Premium, maar de rest hier:quote:Werknemers tot 35 jaar vallen steeds vaker uit om psychische redenen, signaleert verzekeraar NN in zijn jaarlijkse trendrapport over ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.
Dat is een zorgelijke ontwikkeling, want op de krappe arbeidsmarkt zijn juist zij heel hard nodig.
Jongeren met stress is geen Nederlandse trend. Uit een enquête onder ruim 10.000 werkenden in Amerika, Australië, Frankrijk, Duitsland, Japan en Groot-Brittannië blijkt dat maar liefst 40 procent van hen burn-outverschijnselen rapporteert. Onder de groep die nog geen 30 jaar oud is, is dat met 48 procent bijna de helft.
Ik wil er aan toevoegen: Minder sociale cohesie en dat is met name door de komst van migranten. Ik woon in een groot dorp in Zuid- Holland in een gebied waar veel niet-westerse allochtonen wonen. Amper omgang tussen de natives en allochtonen jongeren.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.
Moet ik nog even doorgaan?
Sowieso is er minder community gevoel in Nederland naar mijn idee. Die hele ‘it takes a village’ mentaliteit is totaal nergens meer te bekennenquote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Ik wil er aan toevoegen: Minder sociale cohesie en dat is met name door de komst van migranten. Ik woon in een groot dorp in Zuid- Holland in een gebied waar veel niet-westerse allochtonen wonen. Amper omgang tussen de natives en allochtonen jongeren.
Het is hontenquote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Harvest89 het volgende:
Och, de mening van de gemiddelde fok!er is vast dat het een stel luie verwende honden zijn.
De iets oudere zoals ik zien dat inderdaad zo.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Harvest89 het volgende:
Och, de mening van de gemiddelde fok!er is vast dat het een stel luie verwende honden zijn.
Volgens mij is dit beter geregeld dan generaties terug. Denk vooral keuze stress, vroeger werd je gewoon fabrieksarbeider tot je pensioen en klaar.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:11 schreef Confetti het volgende:
Het aantal prikkels is de laatste 20 jaar wel vertienvoudigd. Je bent constant op de hoogte, 'aan' en de druk staat er vol op.
Internet heeft veel welvaart gebracht maar ook de menselijke natuur aangetast.
Wat is oud? Ik ben nog geen mid 30 en denk er ook zo over namelijkquote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:14 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
De iets oudere zoals ik zien dat inderdaad zo.
Mwa weet niet waar jij werkt maar ik ie dat niet zo. Ja soms hebben we een groot project en moet er een dag 200% gepresteerd worden tot laat in de avond. Maar dan is het de dag(en) erna 50% en om 11uur beginnen en om 3uur lekker naar huis.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Speedfight het volgende:
Ik vind dat er ook wel heel veel werk van je verwacht wordt. Het is nooit af, je hebt altijd meer taken dan je aankan. Als je dan thuis ook achter jezelf aanrent, kan ik mij voorstellen dat het allemaal teveel voelt.
Ik denk dat werkgevers teveel vragen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:38 schreef 111210 het volgende:
[..]
Premium, maar de rest hier:
https://www.telegraaf.nl/(...)m-psychische-redenen
Het rapport van Nationale Nederlanden zelf hier:
https://inkomencollectief(...)juni_2023/voorpagina
Wat is denken jullie de oorzaak onder deze jongeren? Persoonlijk denk ik dat social media mensen echt verpest. Op mn werk zie ik het ook, iedereen is zo snel afgeleid om vervolgens kansloze tiktok filmpjes te gaan scrollen.
Hebben het idee dat je net als al die zogenaamde influencers heel snel heel veel geld moet kunnen verdienen, minimaal 3x per jaar op wereldreis moet kunnen en ieder weekend een festivalletje moet kunnen pakken.
Als de realiteit dan toch even keihard tegen valt dan snap ik wel dat er zo veel jongeren niks meer aan kunnen tegenwoordig.
Precies die prestatie druk/drang, mee MOETEN doen, goed is niet goed genoeg, rupsje-nooit-genoeg druk, en ga inderdaad maar zo door.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Behoorlijk veel juist.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:32 schreef Seven. het volgende:
Verder denk ik dat social media een beperkte rol speelt.
Ben het hier eigenlijk wel deels mee eens. Tot zoverre dat het niet zomaar een keus is. Het is niet dat het alternatief heel erg gestimuleerd wordt waardoor je wel genoodzaakt bent om mee te gaan in het systeem. Daar zomaar uitstappen is wat lastiger dan jij nu doet voorkomen.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.
Die druk om mee te moeten doen, leggen mensen mijns inziens zichzelf ook op. Dan heb ik het voornamelijk over het privéleven. Als je de hele week werkt, maar als je thuis bent ook nog vanalles moet van jezelf, gun je jezelf geen enkele rust. Je moet sporten, je moet een zeer actief sociaal leven hebben, je moet alles meemaken want anders ben je niet 'cool' genoeg, etc. Ook als je kinderen hebt, stopt dat volgens de jongere generatie niet: "ik heb zelf ook nog een leven!"quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:37 schreef oor80 het volgende:
[..]
Precies die prestatie druk/drang, mee MOETEN doen, goed is niet goed genoeg, rupsje-nooit-genoeg druk, en ga inderdaad maar zo door.
Ik snap wel dat een deel van de huidige werkenden er compleet gestoord van worden c.q. aan onder doorgaan. Ik zie het in mijn omgeving dat mensen er ook emotioneel uitgeput van raken. Altijd maar aan moeten staan.
Je wordt allemaal tegen elkaar uitgespeeld. Het is gewoon een ordinaire ratrace geworden.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:41 schreef Aberkullie het volgende:
Een neoliberale kapitalistische kutwereld waarin je niets meer bent dan een 21ste eeuwse slaaf en een uitzichtloos bestaan leeft.
En wat zijn naar jouw mening de hoofd oorzaken?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:32 schreef Rene het volgende:
Herkenbaar. Iets met heel veel klanten/cliënten met dergelijke problematiek!
Dit, het neoliberalisme en de geldpersen van de centrale banken hebben met name de afgelopen 15 jaar een enorme welvaartsverschuiving van arm naar rijk veroorzaakt. Jongeren hebben relatief weinig vermogen en zijn dus de dupe, mooi voorbeeld is de woningmarkt aangezien starters nauwelijks de mogelijkheid hebben om een huis te kopen. Kortom, jongeren mogen zich te pletter werken om een belachelijk hoge huur te betalen en slagen er niet of nauwelijks in om uit die cirkel te kruipen door te sparen en een huis te kopen, laat staan als alleenstaande. Zo wordt de situatie nogal snel uitzichtloos, en dit verklaart ook waarom het een wereldwijd fenomeen is.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:41 schreef Aberkullie het volgende:
Een neoliberale kapitalistische kutwereld waarin je niets meer bent dan een 21ste eeuwse slaaf en een uitzichtloos bestaan leeft.
Ja, dit is ontzettend loos natuurlijk. Het gros van de maatschappij moet het gewoon maar doen met wat er beschikbaar is. Een hoop wat `leuk' is zorgt er namelijk niet voor dat de rekeningen betaald worden.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:42 schreef thedeedster het volgende:
Als je het jezelf kunt veroorloven; zoek een baan die je leuk vindt. Het extra geld is al die stress gewoon niet waard.
Kan je nog wel van kapitalisme spreken als de overheid overal tussen zit en een groot deel van de economie is?quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.
Wat vragen werkgevers dan volgens jou te veel? Wat ik eerder schreef is dat ik het hier op werk ook zie, sommigen lopen bij een psycholoog voor hun problemen en zijn continu ziek zwak en misselijk en blijven thuis.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik denk dat werkgevers teveel vragen.
Ten eerste is je brein pas volledig ontwikkeld rond je 25ste. Ten tweede heb je wel 5-10 jaar ervaring nodig om constante hoge druk te leren balanceren.
Verder denk ik dat social media een beperkte rol speelt.
Dan heb je geluk. Ik heb nog nooit een baan gehad waarbij ik het gevoel had dat alles gedaan was binnen de 40 uur.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:10 schreef 111210 het volgende:
[..]
Wat vragen werkgevers dan volgens jou te veel? Wat ik eerder schreef is dat ik het hier op werk ook zie, sommigen lopen bij een psycholoog voor hun problemen en zijn continu ziek zwak en misselijk en blijven thuis.
Terwijl de werkdruk echt niet hoog is hier, een enkele keer gebeurt het dat we lange dagen hebben maar dat wordt gecompenseerd met pauzes zonder klokkijken, rond 10en beginnen en als het rustig is ga je lekker om 4 weer naar huis.
En toch lopen er hier een aantal 20ers rond voor wie het allemaal heel erg zwaar lijkt
Op zich mee eens, maar anderzijds is het idee dat werk leuk moet zijn en inhoudelijk voldoening moet geven ook niet realistisch voor de meeste mensen. En dan hebben ze zich ook niet in hoofd gehaald dat ze 'lekker zichzelf' moeten kunnen zijn op hun werk. Gewoon werken voor je inkomen en elke dag weer blij zijn dat het af is en er weer opzit voor vandaag heeft ook wel iets bevrijdends. Dat is op zich niet teveel om te moeten, dat kan iedereen 40 uur in de week volhouden, zelfverwezenlijking die moet en er gewoon niet in zit in die baan is al een stuk zwaarder om te verdragen lijkt me.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 13:42 schreef thedeedster het volgende:
Als je het jezelf kunt veroorloven; zoek een baan die je leuk vindt. Het extra geld is al die stress gewoon niet waard.
Laten we stellen dat ik geprivilegieerd ben, dat ik mij een leuke baan kan veroorloven.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op zich mee eens, maar anderzijds is het idee dat werk leuk moet zijn en inhoudelijk voldoening moet geven ook niet realistisch voor de meeste mensen. En dan hebben ze zich ook niet in hoofd gehaald dat ze 'lekker zichzelf' moeten kunnen zijn op hun werk. Gewoon werken voor je inkomen en elke dag weer blij zijn dat het af is en er weer opzit voor vandaag heeft ook wel iets bevrijdends. Dat is op zich niet teveel om te moeten, dat kan iedereen 40 uur in de week volhouden, zelfverwezenlijking die moet en er gewoon niet in zit in die baan is al een stuk zwaarder om te verdragen lijkt me.
Dan zijn er natuurlijk ook nog massa's jongeren die op academisch niveau werken terwijl ze dat gewoon niet hebben maar alleen door de voortdurende normverlaging een master hebben. Weinig zo stressvol als werk wat je eigenlijk niet aankunt. En dan komt de interne ratrace daar nog bij, de vuile spelletjes, de achterbaksheid, de frustratie, dat zal alleen maar ingewikkelder en villeiner geworden zijn nu iedereen lief en aardig tegen elkaar moet doen.
En dan is er psychologisering zelf natuurlijk. Er lijkt een flinke correlatie tussen het aantal psychologen in een land en de hoeveelheid mensen met psychologische problemen. De psychologen zijn hard op weg om na honger en oorlog de grootste ongeluksfactor in een samenleving te worden. Zelden heeft een vakgebied zich zo kunnen uitbreiden zonder aan de oplossing van problemen bij te dragen. Het lijkt inderdaad vooral aanstellerij, geinstitutionaliseerde aanstellerij in een cultuur van aanstellerij.
Valt allemaal wel mee hoorquote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:03 schreef Azula2.0 het volgende:
Mensen tot 35 zijn genaaid door de overheid.
Mwah, de invoering van het sociaal leenstelsel mag je toch wel als een enorme naaistreek beschouwen. Soit, dat gaat vooral de generatie aan die vanaf 2015 is beginnen met studeren, maar ondertussen zijn de eersten daarvan ook al rond de 26 à 27 jaar oud.quote:
Dit. Naast de dagtaken zijn er nog veel andere dingen die moeten op het werk en vaak vullen de dagtaken de dag al. En inderdaad, als er thuis ook nog eens het één en ander moet gebeuren, zoals voor kinderen zorgen en koken, dan kan ik me goed voorstellen dat je jezelf een keer tegenkomt en een klap van de hamer krijgt. In deze maatschappij verbaas ik me er over dat er nog veel goed gaat.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Speedfight het volgende:
Ik vind dat er ook wel heel veel werk van je verwacht wordt. Het is nooit af, je hebt altijd meer taken dan je aankan. Als je dan thuis ook achter jezelf aanrent, kan ik mij voorstellen dat het allemaal teveel voelt.
Dit ook ja, samen rondkomen van 1 salaris is bijna niet meer mogelijk.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:35 schreef ReplaR het volgende:
Je moet je tegenwoordig de tering werken voor een salaris waar je niks van overhoudt.
En je wilt natuurlijk een kast van een huis met 2 auto's.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:35 schreef ReplaR het volgende:
Je moet je tegenwoordig de tering werken voor een salaris waar je niks van overhoudt.
Dat is nooit zo geweest. Het gaat ook om het je naar je zin te kunnen hebben in een niet zo razend interesse leuke baan. .quote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:21 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Laten we stellen dat ik geprivilegieerd ben, dat ik mij een leuke baan kan veroorloven.
En het is ronduit jammer dat dit niet voor iedereen op gaat.
Wie wilt dit precies? De meesten willen überhaupt een huis ongeacht groottequote:Op zaterdag 3 juni 2023 14:42 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
En je wilt natuurlijk een kast van een huis met 2 auto's.
Mijn opa kreeg gratie Gods een halve dag vrij om te trouwen, jaren 50 bij de Honig.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef 111210 het volgende:
[..]
Volgens mij is dit beter geregeld dan generaties terug. Denk vooral keuze stress, vroeger werd je gewoon fabrieksarbeider tot je pensioen en klaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |