abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:30:03 #1
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420419
Niet mijn op: Rotterdamse vrouwen vol lof over nieuw beeld van jonge, zwarte vrouw bij Centraal Station

Op het Stationsplein in Rotterdam is vrijdagmiddag het reusachtige bronzen beeld van een jonge, zwarte vrouw onthuld. Nadat het doek over het beeld werd weggehaald, volgde een groot applaus uit het publiek. Veel aanwezige vrouwen vertellen dat ze zich herkennen in het beeld.
Het beeld heet Moments Contained en is gemaakt door de Britse kunstenaar Thomas J. Price. De 42-jarige Brit woont in Londen en heeft Caribische roots. De kunstenaar staat bekend om zijn immense bronzen beelden van zwarte mannen en vrouwen die hij zelf 'everymen' en 'everywomen' noemt: het zijn geen specifieke mensen, maar beeltenissen die zijn samengesteld uit de gezichten van meerdere personen. Price was samen met burgemeester Aboutaleb en staatssecretaris Gunay Uslu (Cultuur en Media) aanwezig bij de onthulling. Bij het feestelijke moment werd ook een dansshow opgevoerd.

Oud-PvdA-raadslid Peggy Wijntuin is vol lof over het nieuwe kunstwerk. "Het is fantastisch dat Rotterdam als eerste stad in Nederland de zwarte vrouw laat rijzen, in volle glorie", zegt ze. "Net zoals ze hier bijdraagt aan alles wat deze stad te bieden heeft." Een tweede aanwezige zegt het 'heel erg mooi' te vinden. "Ik heb het beeld nu tien tot twaalf keer bekeken op mijn gemak. En ik vind het schitterend."

'Ze is authentiek en straalt kracht uit'

Zo denkt Shanygne Wiebers er ook over. Wiebers is van Suconnect, een organisatie die zich inzet voor Surinaamse studenten. "Ik vind het een prachtig en inspirerend beeld. Ik denk dat dit ook inspirerend is voor andere jonge vrouwen, die in strijd zijn met zichzelf en met wat er in de rest van de wereld gebeurt."
Choreograaf Sheree Lenting heeft het dansstuk dat werd opgevoerd samen met collega's bedacht. "Ik voel me trots als ik naar het beeld kijk", zegt ze. Dat het beeld geplaatst is in Rotterdam, vindt ze ook belangrijk. "Waar anders dan in Rotterdam? Verder is ze authentiek, ze straalt kracht uit, vrouwelijkheid en het is een vrouw van kleur." Dat het beeld een zwarte vrouw is, maakt haar blij. "Ik zie mezelf terug in het stadsbeeld van Rotterdam."
Twee scholieren uit Schiedam en Rotterdam zijn ook enthousiast. De twee 12-jarigen zeggen het leuk te vinden dat het beeld een zwarte vrouw is. "Dat ze zwart is geeft een fijn gevoel, want ik ben zelf ook gekleurd", zegt een van hen. Haar vriendin vult aan: "Ik vind het mooi, want ze draagt een trainingspak. Heel veel mensen dragen makkelijke kleding.
"
Een 9-jarige scholier uit Curaçao prijst het beeld, omdat het een jonge vrouw is. "Er zijn namelijk al heel veel beelden van witte mannen."

Ook journaliste Sherina Leerdam is erg te spreken over het beeld. “Ik dacht: wow. Dit is écht. Ik ben er trots op Rotterdammer te zijn." Ook zij kan zich herkennen in het kunstwerk. "Een beeld van een volle curvy girl met de rug recht, wat onzeker, maar vastberaden. Heel tof.”

Leerdam noemt het plaatsen van het beeld een historisch moment voor de stad. “Rotterdam is een stad met 175 verschillende nationaliteiten. En die zie je niet altijd terug in de beeldende kunst. Je ziet dat vaak alleen op straat." Dit beeld brengt daar volgens haar verandering in. "Het laat zien dat we trots mogen zijn op de diversiteit van de stad.”

