abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:08:40 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209248902
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:56 schreef loveli het volgende:
De verloskundige zorg in NL holt achteruit nu er steeds minder ziekenhuizen in de buurt zijn met een verloskamer.

Laten we ons daar eens boos om maken.
Zutphen heeft de verloskunde onlangs gesloten.
Resistance is futile.
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 11:13:28 #102
70532 loveli
N
pi_209248954
quote:
Onderzoek heeft uitgewezen dat een scheur sneller en beter geneest dan een knip.
Bij een keizersnede wordt ook gescheurd ipv gesneden ivm betere genezing, maar een spontane scheur kun je niet richten om een totaalruptuur te voorkomen.
crap in = crap out
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:15:35 #103
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_209248986
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:06 schreef Seven. het volgende:

[..]
Ik vind dit wel een verhelderend stuk, tot stand gekomen in samenwerking met een gynaecoloog. Hier worden de redenen om te knippen duidelijk en goed uitgelegd. En een aantal andere interessante bevindingen.

In NL wordt veel vaker gekozen voor de knip (30% tov 6-7% in DK en SE).
Kans op knippen is kleiner als je niet op je rug perst.
[..]
[..]
https://www.oudersvannu.n(...)%2Fwww.google.com%2F
Ik vind nog steeds dat als degene die de bevalling doet een knip nodig vind dat gewoon moet gebeuren. Zonder discussie over de noodzaak en de risico's. Vertellen wat je gaat doen en door. Een piepklein scheurtje geneest idd prettiger dan een knip met hechtingen weet ik uit ervaring.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:16:36 #104
208890 June.
Seriously?
pi_209248998
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 10:18 schreef Seven. het volgende:

[..]
Dat doet er niet toe. Wat er toe doet, is dat het gewoon in overleg moet gebeuren zodat degene die het ondergaat, in kan stemmen. Aankondigen dat je nu gaat knippen, is geen overleg.
Soms is er geen tijd voor uitgebreide discussie.. Als de tijd er is, prima, maar dan nog is het enorm vervelend om die discussie met een barende vrouw aan te gaan. Die zegt alleen maar ik wil het niet, omdat ze vooraf op internet lezen dat een knip maar te pas en onpas wordt gezet.. Echter over alternatieven of de consequenties van die keuze denkt het meerendeel niet na.
Shine bright like a diamond.
pi_209248999
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:18 schreef nixxx het volgende:
Het is eigenlijk wel een beetje apart, je zou toch verwachten dat een vrouwen lichaam gewoon een kind kan baren zonder uitscheuren… Is dat altijd al zo geweest of zit daar iets van een fysiologische verandering achter? Weet iemand of daar onderzoek naar gedaan is? Bijv in Nederland of er over de jaren heen meer van deze ingrepen gebeuren, of verschillen tussen westerse landen en landen waar vrouwen bijv veel meer fysiek werk in landbouw etc verrichten?
Waarom denk je dat de sterfte hier tijdens een bevalling relatief laag is in vergelijking met andere landen?
Go hard or go home
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:18:11 #106
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249017
Verder nog even dit:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Episiotomie

Onder het kopje indicatie inknippen bevallen, staat dat er wetenschappelijke consensus is dat inknippen gewenst is bij foetale nood.

Maar verder is het opvallend dat in NL relatief vaak en vroeg in de bevalling preventief ingeknipt wordt.

quote:
Ondanks deze richtlijnen blijkt uit onderzoek dat er in Nederland vaak ver voor de hierboven aangegeven tijdstippen al geknipt wordt met als reden een niet-vorderende uitdrijving/langere uitdrijvingsduur wat volgens onderzoekers kan verklaren waarom het percentage knippen in Nederland een stuk hoger is dan in andere westerse landen.[3] Een episiotomie zetten omdat er sprake is van een niet-vorderende uitdrijving/langere uitdrijvingsduur is zeer betwistbaar omdat er geen eenduidige uitspraken te doen zijn over de gemiddelde duur van de uitdrijving en er überhaupt slechts zelden sprake is van trauma en/of zenuwschade die bovendien niet voorkomen kan worden door een episiotomie (die zelf ook schade veroorzaakt).[3][8]
Daarnaast ligt in Nederland de kindersterfte tijdens de bevalling in de middenmoot: https://www.vzinfo.nl/sterfte-rond-de-geboorte/internationaal
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:18:57 #107
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249027
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:16 schreef Noek het volgende:

[..]
Waarom denk je dat de sterfte hier tijdens een bevalling relatief laag is in vergelijking met andere landen?
Dat is dus helaas niet het geval. Wij denken dat, maar onderzoek wijst uit dat NL in de middenmoot ligt.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:20:02 #108
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249039
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:16 schreef June. het volgende:

[..]
Soms is er geen tijd voor uitgebreide discussie.. Als de tijd er is, prima, maar dan nog is het enorm vervelend om die discussie met een barende vrouw aan te gaan. Die zegt alleen maar ik wil het niet, omdat ze vooraf op internet lezen dat een knip maar te pas en onpas wordt gezet.. Echter over alternatieven of de consequenties van die keuze denkt het meerendeel niet na.
In Nederland wordt dus inderdaad relatief vaak een knip gezet. Hopelijk leest de moeder dan ook dat het bij foetale nood echt wel nodig is..
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:21:10 #109
3542 Gia
User under construction
pi_209249052
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:08 schreef JeMoeder het volgende:
Prima, laat ze dan maar een totaalruptuur ondergaan of een baby met zuurstoftekort krijgen. Risico van weigeren.
Ik was ingeknipt en toch nog een totaalruptuur. Gehecht op de verloskamer met het beetje verdoving dat er nog zat van het knippen. Heeft niet gehouden. Daarna nog 3 x opnieuw geopereerd, maar nooit meer helemaal goed gekomen.

2de heel relaxed met de keizersnede (primair), want gewoon bevallen mocht ik niet meer.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:21:15 #110
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249054
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:15 schreef deedeetee het volgende:

[..]
Ik vind nog steeds dat als degene die de bevalling doet een knip nodig vind dat gewoon moet gebeuren. Zonder discussie over de noodzaak en de risico's. Vertellen wat je gaat doen en door. Een piepklein scheurtje geneest idd prettiger dan een knip met hechtingen weet ik uit ervaring.
Bij foetale nood, 100% eens.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:22:34 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249075
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:21 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik was ingeknipt en toch nog een totaalruptuur. Gehecht op de verloskamer met het beetje verdoving dat er nog zat van het knippen. Heeft niet gehouden. Daarna nog 3 x opnieuw geopereerd, maar nooit meer helemaal goed gekomen.

2de heel relaxed met de keizersnede (primair), want gewoon bevallen mocht ik niet meer.
;( wat klote. Ik wist trouwens niet dat een knip dus niet altijd effectief is.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:24:00 #112
3542 Gia
User under construction
pi_209249096
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:18 schreef nixxx het volgende:
Het is eigenlijk wel een beetje apart, je zou toch verwachten dat een vrouwen lichaam gewoon een kind kan baren zonder uitscheuren… Is dat altijd al zo geweest of zit daar iets van een fysiologische verandering achter? Weet iemand of daar onderzoek naar gedaan is? Bijv in Nederland of er over de jaren heen meer van deze ingrepen gebeuren, of verschillen tussen westerse landen en landen waar vrouwen bijv veel meer fysiek werk in landbouw etc verrichten?
Tijd, de natuur zijn gang laten gaan. Tegenwoordig worden vrouwen ingeleid als het anders allemaal te lang duurt.
In mijn geval kwam hierdoor de bevalling (ontsluiting) nauwelijks op gang, dus meer van die medicatie erbij. Dientengevolge van 15.00 tot 18.00 persweeën weg moeten puffen, omdat er onvoldoende ontsluiting was.
pi_209249138
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:18 schreef Seven. het volgende:
Verder nog even dit:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Episiotomie

Onder het kopje indicatie inknippen bevallen, staat dat er wetenschappelijke consensus is dat inknippen gewenst is bij foetale nood.

Maar verder is het opvallend dat in NL relatief vaak en vroeg in de bevalling preventief ingeknipt wordt.
[..]
Daarnaast ligt in Nederland de kindersterfte tijdens de bevalling in de middenmoot: https://www.vzinfo.nl/sterfte-rond-de-geboorte/internationaal
Ik heb dit toevallig laatst ook gelezen, dat, dat inknippen vaak te snel gebeurd. En dat het herstel voor de moeder daardoor veel langer is (even vanuit gaande dat het dus niet altijd nodig is).
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:31:47 #114
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_209249191
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:16 schreef Noek het volgende:

[..]
Waarom denk je dat de sterfte hier tijdens een bevalling relatief laag is in vergelijking met andere landen?
De veel betere gezondheidszorg zorgt natuurlijk voor lagere sterfte. Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar of er verschil is in het voor komen van bepaalde problemen bij zwangerschap. Als bijv die 1223 sterftes in Zuid-Soedan overeenkomen met een even groot aantal ingrepen hier die dan door goede zorg niet tot sterfte leiden, dan kun je daaruit mogelijk afleiden dat het geen levensstijl probleem is. En dat je dan dus ook geen oplossing in die richting hoeft te zoeken.

Ik vroeg het me af omdat we hier in het westen toch vaak wat onnatuurlijke, zittende levens en werkstijlen hebben.

Ik blijf het gewoon een bijzonder vinden dat zeg 1% van de vrouwen zonder moderne zorg zou overlijden en tot 12% van de kinderen. Voor zo’n zoogdier als de mens is met een lange draagtijd en nog langere tijd dat de baby hulpeloos is. En waarbij het zo’n 15 jaar duurt voordat de meisjes vruchtbaar zijn. Knap van de mensheid dan om toch de dominante soort te worden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:32:50 #115
3542 Gia
User under construction
pi_209249209
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:22 schreef Seven. het volgende:

[..]
;( wat klote. Ik wist trouwens niet dat een knip dus niet altijd effectief is.
Wat klotiger is, is dat ik op de verloskamer gehecht ben; had op de OK gemoeten. Echter het maatschap lag onderling overhoop en op de OK stond op dat moment een Gyn waar mijn Gyn niet mee overweg kon, dus zette hij 'subtotaal' in het verslag, ten onrechte. (Was ook een tangverlossing)

Uiteraard aangeklaagd na 2x opnieuw hechten en 8 maanden later. (Dus nog wel de kans gegeven de fout te herstellen, maar mocht niet baten). Toen ik bij een letselschade-advocaat kwam, kreeg ik de horen dat ik de 5de was in 3 weken tijd met klachten over deze arts. Ook over andere artsen uit dit maatschap stroomden klachten binnen. Eén vrouw heeft zelfs een tweeling verloren door fouten. Zelfde arts als ik. Zij heeft hem strafrechtelijk aangeklaagd. "Dood door schuld" was bewezen. Echter er was geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Dat is nog geen persoon.
Uiteindelijk is het hele maatschap ontslagen. De arts die ik had, mag nooit meer werken binnen een straal van 30 kilometer van dit ziekenhuis. Hij werkte daarna in Duitsland. Zal wel inmiddels met pensioen zijn.

https://www.trouw.nl/nieu(...)n-tweeling~b6a885c6/
https://www.volkskrant.nl(...)as-terecht~bf666dd1/
Helaas beide betaalmuur.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:39:08 #116
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_209249278
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat klotiger is, is dat ik op de verloskamer gehecht ben; had op de OK gemoeten. Echter het maatschap lag onderling overhoop en op de OK stond op dat moment een Gyn waar mijn Gyn niet mee overweg kon, dus zette hij 'subtotaal' in het verslag, ten onrechte. (Was ook een tangverlossing)

Uiteraard aangeklaagd na 2x opnieuw hechten en 8 maanden later. (Dus nog wel de kans gegeven de fout te herstellen, maar mocht niet baten). Toen ik bij een letselschade-advocaat kwam, kreeg ik de horen dat ik de 5de was in 3 weken tijd met klachten over deze arts. Ook over andere artsen uit dit maatschap stroomden klachten binnen. Eén vrouw heeft zelfs een tweeling verloren door fouten. Zelfde arts als ik. Zij heeft hem strafrechtelijk aangeklaagd. "Dood door schuld" was bewezen. Echter er was geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Dat is nog geen persoon.
Uiteindelijk is het hele maatschap ontslagen. De arts die ik had, mag nooit meer werken binnen een straal van 30 kilometer van dit ziekenhuis. Hij werkte daarna in Duitsland. Zal wel inmiddels met pensioen zijn.

https://www.trouw.nl/nieu(...)n-tweeling~b6a885c6/
https://www.volkskrant.nl(...)as-terecht~bf666dd1/
Helaas beide betaalmuur.
Jeetje, wat heftig.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:39:50 #117
25175 suijkerbuijk
suijkerbuijk
pi_209249285
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Dit klinkt best wel alsof er urgentie bij was, dan kun je niet elke stap uitgebreid gaan bediscussieren. Wat wil je dan, een dood kind?
Was het ook.
De geboorte kanaal was dus te klein .
De bekken waren dus niet ver genoeg uit elkaar gegaan tijdens de zwangerschap.

De kind komt dan vast te zitten .
Normaal is dat dus een keizersnede als keuze.
Maar dat gaat niet als de kind al te ver door gezakt is.
Dan word het de vacuüm pomp aan het werk gezet .
Stom als de vrouw genoeg controle had gehad .
Dan was de keuze van een keizersnede sneller gemaakt .
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:56:25 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249481
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:32 schreef Gia het volgende:

[..]
Wat klotiger is, is dat ik op de verloskamer gehecht ben; had op de OK gemoeten. Echter het maatschap lag onderling overhoop en op de OK stond op dat moment een Gyn waar mijn Gyn niet mee overweg kon, dus zette hij 'subtotaal' in het verslag, ten onrechte. (Was ook een tangverlossing)

Uiteraard aangeklaagd na 2x opnieuw hechten en 8 maanden later. (Dus nog wel de kans gegeven de fout te herstellen, maar mocht niet baten). Toen ik bij een letselschade-advocaat kwam, kreeg ik de horen dat ik de 5de was in 3 weken tijd met klachten over deze arts. Ook over andere artsen uit dit maatschap stroomden klachten binnen. Eén vrouw heeft zelfs een tweeling verloren door fouten. Zelfde arts als ik. Zij heeft hem strafrechtelijk aangeklaagd. "Dood door schuld" was bewezen. Echter er was geen strafmaat voor het doden van een ongeboren kind. Dat is nog geen persoon.
Uiteindelijk is het hele maatschap ontslagen. De arts die ik had, mag nooit meer werken binnen een straal van 30 kilometer van dit ziekenhuis. Hij werkte daarna in Duitsland. Zal wel inmiddels met pensioen zijn.

https://www.trouw.nl/nieu(...)n-tweeling~b6a885c6/
https://www.volkskrant.nl(...)as-terecht~bf666dd1/
Helaas beide betaalmuur.
Wat heftig. Kan me voorstellen dat je daar een kutgevoel aan overhoudt. Die nasleep.. echt niet normaal.
Resistance is futile.
pi_209249529
quote:
9s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:56 schreef Seven. het volgende:

[..]
Wat heftig. Kan me voorstellen dat je daar een kutgevoel aan overhoudt.
Dat heb je waarschijnlijk ook wel als het zonder problemen verloopt.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:04:37 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249589
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:27 schreef Kiwi7 het volgende:

[..]
Ik heb dit toevallig laatst ook gelezen, dat, dat inknippen vaak te snel gebeurd. En dat het herstel voor de moeder daardoor veel langer is (even vanuit gaande dat het dus niet altijd nodig is).
Scheuren geneest dus beter dan knippen maar misschien geneest knippen dan weer beter dan een totaalruptuur.

De kans op totaalruptuur is 2-3%.
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:05:51 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209249598
quote:
12s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:59 schreef thabit het volgende:

[..]
Dat heb je waarschijnlijk ook wel als het zonder problemen verloopt.
Haha!
Resistance is futile.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:09:25 #122
3542 Gia
User under construction
pi_209249640
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:39 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Jeetje, wat heftig.
Het is al lang geleden. Mijn zoon wordt alweer 31.
Ben uiteindelijk op een 'Amerikaanse' manier opnieuw gehecht in het Radbout in Nijmegen. Maar alsnog is het nooit helemaal goed gekomen. Ben er ook door afgekeurd, mede door het expertise rapport van het Dijkzigt ziekenhuis. In eerste instantie uiteraard ook vanwege de psychische inpact; kon het eerste jaar nauwelijks zelf voor mijn zoon zorgen, maar ook lichamelijk is dat deel van mijn lichaan nooit goed hersteld, bleef klachten houden. Later is er die hartkwaal en borstkanker bij gekomen, dus ik zit mijn tijd wel uit.
pi_209249746
Ik denk dat dit artikel idd een verkapte Doula reclame is voor Tessa haar bedrijfje, dat Volkskrant zich daar voor leent is een grotere schande dan dat die verloskundige een knip zet omdat anders dat kind was gestikt.
  Vis een optie? dinsdag 23 mei 2023 @ 12:21:51 #124
70532 loveli
N
pi_209249799
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:24 schreef Gia het volgende:

[..]
Tijd, de natuur zijn gang laten gaan. Tegenwoordig worden vrouwen ingeleid als het anders allemaal te lang duurt.
In mijn geval kwam hierdoor de bevalling (ontsluiting) nauwelijks op gang, dus meer van die medicatie erbij. Dientengevolge van 15.00 tot 18.00 persweeën weg moeten puffen, omdat er onvoldoende ontsluiting was.
Een gepensioneerde verloskundige die ik ken verzucht dat ze tegenwoordig geen bevallingen meer doen, maar het kind er zo snel mogelijk uitpeuteren en dat het weinig meer met verloskunst te maken heeft.
crap in = crap out
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:27:33 #125
3542 Gia
User under construction
pi_209249859
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:21 schreef loveli het volgende:

[..]
Een gepensioneerde verloskundige die ik ken verzucht dat ze tegenwoordig geen bevallingen meer doen, maar het kind er zo snel mogelijk uitpeuteren en dat het weinig meer met verloskunst te maken heeft.
Mijn zoon dreigde te groot te worden voor een normale bevalling. Daarom besloten ze in te leiden, 2 weken voor de uitgerekende datum. Zouden ze dat niet doen, dan zou het een keizersnede worden. Hadden ze dat maar gedaan!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')