abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209385690
quote:
Werknemers tot 35 jaar vallen steeds vaker uit om psychische redenen, signaleert verzekeraar NN in zijn jaarlijkse trendrapport over ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.

Dat is een zorgelijke ontwikkeling, want op de krappe arbeidsmarkt zijn juist zij heel hard nodig.

Jongeren met stress is geen Nederlandse trend. Uit een enquête onder ruim 10.000 werkenden in Amerika, Australië, Frankrijk, Duitsland, Japan en Groot-Brittannië blijkt dat maar liefst 40 procent van hen burn-outverschijnselen rapporteert. Onder de groep die nog geen 30 jaar oud is, is dat met 48 procent bijna de helft.

Premium, maar de rest hier:

https://www.telegraaf.nl/(...)m-psychische-redenen

Het rapport van Nationale Nederlanden zelf hier:
https://inkomencollectief(...)juni_2023/voorpagina

Wat is denken jullie de oorzaak onder deze jongeren? Persoonlijk denk ik dat social media mensen echt verpest. Op mn werk zie ik het ook, iedereen is zo snel afgeleid om vervolgens kansloze tiktok filmpjes te gaan scrollen.

Hebben het idee dat je net als al die zogenaamde influencers heel snel heel veel geld moet kunnen verdienen, minimaal 3x per jaar op wereldreis moet kunnen en ieder weekend een festivalletje moet kunnen pakken.

Als de realiteit dan toch even keihard tegen valt dan snap ik wel dat er zo veel jongeren niks meer aan kunnen tegenwoordig.
pi_209385713
Een neoliberale kapitalistische kutwereld waarin je niets meer bent dan een 21ste eeuwse slaaf en een uitzichtloos bestaan leeft.
Sicker than your average.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 11:42:27 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_209385721
Och, de mening van de gemiddelde fok!er is vast dat het een stel luie verwende honden zijn.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_209385722
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.

Moet ik nog even doorgaan?
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 11:43:06 #5
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_209385725
Social media idd.
Het belangrijkste tijdens vakantie is de vraag of er wel wifi is.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
pi_209385741
Ik vind dat er ook wel heel veel werk van je verwacht wordt. Het is nooit af, je hebt altijd meer taken dan je aankan. Als je dan thuis ook achter jezelf aanrent, kan ik mij voorstellen dat het allemaal teveel voelt.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  zaterdag 3 juni 2023 @ 11:45:52 #7
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_209385744
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.

Moet ik nog even doorgaan?
Ik wil er aan toevoegen: Minder sociale cohesie en dat is met name door de komst van migranten. Ik woon in een groot dorp in Zuid- Holland in een gebied waar veel niet-westerse allochtonen wonen. Amper omgang tussen de natives en allochtonen jongeren.
pi_209385754
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Ciclon het volgende:

[..]
Ik wil er aan toevoegen: Minder sociale cohesie en dat is met name door de komst van migranten. Ik woon in een groot dorp in Zuid- Holland in een gebied waar veel niet-westerse allochtonen wonen. Amper omgang tussen de natives en allochtonen jongeren.
Sowieso is er minder community gevoel in Nederland naar mijn idee. Die hele ‘it takes a village’ mentaliteit is totaal nergens meer te bekennen
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_209385761
Zitten allemaal in het verkeerde lichaam.
pi_209385765
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Harvest89 het volgende:
Och, de mening van de gemiddelde fok!er is vast dat het een stel luie verwende honden zijn.
Het is honten
pi_209385768
Individualisering, een maatschappij waarin geld, aanzien en er perfect uitzien het hoogste goed zijn.

Je wordt van jongs af aan klaargestoomd dat het voor iedereen is weggelegd, universiteitsdiploma en riant salaris, en als het niet lukt, ben je zelf schuld.
pi_209385776
managers die opdrachten blijven aannemen terwijl ze daar de arbeiders niet voor hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209385851
Mensen tot 35 zijn genaaid door de overheid.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:04:58 #14
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_209385860
Het eindeloze minutieuze procesgezeik dat alle plezier en vrijheid uit werk heeft geslagen.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:10:06 #15
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209385883
Ik zie dat er hier users zijn die naar kapitalisme wijzen als het probleem. Maar het fantastische idee van kapitalisme bestaat al een lange tijd inmiddels. En heeft wereldwijd voor veel meer welvaart en innovatie gezorgd. Mensen hadden ook in vroegere tijden zware banen, geregeld zelfs veel zwaarder dan nu het geval is en dit gaf in principe nooit dezelfde problematiek.

