abonnement Unibet Coolblue
pi_209393628
quote:
Vrouwen van kleur over moederschap: 'Kind snel als probleemkind gezien'

Rowan en Naima misten verhalen van moeders waarmee ze zich konden identificeren.Beeld

Vaak wordt er gesproken óver vrouwen van kleur, maar zelden mét hen, zeggen de makers van De goede mama. In dat boek vertellen dertien moeders met een migratieachtergrond over het opvoeden van kinderen van kleur in een maatschappij waar ze zowel thuishoren als toch ook altijd 'de ander' zijn. "De verloskundige merkte terloops op dat ze had verwacht dat de pijngrens 'van die vrouwen' hoger lag."

Een van de vrouwen die hun verhaal doen in het boek, is spreker, programmamaker en chef video bij Libelle Rowan Blijd (32). Zij vertelt over de stilgeboorte van haar eerste zoon Amari, waarover ze eerder ook de documentaire Stil Leven maakte. Bij 38 weken zwangerschap overleed Amari in haar buik, waarna ze moest bevallen van een baby die ze nooit zou leren kennen. Na die vreselijke gebeurtenis worstelde ze met haar identiteit.

Uit De goede mama:
Ik ben bevallen van een kind, maar ben ik ook moeder? Ik had geen fysiek bewijs van mijn lidmaatschap. […] Ik wist niet hoe ik mij moest identificeren. Datgene dat mij moeder maakte, was niet meer.

Rowan: "Wanneer je zwanger bent, ben je je aan het voorbereiden op het moederschap. Ook praktisch. We hadden alle spullen in huis; een box, een kinderwagen, luiers. We waren ouders geworden, maar behalve die spullen wees niets daarop. Daar had ik heel veel moeite mee. Was ik nou moeder of niet?"

Dat Amari haar wel degelijk moeder had gemaakt, besefte ze na de geboorte van haar tweede zoon. "Ik merkte dat ik eigenlijk al die tijd al moeder was geweest, ik had alleen geen plek gehad om al mijn liefde heen te sturen."

Het heftige verhaal van Rowan had net zo goed het verhaal kunnen zijn van een witte vrouw. Toch is het voor haar belangrijk om zich júíst als vrouw van Surinaamse komaf uit te spreken over dit onderwerp. "Stilgeboorte is iets waar we het überhaupt niet graag over hebben met z’n allen, laat staan in de Surinaamse cultuur. Maar als je er nooit over praat, weet je ook niet goed hoe je ermee moet omgaan als het jezelf of iemand anders overkomt."

Rowan: "Ik ben me ervan bewust dat ik een zwarte man aan het grootbrengen ben."

Op zoek naar echte verhalen
Rowan wilde daarnaast meewerken aan het boek omdat ze zelf behoefte heeft aan echte verhalen van moeders. "Ik merk dat de verhalen die je veelal tot je krijgt ietwat verbloemd zijn. Ook de mommy influencers op sociale media laten niet het hele plaatje zien. De echte verhalen krijg je misschien één op één te horen van je vriendinnen, maar het zou mooi zijn als er in het algemeen veel meer verschillende perspectieven op het moederschap te zien zouden zijn. Want het moederschap kent veel verschillende vormen, dat heb ik wel geleerd."

En ja, specifiek het perspectief van zwarte vrouwen en vrouwen van kleur mag ook wel wat vaker worden gehoord, vindt ze. "We groeien nu eenmaal op in een samenleving met veel ongelijkheid, op verschillende gebieden. Huidskleur speelt daarbij een rol. Ik ben me ervan bewust dat ik een zwarte man aan het grootbrengen ben, die ik bepaalde tools zal moeten meegeven om daarmee om te kunnen gaan. Ik wil hem niet inprenten dat hij anders is, maar hem wel leren wat hij moet doen als hij te maken krijgt met racisme. Als je onderdeel bent van de grotere groep, heb je het privilege dat je je daar niet mee bezig hoeft te houden."

Geen herkenning
Voormalig journalist Naima El Maslouhi (43), zelf moeder van drie kinderen, is de samensteller van het boek. Het kwam tot stand in samenwerking met Dipsaus Podcast (door en voor vrouwen van kleur), waarvan Naima’s zus Mariam een van de oprichters is. Naima miste in de bestaande boeken verhalen waarmee ze zich kon identificeren, vertelt ze. "Ik weet nog dat ik een mamaboek las dat fantastische recensies kreeg. Ik vond het vreselijk. Die moeder was een ontzettende zeur en ik herkende me totaal niet in haar ervaringen en wereldbeeld."

Klaar met het westerse schoonheidsideaal: 'Omarm je natuurlijke afrohaar'
In de dertien verhalen van de vrouwen in De goede mama vond ze die herkenning wel, hoe divers hun achtergrond ook is. "In elk verhaal was er wel íéts wat ik herkende. Zoals bij Chee-Han Kartosen-Wong, die schrijft dat gesprekken met haar ouders steevast begonnen met de vraag 'heb je al gegeten?' Dat dat hun manier was om te vragen hoe het met haar ging. Zo gaat dat bij ons ook. Als er onenigheid is zouden mijn ouders bijvoorbeeld nooit 'sorry' zeggen, maar vragen: 'Kom je eten?' en dan is het goed."

Ongegeneerde bemoeienis
Ook de kraamtijd van een moeder van kleur ziet er vaak anders uit dan die van de gemiddelde Nederlandse vrouw. "Als je als witte vrouw geen zin hebt in bezoek, kun je dat gewoon zeggen. Bij mij was dat echt geen optie. Mijn familie stond gewoon op de stoep, of ik daar nu zin in had of niet. Mijn beide ouders bemoeien zich sowieso flink met hoe ik mijn moederschap invul. Die ongegeneerde bemoeienis van ouders is wel een cultureel dingetje denk ik, al wordt het in de generatie na mij al iets minder."

Naast de mooie kanten van de culturele rijkdom komen ook de minder leuke aan bod. Want hoe je het ook wendt of keert, als moeder van kinderen van kleur maakt racisme onvermijdelijk deel uit van dat moederschap. "Soms zit het in kleine dingen", zegt Naima. "Na de geboorte van mijn eerste zoon was er een verloskundige die een tijdje in Afrika was geweest. Ze merkte terloops op dat ze had verwacht dat de pijngrens 'van die vrouwen' hoger lag. Ik wist niet wat ik hoorde. Pijn is toch pijn?"

Naima: "Marokkaans uitziende jongens hebben het gewoon pittiger dan witte jongens."

'Jullie zijn allemaal hetzelfde'
Of neem de vrouw in de schoenenwinkel, die zich ergerde aan Naima’s zoon en zich liet ontvallen dat ze 'hun soort' wel kende, 'jullie zijn allemaal hetzelfde'. "Hij was 4 jaar en gewoon een beetje aan het dollen, zoals zoveel kinderen op die leeftijd doen. Hij zat een hele tijd rustig te wachten en heeft welgeteld één rondje door de winkel gerend. Ik heb die vrouw buiten ter verantwoording geroepen, want zoiets kun je niet maken. Met zo’n opmerking kun je een kind voor het leven tekenen."

Van jongens van kleur, zoals haar zoon, wordt volgens Naima minder gepikt dan van leeftijdsgenootjes met een andere achtergrond. "Als kinderen zoals die van mij zich niet gedragen, worden ze gelijk als probleemkinderen gezien. Of de moeder is het probleem en heeft door haar achtergrond zogenaamd geen verstand van opvoeden."

Naima, die in Vlaanderen woont, maakt zich best zorgen over hoe het haar islamitische kinderen zal vergaan in een – in haar woorden – islamofobe maatschappij. "Ik heb twee jongens en een meisje. Met name over de jongens kan ik wel inzitten. Marokkaans uitziende jongens hebben het gewoon pittiger dan witte jongens. Als jongetje met een migratieachtergrond begin je met een achterstand die je moet inlopen om op 0 te komen."

Minder kansen
Ze besefte dat het misschien wel bepaalde gevolgen zou hebben als ze haar zoon Mohamed zou noemen. "Ik heb het wel gedaan, maar ik was blij dat hij in Brasschaat geboren is en niet in Antwerpen. Als Mohamed uit Antwerpen heb je toch echt minder kansen in het leven."

Voor kinderen van kleur is identiteit bovendien iets wat ze al vroeg onderzoeken, zegt ze. "Ze merken dat ze er anders uitzien dan de massa en gaan vragen stellen. Zo merkte mijn oudste zoon bij het douchen na het zwemmen dat zijn piemeltje er anders uitziet dan dat van de andere jongetjes, omdat hij besneden is. En onze jongste wilde 'plat' haar in plaats van krullen, net als zijn klasgenootjes – tot hij in Antwerpen jongens zoals hij zag. Daar moet je ze in begeleiden."

De verhalen van de dertien moeders die met vergelijkbare dingen worstelden als zij, maakten stuk voor stuk indruk op Naima. "Het zijn verhalen van vrouwen die ieder op hun manier iets zochten of iets verloren. Elk verhaal heeft wel íéts met me gedaan.
Wat een negatief stuk over de kansen in Nederland. Vrijwel alle migranten zijn naar hier gekomen om het hier beter te hebben. Het is niet zo dat migranten gedwongen zijn om in Nederland te komen wonen. En ja, discriminatie komt voor, maar er zijn ook situaties waarbij het geen drol uitmaakt uit welke cultuur je komt of welke huidskleur je hebt, vooral als je iets kan. En sterker nog, soms werkt het juist in je voordeel om een vrouw of immigrant te zijn.

En deze vond ik ook opvallend:
quote:
"Ze merken dat ze er anders uitzien dan de massa en gaan vragen stellen. Zo merkte mijn oudste zoon bij het douchen na het zwemmen dat zijn piemeltje er anders uitziet dan dat van de andere jongetjes, omdat hij besneden is.
Deze vrouw heeft haar zoon laten besnijden, en heeft het er vervolgens over dat haar zoon er anders uitziet. Ja, dat heb je zelf gedaan door je zoon te laten mutileren.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 03-06-2023 23:29:18 ]
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:26:09 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209393653
kleur
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209393673
Dit wordt vast een fantastisch topic. Tvp.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:31:28 #4
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209393693
Whehe, TS leest Lifestyle-items op RTL.nl

:')

Bovendien snapt hij niet dat het laatste zinnetje was waar het artikel om draaide en heeft dat weggelaten:

quote:
De goede mama is sinds deze week te koop
Het was dus een advertorial :')

TS trapt in advertorials :')
We have always been at war with Eastasia.
pi_209393727
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:31 schreef -XOR- het volgende:
Whehe, TS leest Lifestyle-items op RTL.nl

:')

Bovendien snapt hij niet dat het laatste zinnetje was waar het artikel om draaide en heeft dat weggelaten:
[..]
Het was dus een advertorial :')

TS trapt in advertorials :')
Bij de kapper lees ik zelfs de roddelblaadjes.

Maar goed, wees blij dat ik dat zinnetje eraf gehaald had. Nu ga jij nog even reclame maken voor dat boek.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:36:38 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209393731
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:36 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bij de kapper lees ik zelfs de roddelblaadjes.

Maar goed, wees blij dat ik dat zinnetje eraf gehaald had. Nu ga jij nog even reclame maken voor dat boek.
Het is een advertorial, pik. Dat hele stuk is een grote lap reclame voor dat boek en dus geen nieuwswaardig artikel.
We have always been at war with Eastasia.
pi_209393752
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:36 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is een advertorial, pik. Dat hele stuk is een grote lap reclame voor dat boek en dus geen nieuwswaardig artikel.
Het is een achtergrondartikel van RTL Nieuws. Dan ga jij niet beslissen of het wel of geen nieuws is.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 23:41:30 #8
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209393764
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is een achtergrondartikel van RTL Nieuws. Dan ga jij niet beslissen of het wel of geen nieuws is.
Het is een advertorial die in de Lifestyle-sectie staat.
We have always been at war with Eastasia.
pi_209393852
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:41 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het is een advertorial die in de Lifestyle-sectie staat.
Het staat er niet bij dat het een adverorial is. En aangezien daar regels voor zijn, is het geen advertorial en zijn zal er niet voor betaald zijn.
  VIVA zaterdag 3 juni 2023 @ 23:57:00 #10
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_209393874
Wat is er mis met je kind witte makeup geven? Niet zo snugger dat daar niet in geinvesteerd wordt....
What lies behind makes no sense in my mind
pi_209393897
De wereld in 1950 was ook hard dan werd je als inbreker opgesloten in een cel en kon je vaak dus geen kinderen verwekken, dat was dan natuurlijke selectie op zijn wreedst? Dat heeft wel dan afgelopen 50 jaar het aantal witte inbrekers zwaar doen verminderen? Aldus sprak Adolf van Wittendijk?
pi_209393921
Racistische drek om kenbaar te maken dat er weleens mensen zijn die een kind verliezen? Wel geinig dat hier net zoveel tekst aan besteed wordt als aan een artikel over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Zoiets zul je niet gauw zien over belangrijke binnenlandse aangelegenheden.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 4 juni 2023 @ 02:19:13 #13
156258 Metalfrost
dude, what
pi_209394564
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het staat er niet bij dat het een adverorial is. En aangezien daar regels voor zijn, is het geen advertorial en zijn zal er niet voor betaald zijn.
Dat maakt niks uit. Gratis publiciteit is ook reclame.
Google is your friend, abuse your friends
pi_209395170
TS waar maak jij je druk om ? Het is zondag.
Kan je niet tot maandag wachten om je anti migranten en racistische bagger neer te plempen.
  zondag 4 juni 2023 @ 09:32:26 #15
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_209395459
Ze hadden zich ook kunnen laten volblaffen door een blanke man met een Nederlandse achternaam maar nee, zo veel geven ze niet om hun kinderen!!
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_209395530
Het begint hier steeds meer op de Viva te lijken. :r
pi_209395576
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:55 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het staat er niet bij dat het een adverorial is. En aangezien daar regels voor zijn, is het geen advertorial en zijn zal er niet voor betaald zijn.
:D

Het staat notabene bij de Lifestyle-boekensectie, het is een aankondiging van het boek en het artikel eindigt met een link die je rechtstreeks bij de uitgever brengt om het boek te kopen.

Duidelijker kun je een advertentie (lees publicatie om mensen aan te sporen het boek te kopen) niet krijgen.
  Moderator / Redactie Sport zondag 4 juni 2023 @ 09:47:57 #18
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_209395587
Ach ja, "racisme"

quote:
Racisme is de opvatting of doctrine dat er menselijke rassen te onderscheiden zijn met daaraan gerelateerde verschillen in karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens waarbij het eigen ras superieur zou zijn aan andere rassen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_209396289
Het gaat eigenlijk alleen over de cultuur en andere eigen keuzes. Je noemt je kind Mohammed ondanks dat er al een miljoen Mohammeds rondlopen in de lage landen en dan ga je klagen dat je kind met al die andere Mohammeds wordt vereenzelvigd. Je kunt ook zelf andere keuzes maken en een naam geven om je kind vooruit te helpen in de samenleving waar je deel van uitmaakt. Er zijn ook andere islamitische namen, mooie namen die gewoon goed klinken in het Nederlands taalgebied ook.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_209396333
Wat weer een aannames van 1 kant in de OP...

Nog nét niet de racismekaart getrokken...
pi_209396531
quote:
waarmee ze zich konden identificeren
Sowieso nooit begrepen, die hele "identificeerdrang".
Conscience do cost.
pi_209396585
HET IS EEN OF ANDERE KUTADVERTORIAL
pi_209396668
quote:
15s.gif Op zondag 4 juni 2023 02:19 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat maakt niks uit. Gratis publiciteit is ook reclame.
Bij een advertorial wordt er gedaan wat de klant wil. Dan is er op één of andere manier voor betaald. Dat is hier niet het geval, zoiets moet er namelijk bijgezet worden.
  zondag 4 juni 2023 @ 15:07:16 #24
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_209398181
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 23:31 schreef -XOR- het volgende:
Whehe, TS leest Lifestyle-items op RTL.nl

:')

Bovendien snapt hij niet dat het laatste zinnetje was waar het artikel om draaide en heeft dat weggelaten:
[..]
Het was dus een advertorialadvertentie :')

TS trapt in advertorialsadvertenties :')
Het is advertentie/advertenties :')
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  zondag 4 juni 2023 @ 15:14:02 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209398281
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:07 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Het is advertentie/advertenties :')
Je kent het verschil tussen een advertorial en een advertentie niet?
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 4 juni 2023 @ 15:15:10 #26
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_209398297
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:14 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je kent het verschil tussen een advertorial en een advertentie niet?
Advertorial is Engelstalige blabla; een virus dat steeds verder oprukt in de Nederlandse taal.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
  zondag 4 juni 2023 @ 15:17:13 #27
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209398337
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:15 schreef Rostrup het volgende:

[..]
Advertorial is Engelstalige blabla; een virus dat steeds verder oprukt in de Nederlandse taal.
Nee, een advertorial is een advertentie vermomd als artikel.
We have always been at war with Eastasia.
  zondag 4 juni 2023 @ 15:18:26 #28
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_209398358
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, een advertorial is een advertentie vermomd als artikel.
Dus gewoon een advertentie.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_209399502
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2023 15:17 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nee, een advertorial is een advertentie vermomd als artikel.
Maar hoe weet je dan dat dit een advertentie vermomd als artikel is? Ik denk dat RTL dit oprecht een nieuwswaardig en actueel boek vindt.
pi_209399602
Waarom staat deze onzin in NWS?
  zondag 4 juni 2023 @ 18:17:51 #31
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209400700
We have always been at war with Eastasia.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')