https://nos.nl/collectie/(...)oriet-buiten-turkijequote:Turkse Nederlanders kunnen weer stemmen, Erdogan grote favoriet buiten Turkije
Turkse Nederlanders kunnen vanaf vandaag voor de tweede keer in korte tijd stemmen voor de presidentsverkiezingen in Turkije. De tweede ronde is nodig omdat geen van de kandidaten in de eerste ronde een meerderheid haalde.
Zittend president Erdogan was onder Turken in Nederland populairder dan in eigen land. Ruim twee op de drie kiezers in Nederland stemden voor hem, terwijl hij over de gehele linie bleef steken op 49,2 procent.
Dat was net niet genoeg om de winst te claimen, maar hij deed het beter dan de peilingen voorspelden, ondanks een economische crisis en een zware aardbeving in het land. Zijn tegenstander en oppositieleider Kemal Kilicdaroglu eindigde op 45,1 procent.
Dat het verschil onder Turkse Nederlanders groter was, heeft te maken met hun afkomst, zegt turkoloog en journalist Zehra Kaya. "Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Turkije per provincie, zie je dat grote steden en kuststeden overwegend stemmen op CHP, de partij van Kilicdaroglu. En Anatoli, het binnenland, stemt vaker op Erdogan. Veel Turkse Nederlanders komen oorspronkelijk daarvandaan."
Erdogans aanhang vindt hem volgens Kaya een sterke leider vanwege zijn weerstand tegen het Westen, de verbeterde infrastructuur in Turkije en het opheffen van het hoofddoekenverbod. Turken uit Anatoli zijn overwegend islamitisch, in de grote steden en kuststeden wonen meer seculieren.
Ook in andere landen met een grote Turkse gemeenschap is Erdogan populairder dan in eigen land. 57 procent van de Turken in het buitenland stemde op de president en 40 procent op Kilicdaroglu. In Nederland waren die percentages 68 en 29.
In totaal gingen buiten Turkije ruim 1,8 miljoen mensen verdeeld over 74 landen naar de stembus, volgens cijfers van het Turkse staatspersbureau Anadolu. Het grootste deel van deze kiezers woont in de Europese Unie.
"Je ziet dat er grote steun is voor Erdogan in landen waar in de jaren 60 en 70 grote groepen gastarbeiders terechtkwamen, zoals Nederland, maar ook Belgi en Duitsland", zegt Turkije-correspondent Mitra Nazar.
"Dat is een conservatieve arbeidersklasse die traditioneel meer heeft met de AKP, de partij van Erdogan, dan met de seculiere Turkse oppositie. Die mensen verlieten Turkije voordat Erdogan op het toneel verscheen, en hebben geen goede herinneringen aan de seculiere regeringen die voor hem aan de macht waren."
Kilicdaroglu verliest niet overal. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kreeg hij verreweg de meeste stemmen. Dat valt te verklaren, zegt Nazar. "In bijvoorbeeld Amerika is er geen grote Turkse gemeenschap zoals in Europa. Bovendien zijn veel Turken in die landen al eerder gemigreerd, tussen de jaren 40 en 70. En die groep lijkt vooral seculier te zijn."
Maar ook in Turkije is het naar verwachting minder spannend dan in de eerste ronde. Toen stond Kilicdaroglu voor in de peilingen, maar inmiddels heeft de zittend president dat omgedraaid.
En toch is de race nog niet helemaal gelopen, denkt turkoloog Kaya, want Erdogan kan nog een fout maken in zijn campagne de komende week. "En Als Kilicdaroglu de niet-stemmers mee krijgt in de tweede ronde, kan hij nog winnen. Want er wordt verwacht dat de opkomst nog hoger zal zijn dan in de eerste ronde."
Ook maakt de oppositieleider kans als de derde kandidaat, Sinan Ogan, zijn achterban oproept om op Kilicdaroglu te stemmen. Ogan, de kandidaat van een extreemrechtse en ultranationalistische alliantie, kreeg in de eerste ronde 5 procent van de stemmen en is dus afgevallen. Maar zelfs als Ogan een dergelijke oproep doet, dan is het volgens Kaya de vraag of zijn kiezers daarnaar gaan luisteren.
Waarom stemde je in het verleden niet en nu wel?quote:Op zondag 28 mei 2023 21:36 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik wil niet opscheppen, maar ook ik heb gestemd op de heer Erdoğan, voor het eerst in mijn leven heb ik gestemd over Turkije.
btw, eerste ronde had ik niet gestemd.
ik ben trots
zucht...
dit keer zou ik ook niet stemmen eigenlijkquote:Op zondag 28 mei 2023 21:38 schreef Bilge het volgende:
[..]
Waarom stemde je in het verleden niet en nu wel?
Toeterturkenquote:Op zondag 28 mei 2023 21:34 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Hele straat vol toeterturken. Begin steeds meer neer te kijken op dat volk. Wat hebben we in hemelsnaam binnengehaald.
Alleen al voor Turkse pizza zou ik ze binnenhalen, mogen ze dag en nacht toeteren voor mijn huis.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:34 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Hele straat vol toeterturken. Begin steeds meer neer te kijken op dat volk. Wat hebben we in hemelsnaam binnengehaald.
Bedankt h, deze is voor jou:quote:Op zondag 28 mei 2023 21:36 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik wil niet opscheppen, maar ook ik heb gestemd op de heer Erdoğan, voor het eerst in mijn leven heb ik gestemd over Turkije.
btw, eerste ronde had ik niet gestemd.
ik ben trots
zucht...
quote:Op zondag 28 mei 2023 21:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dit keer zou ik ook niet stemmen eigenlijk
familie belde mij op en zei ga stemmen, ga stemmen op Erdoğan zeıden ze
ik zei ok en ging stemmen
heb 3 pakjes karnemelk gedronken daar bij stembureau, ik had dorst, want ik ging na sporten stemmen en het was warm weer
quote:Op zondag 28 mei 2023 21:06 schreef WheeledWarrior het volgende:
Hier ook alweer van die toeterende debielen op straat. Wat een simpel volk is het ook.
In Klein Istanbul wonen en dan klagen over Turken.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:34 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Amsterdam Sloterdijk, was bij ingang, heel veel lokum en ayran, self servicequote:Op zondag 28 mei 2023 21:44 schreef Bilge het volgende:
[..]![]()
Ik voel me trouwens best genaaid, 2x gestemd, niet 1x ayran gekregen
Hij gaf geld aan kinderen (als je goed kijkt zie je dat ook) wat traditie is bij feesten in veel landen in die regio.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:45 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Zag Erdogan geld geven aan mensen. Weet niet of hij dit na stemmen of voor stemmen deed
Ze hebben tenminste een president die blijkbaar zo geliefd is dat ze dat doen, itt Rutte waar mensen keer op keer op stemmen en dan erover klagen en huilen.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:51 schreef SpecialK het volgende:
Wat een simpel volk die Turken. Als ik me niet zorgen zou maken over deze vorm van neo-kolonialisme zou ik bijna medelijden hebben met hoe zielig deze vertoning is
zie de vergelijking met NL verkiezingen, het enige hoogtepunt was Kaag die op de tafel ging staan.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:51 schreef SpecialK het volgende:
Wat een simpel volk die Turken. Als ik me niet zorgen zou maken over deze vorm van neo-kolonialisme zou ik bijna medelijden hebben met hoe zielig deze vertoning is
Rutte is geen president, lieve verwarde jongen.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:54 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Ze hebben tenminste een president die blijkbaar zo geliefd is dat ze dat doen, itt Rutte waar mensen keer op keer op stemmen en dan erover klagen en huilen.
Ga je iedereen over 1 kam scheren, colonizer?quote:Op zondag 28 mei 2023 21:34 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
Als jouw visie van politiek eentje is die dichter bij een bokswedstrijd is met gepassioneerde bierbuiken in het publiek die lallend tegen elkaar aan botsen terwijl op het podium de klappen vallen... dan is Nederlandse politiek idd maar saai.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:59 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
zie de vergelijking met NL verkiezingen, het enige hoogtepunt was Kaag die op de tafel ging staan.
niemand gezien met posters met Rutte en/of VVD![]()
Dus je geeft gewoon toe dat de Turkse verkiezingen vooral een vertoning is met luidruchtige mannetjes die zich tentoonspreiden en waar een keuze en voorkeur geen zin heeft, laat staan iets is om trots op te zijn?quote:NL moet het vooral hebben van gaypride
Een hyper-conservatieve dictator die je land langzamerhand steeds onvrijer maakt vieren terwijl je opgegroeid bent in een land waar je duidelijk het voorbeeld hebt mogen meemaken hoe het ook kan... is niet een vorm van "animo" waar ik veel bewondering voor heb.quote:ajax vrouwen kampioen, geen huldiging want geen animo
organiseer gaypride en zie daar de animo
Ah De standaard Turkse man.quote:Op zondag 28 mei 2023 21:40 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dit keer zou ik ook niet stemmen eigenlijk
familie belde mij op en zei ga stemmen, ga stemmen op Erdoğan zeıden ze
ik zei ok en ging stemmen
heb 3 pakjes karnemelk gedronken daar bij stembureau, ik had dorst, want ik ging na sporten stemmen en het was warm weer
Veel Nederlanders snappen niet wat er gebeurt zou zijn als de oppositie won, het ging letterlijk enkel nog over het wegsturen van Syrirs.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:06 schreef Bezsen het volgende:
Iedere Europeaan zou zeer blij moeten zijn met deze overwinning.
Of had je liever de miljoenen vluchtelingen van KK in de achtertuin?
Ad hominem en stropop, alsof dat het punt was.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Rutte is geen president, lieve verwarde jongen.
Ik nodig je uit om nog eens te proberen iets te schrijven waaruit dan wel duidelijk is wat je punt is.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:08 schreef 3Abbas het volgende:
[..]
Ad hominem en stropop, alsof dat het punt was.
Ik beoordeel een volk op het gemiddelde. Ik kijk ook neer op russen, ook al zijn niet letterlijk alle russen kut.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:05 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Ga je iedereen over 1 kam scheren, colonizer?
Iemand die neerkijkt op Russen neem ik berhaupt niet serieus.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:09 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
[..]
Ik beoordeel een volk op het gemiddelde. Ik kijk ook neer op russen, ook al zijn niet letterlijk alle russen kut.
Als ik iets positiefs had gezegd over turken, dan zou ik geen verwijt krijgen over het over n kam scheren. Dubbele moraal.
nee, ik was met mijn fiets gegaan, ik heb geen autoquote:
Ik durf nu wel 1000 euro weddenschapje met je te houden dat als ik nu naar buiten ga (ik woon in Slotermeer, het is chaos hier nu) en ik vraag aan 3 of 4 Turken (waarvan 90% nu het grijzen wolven symbool met de vingers aan het maken is, even zomaar een detail voor de smaak) of de hoofdreden voor hun genot en geluk is dat ze blij zijn dat de Syriers in Turkije mogen blijven... dat ik een verwarde blikken ga krijgen. Omdat het daar voor de meeste turken niet over gaat.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:07 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Veel Nederlanders snappen niet wat er gebeurt zou zijn als de oppositie won, het ging letterlijk enkel nog over het wegsturen van Syrirs.
In West heb je niets aan een auto. Snap je.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:11 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
nee, ik was met mijn fiets gegaan, ik heb geen auto
Ik denk dat die het meer zien als strijd tussen Islam en het Goddeloze Kilicdaroglu.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:12 schreef Slayage het volgende:
Toeteren in Gaza, toeteren Jerusalem toeteren in Libanon. Erdogan is dan ook de populairste politicus in de Arabische wereld
[ twitter ]
Iedereen ja? Of 52%.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:15 schreef Werkperd het volgende:
Zo meteen, de balkon toespraak van Erdogan. Grote menigte aanwezig. Iedereen blij.
quote:Op zondag 28 mei 2023 22:15 schreef Rupibma het volgende:
[..]
In West heb je niets aan een auto. Snap je.
[..]
Ik denk dat die het meer zien als strijd tussen Islam en het Goddeloze Kilicdaroglu.
Is het ook.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:15 schreef Rupibma het volgende:
[..]
In West heb je niets aan een auto. Snap je.
[..]
Ik denk dat die het meer zien als strijd tussen Islam en het Goddeloze Kilicdaroglu.
Nee tuurlijk niet maar wat Bmw beschrijft klopt wel vwb vluchtelingen richting Europa. Erdogan houdt zich aan de deal, ondanks dat hij er electoraal problemen door ondervindtquote:Op zondag 28 mei 2023 22:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik durf nu wel 1000 euro weddenschapje met je te houden dat als ik nu naar buiten ga (ik woon in Slotermeer, het is chaos hier nu) en ik vraag aan 3 of 4 Turken (waarvan 90% nu het grijzen wolven symbool met de vingers aan het maken is, even zomaar een detail voor de smaak) of de hoofdreden voor hun genot en geluk is dat ze blij zijn dat de Syriers in Turkije mogen blijven... dat ik een verwarde blikken ga krijgen. Omdat het daar voor de meeste turken niet over gaat.
Ik denk dat ze niet eens weten wie of wat KK isquote:Op zondag 28 mei 2023 22:15 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Ik kijk ook neer op mensen die niet op russen neerkijken.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:10 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Iemand die neerkijkt op Russen neem ik berhaupt niet serieus.
Ne alaka simdi aq?quote:Op zondag 28 mei 2023 22:20 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Stoere praatjes. Gaan jullie trouwens nog askerlik doen of sterf je niet voor TR?
Sws, maar het beeld is dat oppositie allahsiz is.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:17 schreef Slayage het volgende:
[..]
Ik denk dat ze niet eens weten wie of wat KK is
"Muslims at Masjid al-Aqsa celebrate the victory of President of the Ummah, President Recep Tayyip Erdogan."quote:
Spoel je mond, la. Kan je teyze zijn.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:20 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ne alaka simdi aq?
Bedtijd weer voor jou Rupi.
Cool story, bro.quote:Op zondag 28 mei 2023 22:20 schreef Bonzi_Buddy het volgende:
[..]
Ik kijk ook neer op mensen die niet op russen neerkijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |