abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209333753
1 mei 2023 stond de buurvrouw ineens op de stoep met een emmer met daarin een piepklein muisje.
Ik ben meegelopen en we vonden er nog 8.

Oogjes nog dicht, wel al wat vacht dus ongeveer een week oud.

En ja... wat doe je dan? Het nest zat in een composthoop en die was al compleet gesloopt. Geen idee waar de moeder uithing, ze zomaar ergens neerleggen leek ook geen optie. Doodmaken? Eh, niet mijn ding :P

Dus... dan maar meenemen en kijken wat er van te maken valt?

Eerst geitenmelk gehaald, een penseeltje gezocht en binnen een uurtje kon ik ze al gaan voeden.
Dat ging eerst wat stroef maar ze hadden snel door hoe het werkte.
En dat dus iedere 2 uur. Ook 's nachts, al hield ik het dan op 3 uurtjes om toch ook nog wat slaap te krijgen.

Direct ook FoxValley 30/50 poeder besteld, dat kwam 2 mei al binnen.
Dat gemengd door de de geitenmelk maakt het een stuk voedzamer.

Er zat al wat groei in, hier en daar een melksnor of melkkuifje, dat voorkom je niet ;)

Donderdag en vrijdag (4/5 mei) gingen de oogjes al open, dus waarschijnlijk waren ze toen ongeveer 12/13 dagen oud.

En vanaf dat moment gaat het voeden ook wat makkelijker, aangezien ze dan al snel zelf leren eten.
Dat betekent nog wel een paar keer uit bed 's nachts voor een vers schoteltje maar je hoeft ze niet meer alle 9 na elkaar te voeden. Op de foto zie ik er 8 maar ze zijn er alle 9 nog ;)

Inmiddels eten ze natuurlijk al gewoon vast voer. Het zijn 5 mannetjes en 4 vrouwtjes.
Voor de mannetjes alvast iets gemaakt dat op een terrarium lijkt (120x50x60). Voor de vrouwtjes is een net iets kleiner terrarium onderweg dat nog onder deze kooi past (100x50x50).

Het zijn nachtdieren, dus zodra het een uur of 23:00 is, worden de dames en heren wakker en dat merk je direct want dan draaien er 2 of 3 wielen tegelijk :+

Ik zal proberen nog wat foto's te schieten binnenkort, het blijven "wilde" muizen dus ze blijven niet echt stil zitten voor de camera. De één is redelijk tam en pakt eten uit je hand, de ander vliegt direct weg als hij/zij je ziet.
Maar dat is op zich geen probleem, zolang ze maar lekker kunnen ravotten.

Bijten doen ze iig niet, ook niet als ik ze moet vangen voor het schoonmaken van de verblijven.
pi_209333781
Wat lief van je. Ik zou het ook niet kunnen hoor, zulke weerloze lieve diertjes doden.
Helemaal top van jou dat je er zoveel moeite en tijd voor overhebt. ^O^
pi_209333810
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 00:36 schreef Hiddendoe het volgende:
Wat lief van je. Ik zou het ook niet kunnen hoor, zulke weerloze lieve diertjes doden.
Helemaal top van jou dat je er zoveel moeite en tijd voor overhebt. ^O^
Dank je, voor m'n gevoel had ik weinig keuze en dan probeer je wat je kan...

Wat nog een uitdaging is, is dat ik ook een kooi met een fret heb in dezelfde woonkamer :+
pi_209333819
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 00:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dank je, voor m'n gevoel had ik weinig keuze...

Wat nog een uitdaging is, is dat ik ook een kooi met een fret heb in dezelfde woonkamer :+
Oeps. |:(
pi_209333820
Wauw wat een heerlijk feel good verhaal zo voor het slapen gaan. Ik denk dat heel veel mensen dit niet zouden doen.

(Ik ook niet)
pi_209333851
quote:
84s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 00:40 schreef Document1 het volgende:
Wauw wat een heerlijk feel good verhaal zo voor het slapen gaan. Ik denk dat heel veel mensen dit niet zouden doen.

(Ik ook niet)
Ik weet het niet. Ik praat nu alleen voor mezelf. Als het kittens waren, zou ik het zeker wel doen.
Maar muisjes zou ik proberen over te doen aan iemand die hier wel de moeite voor zou nemen.
Hartstikke inconsequent, ik weet het :@ , maar muizen zijn knaagdieren en volgens mij kan je er niet zoveel mee.
Maar evengoed toch fantastisch dat er mensen bestaan als TheFreshPrince.
pi_209333883
Ik snap het, je moet de tijd ook maar net hebben...

Afgezien van het chronische slaaptekort de eerste 5 dagen was het wel goed te doen.
Als vaste "The Dodo" kijker wist ik direct al dat ik iets van een penseeltje nodig had om ze te voeden :P
En met hulp van het internet vind je dan dat geitenmelk met FoxValley een prima mix is om jonge zoogdieren mee te voeden.

Ze hadden ook wel een beetje geluk dat ze al een week oud waren toen dit gebeurde, dan hebben ze toch al wat vacht en hoef je niet met warmtelampen/-matten aan de slag. Ook was het een groepje en die gaan op een kluitje liggen en zo houden ze elkaar wel warm (met een fleece dekentje erover om die warmte ook vast te houden). Als je er 1 of 2 hebt, moet je daar toch wat meer om denken. Toen de oogjes open gingen, was mijn werk eigenlijk ook al bijna gedaan. Het is onvoorstelbaar hoe snel ze ontwikkelen en groeien, vooral de eerste 10 dagen dat ik ze had. Echt van compleet hulpeloos tot "terror muizen" die door hun verblijf rennen en springen alsof ze nooit anders gedaan hebben.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2023 00:57:54 ]
  Manager PR/Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 00:58:52 #8
269689 crew  Viv
pi_209334139
:')

En dan ook iedereen de boel nog aanmoedigen. "Oh wat schattig"

In heel het land is overlast van die kutbeesten, en jij denkt dat het een goed idee is om ze als fucking huisdier te houden.

En al nagedacht wat nu? 5 mannetjes en 4 vrouwtjes. Je hebt nog een week of 2-3 voor die lekker los gaan met elkaar. Of vind je nog 8 jongen er bij ook wel schattig, wellicht x4...

Of is het dan ineens niet leuk meer en moeten de jongen dan maar dood?

Mensen zijn echt niet meer in staat na te denken lijkt wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2023 02:18:37 ]
  dinsdag 30 mei 2023 @ 02:19:56 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_209334147
ik vind 't echt 'n super coole actie

ze blijven waarschijnlijk wel de rest van hun leven in gevangenschap leven, of ga je ze uitzetten in 'n bos ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_209334342
Wel leuk project. Gaandeweg leren hoe je kleine dieren moet opvoeden.
Wat minder is, is dat je bijdraagt aan de overlast die deze beesten veroorzaken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_209334457
Wat tof en wat liefdevol! O+

En wat zitten bepaalde users hier te raaskallen over overlast? Ze zitten (per geslacht gescheiden) in een terrarium? Hoe maak je daar overlast of verdere hypothetisch onzinnige doemscenario’s van? :')
  dinsdag 30 mei 2023 @ 06:16:17 #13
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209334465
Nog geen last van de (urine)stank? Heb als student een tijdje een witte muis gehad (een vergeefse poging om m'n ontsnapte slang terug te lokken...), en dat begon na een tijdje toch te stinken.
are we infinite or am I alone
pi_209334474
Zorg dat je die muizen gesteriliseerd zijn, anders heb je straks nog meer nesten.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_209334627
quote:
Op dinsdag 30 mei 2023 02:17 schreef PS. het volgende:

In heel het land is overlast van die kutbeesten, en jij denkt dat het een goed idee is om ze als fucking huisdier te houden.

En al nagedacht wat nu? 5 mannetjes en 4 vrouwtjes. Je hebt nog een week of 2-3 voor die lekker los gaan met elkaar. Of vind je nog 8 jongen er bij ook wel schattig, wellicht x4...

quote:
Op dinsdag 30 mei 2023 06:20 schreef Captain_Ghost het volgende:
Zorg dat je die muizen gesteriliseerd zijn, anders heb je straks nog meer nesten.
Hij heeft de jongetjes en de meisjes gescheiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2023 07:13:23 ]
  Manager PR/Moderator dinsdag 30 mei 2023 @ 07:17:11 #16
269689 crew  Viv
pi_209334640
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 06:16 schreef crystal_meth het volgende:
Nog geen last van de (urine)stank? Heb als student een tijdje een witte muis gehad (een vergeefse poging om m'n ontsnapte slang terug te lokken...), en dat begon na een tijdje toch te stinken.
:o
  Spellchecker dinsdag 30 mei 2023 @ 07:28:19 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_209334671
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 02:17 schreef PS. het volgende:

Nog even en TS gaat beschuiten kopen.
pi_209334676
quote:
Op dinsdag 30 mei 2023 07:28 schreef maily het volgende:

Nog even en TS gaat beschuiten kopen.
Maar ja, wat doe je daar dan op ? 11.gif

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2023 07:30:12 ]
  Spellchecker dinsdag 30 mei 2023 @ 07:30:12 #19
197773 crew  maily
  dinsdag 30 mei 2023 @ 07:35:45 #20
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209334705
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 07:17 schreef Viv het volgende:

[..]
:o
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
are we infinite or am I alone
pi_209334770
Feelgood topic op de vroege ochtend. Mooi.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_209335320
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 06:20 schreef Captain_Ghost het volgende:
quote:

De mannetjes en vrouwtjes heb ik ruim op tijd gescheiden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 02:19 schreef sturmpie het volgende:
ik vind 't echt 'n super coole actie

ze blijven waarschijnlijk wel de rest van hun leven in gevangenschap leven, of ga je ze uitzetten in 'n bos ?
Ik denk dat ze het op zich aardig zouden redden in het wild, ze zijn redelijk schuw.
Maar ik hou ze wel. Ze eten me niet arm, gelukkig. Het is ook geen beschermde soort in dit geval. Als het bos-, veld- of spitsmuizen waren geweest dan had ik ze wel op een geschikte locatie uitgezet. Maar ik woon niet echt in de leefomgeving van die soorten. Hier zijn het vooral huismuizen (mus musculus) en die zijn genetisch gelijk aan de tamme muizen in dierenwinkels en laboratoria.

Uitzetten is voor een deel van de muizen eigenlijk een "doodvonnis", aangezien er nu eenmaal muizen gepakt worden door roofvogels, marters, kadden en andere dieren hier in de omgeving.

Ik heb geen week aan nachtrust ingeleverd om ze vervolgens op te laten eten ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 06:16 schreef crystal_meth het volgende:
Als ze ouder worden (met name de mannetjes) dan gaan ze wel meer stinken.
Wat deels helpt is een goede, dikke hennepvezel bodem in de kooi en die op tijd verversen en voorwerpen in de kooi schoonmaken. Het is nog even afwachten, ik heb vroeger tamme ratten gehad dus ben wat gewend :P

Als het echt te gek wordt, heb ik nog een extra kamer waar ze kunnen staan, dan verhuizen ze.

quote:
11s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 04:17 schreef Metalfrost het volgende:
Wel leuk project. Gaandeweg leren hoe je kleine dieren moet opvoeden.
Wat minder is, is dat je bijdraagt aan de overlast die deze beesten veroorzaken.
Ik zie niet in hoe ik bijdraag aan overlast, behalve het werk dat ik er zelf van heb.
Het zijn nu huisdieren, ze lopen niet vrij over m'n zolder ;)

Verder bedankt voor alle leuke reacties!

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-05-2023 09:37:30 ]
  dinsdag 30 mei 2023 @ 10:03:25 #23
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_209335565
Leukste topic van de week O+ .
Huilen dan.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 10:03:37 #24
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_209335568
Ja. Nu al.
Huilen dan.
  dinsdag 30 mei 2023 @ 10:08:53 #25
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_209335605
quote:

Huilen dan.
pi_209335615
Één van de muizenvrouwtjes is duidelijk het tamst.

Die herkent inmiddels ook het geluid van de zakjes met hapjes en steekt dan net haar snoet door een opening van de kurktunnel om vervolgens met 2 pootjes en haar tandjes een brokje walnoot, pecannoot of yoghurtdrop in ontvangst te nemen. Waarschijnlijk leert de rest dat vroeg of laat ook wel.

Walnoot staat op sommige lijsten als "giftig voor muizen" maar dat zou om de zwarte walnoot gaan, niet de Engelse walnoot uit boomgaarden die wij ook voor consumptie eten. Hoe dan ook, ze leven alle 9 nog dus het zal meevallen ;) Druiven staan ook op dat lijstje "giftig" maar zonder schil mogen ze het iig wel hebben. Pitten die cyanide kunnen bevatten wel altijd verwijderen, zoals bijvoorbeeld bij appels.
  Vis een optie? dinsdag 30 mei 2023 @ 10:29:51 #27
70532 loveli
N
pi_209335760
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 00:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
1 mei 2023 stond de buurvrouw ineens op de stoep met een emmer met daarin een piepklein muisje.
[..]
En ja... wat doe je dan?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
pi_209382579
Niet heel bijzonder, korte video van 1 van de muizen en nog verticaal ook.

Manager PR/Moderator vrijdag 2 juni 2023 @ 23:24:40 #29
269689 crew  Viv
pi_209382601
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 23:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Niet heel bijzonder, korte video van 1 van de muizen en nog verticaal ook.

Wat een lieve zwarte kraaloogjes O+
En hij/zij rent best hard in dat wiel! :D
pi_209382618
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2023 23:24 schreef Viv het volgende:

[..]
Wat een lieve zwarte kraaloogjes O+
En hij/zij rent best hard in dat wiel! :D
Ze zijn helemaal gek van die wielen...
Soms rennen er 2 in en hangt er nog een 3e aan 1 van de spijlen terwijl hij in de rondte gaat.
Het is onvoorstelbaar hoeveel tijd ze daar in doorbrengen...

In het bovenste terrarium staan er 2, soms is het net een oude bandrecorder als beide wielen dezelfde kant op draaien :P
pi_209421126
Vorige week nog wat wijnranken en kurkplaten / tunnels besteld.
Geeft wel een natuurlijke uitstraling en er kan ook naar hartenlust aan geknaagd worden.
Veel materiaal kan je wel buiten vinden maar kurk en wijnranken wordt in Nederland toch wat lastiger.

De kurktunnels zijn populair bij de muizen. Ze maken 1 kant dicht met alles wat ze kunnen vinden en de kleinste opening waar ze nog doorheen passen is de in- en uitgang.
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:56:35 #32
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209421197
quote:

Mocht er weer zo'n award topic komen dan claim ik deze voor de meest ironische post van het jaar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  dinsdag 6 juni 2023 @ 15:56:51 #33
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209421198
Leuk topic verder fresh prince, leuke foto's. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209421210
Ik vind het bewonderenswaardig, mijn dierenliefde gaat toch net iets minder ver.
pi_209421218
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2023 15:58 schreef Farenji het volgende:
Ik vind het bewonderenswaardig, mijn dierenliefde gaat toch net iets minder ver.
Ach ja, uiteindelijk is alles een hobby als je er maar voor gaat :+
pi_209446418
Wat ontzettend lief O+

Ik moet wel gelijk denken aan een van mijn favoriete rijmpjes.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Maar jouw kleine muisjes zullen jou wel op handen dragen :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker donderdag 8 juni 2023 @ 21:36:29 #37
197773 crew  maily
pi_209446427
quote:
17s.gif Op donderdag 8 juni 2023 21:35 schreef sigme het volgende:
Wat ontzettend lief O+

:D _O_
  Vis een optie? donderdag 8 juni 2023 @ 21:49:31 #38
70532 loveli
N
pi_209446606
quote:
Wat ontzettend lief O+

John O'Mill
crap in = crap out
pi_209446809
quote:
Wat ontzettend lief O+

:D
pi_210793961
De muizen wonen hier al bijna 5 maanden en zijn alle 9 nog "alive and kicking".

Ze hebben zich ontwikkeld tot ware tunnelgravers en landschapsarchitecten.
Alles wat bruikbaar is als nestmateriaal (van stukjes gedroogd mos tot en met snippers van servetten) wordt versleept, gaten in kurktunnels worden vakkundig dichtgemaakt, voerbakjes worden afgedekt en in hun vrije tijd is het slapen, eten of rennen in hun loopwielen.

100% tam worden ze nooit maar eten aanpakken lukt wel en echt onder de indruk zijn ze ook niet van me. Als ik ze wil vangen om een terrarium schoon te maken gebruik ik m'n warmtebeeldcamera om te zien waar ze allemaal liggen te slapen, dan til ik een hele slaaptunnel (kurk) in 1x op en heb ik er vaak al een stuk of wat :+

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-09-2023 11:49:21 ]
pi_210795797
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
Top!
Hebben ze al extra mooie luxe verblijven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_210795867
quote:

Alles wat bruikbaar is als nestmateriaal (van stukjes gedroogd mos tot en met snippers van servetten) wordt versleept, gaten in kurktunnels worden vakkundig dichtgemaakt, voerbakjes worden afgedekt en in hun vrije tijd is het slapen, eten of rennen in hun loopwielen.

100% tam worden ze nooit maar eten aanpakken lukt wel en echt onder de indruk zijn ze ook niet van me. Als ik ze wil vangen om een terrarium schoon te maken gebruik ik m'n warmtebeeldcamera om te zien waar ze allemaal liggen te slapen, dan til ik een hele slaaptunnel (kurk) in 1x op en heb ik er vaak al een stuk of wat :+
Wat gaaf.
En wat maakte je 1 mei een goeie keuze. Topper!
  Manager PR/Moderator zaterdag 30 september 2023 @ 18:04:47 #43
269689 crew  Viv
pi_210796535
quote:

Foto's? O-)
pi_210801441
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 18:04 schreef Viv het volgende:

[..]
Foto's? O-)
Goed punt, ze zijn meestal wakker als het al aardig donker is, wat dan weer niet echt helpt bij het maken van foto's.
Kan wel eens een poging wagen, of mss een video ;)
pi_210801480
Ga je ze ook laten voortplanten
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_210801507
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:11 schreef Mortaxx het volgende:
Ga je ze ook laten voortplanten
Nee ;) Het is bedoeld als eenmalige opvangactie.
pi_210828190
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee ;) Het is bedoeld als eenmalige opvangactie.
Hoe is het nu met je adoptie diertjes?
pi_210828226
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoe is het nu met je adoptie diertjes?
Zie post #40 :+
pi_210828493
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2023 22:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Zie post #40 :+
Gedaan. Jongen, jij krijgt van mij een medaille.

:*
pi_210829053
Er zaten er een paar stil dus telefoon tegen glas (polycarbonaat) gedrukt en foto met lange sluitertijd genomen.

En de woning in z'n geheel (was overdag, geen muis te zien):

edit: toch 1 muis te zien die z'n neus uit het boomstammetje steekt

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-10-2023 13:25:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')