Het partnerpensioen is straks niet meer afhankelijk van het aantal gewerkte jaren in loondienst. Dat betekent dat het niet uit maakt hoe lang iemand al deelneemt (of kan deelnemen) in de pensioenregeling. Er wordt altijd maximaal 50% van het salaris verzekerd.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:52 schreef paulowna het volgende:
Het nabestaandepensioen verandert ook:
https://www.rijksoverheid(...)nabestaandenpensioen
Is dat fiscaal ook het aantrekkelijkst, i.v.m. box 3 VRH?? Zijn er geen verzekeringsproducten die vrijstelling hebben voor je jaarruimte?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een potje voor je oude dag wil hebben dat 100% van jezelf is, dan zou ik adviseren om zelf kapitaal op te bouwen. Het simpelste is gewoon 1x per maand of kwartaal ETF's kopen en daar nooit meer aankomen, tot vlak voor je pensioen.
Hoe vroeger je begint (liefst voor je 30e) hoe groter het effect op het eindbedrag en hoe kleiner de maandelijkse inleg hoeft te zijn.
Zie het als een ordinaire bezuinigingsmaatregel: een arbeider die zich 40 jaar het schompes werkt en op z'n 68-ste overlijdt, laat een weduwe achter met een schamel nabestaandenpensioentje. Veel pensioenverzekeringen zijn gebaseerd op het model dat mensen steeds later overlijden en dus langer premie betalen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:13 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Het partnerpensioen is straks niet meer afhankelijk van het aantal gewerkte jaren in loondienst. Dat betekent dat het niet uit maakt hoe lang iemand al deelneemt (of kan deelnemen) in de pensioenregeling. Er wordt altijd maximaal 50% van het salaris verzekerd.
Hoe verzinnen ze het?
Er zijn niet alleen voor- of nadelen aan een oplossing.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat fiscaal ook het aantrekkelijkst, i.v.m. box 3 VRH?? Zijn er geen verzekeringsproducten die vrijstelling hebben voor je jaarruimte?
Dat hoeft ook niet als je je pensioenuitkering krijgtquote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:27 schreef Centenbak het volgende:
Als ik een uitkering kreeg dan zou ik nooit meer werken.
Ik zit in de eindsprint dus weinig nut meer. Heb wel weinig vaste lasten.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je een potje voor je oude dag wil hebben dat 100% van jezelf is, dan zou ik adviseren om zelf kapitaal op te bouwen. Het simpelste is gewoon 1x per maand of kwartaal ETF's kopen en daar nooit meer aankomen, tot vlak voor je pensioen.
Hoe vroeger je begint (liefst voor je 30e) hoe groter het effect op het eindbedrag en hoe kleiner de maandelijkse inleg hoeft te zijn.
Daarom ook "vroeg beginnen", al komt die tip soms net te laatquote:Op vrijdag 2 juni 2023 12:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik zit in de eindsprint dus weinig nut meer. Heb wel weinig vaste lasten.
Weet je niet. Al die pensioenen lekker renderen dankzij de beurs, heb je straks wellicht extra hoog pensioen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 14:21 schreef Fer het volgende:
Ach het is nooit goed, ik zat bij een bedrijf met een eigen pensioenpot. Toen hoefde er 3 jaar niks gestort te worden ivm goed rendement op de beleggingen. Leuk voor dat bedrijf, maar ik heb er straks weinig aan.
Nee, dat heb je niet goed begrepenquote:Op vrijdag 2 juni 2023 09:36 schreef etuiedelapiel het volgende:
Wat ik er nu van begrijp dat is dat iedereen een persoonlijk pensioen krijgt.
Op is op, maar wat als je eerder komt te overlijden? Is het dan erfbaar? Het is tenslotte persoonlijk.
Of elke andere bank die lijfrente-producten aanbiedt. Waarom zo specifiek BrandnewDay benoemen?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 11:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zijn niet alleen voor- of nadelen aan een oplossing.
Voordeel van mijn genoemde oplossing is, dat je het ook kan opnemen als je 55 bent en er achter komt dat je nog 6 maanden te leven hebt.
Nadeel is dat je wat inlevert op "rendement op rendement".
Voor het fiscaal voordelige deel heb je al je pensioenopbouw.
Voor het eigen potje, geheel in eigen beheer, de "beleg in ETF's box 3" oplossing.
Maar je kan natuurlijk ook die vrije jaarruimte inleggen bij BrandNewDay ofzo.
Omdat hij waarschijnlijk fan is van die Schimmelpenninckquote:Op vrijdag 2 juni 2023 15:12 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Nee, dat heb je niet goed begrepen
[..]
Of elke andere bank die lijfrente-producten aanbiedt. Waarom zo specifiek BrandnewDay benoemen?
Ach, laat ik de hele mail maar kopieren.quote:Veel blijft hetzelfde
De sterke onderdelen uit het pensioenstelsel van nu blijven bestaan.
U krijgt net als nu gewoon AOW van de overheid.
U krijgt uw leven lang pensioen.
Mee- en tegenvallers blijven we samen delen. Bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid. Of bij eerder overlijden of juist langer leven. Zo blijft pensioen voor iedereen betaalbaar en eerlijk.
Uw pensioen gaat sneller omhoog als het goed gaat met de economie. En kan omlaag gaan als het economisch tegenzit. Wij zorgen voor een gezamenlijke buffer. Zo blijft uw pensioen zo stabiel mogelijk.
https://www.abp.nl/over-abp/het-vernieuwde-pensioenstelselquote:Eerste Kamer stemt voor nieuwe wet
Beste Q,
Op 30 mei heeft de Eerste Kamer de Wet toekomst pensioenen aangenomen. Deze wet zorgt ervoor dat de regels voor pensioen beter passen bij deze tijd. De nieuwe regels gelden voor alle pensioenfondsen in Nederland. En ze gelden voor iedereen, ook als u al een pensioenuitkering krijgt.
Nederland heeft een van de beste pensioenstelsels ter wereld. Om ook in de toekomst een goed pensioen te behouden, is het belangrijk om het pensioenstelsel te onderhouden. We worden steeds ouder en wisselen vaker van baan. Ook kunnen pensioenfondsen nu de pensioenen niet altijd verhogen, ook al gaat het goed met de economie. Sociale partners (vakbonden en werkgeversorganisaties) en de overheid hebben daarom samen nieuwe regels gemaakt. Deze regels staan in de Wet toekomst pensioenen (Wtp).
Veel blijft hetzelfde
De sterke onderdelen uit het pensioenstelsel van nu blijven bestaan.
U krijgt net als nu gewoon AOW van de overheid.
U krijgt uw leven lang pensioen.
Mee- en tegenvallers blijven we samen delen. Bijvoorbeeld bij arbeidsongeschiktheid. Of bij eerder overlijden of juist langer leven. Zo blijft pensioen voor iedereen betaalbaar en eerlijk.
Uw pensioen gaat sneller omhoog als het goed gaat met de economie. En kan omlaag gaan als het economisch tegenzit. Wij zorgen voor een gezamenlijke buffer. Zo blijft uw pensioen zo stabiel mogelijk.
Er verandert nu nog niets
De nieuwe regels gaan in op 1 juli 2023, maar pensioenfondsen krijgen een paar jaar de tijd om volgens deze regels te gaan werken. We houden u op de hoogte van de stappen die we zetten. En zodra we weten wat de nieuwe regels voor uw pensioen betekenen, laten we u dat weten. Meer informatie en de tijdlijn vindt u door op de button hieronder te klikken.
Was het eerder niet 80% of zo van het opgebouwde pensioen?quote:Op vrijdag 2 juni 2023 10:13 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Het partnerpensioen is straks niet meer afhankelijk van het aantal gewerkte jaren in loondienst. Dat betekent dat het niet uit maakt hoe lang iemand al deelneemt (of kan deelnemen) in de pensioenregeling. Er wordt altijd maximaal 50% van het salaris verzekerd.
Hoe verzinnen ze het?
ik dacht 70 % , maar nu maakt het opgebouwde niet meer uit; Het is nu 50% max van inkomen,quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Was het eerder niet 80% of zo van het opgebouwde pensioen?
Oh, dat zou zo maar kunnen. Ik zou het even na moeten kijken, maar het zou zo maar kunnen dat die 50% van het laatst verdiende salaris hoger uitpakt dan 70% van het opgebouwde pensioen.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 18:00 schreef paulowna het volgende:
[..]
ik dacht 70 % , maar nu maakt het opgebouwde niet meer uit; Het is nu 50% max van inkomen,
(blijft bruto he)
Hangt van de regeling af.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 17:46 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Was het eerder niet 80% of zo van het opgebouwde pensioen?
Omdat BrandNewDay de enige was die zo snel te binnen schoot.quote:Op vrijdag 2 juni 2023 15:12 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Nee, dat heb je niet goed begrepen
[..]
Of elke andere bank die lijfrente-producten aanbiedt. Waarom zo specifiek BrandnewDay benoemen?
Dat clubje wat het verzonnen heeft, heeft er zelf geen last van, dus die zal het een worst wezen.quote:
Mijn ervaring ook. Ben daarom van diverse instituten (Delta Lloyd en SNS) geswitched naar BND.quote:Op zaterdag 3 juni 2023 01:37 schreef Bucketlist het volgende:
Brandnewday is overigens wel een hele fijne partij om zelf pensioen te sparen. Het kan goedkoper (o.a DEGIRO) maar dan mis je wat zaken. Bijvoorbeeld het automatisch aankopen en geen dividendlek. Ik vind de prijs/kwaliteitverhouding heel erg goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |