Jij maakt er overigens iets slechts van, maar dat heeft vast andere oorzaken. Ik woon in Rotterdam, heb nergens last van.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jawel, maar hoe? Misschien dat iemand die wel verkiezingsprogramma's doorleest mij kan vertellen wanneer daarvoor gekozen is.
En dan ben ik witte school X die daar absoluut niet op zit te wachten en doe ik selectie voortaan op basis van postcode +broertjes/zusjes beleid. En ben je in de praktijk nog geen steek verder.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Zoals bij vrijwel alles omtrent onderwijs, ben ik zeer benieuwd naar je visie hierop.
Hoe zie jij die wet, zowel qua handhaving als ook de gedachte er achter en het probleem wat ze er mee op denken te lossen?
Moet voor de onderwijsinspecteur toch niet zo lastig zijn om hier toezicht op te houden?
Dat neemt de grondslag niet weg.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:14 schreef NaarMensje het volgende:
[..]
Omdat die blanken tot dusverre succesvol de regeltjes weten te buigen in hun voordeel ja. Gelukkig gaat dat niet lang meer duren
En dat mag, wettelijk gezien? Legacy en postcode-beleid?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En dan ben ik witte school X die daar absoluut niet op zit te wachten en doe ik selectie voortaan op basis van postcode +broertjes/zusjes beleid. En ben je in de praktijk nog geen steek verder.
Integratie via de scholen is leuk. Maar het werkt niet als de rest van de samenleving zo gesegregeerde als wat is.
Dit is een hele ingewikkelde discussie. Ik heb er zelf ook wat tegenstrijdige ideeën over. In beginsel is iedere vorm van scholensegregatie wat mij betreft ongewenst. Als je het bewust doet natuurlijk al helemaal, maar ook als een systeem dat een andere bedoeling heeft, er toch toe leidt. Het bevordert de integratie namelijk absoluut niet. Van de andere kant; hoe homogener de groep, hoe beter je erin les kan geven (voor zover het 'echte' onderwijsopbrengsten zoals lezen, schrijven en rekenen betreft, dus niet zo zeer de sociale aspecten). Een klas met 25 taalachterstanden en 3 'reguliere' leerlingen is voor die laatste 3 waarschijnlijk niet de ideale leeromgeving, dus ik snap de ouders op dat punt echt wel. Alleen - daarmee hou je het onderscheid dus ook op latere leeftijd in stand.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:15 schreef probeer het volgende:
[..]
Zoals bij vrijwel alles omtrent onderwijs, ben ik zeer benieuwd naar je visie hierop.
Hoe zie jij die wet, zowel qua handhaving als ook de gedachte er achter en het probleem wat ze er mee op denken te lossen?
Jawel, want formulieren die niet bestaan gaat de inspectie ook niet vinden. Als je snapt wat ik bedoel. Als zowel school als ouder meewerken aan een niet-officieel systeem van voorinschrijvingen, dan is er niet op te controleren. Als je dit wil faciliteren dan lukt het je wel. Net zoals het manipuleren van lotingen ook wel te doen is, als je wil.quote:Moet voor de onderwijsinspecteur toch niet zo lastig zijn om hier toezicht op te houden?
Blanke school zeker?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lijkt mij heel normaal, wij deden het ook, puur omdat het werd aangeraden er vroeg bij te zijn.
Ik ook niet, want dat strookt niet echt met de cijfers. Het is iets meer dan de helft.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:13 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik snap dan weer niet hoe het mogelijk is dat 70% van de Rotterdammers een migratie-achtergrond heeft.
Nou ja, ik had er nog nooit over nagedacht dat je al een basisschool uit hebt gezocht als je kind krap 1 jaar oud is. Maar goed, dat zijn nuttige dingen om te wetenquote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Lijkt mij heel normaal, wij deden het ook, puur omdat het werd aangeraden er vroeg bij te zijn.
Duidelijk, helder, dankjewel.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is een hele ingewikkelde discussie. Ik heb er zelf ook wat tegenstrijdige ideeën over. In beginsel is iedere vorm van scholensegregatie wat mij betreft ongewenst. Als je het bewust doet natuurlijk al helemaal, maar ook als een systeem dat een andere bedoeling heeft, er toch toe leidt. Het bevordert de integratie namelijk absoluut niet. Van de andere kant; hoe homogener de groep, hoe beter je erin les kan geven (voor zover het 'echte' onderwijsopbrengsten zoals lezen, schrijven en rekenen betreft, dus niet zo zeer de sociale aspecten). Een klas met 25 taalachterstanden en 3 'reguliere' leerlingen is voor die laatste 3 waarschijnlijk niet de ideale leeromgeving, dus ik snap de ouders op dat punt echt wel. Alleen - daarmee hou je het onderscheid dus ook op latere leeftijd in stand.
Zwarte en witte scholen middels wetgeving gaan mengen is op papier erg wenselijk, maar onderwijskundig lastig en praktisch bijna onuitvoerbaar. Een postcodebeleid zou geen effect hebben, gezien de verdeling van de bevolking in de grote steden. Een verbod op vroeg inschrijven is niet te handhaven. Nóg eerder onderscheid in niveaus aanbrengen dan we nu al doen is onverkoopbaar en lijkt me ook erg onwenselijk. Maar wat dan wel? Ik heb eigenlijk geen idee. De beste oplossing lijkt me vooral dat we de kinderen die dat nodig hebben op zéér vroege leeftijd extra taalondersteuning gaan geven middels voorschoolse educatie. Als de verschillen daarmee in basisschoolklassen kleiner worden, dan daalt (hopelijk) de wens naar OSM-scholen ook.
Als er officiële systemen / lijsten zijn van voorinschrijvingen, is het toch niet zo moeilijk om die te vergelijken met wie er daadwerkelijk toegelaten wordt?quote:Jawel, want formulieren die niet bestaan gaat de inspectie ook niet vinden. Als je snapt wat ik bedoel. Als zowel school als ouder meewerken aan een niet-officieel systeem van voorinschrijvingen, dan is er niet op te controleren. Als je dit wil faciliteren dan lukt het je wel. Net zoals het manipuleren van lotingen ook wel te doen is, als je wil.
Wellicht klopt die 70% wel als het om kinderen gaat.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ook niet, want dat strookt niet echt met de cijfers. Het is iets meer dan de helft.
Ook dat is integratie. Kennelijk heeft 70% van de Rotterdamse ouders op dat gebied ook nog een achterstand. Daar zal de rest van het gezeik ook wel beginnen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hier had ik echt nog nooit over gehoord. Goed om te weten dus, bedankt voor het posten van dit nieuwsbericht
Tja, dat mag natuurlijk niet. Kom op zeg!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 19:56 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ouders willen het beste voor hun kind. Stop de persen.
Nee hoor, maar mijn kind is sowieso niet blank. Jammer, he.quote:
Nee, maar 2 jaar is prima. In mijn geval zat er ook een peuterspeelplaats in hetzelfde gebouw.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, ik had er nog nooit over nagedacht dat je al een basisschool uit hebt gezocht als je kind krap 1 jaar oud is. Maar goed, dat zijn nuttige dingen om te weten
Ik vrees eerder dat die 70 procent juist zeer goed geïntegreerd is:quote:Op dinsdag 23 mei 2023 20:39 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ook dat is integratie. Kennelijk heeft 70% van de Rotterdamse ouders op dat gebied ook nog een achterstand. Daar zal de rest van het gezeik ook wel beginnen.
quote:Schrijf uw kind minimaal 10 weken voor het 4 jaar wordt in voor een basisschool. U mag uw kind niet vóór de leeftijd van 3 jaar aanmelden. Houd er rekening mee dat een basisschool geen plaats heeft of een wachtlijst heeft. U mag uw kind bij meerdere scholen aanmelden.
Je braaf aan die regel houden is dom. Dat weet iedere Nederlander. Da's cultuur hè.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:06 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik vrees eerder dat die 70 procent juist zeer goed geïntegreerd is:
[..]
Heb je al stickers besteld?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 21:09 schreef Marsenal het volgende:
Ik woon aan de rand van het gooi en alle scholen zijn hier wit, maar heb alsnog mijn kinderen net na de geboorte aangemeld op de witste die er is en het interesseert me echt geen hol wat anderen daarvan vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |