abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 juli 2023 @ 16:55:03 #101
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_209720172
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2023 14:49 schreef FireFox1 het volgende:
Niet namens mij. :{w
Niet mijn koning.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_209728773
Twee dingetjes waar ik wat over kwijt wilde.

Ik heb een gematigd positief gevoel over de excuses gisteren, maar ik was wel even heel verbaasd toen ik las over een mevrouw met een Ghanese ouder die het had over hoe belangrijk de excuses voor haar waren. De excuses waren voor de nazaten van mensen die slaven zijn geweest, niet voor de nazaten van slavenhandelaars.

Het tweede is het rare idee dat er herstelbetalingen verschuldigd zijn. Voordat ik verder ga; ik heb niks tegen geld voor een nationaal fonds of een instituut voor het slavernijverleden (museum). Ik ga ook niet in de rare doodlopende straat lopen door te zeggen dat het maar boffen is geweest dat iemands voorouders slaven zijn gemaakt, want anders hadden ze nu in een hutje in Afrika gezeten. Slavernij was fout, en geen toevallig voordeel kan het goedpraten.

Maar, er is per saldo geen enkele levende Nederlander die slaven heeft gehad, en er is ook geen enkele levende Nederlander die als slaaf is gehouden door een andere Nederlander. Dat maakt dat herstelbetalingen alleen (voorzover je ze al kunt rechtvaardigen) een nationale aangelegenheid is. En daar begint het meteen enorm te knellen. Wat de Nederlandse samenleving kentekent is dat hij zwaar egalitair is en dat we al zeker 80 jaar doen aan herverdeling van vermogens en inkomens door middel van belasting en een royaal sociaal stelsel. Dat betekent dat als je gaat zeggen dat er ongekende rijkdom is vergaard door slavernij (ik heb mijn twijfels), dan moet je ook erkennen dat die ongekende rijkdom is verdeeld over alle Nederlanders, ongeacht hun etnische achtergrond.

Voor een betaling op individuele basis bestaat er daarom volgens mij geen enkele juridische of morele grond.
pi_209733874
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2023 21:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ja, dat zal dan wel de volgende tactiek uit dit nogal voorspelbare scriptje worden, "ja die herstelbetalingen waarvan we van tevoren zeiden dat het daar niet om ging zijn leuk en aardig, maarre... wij willen veel meer geld. Je geeft toch ook veel geld aan Groningen?"

Ook voorspelbaar maar niettemin irritant is hoe snel dit narratief alweer is overgenomen door de opiniemakers en co. Van "het gaat niet om geld" naar "dit kan alleen maar hersteld worden met heel erg veel geld" in een handomdraai.

https://www.gooieneemlander.nl/cnt/dmf20230702_41591626
pi_209733912
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 16:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Ja, dat zal dan wel de volgende tactiek uit dit nogal voorspelbare scriptje worden, "ja die herstelbetalingen waarvan we van tevoren zeiden dat het daar niet om ging zijn leuk en aardig, maarre... wij willen veel meer geld. Je geeft toch ook veel geld aan Groningen?"

Ook voorspelbaar maar niettemin irritant is hoe snel dit narratief alweer is overgenomen door de opiniemakers en co. Van "het gaat niet om geld" naar "dit kan alleen maar hersteld worden met heel erg veel geld" in een handomdraai.

Het is allemaal niet heel verrassend inderdaad.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_210127147
quote:
#1: Koning Willem Alexander

De speech van koning Willem Alexander op 1 juli tijdens de herdenking van het slavernijverleden was volgens het speechpanel van De Nieuws BV de beste speech van juli. In die toespraak biedt de koning excuses aan voor het Nederlandse slavernijverleden. Hudig noemt de speech 'een kunstwerk'. "Wat je ziet bij goede speeches is dat er meerdere lagen aanzitten." In deze speech wijst Hudig op bijvoorbeeld het mooie taalgebruik, maar ook een nog diepere laag: "dat de koning niet alleen zijn excuses aanbiedt maar ook echt teruggaat naar de rol die het Huis van Oranje Nassau hierin gespeeld heeft, en aangeeft dat hij bereid is om daarnaar te kijken. Dat geeft het verhaal een bepaalde doorvoeldheid waardoor je echt voelt, dit is niet zomaar een verhaaltje voor de bühne. Hij meent het."

Bekendam vult aan: "Moreel leiderschap hoor je. Het gaat niet alleen over een gezamenlijke toekomst, maar een die je bouwt als je ook gezamenlijk naar het verleden kijkt. (...) Het is niet alleen moreel het vingertje wijzen naar anderen, maar ook naar jezelf en jouw eigen rol. En tegelijkertijd begrip vragen voor mensen die er anders over denken. Het is denk ik een oproep voor iedereen om samen in de spiegel te kijken en dat is wel knap als je dat geloofwaardig kunt doen."
https://www.nporadio1.nl/(...)te-speech-deze-maand
pi_210997989
quote:
Aandacht voor apartheid en slavernijverleden bij staatsbezoek aan Zuid-Afrika
Koning Willem-Alexander is begonnen met zijn staatsbezoek aan Zuid-Afrika, het eerste staatsbezoek aan een Afrikaans land sinds hij op de troon zit. Nederland wil met het bezoek onderstrepen dat het continent Afrika niet vergeten wordt door het Westen. Dit jaar kreeg Zuid-Afrika al drie andere Europese landen over de vloer voor een staatsbezoek.

Het programma verloopt anders dan anders. Normaal gesproken is er veel ceremonieel op de eerste dag, maar omdat de Zuid-Afrikaanse president Ramaphosa een kabinetsoverleg heeft, is dat verplaatst naar morgen. Thema's die onder meer aan bod komen zijn toegang tot het recht, natuurbescherming en het apartheids- en slavernijverleden.

Nederland had namelijk lange tijd slaven in Zuid-Afrika. In 1652 streek Jan van Riebeeck neer in de Kaap en stichtte hij een verversingspost voor schepen van de VOC, Kaap de Goede Hoop. Daarna werden tot slaaf gemaakten uit onder meer Indonesië en Mozambique naar Zuid-Afrika gebracht, een praktijk die eeuwen zou duren. Maar excuses die de koning en het kabinet hebben gemaakt voor het slavernijverleden, worden naar verwachting niet herhaald tijdens het bezoek.

Er is een stroming die vindt dat Zuid-Afrika is ondergesneeuwd bij die verontschuldigingen. In Kaapstad zal het thema aan de orde komen met een bezoek aan de Slave Lodge, waar de slaven van de VOC werden gehuisvest.
https://nos.nl/artikel/24(...)zoek-aan-zuid-afrika
  woensdag 18 oktober 2023 @ 18:12:10 #107
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_210998168
quote:
0s.gif Op zondag 2 juli 2023 16:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Ben je hier niet gewoon verschillende meningen van verschillende mensen over 1 kam aan het scheren?

Of is er een dezelfde persoon/organisatie die eerst riep dat het niet om geld ging en nu opeens roept dat het wel om geld gaat? Zo ja, welke persoon/organisatie?
Krekker is de bom!
pi_214104792
quote:
Ook Arnhem biedt excuses aan voor slavernijverleden
Arnhem heeft in navolging van Amsterdam excuses aangeboden voor het slavernijverleden van de stad. Dat deed burgemeester Ahmed Marcouch vandaag in Park Zypendaal in Arnhem, een dag voor Keti Koti.

De gemeente Arnhem liet ongeveer anderhalf jaar lang onderzoek doen naar het Arnhemse slavernijverleden. "Wat onomstotelijk vaststaat is dit: het Arnhemse stadbestuur was eeuwenlang actief en rechtstreeks betrokken bij het opzetten, uitbouwen en exploiteren van een onmenselijk economisch systeem dat gebaseerd was op slavernij en de handel in slaafgemaakten", zei de burgemeester daarover.

"Daarvoor bied ik, namens het stadsbestuur van de gemeente Arnhem, de nazaten mijn diep doorvoelde excuses aan." Na allerlei studies en gesprekken over de gevolgen van de slavernij, weet Arnhem 'maar al te goed' waar het excuses voor maakt, zei Marcouch.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)den-arnhem-keti-koti
pi_214106183
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 17:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Arnhem verbeeldt zich ook een rol te hebben gespeeld in de geschiedenis. Wat is hun aandeel? Het consumeren van suiker?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 30 juni 2024 @ 18:48:16 #110
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_214106396
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 18:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Arnhem verbeeldt zich ook een rol te hebben gespeeld in de geschiedenis. Wat is hun aandeel? Het consumeren van suiker?
Misschien heeft de burgemeester wel een of andere connectie, wie weet?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_214106422
quote:

[..]

Volslagen idioot..
:')
  zondag 30 juni 2024 @ 18:59:56 #112
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214106605
quote:

[..]

Marcouch is niet goed in zijn harses
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 30 juni 2024 @ 20:42:44 #113
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_214109006
quote:

[..]

Aandachtsgeile burgemeester. Mafketel.
  maandag 1 juli 2024 @ 15:53:55 #114
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_214116902
Nog zo’n burgemeester..

https://www.nu.nl/discrim(...)naar-wegkijkers.html

Probeert ze het nou werkelijk te laten overkomen alsof het slavernijverleden de helft van de vaderlandse geschiedenis betreft? Of is het weer een compleet hysterisch en overtrokken stijlmiddel?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_214117011
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 15:53 schreef nixxx het volgende:
Nog zo’n burgemeester..

Probeert ze het nou werkelijk te laten overkomen alsof het slavernijverleden de helft van de vaderlandse geschiedenis betreft? Of is het weer een compleet hysterisch en overtrokken stijlmiddel?
We moeten en zullen boeten voor iets waar 99% van de NLse voorouders part nog deel aan heeft gehad...

Ook flauwekul dat het slavernijverleden nu nóg doorettert bij de "nazaten"...

Nergens op gebasseerd,alleen uit dat brabbelwerkje van "hoogleraar" Gloria Wekker.....
  maandag 1 juli 2024 @ 16:24:27 #116
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214117145
quote:
Nog zo’n burgemeester..

Het blijft ridicuul om door een burgemeester die zich door een zooi jankende zwartkijkers in stijl wil laten inkijken tot wegkijker te worden gebombardeerd.

Kweet niet hoe andermans oeverloze geschiedenislessen zijn verlopen maar vanaf de lagere (en zelfs kleuterschool) school is mij als verbonden nazaat al klip en klaar duidelijk gemaakt dat mensenhandel niet Koosjer was en dat we er alles aan moeten doen om mensen niet weg te zetten. Waar kontkijkers mee moeten stoppen is het eigen aangedaan leed wijten aan het leed van een lijdzaam verleden.

Dat vervolgens de Tweede Kamer werd buitengesloten omdat de vertegenwoordigend persoon daarvan een organisatie niet paste in een beeld en zich niet ging onderwerpen, is al helemaal een gotspe dat de verbinding niet bepaald zal versterken. Mooi moment om het Nationale Herdenkingsjaar af te sluiten en voortaan als privéfeestje van en voor gelijkdenkenden te laten vieren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_214118058
Maar maak alsjeblieft geen nationale feestdag van Keti Koti. Dan gaat een groot deel van Nederland voortaan met Keti Koti naar de woonboulevard…
  dinsdag 2 juli 2024 @ 17:10:38 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214130011
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2024 17:49 schreef Magister_Artium het volgende:
Maar maak alsjeblieft geen nationale feestdag van Keti Koti. Dan gaat een groot deel van Nederland voortaan met Keti Koti naar de woonboulevard…
Deel van de meubels/producten daar komen uit landen waar de arbeiders/kinderen soms letterlijk met een ketting vast zijn gekentend aan de lopende band dus dat zou heerlijk ironisch zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_214130088
quote:
Nog zo’n burgemeester..

Als je naar de economische winst kijkt en het aantal slachtoffers, en dat afzet tegen andere soorten van onrecht, is de slavernij niets meer dan een voetnoot in de geschiedenis.
  woensdag 3 juli 2024 @ 02:16:49 #120
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_214138779
Ze moeten ons juist dankbaar zijn dat we hun over over over over over over grootouders op de boot hebben gezet.Als dat net was gebeurt was je geboren in afrika

Nu zit je lekker in je flatje in de bijlmer van je uitkering te genieten, ipv dat je in Afrika mag afvragen of de volgende couppoging of hongersnood gaat overleven.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
pi_219364967
quote:
Prominente Surinamers eisen kranslegging door koningspaar bij slavernijmonument
Een groep prominente Afro-Surinamers eist dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima een krans leggen bij het standbeeld van Kwakoe, een slavernijmonument in Paramaribo. Het koningspaar is volgende week in Suriname voor een staatsbezoek. Een bezoek aan het slavernijmonument is niet in het programma opgenomen.

"Voor ons in Suriname is dit het nationale monument dat 'Nooit meer slavernij' uitdraagt", zegt Henry Strijk, die het woord voert namens de groep, tegen persbureau ANP. Het standbeeld van Kwakoe symboliseert de afschaffing van de slavernij op 1 juli 1863. "Juist daar wordt geen krans gelegd. Dat hoort niet."

Het koningspaar legt volgende week wel een krans bij een ander monument: het beeld van Mama Sranan ('Moeder van Suriname'), dat symbool staat voor de verschillende bevolkingsgroepen in Suriname.

Strijk stelt de eis samen met onder anderen Kortensia Sumter-Griffith en Iwan Wijngaarde. Zij vertegenwoordigen bewegingen die jaarlijks stilstaan bij het slavernijverleden van Suriname. Sumter-Griffith en Wijngaarde waren ook gesprekspartners van de Nederlandse regering in aanloop naar de excuses voor het slavernijverleden die toenmalig premier Rutte in december 2022 maakte.
https://nos.nl/artikel/25(...)ij-slavernijmonument
De volgende eis aan het koningspaar nadat Willem Alexander en Maxima ingingen op hun vorige eis.
pi_219365055
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 november 2025 17:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
De volgende eis aan het koningspaar nadat Willem Alexander en Maxima ingingen op hun vorige eis.
quote:
Een groep prominente Afro-Surinamers eist dat koning Willem-Alexander en koningin Máxima een krans leggen bij het standbeeld van Kwakoe, een slavernijmonument in Paramaribo
Eisen eisen...
Kom op zeg, het zijn toch geen slaven?
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')