Dit geeft aan dat kapitalisme ook niet het probleem is. Maar waarschijnlijk wel een breder gebrek van structuur en zingeving in het leven. Vroeger ging een zware baan gecombineerd met veel sociaal kapitaal, je trouwde jong, had een gezin waarbij de de rollen duidelijk waren, er was een grote omringende familie, sociale en religieuze gemeenschappen op lokaal niveau waar mensen met elkaar veel tijd doorbrachten. Dit is gaandeweg de 21e eeuw helemaal kapot gemaakt.

Mensen blijven nu veelal (lang) alleen, hebben amper enig sociaal kapitaal meer, zitten veel binnen, bewegen niet, en jagen zichzelf angst aan door bezig te zijn met de actualiteiten en scrollen op social media. Het werk zou zingeving moeten geven, maar dat valt tegen en dus stort alles in. Een tafel met maar één pot is namelijk heel erg wankel. En dat blijkt dan ook.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209385887
Het aantal prikkels is de laatste 20 jaar wel vertienvoudigd. Je bent constant op de hoogte, 'aan' en de druk staat er vol op.

Internet heeft veel welvaart gebracht maar ook de menselijke natuur aangetast.
pi_209385910
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Harvest89 het volgende:
Och, de mening van de gemiddelde fok!er is vast dat het een stel luie verwende honden zijn.
De iets oudere zoals ik zien dat inderdaad zo.
pi_209385932
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.

Moet ik nog even doorgaan?
Volgens mij is dit beter geregeld dan generaties terug. Denk vooral keuze stress, vroeger werd je gewoon fabrieksarbeider tot je pensioen en klaar.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:17:24 #19
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_209385934
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:11 schreef Confetti het volgende:
Het aantal prikkels is de laatste 20 jaar wel vertienvoudigd. Je bent constant op de hoogte, 'aan' en de druk staat er vol op.

Internet heeft veel welvaart gebracht maar ook de menselijke natuur aangetast.
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_209385935
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:14 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
De iets oudere zoals ik zien dat inderdaad zo.
Wat is oud? Ik ben nog geen mid 30 en denk er ook zo over namelijk
pi_209385959
quote:
17s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Speedfight het volgende:
Ik vind dat er ook wel heel veel werk van je verwacht wordt. Het is nooit af, je hebt altijd meer taken dan je aankan. Als je dan thuis ook achter jezelf aanrent, kan ik mij voorstellen dat het allemaal teveel voelt.
Mwa weet niet waar jij werkt maar ik ie dat niet zo. Ja soms hebben we een groot project en moet er een dag 200% gepresteerd worden tot laat in de avond. Maar dan is het de dag(en) erna 50% en om 11uur beginnen en om 3uur lekker naar huis.

Zal dus per baan verschillen
pi_209386021
Van een snel zinkend schip dat Nederland inmiddels is geworden daar wordt iedereen depressief of overspannen van.

Al die stupide nieuwe regeltjes en verboden, de [f]ophef over werkelijk alles, het meten met twee maten, de hypocrisie, de cancel-cultuur en jazeker, ook het infantiele gedoe op social media. 24/7 de focus op het mobieltje waardoor een normaal gesprek met elkaar aanknopen gewoon verdwenen is.

Komt nog bij dat de oorspronkelijke bevolking als minderwaardig behandeld wordt en voor nieuwkomers is niks te gek en word alles uit de kast getrokken om hen zoveel mogelijk te pleasen in hun absurde eisen.
Het is een zooitje hier!

Probeer dan nog maar eens positief te blijven als je zelf niet bij machte bent om daar verandering in te brengen op psychisch, lichamelijk of op financieel gebied.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:32:38 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209386056
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Premium, maar de rest hier:

https://www.telegraaf.nl/(...)m-psychische-redenen

Het rapport van Nationale Nederlanden zelf hier:
https://inkomencollectief(...)juni_2023/voorpagina

Wat is denken jullie de oorzaak onder deze jongeren? Persoonlijk denk ik dat social media mensen echt verpest. Op mn werk zie ik het ook, iedereen is zo snel afgeleid om vervolgens kansloze tiktok filmpjes te gaan scrollen.

Hebben het idee dat je net als al die zogenaamde influencers heel snel heel veel geld moet kunnen verdienen, minimaal 3x per jaar op wereldreis moet kunnen en ieder weekend een festivalletje moet kunnen pakken.

Als de realiteit dan toch even keihard tegen valt dan snap ik wel dat er zo veel jongeren niks meer aan kunnen tegenwoordig.
Ik denk dat werkgevers teveel vragen.

Ten eerste is je brein pas volledig ontwikkeld rond je 25ste. Ten tweede heb je wel 5-10 jaar ervaring nodig om constante hoge druk te leren balanceren.

Verder denk ik dat social media een beperkte rol speelt.
Resistance is futile.
pi_209386106
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:42 schreef Nexum het volgende:
Verwachtingen, druk vanuit de maatschappij, het moeten presteren, FOMO, een samenleving die heel onhandig is voor mensen met ADHD, autisme of depressie, keuzestress, niet weten wat je met je leven aanmoet. Huizenmarkt op hol, torenhoge inflatie. Studies die steeds meer eisen. Werkgevers die steeds meer eisen.

Moet ik nog even doorgaan?
Precies die prestatie druk/drang, mee MOETEN doen, goed is niet goed genoeg, rupsje-nooit-genoeg druk, en ga inderdaad maar zo door.

Ik snap wel dat een deel van de huidige werkenden er compleet gestoord van worden c.q. aan onder doorgaan. Ik zie het in mijn omgeving dat mensen er ook emotioneel uitgeput van raken. Altijd maar aan moeten staan.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:40:49 #25
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_209386140
Deze was er nog niet zo lang geleden ook al.

NWS / Toename zelfmoorden onder mensen onder de 30

Gaat lekker zo.

quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:32 schreef Seven. het volgende:


Verder denk ik dat social media een beperkte rol speelt.
Behoorlijk veel juist.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 12:42:41 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_209386157
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.
Ben het hier eigenlijk wel deels mee eens. Tot zoverre dat het niet zomaar een keus is. Het is niet dat het alternatief heel erg gestimuleerd wordt waardoor je wel genoodzaakt bent om mee te gaan in het systeem. Daar zomaar uitstappen is wat lastiger dan jij nu doet voorkomen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zaterdag 3 juni 2023 @ 12:53:40 #27
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_209386225
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:37 schreef oor80 het volgende:

[..]
Precies die prestatie druk/drang, mee MOETEN doen, goed is niet goed genoeg, rupsje-nooit-genoeg druk, en ga inderdaad maar zo door.

Ik snap wel dat een deel van de huidige werkenden er compleet gestoord van worden c.q. aan onder doorgaan. Ik zie het in mijn omgeving dat mensen er ook emotioneel uitgeput van raken. Altijd maar aan moeten staan.
Die druk om mee te moeten doen, leggen mensen mijns inziens zichzelf ook op. Dan heb ik het voornamelijk over het privéleven. Als je de hele week werkt, maar als je thuis bent ook nog vanalles moet van jezelf, gun je jezelf geen enkele rust. Je moet sporten, je moet een zeer actief sociaal leven hebben, je moet alles meemaken want anders ben je niet 'cool' genoeg, etc. Ook als je kinderen hebt, stopt dat volgens de jongere generatie niet: "ik heb zelf ook nog een leven!"

Tja, dan kan het dat je gewoon teveel op je bord hebt op een bepaald moment en je even niet weet hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt. Want iets laten is geen optie, want dan mis je iets. Door de hier eerder aangehaalde social media kun je je er ook niet meer voor afsluiten. Voorheen was je thuis na je werk, zag je even niet wat anderen allemaal doen, kon je even afstand nemen en je eigen bezigheden hebben (ook met je gezin). Nu ben je constant in contact.
  Spellchecker zaterdag 3 juni 2023 @ 13:02:20 #28
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Moderator zaterdag 3 juni 2023 @ 13:32:28 #29
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_209386517
Herkenbaar. Iets met heel veel klanten/cliënten met dergelijke problematiek :{ !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:37:26 #30
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209386550
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:41 schreef Aberkullie het volgende:
Een neoliberale kapitalistische kutwereld waarin je niets meer bent dan een 21ste eeuwse slaaf en een uitzichtloos bestaan leeft.
Je wordt allemaal tegen elkaar uitgespeeld. Het is gewoon een ordinaire ratrace geworden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:38:34 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209386561
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 13:32 schreef Rene het volgende:
Herkenbaar. Iets met heel veel klanten/cliënten met dergelijke problematiek :{ !
En wat zijn naar jouw mening de hoofd oorzaken?
Resistance is futile.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 13:42:13 #32
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209386585
Als je het jezelf kunt veroorloven; zoek een baan die je leuk vindt. Het extra geld is al die stress gewoon niet waard.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209386639
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:41 schreef Aberkullie het volgende:
Een neoliberale kapitalistische kutwereld waarin je niets meer bent dan een 21ste eeuwse slaaf en een uitzichtloos bestaan leeft.
Dit, het neoliberalisme en de geldpersen van de centrale banken hebben met name de afgelopen 15 jaar een enorme welvaartsverschuiving van arm naar rijk veroorzaakt. Jongeren hebben relatief weinig vermogen en zijn dus de dupe, mooi voorbeeld is de woningmarkt aangezien starters nauwelijks de mogelijkheid hebben om een huis te kopen. Kortom, jongeren mogen zich te pletter werken om een belachelijk hoge huur te betalen en slagen er niet of nauwelijks in om uit die cirkel te kruipen door te sparen en een huis te kopen, laat staan als alleenstaande. Zo wordt de situatie nogal snel uitzichtloos, en dit verklaart ook waarom het een wereldwijd fenomeen is.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 13:55:44 #34
319979 Fok-it
All is well
pi_209386658
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 13:42 schreef thedeedster het volgende:
Als je het jezelf kunt veroorloven; zoek een baan die je leuk vindt. Het extra geld is al die stress gewoon niet waard.
Ja, dit is ontzettend loos natuurlijk. Het gros van de maatschappij moet het gewoon maar doen met wat er beschikbaar is. Een hoop wat `leuk' is zorgt er namelijk niet voor dat de rekeningen betaald worden.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_209386726
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dit. Maar het is makkelijker om naar 'kapitalisme' te wijzen terwijl je doorscrollt op social media en wat van je soy-latte slurpt. Het probleem is niet de tegenwoordige cultuur en de keuzes die jij zelf maakt, nee 'het systeem' is de schuld. Haha, ja hoor.
Kan je nog wel van kapitalisme spreken als de overheid overal tussen zit en een groot deel van de economie is?
pi_209386773
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:32 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik denk dat werkgevers teveel vragen.

Ten eerste is je brein pas volledig ontwikkeld rond je 25ste. Ten tweede heb je wel 5-10 jaar ervaring nodig om constante hoge druk te leren balanceren.

Verder denk ik dat social media een beperkte rol speelt.
Wat vragen werkgevers dan volgens jou te veel? Wat ik eerder schreef is dat ik het hier op werk ook zie, sommigen lopen bij een psycholoog voor hun problemen en zijn continu ziek zwak en misselijk en blijven thuis.

Terwijl de werkdruk echt niet hoog is hier, een enkele keer gebeurt het dat we lange dagen hebben maar dat wordt gecompenseerd met pauzes zonder klokkijken, rond 10en beginnen en als het rustig is ga je lekker om 4 weer naar huis.

En toch lopen er hier een aantal 20ers rond voor wie het allemaal heel erg zwaar lijkt
  zaterdag 3 juni 2023 @ 14:11:48 #37
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209386787
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:10 schreef 111210 het volgende:

[..]
Wat vragen werkgevers dan volgens jou te veel? Wat ik eerder schreef is dat ik het hier op werk ook zie, sommigen lopen bij een psycholoog voor hun problemen en zijn continu ziek zwak en misselijk en blijven thuis.

Terwijl de werkdruk echt niet hoog is hier, een enkele keer gebeurt het dat we lange dagen hebben maar dat wordt gecompenseerd met pauzes zonder klokkijken, rond 10en beginnen en als het rustig is ga je lekker om 4 weer naar huis.

En toch lopen er hier een aantal 20ers rond voor wie het allemaal heel erg zwaar lijkt
Dan heb je geluk. Ik heb nog nooit een baan gehad waarbij ik het gevoel had dat alles gedaan was binnen de 40 uur.
Resistance is futile.
pi_209386879
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 13:42 schreef thedeedster het volgende:
Als je het jezelf kunt veroorloven; zoek een baan die je leuk vindt. Het extra geld is al die stress gewoon niet waard.
Op zich mee eens, maar anderzijds is het idee dat werk leuk moet zijn en inhoudelijk voldoening moet geven ook niet realistisch voor de meeste mensen. En dan hebben ze zich ook niet in hoofd gehaald dat ze 'lekker zichzelf' moeten kunnen zijn op hun werk. Gewoon werken voor je inkomen en elke dag weer blij zijn dat het af is en er weer opzit voor vandaag heeft ook wel iets bevrijdends. Dat is op zich niet teveel om te moeten, dat kan iedereen 40 uur in de week volhouden, zelfverwezenlijking die moet en er gewoon niet in zit in die baan is al een stuk zwaarder om te verdragen lijkt me.

Dan zijn er natuurlijk ook nog massa's jongeren die op academisch niveau werken terwijl ze dat gewoon niet hebben maar alleen door de voortdurende normverlaging een master hebben. Weinig zo stressvol als werk wat je eigenlijk niet aankunt. En dan komt de interne ratrace daar nog bij, de vuile spelletjes, de achterbaksheid, de frustratie, dat zal alleen maar ingewikkelder en villeiner geworden zijn nu iedereen lief en aardig tegen elkaar moet doen.

En dan is er psychologisering zelf natuurlijk. Er lijkt een flinke correlatie tussen het aantal psychologen in een land en de hoeveelheid mensen met psychologische problemen. De psychologen zijn hard op weg om na honger en oorlog de grootste ongeluksfactor in een samenleving te worden. Zelden heeft een vakgebied zich zo kunnen uitbreiden zonder aan de oplossing van problemen bij te dragen. Het lijkt inderdaad vooral aanstellerij, geinstitutionaliseerde aanstellerij in een cultuur van aanstellerij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 3 juni 2023 @ 14:21:07 #39
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209386905
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Op zich mee eens, maar anderzijds is het idee dat werk leuk moet zijn en inhoudelijk voldoening moet geven ook niet realistisch voor de meeste mensen. En dan hebben ze zich ook niet in hoofd gehaald dat ze 'lekker zichzelf' moeten kunnen zijn op hun werk. Gewoon werken voor je inkomen en elke dag weer blij zijn dat het af is en er weer opzit voor vandaag heeft ook wel iets bevrijdends. Dat is op zich niet teveel om te moeten, dat kan iedereen 40 uur in de week volhouden, zelfverwezenlijking die moet en er gewoon niet in zit in die baan is al een stuk zwaarder om te verdragen lijkt me.

Dan zijn er natuurlijk ook nog massa's jongeren die op academisch niveau werken terwijl ze dat gewoon niet hebben maar alleen door de voortdurende normverlaging een master hebben. Weinig zo stressvol als werk wat je eigenlijk niet aankunt. En dan komt de interne ratrace daar nog bij, de vuile spelletjes, de achterbaksheid, de frustratie, dat zal alleen maar ingewikkelder en villeiner geworden zijn nu iedereen lief en aardig tegen elkaar moet doen.

En dan is er psychologisering zelf natuurlijk. Er lijkt een flinke correlatie tussen het aantal psychologen in een land en de hoeveelheid mensen met psychologische problemen. De psychologen zijn hard op weg om na honger en oorlog de grootste ongeluksfactor in een samenleving te worden. Zelden heeft een vakgebied zich zo kunnen uitbreiden zonder aan de oplossing van problemen bij te dragen. Het lijkt inderdaad vooral aanstellerij, geinstitutionaliseerde aanstellerij in een cultuur van aanstellerij.
Laten we stellen dat ik geprivilegieerd ben, dat ik mij een leuke baan kan veroorloven.

En het is ronduit jammer dat dit niet voor iedereen op gaat. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209386930
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:03 schreef Azula2.0 het volgende:
Mensen tot 35 zijn genaaid door de overheid.
Valt allemaal wel mee hoor
  zaterdag 3 juni 2023 @ 14:26:39 #41
338319 ZarB
Piña colada
pi_209386952
Alles moet goed gaan. De minste gevoelens van angst, onrust, stress, neerslachtigheid moeten direct de kop in gedrukt worden. Meteen als "psychisch probleem" bestempelen.

Social media: Tiktok en insta puilen uit van filmpjes en reels waarin 20 jarigen schreeuwen "heb jij ook zo last van je focus?!?!?! Komt door adhd!!!" "Omg just heard a song 10000 times in my head thats my #adhdlife"

Enerzijds goede ontwikkeling dat (negatieve) gevoelens worden besproken, anderzijds slechte ontwikkeling want alles wordt gepsychologiseerd.

Begint al bij kinderen: Fientje verveelt zich: hoogbegaafd. Etc etc.

Het is ook een soort van "verontschuldigen". Iets lukt niet (wat mogelijk gewoon komt omdat niet iedereen hetzelfde aankam): oh psychisch probleem of stoornis.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_209386980
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:23 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Valt allemaal wel mee hoor
Mwah, de invoering van het sociaal leenstelsel mag je toch wel als een enorme naaistreek beschouwen. Soit, dat gaat vooral de generatie aan die vanaf 2015 is beginnen met studeren, maar ondertussen zijn de eersten daarvan ook al rond de 26 à 27 jaar oud.
pi_209386996
Mietengeneratie
U MAD?
pi_209387017
quote:
17s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 11:45 schreef Speedfight het volgende:
Ik vind dat er ook wel heel veel werk van je verwacht wordt. Het is nooit af, je hebt altijd meer taken dan je aankan. Als je dan thuis ook achter jezelf aanrent, kan ik mij voorstellen dat het allemaal teveel voelt.
Dit. Naast de dagtaken zijn er nog veel andere dingen die moeten op het werk en vaak vullen de dagtaken de dag al. En inderdaad, als er thuis ook nog eens het één en ander moet gebeuren, zoals voor kinderen zorgen en koken, dan kan ik me goed voorstellen dat je jezelf een keer tegenkomt en een klap van de hamer krijgt. In deze maatschappij verbaas ik me er over dat er nog veel goed gaat.
pi_209387053
Je moet je tegenwoordig de tering werken voor een salaris waar je niks van overhoudt.
  Moderator zaterdag 3 juni 2023 @ 14:39:42 #46
225562 crew  Speedfight
pi_209387093
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:35 schreef ReplaR het volgende:
Je moet je tegenwoordig de tering werken voor een salaris waar je niks van overhoudt.
Dit ook ja, samen rondkomen van 1 salaris is bijna niet meer mogelijk.
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
pi_209387129
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:35 schreef ReplaR het volgende:
Je moet je tegenwoordig de tering werken voor een salaris waar je niks van overhoudt.
En je wilt natuurlijk een kast van een huis met 2 auto's.
pi_209387146
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:21 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Laten we stellen dat ik geprivilegieerd ben, dat ik mij een leuke baan kan veroorloven.

En het is ronduit jammer dat dit niet voor iedereen op gaat. :{
Dat is nooit zo geweest. Het gaat ook om het je naar je zin te kunnen hebben in een niet zo razend interesse leuke baan. .
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Beste/leukste mod 2022 zaterdag 3 juni 2023 @ 14:44:40 #49
319979 Fok-it
All is well
pi_209387147
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 14:42 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
En je wilt natuurlijk een kast van een huis met 2 auto's.
Wie wilt dit precies? De meesten willen überhaupt een huis ongeacht grootte
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_209387264
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 12:17 schreef 111210 het volgende:

[..]
Volgens mij is dit beter geregeld dan generaties terug. Denk vooral keuze stress, vroeger werd je gewoon fabrieksarbeider tot je pensioen en klaar.
Mijn opa kreeg gratie Gods een halve dag vrij om te trouwen, jaren 50 bij de Honig.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')