Lol het stukje komt uit de Rijnmond Rotterdam krant, en iedereen spreekt daar lovend? wellicht dat bijv een Volkskrant nog wellicht ook een enkele criticus aan het woord zou laten die wat minder lovend is?

Lees ook : https://www.rijnmond.nl/n(...)ie-op-sneakers-staat
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:30:14 #2
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420421
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:01 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Jeetje, vanwaar je drang om steeds MLK te benoemen? Komt wel 6 keer voorbij in het topic.
Omdat i.t.t. al die progressieve Wekker-wokies, die menen 's mans nalatenschap als voorbeeld te zien, ik Martin Luther King's gedachtegoed ook daadwerkelijk toepas. Hoewel ik ook lieden als Medgar Evers, James Chaney, Mike Schwerner, Andrew Goodman, wat minder bekend, enorm inspirerend vind. Allemaal mensen die in een daadwerkelijk door- en doorracistische samenleving leefden en streden en in bovenstaande gevallen ook stierven. We spreken voornamelijk over de Zuidelijke staten van de V.S., waar men tot 1965 daadwerkelijk zwarten als tweederangsburgers systematisch uitsloot, terwijl ook allerlei groezelige breed aangehangen clubs als de White Citizen's Council en John Birch Society - pseudo-legitieme 'nette' herensociëteiten - en de Ku Klux Klan - terreurbeweging) er alles aan deden om die status quo te handhaven. En dat allemaal natuurlijk na een eeuwenlange geschiedenis van eerst slavernij en daarna Black Codes, Jim Crow en Separate but Equal.

Dat we nu wat slecht belezen wokies hebben die menen te moeten bewijzen dat Nederland van hetzelfde kaliber is als Alabama, Mississippi, Louisiana, Tennessee, Georgia, Texas, Florida, North- en South-Carolina, Virginia en Arkansas, met precies eenzelfde raciale geschiedenis en een even zo gelijkwaardige politieke en sociale historie, is niet alleen een affront jegens Nederland en haar burgers, het is een grove miskenning van daadwerkelijk politiek en maatschappelijk racisme.

Wat heet: waarschijnlijk roepen de Wekkeriaanse Luytendijkjes en Simonsen tegenwoordig dat Goodman en Schwerner 'witte messias' complexen hadden door zich met Chaney naar Mississippi te begeven om zwarten te registreren om te stemmen. Muzikale groepen als Booker T. & The M.G.'s zouden geen bestaansrecht hebben: witte mannen die zwarte muziek spelen, schandelijke appropriatie. Blanke politici die zich hard hebben gemaakt voor Burgerrechten in de V.S. (Hubert Humphrey, Ralph Yarborough, Lyndon Johnson, Frank Goad Clement) waren hypocriete gepriviligeerde wandelende 'white saviors' met een ongetwijfeld diep geïnternaliseerd racisme.

Ofwel: lees je eerst eens in aleer je hier jan en alleman en heel Nederland afschildert als intens racistische maatschappij.

Tenslotte; als je mijn familiesamenstelling en vriendenkring verder zou 'checken', zou je moeten 'ownen' dat je eigen onderbuik, vooroordelen en oppervlakkig categoriseren van mensen op basis van kleur vooral jouw feestje is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:32:56 #3
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420452
'Kunst roept reacties op', nou dat is dan een succes. Alles wat men er hier bij verzint is allemaal onderbuik. Het is gewoon kunst, wat een stelletje zeikerds bestaan er toch.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:32:56 #4
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420453
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 09:21 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Hij? Wie is hij? Ik volg je niet.
[..]
Je mag van alles vinden, maar de vraag is wat dat met dit beeld te maken heeft. Of heb je het dan vooral over de reacties op het beeld, waar het inderdaad vooral over huidskleur lijkt te gaan?
Hij? Weltschmerz, daar reageer je op.

Wat dit verder met dit beeld te maken heeft?

Dat we weer fijn terugkeren naar de goede oude tijd van categorisch denken, netjes weer mensen opdelen op basis van vaststaande eigenschappen, waaronder ras.

Het is eigenlijk best triest om te constateren hoe de progressieve beweging haar eigen grondbeginselen aan het wegflikkeren is en het vervangt met precies datgene waar ze eeuwenlang tegen gestreden hebben.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:36:09 #5
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420482
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat we weer fijn terugkeren naar de goede oude tijd van categorisch denken, netjes weer mensen opdelen op basis van vaststaande eigenschappen, waaronder ras.

Het is eigenlijk best triest om te constateren hoe de progressieve beweging haar eigen grondbeginselen aan het wegflikkeren is en het vervangt met precies datgene waar ze eeuwenlang tegen gestreden hebben.
Wat heeft dat met dit kunstwerk te maken?
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:37:14 #6
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420493
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:36 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wat heeft dat met dit kunstwerk te maken?
Dat een bepaalde huidskleur hebben kennelijk al grond is om er uberhaupt een op te richten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:37:59 #7
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420500
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat een bepaalde huidskleur hebben kennelijk al grond is om er uberhaupt een op te richten.
Er staat een kunstwerk en dit keer is het een zwarte vrouw, waarom is dat een probleem?
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:38:45 #8
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420508
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:37 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Er staat een kunstwerk en dit keer is het een zwarte vrouw, waarom is dat een probleem?
Zucht...
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:14 #9
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420514
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zucht...
Leg uit.
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:39:57 #10
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420520
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:39 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Leg uit.
Lees mijn posts maar terug. Alleen al de insteek dat het een probleem zou zijn dat er een beeld van een zwart figuur zou zijn, geeft aan dat je dat niet eens gedaan hebt.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:43:53 #11
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420563
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:39 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Lees mijn posts maar terug. Alleen al de insteek dat het een probleem zou zijn dat er een beeld van een zwart figuur zou zijn, geeft aan dat je dat niet eens gedaan hebt.
Jij begint toch echt zelf over woke, MLK en andere dingen die echt helemaal niets te maken hebben met het standbeeld. Dat zijn toch echt problemen van de onderbuik. Dat geldt van mij part ook voor mensen die er een voorbeeld in zien (in het beeld), maar dat is waar het om gaat bij kunst. Je haalt er uit wat je gevoel aangeeft. Er staat een vrouw rechtop, gemaakt door een kunstenaar met Caribische roots. Wat iedereen daar verder zelf bij verzint is niets anders dan de onderbuik. Welkom in de kunstwereld!
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:45:33 #12
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420577
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:43 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Jij begint toch echt zelf over woke, MLK en andere dingen die echt helemaal niets te maken hebben met het standbeeld. Dat zijn toch echt problemen van de onderbuik. Dat geldt van mij part ook voor mensen die er een voorbeeld in zien, maar dat is waar het om gaat bij kunst. Je haalt er uit wat je gevoel aangeeft. Er staat een vrouw rechtop, gemaakt door een kunstenaar met Caribische roots. Wat iedereen daar verder zelf bij verzint is niets anders dan de onderbuik. Welkom in de kunstwereld!
Beste Vis... doe me een lol en lees reeks nummer 1 even.

Overigens, vind je in dat geval dat men in de VS ook 'zeurt' over standbeelden van Zuidelijke generaals? Reactie roepen ze wel op, dus wat, kunst geslaagd?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209420578
@rododendronneke: benieuwd naar jouw antwoord...

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 10:45 schreef VEM2012 het volgende:

Wat is de definitie van structureel racisme volgens jou en welke objectieve data heb jij dat het in Nederland bestaat?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:47:16 #14
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420588
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:45 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Beste Vis... doe me een lol en lees reeks nummer 1 even.

Overigens, vind je in dat geval dat men in de VS ook 'zeurt' over standbeelden van Zuidelijke generaals? Reactie roepen ze wel op, dus wat, kunst geslaagd?
Wat heeft een standbeeld om te eren in de USA te maken met een kunstwerk op CS?
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:48:05 #15
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420592
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:47 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wat heeft een standbeeld om te eren in de USA te maken met een kunstwerk op CS?
Kunst is kunst. Welkom in de kunstwereld.

Die beelden roepen ook reacties op, velen 'herkennen' zich erin, vooral nazaten van Zuidelijke soldaten... dus, is het gezeur dat ze weg moeten?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:49:07 #16
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420599
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die beelden roepen ook reacties op, velen 'herkennen' zich erin, vooral nazaten van Zuidelijke soldaten... dus, is het gezeur dat ze weg moeten?
Wat een kleuterredenatie, grow up.
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 14:50:22 #17
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420607
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Wat een kleuterredenatie, grow up.
Geef gewoon eens antwoord.

Kunst is kunst. Kunst roept reactie op. Mensen herkennen zich erin.

Moeten die Confederale monumenten weg of niet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209420625
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 10:46 schreef Leandra het volgende:

Het punt is dat je zelf verzint dat ze een ongeïnteresseerde tiener is.
Misschien is ze wel net klaar met haar gymnasium examens en staat relaxed te genieten van de zon.
Of misschien is ze geen tiener en heeft ze net een blinde darm operatie uitgevoerd en staat even buiten uit te waaien.

Het negatieve aan haar persoon en houding verzin je zelf, de vraag is vooral waarom je dat doet.
En nee, ik hoef geen antwoord, dat mag je in jezelf zoeken.
Ik ben anders opgegroeid met dat het als onbeleefd en ongeïnteresseerd werd gezien als je met je handen in de zakken stond. Kreeg je dingen naar je hoofd als 'ga je verhuizen?' -'nee, hoezo?' 'omdat je je handen al hebt ingepakt'.

Dus zo bezien ik het niet zo gek om er iets negatiefs in te zien, toch? Het is in ieder geval geen actieve houding. Wat prima is. Zoals ik al eerder schreef, het is al heel wat dat ze geen smartphone voor haar giechel heeft.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:53:22 #19
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420631
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:50 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Geef gewoon eens antwoord.

Kunst is kunst. Kunst roept reactie op. Mensen herkennen zich erin.

Moeten die Confederale monumenten weg of niet?
Gast, wat interesseert mij de USA in deze, we leven in Nederland. Wat probeer je hier eigenlijk? Het lijkt wel alsof je de discussie alleen maar aangaat om er een blank tegen zwart van te maken. Want ik moet dan ook een passende mening hebben over iets aan de andere kant van de wereld. Wat een kleuterniveau, Etto.
pi_209420673
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik ben anders opgegroeid met dat het als onbeleefd en ongeïnteresseerd werd gezien als je met je handen in de zakken stond. Kreeg je dingen naar je hoofd als 'ga je verhuizen?' -'nee, hoezo?' 'omdat je je handen al hebt ingepakt'.

Dus zo bezien ik het niet zo gek om er iets negatiefs in te zien, toch? Het is in ieder geval geen actieve houding. Wat prima is. Zoals ik al eerder schreef, het is al heel wat dat ze geen smartphone voor haar giechel heeft.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 14:59:09 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209420682
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:52 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Maar waarom zou het een standbeeld van iemand in een actieve houding moeten zijn? Waarom kan het geen standbeeld zijn van iemand die uitrust van een prestatie of van de zon staat te genieten?

Deze echtgenote van doet ook niets.... niemand die roept dat ze lui of ongeïnteresseerd zou zijn omdat ze maar zit te zitten naast haar man.

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:01:07 #22
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420699
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:53 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Gast, wat interesseert mij de USA in deze, we leven in Nederland. Wat probeer je hier eigenlijk? Het lijkt wel alsof je de discussie alleen maar aangaat om er een blank tegen zwart van te maken. Want ik moet dan ook een passende mening hebben over iets aan de andere kant van de wereld. Wat een kleuterniveau, Etto.
Wacht... ik maak er blank tegen zwart van? En ík ben degene die overal steeds Nederland-VS op een lijn wil zetten?

Wat onderhand wel duidelijk is, is dat een hele hoop mensen heel graag anderen als racist ZIEN. En liefst ook heel vlug. Dat je nog steeds reeks 1 niet hebt gelezen is wel duidelijk. Uiteraard wil Etto er een 'blank tegen zwart' van maken, dat is echt precies wat uit al mijn schrijfsels blijkt ja.

PS: Ik wist niet dat de kunstwereld zich beperkte tot Nederland.

PPS: Mijn eigen mening omtrent die Zuidelijke beelden is al een tijdje helder: het gros ervan heeft een betere plek in musea en museumparken, zeker niet in het publiek domein. Mijn hele punt is dan ook dat dat 'het is kunst, het roept reactie op, men herkent zich er in' gezever de echte drogreden is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209420730
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik reageerde helemaal niet op Weltschmerz, ik maakte een opmerking in het algemeen.

En verder is dit wederom een illustratie van hetgeen ik eerder al aangaf: eerst zelf iets verzinnen en je vervolgens gaan beklagen over hetgeen je net zelf verzonnen had.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sodemieters op 06-06-2023 15:22:25 ]
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:06:32 #24
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420735
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:06 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Ik reageerde helemaal niet op Weltschmerz, ik maakt een opmerking in het algemeen.

En verder is dit wederom een illustratie van hetgeen ik eerder al aangaf: eerst zelf iets verzinnen en je vervolgens gaan beklagen over hetgeen je net zelf verzonnen had.
Wat verzin ik?

Ik heb het over deze reactie:

quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2023 14:25 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Toch wel apart dat je je er enerzijds op beroept dat Nederland één van de minst racistische landen ter wereld is, maar anderzijds hele epistels schrijft over dit beeld, die er op neerkomen dat je vooral bezwaar hebt tegen de huidskleur.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209420776
Een stad die zo erg wil deugpronken daar moet wel iets mis mee zijn, denk ik dan.
pi_209420869
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:48 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee, dat is dus niet zo. In dit topic wordt alle beelden op de grote hoop gegooid, maar er zit nogal een verschil in. Je hebt bijvoorbeeld beelden die primair een kunstwerk zijn (Moore, Giacometti, etc.) en beelden die primair bedoeld zijn als eerbetoon aan (de prestaties / het gedachtengoed van) een bepaalde persoon. De vele beelden van Lenin en Stalin kun je nauwelijks kunst noemen. De beelden van Giacometti daarentegen hebben niets te maken met een eerbetoon aan iets of iemand.

Het lijkt alsof een groot deel van het onbegrip voor dit beeld voortkomt uit een verwrongen beeld van wat een beeld in de openbare ruimte zou moeten zijn.
pi_209420905
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:06 schreef EttovanBelgie het volgende:
Ik heb het over deze reactie:
Dan had je die moeten quoten, in plaats van een andere, veel algemenere reactie van mij.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:21:34 #28
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420912
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:59 schreef Leandra het volgende:

[..]
Maar waarom zou het een standbeeld van iemand in een actieve houding moeten zijn? Waarom kan het geen standbeeld zijn van iemand die uitrust van een prestatie of van de zon staat te genieten?

Deze echtgenote van doet ook niets.... niemand die roept dat ze lui of ongeïnteresseerd zou zijn omdat ze maar zit te zitten naast haar man.

[ afbeelding ]
Kunst heeft weinig regels. Dat iemand verzint dat het een actieve houding moet hebben is meer om net te doen alsof het daar om gaat.
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:24:10 #29
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420942
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]
Nee, dat is dus niet zo. In dit topic wordt alle beelden op de grote hoop gegooid, maar er zit nogal een verschil in. Je hebt bijvoorbeeld beelden die primair een kunstwerk zijn (Moore, Giacometti, etc.) en beelden die primair bedoeld zijn als eerbetoon aan (de prestaties / het gedachtengoed van) een bepaalde persoon. De vele beelden van Lenin en Stalin kun je nauwelijks kunst noemen. De beelden van Giacometti daarentegen hebben niets te maken met een eerbetoon aan iets of iemand.

Het lijkt alsof een groot deel van het onbegrip voor dit beeld voortkomt uit een verwrongen beeld van wat een beeld in de openbare ruimte zou moeten zijn.
Vertel dat aan Vis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209420948
Perfecte manier om nog meer verdeeldheid onder de bevolking te zaaien

Ik geef het een 9/10 c_/
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:25:31 #31
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420955
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:01 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wacht... ik maak er blank tegen zwart van? En ík ben degene die overal steeds Nederland-VS op een lijn wil zetten?

Wat onderhand wel duidelijk is, is dat een hele hoop mensen heel graag anderen als racist ZIEN. En liefst ook heel vlug. Dat je nog steeds reeks 1 niet hebt gelezen is wel duidelijk. Uiteraard wil Etto er een 'blank tegen zwart' van maken, dat is echt precies wat uit al mijn schrijfsels blijkt ja.

PS: Ik wist niet dat de kunstwereld zich beperkte tot Nederland.

PPS: Mijn eigen mening omtrent die Zuidelijke beelden is al een tijdje helder: het gros ervan heeft een betere plek in musea en museumparken, zeker niet in het publiek domein. Mijn hele punt is dan ook dat dat 'het is kunst, het roept reactie op, men herkent zich er in' gezever de echte drogreden is.
Haha, Etto een beetje zelfkennis zou je sieren. Jij komt er zelf mee in dit topic en waarom kom je met een gezeur over standbeelden in de USA die weggehaald worden? Wat is de link? Huidskleur? Niet? Wat dan?

Je gezeur komt over als: 'mensen met een bepaalde huidskleur willen beelden weghebben in de USA (omdat iets met slaven), maar dan kan dit beeld zeker wel?' Leg mij anders eens uit waarom je met die link komt? Waarom het zogenaamd zo belangrijk is dat ik dan ook mijn mening geef over het weghalen van beelden in de USA?
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:28:08 #32
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420973
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:18 schreef Sodemieters het volgende:

[..]

Nee, het probleem zit em het in de ruimte, want er zijn zat beelden die in een openbare ruimte staan, waar dezelfde mensen nooit over gezeurd hebben.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:28:40 #33
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209420977
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:24 schreef Ali_boo het volgende:
Perfecte manier om nog meer verdeeldheid onder de bevolking te zaaien

Ik geef het een 9/10 c_/
Hoe zaait dit beeld verdeeldheid?
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:30:02 #34
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420987
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Haha, Etto een beetje zelfkennis zou je sieren. Jij komt er zelf mee in dit topic en waarom kom je met een gezeur over standbeelden in de USA die weggehaald worden? Wat is de link? Huidskleur? Niet? Wat dan?

Je gezeur komt over als: 'mensen met een bepaalde huidskleur willen beelden weghebben in de USA (omdat iets met slaven), maar dan kan dit beeld zeker wel?' Leg mij anders eens uit waarom je met die link komt? Waarom het zogenaamd zo belangrijk is dat ik dan ook mijn mening geef over het weghalen van beelden in de USA?
Doe me alsjeblieft een lol en lees reeks 1.

En als je toch bezig bent, lees in ieder geval mijn PPS in de post die je quote. Het gaat om de definitie van wat kunst is en dat roepen dat het kunst is omdat het reactie oproept debiel is.

Het is verder wel duidelijk dat je al a priori uitgaat van allerlei groezelige denkbeelden bij mensen die kritiek hebben op dit beeld. Het geeft in ieder geval weer aan hoe toxisch de situatie al is geworden.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:30:20 #35
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209420993
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Zie je eigen posts.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:32:00 #36
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209421002
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:30 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Zie je eigen posts.
Jeetje, wat een bui heb je weer. JIJ komt met allerlei verhalen over MLK en dergelijke. Ik zie gewoon kunst. En dan verdeel ik? _O-
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:32:33 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209421008
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:32 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Jeetje, wat een bui heb je weer. JIJ komt met allerlei verhalen over MLK en dergelijke. Ik zie gewoon kunst. En dan verdeel ik? _O-
LEES DEEL 1.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:32:50 #38
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209421010
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
LEES DEEL 1.
:W
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:33:27 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209421016
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:32 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
:W
Je missie is weer geslaagd in ieder geval. Weer iemand weg kunnen zetten als racist.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209421019
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:57 schreef Culkin het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Die vind ik de tijdsgeest wel heel goed samenvatten!

Jammer dat deze dan kennelijk een beetje achteraf staat.
pi_209421052
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 14:59 schreef Leandra het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat begrijp jij niet aan 'wat prima is'?

Waar ik alleen tegen ageer is dat als je niet positief bent over het beeld dat het toch een beetje impliciet wordt gezien als racistisch. Omdat het om een zwarte tiener zou gaan. Dat vind ik dan een beetje raar. Je ziet iets in het beeld en de een zal iets anders zien dan de ander.

Bij dit beeld vind ik de man vooral een hork. Besteed een beetje aandacht aan je vrouw! Al zie ik in hoe de tas wordt vastgehouden dat ze op het punt staat om op te staan en te vertrekken. Groot gelijk!
  Beste debater 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 15:38:19 #42
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_209421055
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:37 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wat begrijp jij niet aan 'wat prima is'?

Waar ik alleen tegen ageer is dat als je niet positief bent over het beeld dat het toch een beetje impliciet wordt gezien als racistisch. Omdat het om een zwarte tiener zou gaan. Dat vind ik dan een beetje raar. Je ziet iets in het beeld en de een zal iets anders zien dan de ander.

Bij dit beeld vind ik de man vooral een hork. Besteed een beetje aandacht aan je vrouw! Al zie ik in hoe de tas wordt vastgehouden dat ze op het punt staat om op te staan en te vertrekken. Groot gelijk!
Dit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_209421159
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2023 23:35 schreef Icegiant het volgende:

[..]
Je hebt gewoonweg een obsessie.

Ik durf te wedden dat zodra je een zwart persoon ziet, je van ongemak niet weet waar je moet kijken vanwege je eigen vooroordelen.
Knulletje toch, ben je nou je eigen ervaringen de wijk ingaan met de Jonge Democraten op mij aan het projecteren? Je doet hier niks anders dan de indoctrinatie van je in niveau afgezakte school en van de media napraten terwijl je geen flauw benul hebt van de recente Nederlandse geschiedenis. Een beetje stompzinnig doen alsof het hier de Verenigde Staten was maar dan nog achterlijker, tot dat de meest laaggeletterde, slecht geinformeerde, meest gesegregeerde en meest racistisch generatie sinds 1568 eventjes kwam vertellen dat ze het licht gezien hadden.

Ik ben van begin jaren 70, ik ben wel opgegroeid in de post raciale samenleving. Wij beoordeelden mensen niet op huidskleur, dat was niet belangrijk, daar waren in achterlijke buitenlanden nog weleens wat problemen mee. Ik ben niet in de allerkleinste dorpen opgegroeid, dus ik heb nog nooit in een volledig blanke schoolklas gezeten. Waarschijnlijk was de helft van de kleurligen wel geadopteerd, want dat deden mensen toen huidskleur nooit meer zou uitmaken. .

Mensen zoals jij zijn de achterlijken, de racisten, jullie vertegenwoordigen de achteruitgang met je domme nablaterij zonder enige kennis en zonder enig voorstellingsvermogen. Hele boude beweringen over hoe het was terwijl je werkelijk geen idee hebt, net zoals je ook geen enkel idee hebt over mij. Je hebt zelfs geen idee waarom je precies dat zegt wat het gewetenloze grootkapitaal wil dat jullie zeggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 16:05:17 #44
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209421262
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:33 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Je missie is weer geslaagd in ieder geval. Weer iemand weg kunnen zetten als racist.
Ja, want dat is mijn missie, droeftoeter.
pi_209421306
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:05 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja, want dat is mijn missie, droeftoeter.
Daar lijkt het wel op vandaag
pi_209421353
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 08:20 schreef Gia het volgende:
Normaal gesproken zijn standbeelden gemaakt van personen die iets gepresteerd hebben, of enige betekenis hebben gehad. Een standbeeld van MLK, bijvoorbeeld, zou ik begrijpen.
Maar dit gaat nergens over. Gewoon een standbeeld van een vrouw. Wat als een andere kunstenaar een standbeeld maakt van 'de blanke vrouw'? Ik bedoel, dat is toch gewoon raar, een random standbeeld.
Dit soort posts komt keer op keer terug. Het is echter helemaal niet waar dat standbeelden 'normaal gesproken' worden gemaakt van personen die iets gepresteerd hebben. Dat is niet meer dan één van de mogelijke redenen voor een standbeeld.

Dit standbeeld vormt het begin van een beeldenroute, vooral langs de Westsingel. Daar staan veel meer sculpturen die mensen uitbeelden, zonder dat het gaat om een eerbetoon aan een bepaalde persoon. Er staat bijvoorbeeld een beeld van Rodin (L'Homme qui marche, een lopende man), een beeld van Carel Visser (Moeder en Kind) en van Joel Shapiro (een abstracte mensfiguur). Verder hebben we nog - de al eerder genoemde - Monsieur Jacques, we hebben Kabouter Buttplug, we hebben de naakte clown aan de Coolsingel, enzovoorts, enzovoorts. En nu hebben we dus ook een beeld van een donkere meid op het Stationsplein.
  Humorvolste user 2022 dinsdag 6 juni 2023 @ 16:17:37 #47
459912 FlippingCoin
pi_209421381
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:12 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ja dat klopt, lijkt mij ook helemaal niet hypocriet. Is nogal een verschil, een onschuldige dame of Hitler.
Kunst roept reacties op en hiermee een success schreef je, je reactie was gewoon bull shit en een zwak excuus om weer eens de onderbuikkaart te trekken. :lijstje:
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_209421406
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:51 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben van begin jaren 70, ik ben wel opgegroeid in de post raciale samenleving. Wij beoordeelden mensen niet op huidskleur, dat was niet belangrijk, daar waren in achterlijke buitenlanden nog weleens wat problemen mee. Ik ben niet in de allerkleinste dorpen opgegroeid, dus ik heb nog nooit in een volledig blanke schoolklas gezeten. Waarschijnlijk was de helft van de kleurligen wel geadopteerd, want dat deden mensen toen huidskleur nooit meer zou uitmaken. .
Ah ja, tuurlijk. Je ageert tegen een beeld van een zwarte vrouw, met als enige reden dat het een beeld van een zwarte vrouw is. Toch speelt huidskleur daarbij geen rol. Klinkt volkomen logisch hoor.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 16:26:35 #49
117098 Hathor
Effe niet
pi_209421442
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:28 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Getuige deze discussie, en dezelfde discussie die op social media woedt, waar dit beeld overigens al is omgedoopt in Toos Werkeloos.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 16:35:12 #50
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_209421517
quote:
16s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 16:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Kunst roept reacties op en hiermee een success schreef je, je reactie was gewoon bull shit en een zwak excuus om weer eens de onderbuikkaart te trekken. :lijstje:
Ja, en dan kom je met iemand aan die verantwoordelijk is voor miljoenen doden. Nou, je hebt mij hoor!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')