaien.
Het negatieve aan haar persoon en houding verzin je zelf, de vraag is vooral waarom je dat doet.
En nee, ik hoef geen antwoord, dat mag je in jezelf zoeken.
Gast, wat interesseert mij de USA in deze, we leven in Nederland. Wat probeer je hier eigenlijk? Het lijkt wel alsof je de discussie alleen maar aangaat om er een blank tegen zwart van te maken. Want ik moet dan ook een passende mening hebben over iets aan de andere kant van de wereld. Wat een kleuterniveau, Etto.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geef gewoon eens antwoord.
Kunst is kunst. Kunst roept reactie op. Mensen herkennen zich erin.
Moeten die Confederale monumenten weg of niet?
quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben anders opgegroeid met dat het als onbeleefd en ongeïnteresseerd werd gezien als je met je handen in de zakken stond. Kreeg je dingen naar je hoofd als 'ga je verhuizen?' -'nee, hoezo?' 'omdat je je handen al hebt ingepakt'.
Dus zo bezien ik het niet zo gek om er iets negatiefs in te zien, toch? Het is in ieder geval geen actieve houding. Wat prima is. Zoals ik al eerder schreef, het is al heel wat dat ze geen smartphone voor haar giechel heeft.
Maar waarom zou het een standbeeld van iemand in een actieve houding moeten zijn? Waarom kan het geen standbeeld zijn van iemand die uitrust van een prestatie of van de zon staat te genieten?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik ben anders opgegroeid met dat het als onbeleefd en ongeïnteresseerd werd gezien als je met je handen in de zakken stond. Kreeg je dingen naar je hoofd als 'ga je verhuizen?' -'nee, hoezo?' 'omdat je je handen al hebt ingepakt'.
Dus zo bezien ik het niet zo gek om er iets negatiefs in te zien, toch? Het is in ieder geval geen actieve houding. Wat prima is. Zoals ik al eerder schreef, het is al heel wat dat ze geen smartphone voor haar giechel heeft.
Wacht... ik maak er blank tegen zwart van? En ík ben degene die overal steeds Nederland-VS op een lijn wil zetten?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:53 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Gast, wat interesseert mij de USA in deze, we leven in Nederland. Wat probeer je hier eigenlijk? Het lijkt wel alsof je de discussie alleen maar aangaat om er een blank tegen zwart van te maken. Want ik moet dan ook een passende mening hebben over iets aan de andere kant van de wereld. Wat een kleuterniveau, Etto.
Ik reageerde helemaal niet op Weltschmerz, ik maakte een opmerking in het algemeen.quote:Op dinsdag 6 juni 2023 14:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hij? Weltschmerz, daar reageer je op.
Wat dit verder met dit beeld te maken heeft?
Dat we weer fijn terugkeren naar de goede oude tijd van categorisch denken, netjes weer mensen opdelen op basis van vaststaande eigenschappen, waaronder ras.
Het is eigenlijk best triest om te constateren hoe de progressieve beweging haar eigen grondbeginselen aan het wegflikkeren is en het vervangt met precies datgene waar ze eeuwenlang tegen gestreden hebben.
Wat verzin ik?quote:Op dinsdag 6 juni 2023 15:06 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ik reageerde helemaal niet op Weltschmerz, ik maakt een opmerking in het algemeen.
En verder is dit wederom een illustratie van hetgeen ik eerder al aangaf: eerst zelf iets verzinnen en je vervolgens gaan beklagen over hetgeen je net zelf verzonnen had.
quote:Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Toch wel apart dat je je er enerzijds op beroept dat Nederland één van de minst racistische landen ter wereld is, maar anderzijds hele epistels schrijft over dit beeld, die er op neerkomen dat je vooral bezwaar hebt tegen de huidskleur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |