abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209372560
Wat ik er nu van begrijp dat is dat iedereen een persoonlijk pensioen krijgt.
Op is op, maar wat als je eerder komt te overlijden? Is het dan erfbaar? Het is tenslotte persoonlijk.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 09:47:08 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209372675
Nee, op is op, zo werkt het niet. En erfbaar is het ook niet nee, of je moet nabestaandenpensioen zien als een soort geerfd pensioen, maar dat is natuurlijk ook weer niet zo want daar betaal je ook gewoon premie voor.
pi_209372737
Het nabestaandepensioen verandert ook:
https://www.rijksoverheid(...)nabestaandenpensioen
pi_209372954
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:52 schreef paulowna het volgende:
Het nabestaandepensioen verandert ook:
https://www.rijksoverheid(...)nabestaandenpensioen
Het partnerpensioen is straks niet meer afhankelijk van het aantal gewerkte jaren in loondienst. Dat betekent dat het niet uit maakt hoe lang iemand al deelneemt (of kan deelnemen) in de pensioenregeling. Er wordt altijd maximaal 50% van het salaris verzekerd.

Hoe verzinnen ze het?
pi_209373387
Sowieso een grote wazige bedoening.
Hier heb ik ook 10 jaar voor gewerkt, ze overname koste ons 10% van het opgebouwde pensioen.

Bedrijfspensioenfonds voor de Agrarische en Voedselvoorzieningshandel (AVH) verzorgde de pensioenvoorziening voor de (gewezen) werknemers en gepensioneerden van groothandels in groente en fruit, kaas en eieren. Het belegd vermogen bedroeg ¤ 2,02 miljard.

Het fonds heeft zich per 1 januari 2021 aangesloten bij het pensioenfonds PGB en is in liquidatie.
pi_209373593
Als je een potje voor je oude dag wil hebben dat 100% van jezelf is, dan zou ik adviseren om zelf kapitaal op te bouwen. Het simpelste is gewoon 1x per maand of kwartaal ETF's kopen en daar nooit meer aankomen, tot vlak voor je pensioen.

Hoe vroeger je begint (liefst voor je 30e) hoe groter het effect op het eindbedrag en hoe kleiner de maandelijkse inleg hoeft te zijn.
pi_209373915
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een potje voor je oude dag wil hebben dat 100% van jezelf is, dan zou ik adviseren om zelf kapitaal op te bouwen. Het simpelste is gewoon 1x per maand of kwartaal ETF's kopen en daar nooit meer aankomen, tot vlak voor je pensioen.

Hoe vroeger je begint (liefst voor je 30e) hoe groter het effect op het eindbedrag en hoe kleiner de maandelijkse inleg hoeft te zijn.
Is dat fiscaal ook het aantrekkelijkst, i.v.m. box 3 VRH?? Zijn er geen verzekeringsproducten die vrijstelling hebben voor je jaarruimte?
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209373940
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 10:13 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Het partnerpensioen is straks niet meer afhankelijk van het aantal gewerkte jaren in loondienst. Dat betekent dat het niet uit maakt hoe lang iemand al deelneemt (of kan deelnemen) in de pensioenregeling. Er wordt altijd maximaal 50% van het salaris verzekerd.

Hoe verzinnen ze het?
Zie het als een ordinaire bezuinigingsmaatregel: een arbeider die zich 40 jaar het schompes werkt en op z'n 68-ste overlijdt, laat een weduwe achter met een schamel nabestaandenpensioentje. Veel pensioenverzekeringen zijn gebaseerd op het model dat mensen steeds later overlijden en dus langer premie betalen.
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_209373947
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:52 schreef blomke het volgende:

[..]
Is dat fiscaal ook het aantrekkelijkst, i.v.m. box 3 VRH?? Zijn er geen verzekeringsproducten die vrijstelling hebben voor je jaarruimte?
Er zijn niet alleen voor- of nadelen aan een oplossing.

Voordeel van mijn genoemde oplossing is, dat je het ook kan opnemen als je 55 bent en er achter komt dat je nog 6 maanden te leven hebt.

Nadeel is dat je wat inlevert op "rendement op rendement".

Voor het fiscaal voordelige deel heb je al je pensioenopbouw.
Voor het eigen potje, geheel in eigen beheer, de "beleg in ETF's box 3" oplossing.

Maar je kan natuurlijk ook die vrije jaarruimte inleggen bij BrandNewDay ofzo.
pi_209374107
Op is op kan niet want je koopt met je pot een jaarlijkse uitkering tot overlijden.
Soms kan he ook kiezen om max 20 jaar een uitkering te krijgen. Na die 20 jaar stopt die uitkering.
De pot krijg je nooit uitgekeerd in 1x of in delen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209374254
Als ik een uitkering kreeg dan zou ik nooit meer werken.
pi_209374445
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 12:27 schreef Centenbak het volgende:
Als ik een uitkering kreeg dan zou ik nooit meer werken.
Dat hoeft ook niet als je je pensioenuitkering krijgt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_209374576
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:

Ik zit in de eindsprint dus weinig nut meer. Heb wel weinig vaste lasten.
pi_209374797
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 12:58 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Ik zit in de eindsprint dus weinig nut meer. Heb wel weinig vaste lasten.
Daarom ook "vroeg beginnen", al komt die tip soms net te laat ;)

Lage vaste lasten zijn ook fijn, hier idem. Geen hypotheek, geen energierekening.
pi_209375654
Ach het is nooit goed, ik zat bij een bedrijf met een eigen pensioenpot. Toen hoefde er 3 jaar niks gestort te worden ivm goed rendement op de beleggingen. Leuk voor dat bedrijf, maar ik heb er straks weinig aan.
.
pi_209376081
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 14:21 schreef Fer het volgende:
Ach het is nooit goed, ik zat bij een bedrijf met een eigen pensioenpot. Toen hoefde er 3 jaar niks gestort te worden ivm goed rendement op de beleggingen. Leuk voor dat bedrijf, maar ik heb er straks weinig aan.
Weet je niet. Al die pensioenen lekker renderen dankzij de beurs, heb je straks wellicht extra hoog pensioen.

In mijn perceptie, is die nieuwe pensioenwet, gebaseerd op het al langer bestaande concept van "beschikbaar premie pensioen", wat al langer in het bedrijfsleven wordt toegepast, veelal met verbluffend goede resultaten.

Zoals zo vaak loopt een overheid weer ver achter met z'n systemen: zoals ABP is toch uit het jaar kruik.
pi_209376274
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 09:36 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat ik er nu van begrijp dat is dat iedereen een persoonlijk pensioen krijgt.
Op is op, maar wat als je eerder komt te overlijden? Is het dan erfbaar? Het is tenslotte persoonlijk.
Nee, dat heb je niet goed begrepen
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zijn niet alleen voor- of nadelen aan een oplossing.

Voordeel van mijn genoemde oplossing is, dat je het ook kan opnemen als je 55 bent en er achter komt dat je nog 6 maanden te leven hebt.

Nadeel is dat je wat inlevert op "rendement op rendement".

Voor het fiscaal voordelige deel heb je al je pensioenopbouw.
Voor het eigen potje, geheel in eigen beheer, de "beleg in ETF's box 3" oplossing.

Maar je kan natuurlijk ook die vrije jaarruimte inleggen bij BrandNewDay ofzo.
Of elke andere bank die lijfrente-producten aanbiedt. Waarom zo specifiek BrandnewDay benoemen? :?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_209377098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 15:12 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
[..]
Of elke andere bank die lijfrente-producten aanbiedt. Waarom zo specifiek BrandnewDay benoemen? :?
Omdat hij waarschijnlijk fan is van die Schimmelpenninck :')
Facts don't care about your feelings
pi_209377207
Ik moet nog steeds denken aan het zwitserlevengevoel uit de jaren tachtig. Mensen fors betalen voor een extra pensioen en toen het beschikbaar kwam was het geen drol waard vanwege de lage rentestand.

Maar goed, ik heb me nog niet in de huidige regeling verdiept. Pensioen vang ik al elke maand.
pi_209377436
Even uit een mail van het ABP
quote:
Veel blijft hetzelfde
De sterke onderdelen uit het pensioenstelsel van nu blijven bestaan.

U krijgt net als nu gewoon AOW van de overheid.
U krijgt uw leven lang pensioen.
Mee- en tegenvallers blijven we samen delen. Bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid. Of bij eerder overlijden of juist langer leven. Zo blijft pensioen voor iedereen betaalbaar en eerlijk.
Uw pensioen gaat sneller omhoog als het goed gaat met de economie. En kan omlaag gaan als het economisch tegenzit. Wij zorgen voor een gezamenlijke buffer. Zo blijft uw pensioen zo stabiel mogelijk.
Ach, laat ik de hele mail maar kopieren.
quote:
Eerste Kamer stemt voor nieuwe wet

Beste Q,

Op 30 mei heeft de Eerste Kamer de Wet toekomst pensioenen aangenomen. Deze wet zorgt ervoor dat de regels voor pensioen beter passen bij deze tijd. De nieuwe regels gelden voor alle pensioenfondsen in Nederland. En ze gelden voor iedereen, ook als u al een pensioenuitkering krijgt.

Nederland heeft een van de beste pensioenstelsels ter wereld. Om ook in de toekomst een goed pensioen te behouden, is het belangrijk om het pensioenstelsel te onderhouden. We worden steeds ouder en wisselen vaker van baan. Ook kunnen pensioenfondsen nu de pensioenen niet altijd verhogen, ook al gaat het goed met de economie. Sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) en de overheid hebben daarom samen nieuwe regels gemaakt. Deze regels staan in de Wet toekomst pensioenen (Wtp).

Veel blijft hetzelfde
De sterke onderdelen uit het pensioenstelsel van nu blijven bestaan.
U krijgt net als nu gewoon AOW van de overheid.
U krijgt uw leven lang pensioen.
Mee- en tegenvallers blijven we samen delen. Bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid. Of bij eerder overlijden of juist langer leven. Zo blijft pensioen voor iedereen betaalbaar en eerlijk.
Uw pensioen gaat sneller omhoog als het goed gaat met de economie. En kan omlaag gaan als het economisch tegenzit. Wij zorgen voor een gezamenlijke buffer. Zo blijft uw pensioen zo stabiel mogelijk.

Er verandert nu nog niets
De nieuwe regels gaan in op 1 juli 2023, maar pensioenfondsen krijgen een paar jaar de tijd om volgens deze regels te gaan werken. We houden u op de hoogte van de stappen die we zetten. En zodra we weten wat de nieuwe regels voor uw pensioen betekenen, laten we u dat weten. Meer informatie en de tijdlijn vindt u door op de button hieronder te klikken.
https://www.abp.nl/over-abp/het-vernieuwde-pensioenstelsel
pi_209378076
quote:

[..]

Hoe verzinnen ze het?
Was het eerder niet 80% of zo van het opgebouwde pensioen?
pi_209378217
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
ik dacht 70 % , maar nu maakt het opgebouwde niet meer uit; Het is nu 50% max van inkomen,
(blijft bruto he)
pi_209378273
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 18:00 schreef paulowna het volgende:

[..]
ik dacht 70 % , maar nu maakt het opgebouwde niet meer uit; Het is nu 50% max van inkomen,
(blijft bruto he)
Oh, dat zou zo maar kunnen. Ik zou het even na moeten kijken, maar het zou zo maar kunnen dat die 50% van het laatst verdiende salaris hoger uitpakt dan 70% van het opgebouwde pensioen.

Stel je verdient nu 4.000 euro per maand, en dan val je om. Dan krijgt je partner 2.000 euro bruto.
Stel dat je pensioenuitkering zonder AOW 1.500 euro zou zijn, dan kreeg je partner destijds dus 1.000 euro zijn.
Dit zijn even gefingeerde bedragen.
  vrijdag 2 juni 2023 @ 19:22:57 #24
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_209379014
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Hangt van de regeling af.
pi_209380725
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 15:12 schreef Innisdemon het volgende:

[..]
[..]
Omdat BrandNewDay de enige was die zo snel te binnen schoot.
M'n hoofd is geen feilloze database.
pi_209383427
Brandnewday is overigens wel een hele fijne partij om zelf pensioen te sparen. Het kan goedkoper (o.a DEGIRO) maar dan mis je wat zaken. Bijvoorbeeld het automatisch aankopen en geen dividendlek. Ik vind de prijs/kwaliteitverhouding heel erg goed.
pi_209383896
quote:

[..]

Hoe verzinnen ze het?
Dat clubje wat het verzonnen heeft, heeft er zelf geen last van, dus die zal het een worst wezen.

Ik heb zelf ook geen pensioen dus maakt voor mij ook geen reet uit allemaal
pi_209384053
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2023 01:37 schreef Bucketlist het volgende:
Brandnewday is overigens wel een hele fijne partij om zelf pensioen te sparen. Het kan goedkoper (o.a DEGIRO) maar dan mis je wat zaken. Bijvoorbeeld het automatisch aankopen en geen dividendlek. Ik vind de prijs/kwaliteitverhouding heel erg goed.
Mijn ervaring ook. Ben daarom van diverse instituten (Delta Lloyd en SNS) geswitched naar BND.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')