abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209525050
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het KNMI heeft bij de vervanging natuurlijk een hele tijd met beide opstellingen gemeten en die met elkaar vergeleken. Toen waren ze tevreden dat de metingen goed overeen kwamen.

Een paar jaar geleden hebben ze echter besloten dat het eigenlijk toch fout was en de zaak "gecorrigeerd" aan de hand van het meest afwijkende meetstation. Conclusie: die metingen van 70 jaar geleden zaten er tot 1,9 graden Celsius naast. Ze konden toen niet meten en vergelijken, tegenwoordig kunnen we dat met terugwerkende kracht beter.

En het komt zo natuurlijk beter overeen met hun klimaatmodellen.
Lees het artikel nog eens. Ze hebben niet overal parallemetingen gedaan tussen de twee verschillende meet-hutten, en ook niet voor verplaatsingen. Een onderzoek uit 2019 (zie hier) heeft daar meer inzicht in gegeven.
pi_209525572
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 19:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Lees het artikel nog eens. Ze hebben niet overal parallemetingen gedaan tussen de twee verschillende meet-hutten, en ook niet voor verplaatsingen. Een onderzoek uit 2019 (zie hier) heeft daar meer inzicht in gegeven.
quote:
De oude vergelijkende metingen tussen pagode en Stevenson hut vonden plaats in de periode 1947-1950
Dat zeg ik, ze vinden nu dat ze toen niet konden meten en vergelijken. Toen waren het prutsers, nu professionals die uit een paar rapporten kunnen afleiden wat ze toen allemaal fout hebben gedaan.
pi_209526897
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 20:41 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
[..]
Dat zeg ik, ze vinden nu dat ze toen niet konden meten en vergelijken. Toen waren het prutsers, nu professionals die uit een paar rapporten kunnen afleiden wat ze toen allemaal fout hebben gedaan.
De plek van de metingen werd ook verschoven, en daar was geen rekening mee gehouden. En ja, er bestaat iets als ontwikkeling, voortschrijdend inzicht, vooruitgang.
  vrijdag 16 juni 2023 @ 07:54:25 #29
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_209529021
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2023 11:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Wet bulb temperature is iets waar nu weinig mensen nog van gehoord hebben, en waarvan over een paar jaar vrijwel iedereen weet wat het is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natteboltemperatuur
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_209561849
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 22:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De plek van de metingen werd ook verschoven, en daar was geen rekening mee gehouden. En ja, er bestaat iets als ontwikkeling, voortschrijdend inzicht, vooruitgang.
Ja, zoals dat de NASA de temperatuur van hun satellietmetingen met +0.3 graden heeft bijgesteld, om het in lijn te brengen met de verwachtingen. Want er was natuurlijk nog geen benchmark.

het gaat er maar om, dat iedereen hun metingen steeds aanpast om ze in lijn te brengen met de aangepaste metingen van alle anderen. Je moet ondertussen een heleboel "correcties" aanbrengen op iedere, historische dataset voordat je er iets mee kunt doen. En dat doet iedereen.

Het is een hellend vlak. Alle historische data moet aangepast worden, voordat die bruikbaar is. En die aanpassingen worden iedere keer "gecorrigeerd" naar de andere aanpassingen, die allemaal gebaseerd zijn op de computermodellen.

De zeespiegel stijgt tegenwoordig steeds sneller, omdat we de gemeten data corrigeren aan de hand van de verwachtingen, die gebaseerd zijn op onze computermodellen. En die steeds snellere stijging toont aan, dat die computermodellen kloppen!

Dat is geen wetenschap, dat is marketing.

"Lies, damn lies, and statistics!"
pi_209563244
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2023 18:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
En het komt zo natuurlijk beter overeen met hun klimaatmodellen.
Svp. bewijs dat het ze hierom te doen was. Dus géén vage YouTube speelfilms van meer dan een uur die door de makers al lang weer zijn ingetrokken (en vergelijkbare zooi), maar serieus keihard bewijs.

Oja, waarom zou het KNMI überhaupt richting klimaatmodellen willen rekenen? Het gaat er juist om dat je met gevonden afwijkingen de boel verder kan verfijnen, dwz als je bewust voor datasets kiest die beter bij je eerdere model passen, heb je daar geen ene hol aan. Of ga ik nu boven je pet? ;)
pi_209641338
twitter
  Moderator zondag 25 juni 2023 @ 12:17:42 #33
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_209641616
Professor Kevin Anderson is addressing all of us in very clear words...

Oehh. Ok professor. Thanks man.

Misschien kan hij zich beter richten op de grote (olie)corporaties en politici. Op zich doet ie dat namelijk indirect wel in zijn video, maar niet op een manier dat het wat gaat uithalen.

Die grote spelers kijken namelijk niet naar zijn geneuzel filmpje op twitter. Het komt niet bij de machthebbers binnen.

Ergo, het is het zoveelste doem bericht op twitter wat de gewone Jan modaal bereikt die er vrij weinig aan kan doen en het zodoende weer vergeet zonder dat het heel veel impact maakt.
pi_209666668
quote:
0s.gif Op zondag 18 juni 2023 23:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, zoals dat de NASA de temperatuur van hun satellietmetingen met +0.3 graden heeft bijgesteld, om het in lijn te brengen met de verwachtingen. Want er was natuurlijk nog geen benchmark.

het gaat er maar om, dat iedereen hun metingen steeds aanpast om ze in lijn te brengen met de aangepaste metingen van alle anderen. Je moet ondertussen een heleboel "correcties" aanbrengen op iedere, historische dataset voordat je er iets mee kunt doen. En dat doet iedereen.

Het is een hellend vlak. Alle historische data moet aangepast worden, voordat die bruikbaar is. En die aanpassingen worden iedere keer "gecorrigeerd" naar de andere aanpassingen, die allemaal gebaseerd zijn op de computermodellen.

De zeespiegel stijgt tegenwoordig steeds sneller, omdat we de gemeten data corrigeren aan de hand van de verwachtingen, die gebaseerd zijn op onze computermodellen. En die steeds snellere stijging toont aan, dat die computermodellen kloppen!

Dat is geen wetenschap, dat is marketing.

"Lies, damn lies, and statistics!"
Misschien moet je de wetenschappelijke artikelen eens lezen, en dan lezen waarom ze soms metingen aanpassen, en of ze dat inderdaad aan de hand van verwachtingen doen, of aan de hand van andere dingen.
Bij het KNMI bijv, daar bleken de nieuwe opstellingen andere temperaturen te meten, dus waren er gedurende enige tijd, op enkele plaatsen, parallel-metingen. Zodat de verschillende methodes naar elkaar gecorrigeerd konden worden, en niet naar 'verwachtingen'.
pi_209793642
pi_209797836
Ik dacht eerst ff: 39.6C in de Sahara, dat valt toch wel mee?
's Nachts....wtf. En dat is nu niet echt een regio met veel airco's volgens mij, maar goed, ook niet zoveel mensen waarschijnlijk.
pi_209797882
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 15:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Ik dacht eerst ff: 39.6C in de Sahara, dat valt toch wel mee?
's Nachts....wtf. En dat is nu niet echt een regio met veel airco's volgens mij, maar goed, ook niet zoveel mensen waarschijnlijk.
Stad met 55.000 inwoners.
pi_209797994
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 15:37 schreef aloa het volgende:

[..]
Stad met 55.000 inwoners.
Pfff, ze hebben er gelukkig wel ervaring met hitte, dus ik hoop voor ze dat er toch redelijk wat airco's staan. Ik sliep regelmatig bij 40 graden tijdens mijn werk in Afrika. Vaak 's nachts werken, en dan overdag proberen te slapen. Natte doek over me heen, en ventilator er op gericht en dan was het wel te doen, tot de doek droog was, wat snel ging.
pi_209800280
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_209800351
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 15:48 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Pfff, ze hebben er gelukkig wel ervaring met hitte, dus ik hoop voor ze dat er toch redelijk wat airco's staan. Ik sliep regelmatig bij 40 graden tijdens mijn werk in Afrika. Vaak 's nachts werken, en dan overdag proberen te slapen. Natte doek over me heen, en ventilator er op gericht en dan was het wel te doen, tot de doek droog was, wat snel ging.
Werkt wel idd. Ik doe vaak een natte pet op mijn hoofd :) werkt als een trein.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 7 juli 2023 @ 19:21:13 #41
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209800374
quote:
4s.gif Op vrijdag 7 juli 2023 08:51 schreef aloa het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe blijft dat in godsnaam zo lang hangen :o
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_209820042
Ook in het zuiden van de VS gaat het warm worden.

Ze voorspellen eind van de week 44 graden Celsius in phoenix arizona
pi_209840073
quote:
0s.gif Op zondag 9 juli 2023 09:58 schreef Basp1 het volgende:
Ook in het zuiden van de VS gaat het warm worden.

Ze voorspellen eind van de week 44 graden Celsius in phoenix arizona
Dat wordt het in Phoenix meerdere keren per jaar? Niks bijzonders daar
pi_209844417
twitter
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Moderator maandag 10 juli 2023 @ 20:26:12 #45
236264 crew  capricia
pi_209844448
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:23 schreef tesssssssss het volgende:
[ twitter ]
En de zomer is eigenlijk nog maar net begonnen. Hele gebieden worden zo zomers onleefbaar. :{
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_209845108
Spanje ook tot 47 graden deze dagen. En afgelopen week waren waarschijnlijk de warmste dagen ooit wereldwijd.

https://edition.cnn.com/2023/07/05/world/hottest-day-world-climate-el-nino-intl/index.html
pi_209845151
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2023 20:26 schreef capricia het volgende:

[..]
En de zomer is eigenlijk nog maar net begonnen. Hele gebieden worden zo zomers onleefbaar. :{
Eind juli/begin augustus is de warmste periode...gaan nog wel wat records sneuvelen ben ik bang.
  maandag 10 juli 2023 @ 21:26:41 #48
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209845245
Gelukkig wordt het hier maar 40-45 graden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_209845279
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:26 schreef Dven het volgende:
Gelukkig wordt het hier maar 40-45 graden.
Hou je het nog een beetje vol :+
  maandag 10 juli 2023 @ 21:49:35 #50
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_209845607
quote:
4s.gif Op maandag 10 juli 2023 21:28 schreef aloa het volgende:

[..]
Hou je het nog een beetje vol :+
Thuis werken waar het gewoon een nette 25 graden is en één dag vrij genomen om naar een bergtop te gaan. Daar een tx van slechts 23°C :+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')