Ik kom ook bij jou wonen okequote:Op donderdag 15 mei 2025 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich kan je groenten en fruit beter niet teveel versneden geven omdat het dan langer vers blijft, minder uitdroogt en er minder rommel van komt (minder gesleep met het eten).
Maar zo af en toe is het wel leuk om een "muizensalade" aan te bieden.
In dit geval komkommer, blauwe bes en trostomaatjes.
Vooral nu het wat warmer is wel een echte traktatie.
[ afbeelding ]
Super lief en mooie muisjesquote:Op donderdag 1 mei 2025 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
En omdat de foto's missen, hier wat bij elkaar gescharreld:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Muizen kunnen tot 5 jaar oud worden lees ik zo her en der, al zal dat wel maximaal zijn.quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:58 schreef dikkedaniel het volgende:
[..]
Super lief en mooie muisjes
Maar hoe kan het dat ze nog leven als dit topic 2 jaar oud is?
Ik had vroeger kleurmuizen en de paar die de anderhalf jaar haalde kwa leeftijd zagen er echt slecht uit. Volgens mij worden muizen maar maximaal anderhalf jaar toch?
Ook beter dan ik, denk ik soms wel eensquote:Op donderdag 15 mei 2025 13:45 schreef sigme het volgende:
Jouw muizen eten beter voer dan veel mensen
Prima, ik heb niet zoveel ruimte nodigquote:Op donderdag 15 mei 2025 14:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ruimte zat, moet ik alleen even een groter terrarium regelen.
Nog niet, helaasquote:
Dan duim ik dat de muisjes dat gewoon alle negen bij leven en welzijn mogen meemakenquote:Op maandag 16 juni 2025 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog niet, helaas
Bouwbedrijf heeft pas eind dit jaar tijd, dus moet nog even geduld hebben.
Keuken / badkamer komen wel "al" na de bouwvak dus dat is wel te overzien.
Ze leven hun leven, slapen, wat foerageren, wat rennen, hooi slepen.quote:Op maandag 16 juni 2025 18:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Dan duim ik dat de muisjes dat gewoon alle negen bij leven en welzijn mogen meemaken. Wat een avontuurlijk leven na hun onfortuinlijke start.
Misschien een hele domme vraag, maar geef je ze ook water om te drinken of om in te badderen?quote:Op donderdag 15 mei 2025 13:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Op zich kan je groenten en fruit beter niet teveel versneden geven omdat het dan langer vers blijft, minder uitdroogt en er minder rommel van komt (minder gesleep met het eten).
Maar zo af en toe is het wel leuk om een "muizensalade" aan te bieden.
In dit geval komkommer, blauwe bes en trostomaatjes.
Vooral nu het wat warmer is wel een echte traktatie.
[ afbeelding ]
Uiteraard! Wij zijn de zingevers aan onnozelheden, maar laten we dat dan volop doenquote:Op maandag 16 juni 2025 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze leven hun leven, slapen, wat foerageren, wat rennen, hooi slepen.
Het zal ze een zorg zijn waar hun huis staat
Ze hebben een bakje drinkwater dat ik 1 tot 2x per dag ververs.quote:Op maandag 16 juni 2025 18:12 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Misschien een hele domme vraag, maar geef je ze ook water om te drinken of om in te badderen?
Wat een levenquote:Op maandag 16 juni 2025 18:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ze leven hun leven, slapen, wat foerageren, wat rennen, hooi slepen.
Het zal ze een zorg zijn waar hun huis staat
Zeker!quote:Op woensdag 1 oktober 2025 07:36 schreef sigme het volgende:
Mooie stevige muis hoor
Jouw negen binnenmuisjes nog steeds going strong?
RIPquote:Op maandag 20 oktober 2025 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Helaas enkele dagen voordat ze 2,5 zouden worden is 1 van de "obesitas" mannetjes muizen niet meer...
Dus nog 4 mannetjes en 4 vrouwtjes over.
Kan je ze ook vastpakken of aaien?quote:Op maandag 20 oktober 2025 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
De resterende 4 met de dikste als schild
[ afbeelding ]
Nondeju da's een dikke.quote:Op maandag 20 oktober 2025 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
De resterende 4 met de dikste als schild
[ afbeelding ]
Nee, dat niet. Ze pakken wel eten aan en vangen (voor het schoonmaken van de kooi) gaat ook zonder hysterie.quote:
r.i.p. Maar 2,5 jaar is ook echt al enorm oud voor een muisje volgens mij.quote:Op maandag 20 oktober 2025 11:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
Helaas enkele dagen voordat ze 2,5 zouden worden is 1 van de "obesitas" mannetjes muizen niet meer...
Dus nog 4 mannetjes en 4 vrouwtjes over.
Voor een wilde huismuis een hele respectabele leeftijd, in het wild halen ze dat niet zo vaak geloof ik maar dat komt dan vooral door de gevaren die ze lopen.quote:Op maandag 20 oktober 2025 16:58 schreef dikkedaniel het volgende:
[..]
r.i.p. Maar 2,5 jaar is ook echt al enorm oud voor een muisje volgens mij.
Een korte, plechtige ceremonie. Kaas en koffie na.quote:Op maandag 20 oktober 2025 21:32 schreef sigme het volgende:
En hoe is de eerste hemelmuis ter aarde besteld? Een lach, een traan, een mooi woord?
In verhouding zijn die oortjes best groot.quote:Op dinsdag 21 oktober 2025 18:49 schreef deedeetee het volgende:
Zo leuk die bolle lijfjes en lijkt dat maar zo of hebben ze best grote oortjes ?
Ja, al valt dit me nog alles mee.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:01 schreef deedeetee het volgende:
Jammer dat muizen maar zo kort leven....
Het is natuurlijk niet een leven in volledige vrijheid maar denk wel dat zich makkelijk aanpassen.quote:Maar ze hebben dan bij jou iig wel een fijn leven (gehad).
En de dames houden t zo te zien het langste vol.quote:Op zondag 4 januari 2026 15:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, al valt dit me nog alles mee.
Dacht in 2023 niet dat ik er nu überhaupt nog 1 zou hebben, maar heb er nog 7 van de 9.
Ja, sterk geslacht blijkt maar weerquote:Op zondag 4 januari 2026 15:03 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En de dames houden t zo te zien het langste vol.
Ach, gecondoleerd. Geniet maar extra van de overblijfmuisjesquote:Op zondag 4 januari 2026 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Helaas sinds kerst nog 7 muisjes over van de originele 9.
Een mannetje was wat sloom een avond daarvoor dus zag het wel aankomen deze keer.
2 jaar en ruim 8 maand geworden.
Nu dus nog 4 vrouwtjes en 3 mannetjes over.
Ze worden bejaard zeker. Grijs haar is toch stugger? Dikke grijze bejaarde muizen, zij die nog leven.quote:Op maandag 2 februari 2026 18:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vandaag helaas het eerste vrouwtje dood gevonden bij verversen en schoonmaken van één en ander.
Dus van de 5 mannetjes en 4 vrouwtjes nu nog 3 mannetjes en 3 vrouwtjes over.
Op de originele vinddatum van 1 mei worden ze 3 jaar (en enkele dagen) dus op zich natuurlijk een hele mooie leeftijd voor een "wilde" huismuis.
Zowel de mannetjes als de vrouwtjes beginnen wel wat ruiger in hun vacht te zitten, ook wat overgewicht en ik kan ze nu ook vaak wel vangen zonder hulpbakje.
edit: oh, ik zie het nu pas, blijkbaar verkeerde aangekliktquote:
quote:Originele post van vandaag:
Vandaag helaas het eerste vrouwtje dood gevonden bij verversen en schoonmaken van één en ander.
Dus van de 5 mannetjes en 4 vrouwtjes nu nog 3 mannetjes en 3 vrouwtjes over.
Op de originele vinddatum van 1 mei worden ze 3 jaar (en enkele dagen) dus op zich natuurlijk een hele mooie leeftijd voor een "wilde" huismuis.
Zowel de mannetjes als de vrouwtjes beginnen wel wat ruiger in hun vacht te zitten, ook wat overgewicht en ik kan ze nu ook vaak wel vangen zonder hulpbakje.
Het is niet echt grijs, meer wat rommelig. Alsof ze er minder goed bij kunnen met het poetsen.quote:Ze worden bejaard zeker. Grijs haar is toch stugger? Dikke grijze bejaarde muizen, zij die nog leven.
Volgens chatgptquote:Op maandag 2 februari 2026 19:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
edit: oh, ik zie het nu pas, blijkbaar verkeerde aangeklikt
[..]
[..]
Het is niet echt grijs, meer wat rommelig. Alsof ze er minder goed bij kunnen met het poetsen.
En het beweegt allemaal wat minder snel maar ze zijn nog wel actief op hun loopwielen.
En ook nog wat tipsquote:Een huismuis van 2 jaar en 8 maanden is te vergelijken met een mens van ongeveer 75–85 jaar.
Dat is dus echt op hoge leeftijd 🐭💙
quote:Als je een oudere muis hebt (zoals 2+ jaar), dan is extra zorg echt belangrijk. Hier zijn praktische tips om haar comfortabel en gelukkig te houden 🐭💙
🏠 1. Maak de kooi senior-proof
Oudere muizen bewegen vaak minder soepel.
Let op:
✔️ Lage plateaus (geen hoge klimroutes)
✔️ Zachte bodembedekking (papier, hennep, katoen)
❌ Geen steile ladders of hoge valplekken
✔️ Warm plekje zonder tocht
Tip: Zet alles (voer, water, nest) dicht bij elkaar.
🥗 2. Aangepast eten
Oude muizen eten soms slechter.
Goede opties:
Zachte voeding: gekookte havermout, babyvoeding (zonder suiker/zout)
Klein stukje banaan, appel, komkommer
Geweekte brokjes
Zorg dat ze makkelijk bij water kan (soms is een schaaltje beter dan een flesje).
💧 3. Houd haar goed in de gaten
Let dagelijks op veranderingen:
⚠️ Waarschuwingssignalen:
Afvallen
Niet meer goed wassen
Scheef lopen
Veel slapen
Natte ogen/neus
Benauwdheid
Bij twijfel: liever één keer te veel checken dan te laat.
🛏️ 4. Extra comfort
Oude muizen slapen veel.
Geef haar:
Extra nestmateriaal
Zacht huisje
Warme plek (niet in de zon!)
In de winter kan een fleece lapje helpen.
🤍 5. Rust en aandacht
Ze worden vaak rustiger en aanhankelijker.
Praat zachtjes tegen haar
Til haar voorzichtig op
Forceer geen spel
Laat haar tempo bepalen
Soms vinden ze gewoon naast je hand liggen al fijn.
🐭 6. Als ze met meerdere muizen woont
Let op of ze niet gepest wordt.
Oude muizen:
Worden soms weggejaagd bij eten
Kunnen zwakker zijn
Zo nodig: aparte voerplek of tijdelijk apart huisje.
🌈 7. Voorbereid zijn op het einde
Hoe moeilijk ook: bij deze leeftijd kan het einde dichterbij komen.
Tekenen:
Niet meer eten/drinken
Niet meer bewegen
Koude pootjes
Niet reageren
Dan is vooral comfort en rust het belangrijkst. Soms kan een dierenarts helpen om lijden te voorkomen.
❤️ Samengevat
Voor een oudere muis:
✅ Zacht wonen
✅ Makkelijk eten/drinken
✅ Warm en rustig
✅ Veel liefde
✅ Goed observeren
Dat is wel oud in mensenjaren idd.quote:Op maandag 2 februari 2026 21:34 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Volgens chatgpt
[..]
En ook nog wat tips
[..]
Als je wilt heb je er zo weer een paar bijquote:Op zondag 4 januari 2026 09:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nu dus nog 4 vrouwtjes en 3 mannetjes over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |