abonnement Unibet Coolblue
pi_209343539
quote:
De Provinciale Staten van Limburg willen dat de nieuwe eindtoets voor groep 8 wordt verplaatst. De zogenoemde doorstroomtoets zou moeten plaatsvinden in de eerste twee weken van februari, maar dat valt samen met de carnavalsperiode. Eerder trok de provincie Noord-Brabant al aan de bel vanwege de "onwetendheid van Randstedelingen" rondom de traditie.
De Limburgse Staten volgen de oproep van de carnavalsverenigingen uit de provincie. Zij legden vorige maand al uit dat die periode gevuld is met allerlei carnavalsactiviteiten. Juist de oudste groep basisschoolleerlingen is daarbij betrokken. Het plannen van de belangrijke doorstroomtoets tijdens die feestelijke periode vinden ze niet wenselijk.

De provincie wil ook dat de minister Robbert Dijkgraaf (onderwijs) zijn excuses aanbiedt. Het ministerie zei "dat het evenement carnaval dan maar moet worden verplaatst". Limburg wijst erop dat het niet zomaar om een evenement gaat, maar een "diepgewortelde, eeuwenoude Limburgse traditie".

Een soortgelijk signaal gaf het Brabantse college vorige week ook af. Ze willen dat de toets wordt verplaatst naar een andere periode of dat er een mogelijkheid komt om de toets op een ander moment af te nemen. De provincie uitte haar ongenoegen over de "onwetendheid van Randstedelingen" met weinig kennis over de Brabantse cultuur. "Misschien kunnen we ministers uitnodigen om hier carnaval te komen vieren", suggereerde gedeputeerde Stijn Smeulders (PvdA).

Een woordvoerder van onderwijsminister Dennis Wiersma liet eerder weten dat scholen zelf een geschikt moment mogen kiezen voor de eindtoets in de eerste twee weken van februari. Ze zouden aan twee dagdelen genoeg hebben. Of dit betekent dat carnaval en de afsluitende toets hand in hand kunnen gaan, wilde de woordvoerder niet zeggen.
Bron.
Si vous voulez le faire avant le Ramadan, cela devrait également être possible. :{
Ô mon citoyens vous serez unis.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:25:34 #2
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209343554
Ze moeten gewoon niet aan onze carnaval komen!
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:30:31 #3
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_209343621
Carnaval verplaatsen???

Jeetje, dan heb je echt niet opgelet op school
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_209343659
Ach het zijn weer de volwassenen die er een probleem mee hebben. Kinderen maakt het helemaal niet uit.

Groetjes,
Zwarte Piet.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 22:34:37 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_209343666
Uhh ja,

Carnaval is dan ook geen leugen voor kinderen,

Maar een leugen voor iederen

(Deed ik dit goed?)
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_209343685
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:34 schreef Mickytjuh het volgende:
Uhh ja,

Carnaval is dan ook geen leugen voor kinderen,

Maar een leugen voor iederen

(Deed ik dit goed?)
Nee, scheer je weg
pi_209343699
Vorige week belde, ze wil haar nieuws terug
U MAD?
pi_209344395
quote:
Het ministerie zei "dat het evenement carnaval dan maar moet worden verplaatst".
:')²
  woensdag 31 mei 2023 @ 11:13:01 #9
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_209347448
Voor een bepaald geloof geven experts wel het advies de planning aan te passen:

https://www.ad.nl/rotterd(...)weken-zijn~a4bcf90d/

Oke gaat om het eindexamen en niet de nieuwe Cito variant maar goed... beiden een bepalend toetsmoment zeg maar.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_209347542
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:30 schreef Mickytjuh het volgende:
Carnaval verplaatsen???

Jeetje, dan heb je echt niet opgelet op school
Inderdaad.

Het is ook wel heel bijzonder, zo'n domme planning. Zou men die toets plannen op de dag van het suikerfeest? Vast niet, dan is er echt wel iemand die oplet en zegt dat dat niet heel erg handig is en gezeik op gaat leveren.

Nou zou ik zelf eerder pleiten om alle religieuze dagen juridisch te 'ontheiligen', maar zo lang we dat niet doen en zelfs alleen maar ook andere religies dwingender laten worden (zie vorige week het gezeik over gebedsruimtes op scholen en universiteiten), moet je wel 1 lijn trekken. Al was het maar omdat van ellende dan wellicht die ontheiliging alsnog plaats gaat vinden.
pi_209347548
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:37 schreef de_boswachter het volgende:
Vorige week belde, ze wil haar nieuws terug
Bellen... so oldskool.
  woensdag 31 mei 2023 @ 11:30:30 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209347612
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 23:20 schreef Lt.Bookman het volgende:

[..]
:')²
Deze uitspraak blijft keer op keer terugkomen, maar er is nog steeds geen bron voor. Behalve dan die Limburgse carnavalscommissaris.

Overigens is hier al een topic over:
NWS / Limburgse verenigingen boos omdat nieuwe eindtoets groep 8 t

Waar TS zelf ook in gepost heeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209347655
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 22:37 schreef de_boswachter het volgende:
Vorige week belde, ze wil haar nieuws terug
het nieuws is nu ook in Limburg aangekomen... dat duurt altijd even iets langer.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209347680
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Inderdaad.

Het is ook wel heel bijzonder, zo'n domme planning. Zou men die toets plannen op de dag van het suikerfeest? Vast niet, dan is er echt wel iemand die oplet en zegt dat dat niet heel erg handig is en gezeik op gaat leveren.

Nou zou ik zelf eerder pleiten om alle religieuze dagen juridisch te 'ontheiligen', maar zo lang we dat niet doen en zelfs alleen maar ook andere religies dwingender laten worden (zie vorige week het gezeik over gebedsruimtes op scholen en universiteiten), moet je wel 1 lijn trekken. Al was het maar omdat van ellende dan wellicht die ontheiliging alsnog plaats gaat vinden.
De toets is dan ook niet tijdens carnaval gepland. De scholen mogen zelf een toetsmoment uitkiezen in de eerste twee weken van februari. De toets duurt in totaal twee dagdelen. Maar blijkbaar is dat zelfs al een probleem voor de zuidelijke scholen, want blijkbaar zijn alle groep 8'ers daar twee weken lang fulltime met carnaval bezig. Ja dag hoor, dan stel je jezelf ook niet bepaald flexibel op.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 31 mei 2023 @ 11:49:19 #15
3542 Gia
User under construction
pi_209347812
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]
De toets is dan ook niet tijdens carnaval gepland. De scholen mogen zelf een toetsmoment uitkiezen in de eerste twee weken van februari. De toets duurt in totaal twee dagdelen. Maar blijkbaar is dat zelfs al een probleem voor de zuidelijke scholen, want blijkbaar zijn alle groep 8'ers daar twee weken lang fulltime met carnaval bezig. Ja dag hoor, dan stel je jezelf ook niet bepaald flexibel op.
Dit inderdaad. Carnaval is, uit mijn hoofd, rond de 11de? Dan kun je prima op 1 of 2 februari die toets doen. Naar school moeten ze dan toch, dus zijn overdag niet bezig met Carnaval.
pi_209347831
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:49 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Carnaval is, uit mijn hoofd, rond de 11de? Dan kun je prima op 1 of 2 februari die toets doen. Naar school moeten ze dan toch, dus zijn overdag niet bezig met Carnaval.
naja blijkbaar zijn ze op school dan ook 2 weken fulltime met carnaval bezig... dat lijkt me nog de grootste klacht van dit hele verhaal. wat doe je dan de hele dag? liedjes instuderen en praalwagens maken?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator woensdag 31 mei 2023 @ 11:52:32 #17
441859 crew  Lenny77
pi_209347845
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:49 schreef Gia het volgende:

[..]
Dit inderdaad. Carnaval is, uit mijn hoofd, rond de 11de? Dan kun je prima op 1 of 2 februari die toets doen. Naar school moeten ze dan toch, dus zijn overdag niet bezig met Carnaval.
Ja want carnaval duurt maar 1 dag :N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_209347912
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]
De toets is dan ook niet tijdens carnaval gepland. De scholen mogen zelf een toetsmoment uitkiezen in de eerste twee weken van februari. De toets duurt in totaal twee dagdelen. Maar blijkbaar is dat zelfs al een probleem voor de zuidelijke scholen, want blijkbaar zijn alle groep 8'ers daar twee weken lang fulltime met carnaval bezig. Ja dag hoor, dan stel je jezelf ook niet bepaald flexibel op.
De 2e week is toch de carnavals week dan zijn scholen in het zuiden gesloten.

Dus alleen de week voor carnaval heeft men tijd om dit te plannen.

Over flexibiliteit gesproken maar dan de andere kant op, is het nu voor het ministerie zo moeilijk om deze toets 1 of 2 weken te vervroegen. ^O^
pi_209347920
De toets kan niet te vroeg worden afgenomen in verband met de voorbereiding maar ook niet te laat in verband met aanmelding bij de middelbare school die meestal medio maart is. Dan moet het resultaat dus wel binnen zijn.

De eerste 2 weken van februari lijkt dus een goed moment. Ik zie nog steeds niet in hoe Limburg en Brabant in deze periode geen toetsmoment kunnen inplannen. Dat maken ze ook totaal niet duidelijk.

In 2024 is carnaval 18 tm 21 februari. Dan kun je bijvoorbeeld 1 en/of 2 februari toetsen.

In 2025 is carnaval 1 tm 4 maart. Dan kun je bijvoorbeeld 3 en/of 4 februari toetsen (of later).

In 2026 is carnaval 14 tm 17 februari. Dan kun je bijvoorbeeld 2 en/of 3 februari toetsen.

In 2027 is carnaval 6 tm 9 februari. Dan kun je bijvoorbeeld 1 en/of 12 februari toetsen.

in 2030 is carnaval 2 tm 5 februari. Dan kun je bijvoorbeeld 13 en/of 14 februari toetsen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209347945
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De 2e week is toch de carnavals week dan zijn scholen in het zuiden gesloten.

Dus alleen de week voor carnaval heeft men tijd om dit te plannen.

Over flexibiliteit gesproken maar dan de andere kant op, is het nu voor het ministerie zo moeilijk om deze toets 1 of 2 weken te vervroegen. ^O^
Ik weet niet of het wenselijk / mogelijk is om de toets in de laatste twee weken van januari te plannen. Kan me voorstellen dat je zo'n toets niet te vroeg wilt doen. Maar goed, in 2030 is carnaval al vanaf 2 februari dus dan komt dat zeker weer niet uit voor de Limburgse en Brabantse scholen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209347980
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:51 schreef Nielsch het volgende:

[..]
naja blijkbaar zijn ze op school dan ook 2 weken fulltime met carnaval bezig... dat lijkt me nog de grootste klacht van dit hele verhaal. wat doe je dan de hele dag? liedjes instuderen en praalwagens maken?
Praalwagens :') Blijf jij eens even lekker bij je bloemencorso, gekkie.
U MAD?
pi_209347985
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:05 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Ik weet niet of het wenselijk / mogelijk is om de toets in de laatste twee weken van januari te plannen. Kan me voorstellen dat je zo'n toets niet te vroeg wilt doen. Maar goed, in 2030 is carnaval al vanaf 2 februari dus dan komt dat zeker weer niet uit voor de Limburgse en Brabantse scholen.
Hoe zat dat normaliter met de cito datums. En ja helaas voor de autistische ambtenaren op het ministerie dit is elk jaar een andere datum. Dus niet zo star zijn om jaarlijks deze toets in dezelfde periode te willen laten vallen. :D
pi_209347996
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:10 schreef de_boswachter het volgende:

[..]
Praalwagens :') Blijf jij eens even lekker bij je bloemencorso, gekkie.
Hoet heten dit soort dingen dan in jouw zolderkamerwereld?

https://www.pzc.nl/zeeuws(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 31 mei 2023 @ 12:13:17 #24
3542 Gia
User under construction
pi_209348012
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ja want carnaval duurt maar 1 dag :N
Officieel begint het op zondag en duurt het 3 dagen. Dat men de vrijdag en de zaterdag ervoor geplakt heeft, kan ik ook niks aan doen. Maar dan nog hebben 8ste groepers 9 dagen ervoor best tijd voor een toets. Want er is gewoon school. De vakantie begint pas op 10 februari.
https://www.rijksoverheid(...)lvakanties-2023-2024
pi_209348025
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Hoet heten dit soort dingen dan in jouw zolderkamerwereld?

https://www.pzc.nl/zeeuws(...)F%2Fwww.google.nl%2F
In de carnavalsvierende wereld heten dat dan gewoon carnavalswagens. Zelfs wiki noemt het expliciet bij het hoofdstuk praalwagen.

Dus wie is hier nu eigenlijk de feitelijk observeerbare zolderkamerautist. :D
  woensdag 31 mei 2023 @ 12:15:52 #26
3542 Gia
User under construction
pi_209348028
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:03 schreef Nielsch het volgende:
De toets kan niet te vroeg worden afgenomen in verband met de voorbereiding maar ook niet te laat in verband met aanmelding bij de middelbare school die meestal medio maart is. Dan moet het resultaat dus wel binnen zijn.

De eerste 2 weken van februari lijkt dus een goed moment. Ik zie nog steeds niet in hoe Limburg en Brabant in deze periode geen toetsmoment kunnen inplannen. Dat maken ze ook totaal niet duidelijk.

In 2024 is carnaval 18 tm 21 februari. Dan kun je bijvoorbeeld 1 en/of 2 februari toetsen.

Nee hoor, 11 februari. En de vakantie begint de 10de. Er is geen vakantie de week voor Carnaval.
pi_209348048
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:11 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Hoet heten dit soort dingen dan in jouw zolderkamerwereld?

https://www.pzc.nl/zeeuws(...)F%2Fwww.google.nl%2F
Ah ok, ligt Hulst tegenwoordig in Brabant of Limburg. OK. Nee dan heb je gelijk ja!!!
U MAD?
pi_209348070
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Officieel begint het op zondag en duurt het 3 dagen. Dat men de vrijdag en de zaterdag ervoor geplakt heeft, kan ik ook niks aan doen. Maar dan nog hebben 8ste groepers 9 dagen ervoor best tijd voor een toets. Want er is gewoon school. De vakantie begint pas op 10 februari.
https://www.rijksoverheid(...)lvakanties-2023-2024
Carnaval begint overal officieel op zaterdag alleen misschien dat dit nog steeds niet tot Helmond doorgedrongen is. :D

Van de middelbare scholen in limburg heb je vaak vanaf de donderdag voor carnaval al schoolfeesten.

Verder is de woensdag erna nog Aswoensdag en haringhappen.
  woensdag 31 mei 2023 @ 12:22:08 #29
3542 Gia
User under construction
pi_209348086
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Carnaval begint overal officieel op zaterdag alleen misschien dat dit nog steeds niet tot Helmond doorgedrongen is. :D

Van de middelbare scholen in limburg heb je vaak vanaf de donderdag voor carnaval al schoolfeesten.

Verder is de woensdag erna nog Aswoensdag en haringhappen.
Nee hoor:
https://carnavalsfan.nl/carnaval/datum-carnaval-2023/
quote:
Aftrap van carnaval 2023 op vrijdag 11/11

Oorspronkelijk duurt carnaval 2023 drie dagen en dus van zondag 19 februari tot en met dinsdag 21 februari, maar zoals je hierboven al las wordt het feest tegenwoordig flink uitgesmeerd tussen vrijdag en woensdag en soms is het zelfs een heuse 6-daagse.
Carnaval begon vroeger op zondag na de mis. En op woensdag ging je weer naar de kerk voor het askruisje. Dan begon de vasten.
pi_209348132
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In de carnavalsvierende wereld heten dat dan gewoon carnavalswagens. Zelfs wiki noemt het expliciet bij het hoofdstuk praalwagen.

Dus wie is hier nu eigenlijk de feitelijk observeerbare zolderkamerautist. :D
Okee okee prima joh
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209348239
quote:
6s.gif Op woensdag 31 mei 2023 11:37 schreef Nielsch het volgende:

[..]
De toets is dan ook niet tijdens carnaval gepland. De scholen mogen zelf een toetsmoment uitkiezen in de eerste twee weken van februari. De toets duurt in totaal twee dagdelen. Maar blijkbaar is dat zelfs al een probleem voor de zuidelijke scholen, want blijkbaar zijn alle groep 8'ers daar twee weken lang fulltime met carnaval bezig. Ja dag hoor, dan stel je jezelf ook niet bepaald flexibel op.
Voor de goede orde: ik vind het ook een bezopen oproep op zichzelf. Alleen snap ik wel waar het vandaan komt. In veel dorpen wordt inderdaad die weken de laatste hand gelegd aan praalwagens en dat zorgt weer voor sociale cohesie.

Als je dan gelijktijdig je moet voorbereiden op die toets...

Je hebt in het zuiden nu eenmaal mensen voor wie carnaval de leukste tijd van het jaar is. Voor mij is het hoempapa muziek, wansmaak, veel zuipen en neuken. Nou is dat laatste helemaal prima en dat was voor mij ook als jong vemmetje de reden om toch mee te doen. Maar daar heb je dan ook helemaal geen sociale cohesie en praalwagens voor nodig.

Maar ach, de politiek houdt zichzelf zo weer bezig.
pi_209348312
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor de goede orde: ik vind het ook een bezopen oproep op zichzelf. Alleen snap ik wel waar het vandaan komt. In veel dorpen wordt inderdaad die weken de laatste hand gelegd aan praalwagens en dat zorgt weer voor sociale cohesie.

Als je dan gelijktijdig je moet voorbereiden op die toets...

Je hebt in het zuiden nu eenmaal mensen voor wie carnaval de leukste tijd van het jaar is. Voor mij is het hoempapa muziek, wansmaak, veel zuipen en neuken. Nou is dat laatste helemaal prima en dat was voor mij ook als jong vemmetje de reden om toch mee te doen. Maar daar heb je dan ook helemaal geen sociale cohesie en praalwagens voor nodig.

Maar ach, de politiek houdt zichzelf zo weer bezig.
Je hoeft je niet voor te bereiden op die toets. Of nouja, dat heb je de 8 basisschooljaren daarvoor al gedaan. De toets test je niveau. Je hoeft er dus niet voor te laren zoals voor een eindexamen geschiedenis bijvoorbeeld.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_209349170
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Carnaval begint overal officieel op zaterdag alleen misschien dat dit nog steeds niet tot Helmond doorgedrongen is. :D

Van de middelbare scholen in limburg heb je vaak vanaf de donderdag voor carnaval al schoolfeesten.

Verder is de woensdag erna nog Aswoensdag en haringhappen.
Dat is het eerste dat ik hoor. Officieel begint het carnaval op zondag 12.00uur. Dat de zaterdag al feest gevierd word voornamelijk door studenten en middelbare scholieren en op de vrijdagmiddag door ambtenaren wil niet zeggen dat dit het officieel carnaval is. Laat ik even de activiteiten vanaf 11 november even buiten beschouwing.

Het is altijd zo geweest op elk onderwijsniveau dat wij nog naar school gingen op de vrijdag voor de zondag. Ik zie het probleem niet zo. Natuurlijk is het een lachwekkend idee om dit feest te verplaatsen omdat dit niet mogelijk is.
pi_209349184
Dubbel
pi_209349325
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:41 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Voor de goede orde: ik vind het ook een bezopen oproep op zichzelf. Alleen snap ik wel waar het vandaan komt. In veel dorpen wordt inderdaad die weken de laatste hand gelegd aan praalwagens en dat zorgt weer voor sociale cohesie.

Als je dan gelijktijdig je moet voorbereiden op die toets...

Je hebt in het zuiden nu eenmaal mensen voor wie carnaval de leukste tijd van het jaar is. Voor mij is het hoempapa muziek, wansmaak, veel zuipen en neuken. Nou is dat laatste helemaal prima en dat was voor mij ook als jong vemmetje de reden om toch mee te doen. Maar daar heb je dan ook helemaal geen sociale cohesie en praalwagens voor nodig.

Maar ach, de politiek houdt zichzelf zo weer bezig.
Dat is nooit anders geweest. Bovendien hebben we het over 11 jarigen. Lijkt mij niet dat die het feest vieren zoals middelbare scholieren en volwassenen.
  Moderator woensdag 31 mei 2023 @ 14:30:25 #36
8781 crew  Frutsel
  Moderator woensdag 31 mei 2023 @ 14:49:48 #37
441859 crew  Lenny77
pi_209349664
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2023 12:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Officieel begint het op zondag en duurt het 3 dagen. Dat men de vrijdag en de zaterdag ervoor geplakt heeft, kan ik ook niks aan doen. Maar dan nog hebben 8ste groepers 9 dagen ervoor best tijd voor een toets. Want er is gewoon school. De vakantie begint pas op 10 februari.
https://www.rijksoverheid(...)lvakanties-2023-2024
Carnaval begint op 11/11 om 11u11 :)
Waar jij over spreekt is de finale zeg maar, daarna is carnaval gedaan. Januari en zeker februari zijn super druk ivm carnaval.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')