abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_209242928

quote:
Turkse Nederlanders kunnen weer stemmen, Erdogan grote favoriet buiten Turkije
Turkse Nederlanders kunnen vanaf vandaag voor de tweede keer in korte tijd stemmen voor de presidentsverkiezingen in Turkije. De tweede ronde is nodig omdat geen van de kandidaten in de eerste ronde een meerderheid haalde.

Zittend president Erdogan was onder Turken in Nederland populairder dan in eigen land. Ruim twee op de drie kiezers in Nederland stemden voor hem, terwijl hij over de gehele linie bleef steken op 49,2 procent.

Dat was net niet genoeg om de winst te claimen, maar hij deed het beter dan de peilingen voorspelden, ondanks een economische crisis en een zware aardbeving in het land. Zijn tegenstander en oppositieleider Kemal Kilicdaroglu eindigde op 45,1 procent.

Dat het verschil onder Turkse Nederlanders groter was, heeft te maken met hun afkomst, zegt turkoloog en journalist Zehra Kaya. "Als je kijkt naar de verkiezingsuitslag in Turkije per provincie, zie je dat grote steden en kuststeden overwegend stemmen op CHP, de partij van Kilicdaroglu. En Anatolië, het binnenland, stemt vaker op Erdogan. Veel Turkse Nederlanders komen oorspronkelijk daarvandaan."

Erdogans aanhang vindt hem volgens Kaya een sterke leider vanwege zijn weerstand tegen het Westen, de verbeterde infrastructuur in Turkije en het opheffen van het hoofddoekenverbod. Turken uit Anatolië zijn overwegend islamitisch, in de grote steden en kuststeden wonen meer seculieren.

Ook in andere landen met een grote Turkse gemeenschap is Erdogan populairder dan in eigen land. 57 procent van de Turken in het buitenland stemde op de president en 40 procent op Kilicdaroglu. In Nederland waren die percentages 68 en 29.

In totaal gingen buiten Turkije ruim 1,8 miljoen mensen verdeeld over 74 landen naar de stembus, volgens cijfers van het Turkse staatspersbureau Anadolu. Het grootste deel van deze kiezers woont in de Europese Unie.

"Je ziet dat er grote steun is voor Erdogan in landen waar in de jaren 60 en 70 grote groepen gastarbeiders terechtkwamen, zoals Nederland, maar ook België en Duitsland", zegt Turkije-correspondent Mitra Nazar.

"Dat is een conservatieve arbeidersklasse die traditioneel meer heeft met de AKP, de partij van Erdogan, dan met de seculiere Turkse oppositie. Die mensen verlieten Turkije voordat Erdogan op het toneel verscheen, en hebben geen goede herinneringen aan de seculiere regeringen die voor hem aan de macht waren."

Kilicdaroglu verliest niet overal. In het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten kreeg hij verreweg de meeste stemmen. Dat valt te verklaren, zegt Nazar. "In bijvoorbeeld Amerika is er geen grote Turkse gemeenschap zoals in Europa. Bovendien zijn veel Turken in die landen al eerder geëmigreerd, tussen de jaren 40 en 70. En die groep lijkt vooral seculier te zijn."

Maar ook in Turkije is het naar verwachting minder spannend dan in de eerste ronde. Toen stond Kilicdaroglu voor in de peilingen, maar inmiddels heeft de zittend president dat omgedraaid.

En toch is de race nog niet helemaal gelopen, denkt turkoloog Kaya, want Erdogan kan nog een fout maken in zijn campagne de komende week. "En Als Kilicdaroglu de niet-stemmers mee krijgt in de tweede ronde, kan hij nog winnen. Want er wordt verwacht dat de opkomst nog hoger zal zijn dan in de eerste ronde."

Ook maakt de oppositieleider kans als de derde kandidaat, Sinan Ogan, zijn achterban oproept om op Kilicdaroglu te stemmen. Ogan, de kandidaat van een extreemrechtse en ultranationalistische alliantie, kreeg in de eerste ronde 5 procent van de stemmen en is dus afgevallen. Maar zelfs als Ogan een dergelijke oproep doet, dan is het volgens Kaya de vraag of zijn kiezers daarnaar gaan luisteren.
https://nos.nl/collectie/(...)oriet-buiten-turkije

[ Bericht 44% gewijzigd door arvensis op 22-05-2023 19:11:59 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_209243168
@TT _O_
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209243460
Waarom Erdoğan maar niet wilt verliezen. Zoals zo vaak is benoemd in de media speelt identity politics een belangrijk onderdeel voor het succes van Erdogan, maar wat niet zo vaak benoemd is namelijk de geschiedenis van de CHP. De partij waar je business mee moet doen om Erdogan weg wilt hebben, zoals meerdere oppositie partijen hebben gedaan.

"As has been the case since May 14, 1950, CHP voters did not understand why their party finished the elections with 25% of the votes and why Kılıçdaroğlu, the presidential candidate, lagged behind Erdoğan. On his social media account, the left-oriented Turkish intellectual and mathematician Ali Nesin asked: “What must we have done to this people in 80 years that we can’t easily win in the first round despite 20 years of government wear and tear and economic crisis and an earthquake? Let those who have any sense think from this perspective!” As always, Nesin’s interlocutors do not seem to be willing to seek the answer to his question. Maybe they thought that with a few changes in Kılıçdaroğlu’s rhetoric and tactics over the past few years, everything would be forgotten."
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209243704
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 18:44 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Ik wel. Khorosan represent. Turken en zuiver. Lol.
Ik ook. Mijn dna is meer Italiano dan centraal Aziato :s)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209243753
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 17:59 schreef Slayage het volgende:

[..]
Heb je zon dna spuugtest gedaan? :P
Ik wel, 40% grieks en siciliaans. 23% türk, 17% centraal aziatisch, 12% midden oosters. 5,5% iers :’)

Verklaart mijn drankgedrag. Maar goed, turken roddelen over het algemeen over mij waar ik gewoon bij ben.
pi_209244112
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:00 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Ik wel, 40% grieks en siciliaans. 23% türk, 17% centraal aziatisch, 12% midden oosters. 5,5% iers :’)

Verklaart mijn drankgedrag. Maar goed, turken roddelen over het algemeen over mij waar ik gewoon bij ben.
Iers _O_ ben je ook ginger? :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209244404
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 17:19 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Heb je een test gedaan? 😁 Geen enkele Turk is zuiver. Kans is groot dat je Ermeni of Kürt bent.
Dat heb ik zeker gedaan ja! Ancient geeft Oost-Azië/Siberië aan. Modernere tijd het Noorden van Kaukasus!! Kortom, Kipchaks!

Armenen zijn zuid Kaukasus en Koerden Mesopotamië / Perzië of zo.

Maar te veel off-topic nu. Terug naar verkiezingen aub.
pi_209244434
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:00 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Ik wel, 40% grieks en siciliaans. 23% türk, 17% centraal aziatisch, 12% midden oosters. 5,5% iers :’)

Verklaart mijn drankgedrag. Maar goed, turken roddelen over het algemeen over mij waar ik gewoon bij ben.
Jij bent alevi toch, aparte genen. Niet dogulu zeker?

quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 19:56 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ik ook. Mijn dna is meer Italiano dan centraal Aziato :s)
Je moet borte hebben, die weet hier veel over.

quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:00 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Ik wel, 40% grieks en siciliaans. 23% türk, 17% centraal aziatisch, 12% midden oosters. 5,5% iers :’)

Verklaart mijn drankgedrag. Maar goed, turken roddelen over het algemeen over mij waar ik gewoon bij ben.
Tell the juicy shit.
pi_209244438
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 19:56 schreef Slayage het volgende:

[..]
Ik ook. Mijn dna is meer Italiano dan centraal Aziato :s)
Autosomal DNA is poep. Je moet kijken naar Y-DNA oftewel mannelijke DNA. Die veranderd nooit en kan precies getraceerd worden waar je oorspronkelijk vandaan komt.
pi_209244450
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:43 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Dat heb ik zeker gedaan ja! Ancient geeft Oost-Azië/Siberië aan. Modernere tijd het Noorden van Kaukasus!! Kortom, Kipchaks!

Armenen zijn zuid Kaukasus en Koerden Mesopotamië / Perzië of zo.

Maar te veel off-topic nu. Terug naar verkiezingen aub.
Er is niets meer te melden. Het is afwachten, meneer Georgië.
pi_209244457
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:47 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Er is niets meer te melden. Het is afwachten, meneer Georgië.
Hahahah
  maandag 22 mei 2023 @ 20:54:46 #12
1234 HiZ
Istanbullu
pi_209244529
AKP is niet onverslaanbaar, CHP is onverkiesbaar. Zo simpel is het inderdaad.
pi_209244562
Ging gisteren discussie aan met mn oom over de uitspraken van chp over vluchtelingen. Ik werd gemaand mijn mond te houden, toen ik de vergelijking met pvv maakte. Sen sus sen bilmiyorsun. Sure thing.
  maandag 22 mei 2023 @ 21:01:00 #14
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_209244566
Stel als Öcalan door een dna test erachter komt dat hij 100% Turks is?
Niet meer actief op het forum.
pi_209244603
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:01 schreef .Gringo. het volgende:
Stel als Öcalan door een dna test erachter komt dat hij 100% Turks is?
Dan maken we hem president.
pi_209244614
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:01 schreef .Gringo. het volgende:
Stel als Öcalan door een dna test erachter komt dat hij 100% Turks is?
Stel dat Devlet Bahceli dit heeft met Grieks.
pi_209244629
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 20:45 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Jij bent alevi toch, aparte genen. Niet dogulu zeker?
[..]
Je moet borte hebben, die weet hier veel over.
[..]
Tell the juicy shit.
Oorsprong in Turkije is bektashi. Met een beetje googlen weet je precies waar ik vandaan kom :)
pi_209244654
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:06 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Oorsprong in Turkije is bektashi. Met een beetje googlen weet je precies waar ik vandaan kom :)
Uit mn hoofd zeg ik dan Nevsehir.
pi_209244667
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:08 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Uit mn hoofd zeg ik dan Nevsehir.
Bingo lan
pi_209244711
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:08 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Bingo lan
Waarom verander je je yup naar lan, lan?
pi_209245056
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:04 schreef RoW_0 het volgende:

[..]
Dan maken we hem president.
*O*
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209245389
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:12 schreef Rupibma het volgende:

[..]
Waarom verander je je yup naar lan, lan?
Leek mij gewoon leuker, abla.
pi_209245429
Sinan Ogan ondergaat momenteel een flinke lynchcampange. Aanhangers van CHP laten hun duistere kant maar weer eens zien.
  maandag 22 mei 2023 @ 22:16:38 #24
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209245487
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:13 schreef Werkperd het volgende:
Sinan Ogan ondergaat momenteel een flinke lynchcampange. Aanhangers van CHP laten hun duistere kant maar weer eens zien.
Niks lynchcampagne. Als je vandaag A zegt en morgen B, dan krijg je dat uiteraard te horen. En terecht ook.

‘Duistere kant’ ook. :') Zavallı.
Protège moi de mes désirs.
pi_209245561
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:16 schreef arvensis het volgende:

[..]
Niks lynchcampagne. Als je vandaag A zegt en morgen B, dan krijg je dat uiteraard te horen. En terecht ook.

‘Duistere kant’ ook. :') Zavallı.
''terecht''? Sorry, maar hoe kan je een systematische beledigingscampagne tegen iemand terecht vinden terwijl je voor vrijheid van meningsuiting en democratie staat? Fascisme zit diep in jullie genen.
pi_209245707
Eerlijk gezegd maak ik me ook zorgen. Het geestelijke welzijn van CHP aanhang is niet meer in orde.

twitter
  maandag 22 mei 2023 @ 22:46:55 #27
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_209245903
Van Wikipedia:

CHP aantal leden (2023): 1,369,430
AKP aantal leden (2023): 11,241,230

Valt me eigenlijk wel tegen van CHP, dacht dat ze meer leden zouden hebben.
Niet meer actief op het forum.
pi_209246110
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:46 schreef .Gringo. het volgende:
Van Wikipedia:

CHP aantal leden (2023): 1,369,430
AKP aantal leden (2023): 11,241,230

Valt me eigenlijk wel tegen van CHP, dacht dat ze meer leden zouden hebben.
Er zal weinig overblijven van AKP nadat Erdogan over vijf jaar met pensioen gaat. Is niet te vergelijken met partijen zoals CHP of MHP die fundamenteel sterk zijn.
pi_209246311
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 23:05 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Er zal weinig overblijven van AKP nadat Erdogan over vijf jaar met pensioen gaat.
Jij denkt dat Erdoğan over vijf jaar, als hij dan nog leeft, met pensioen gaat?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209246338
quote:
10s.gif Op maandag 22 mei 2023 23:24 schreef Slayage het volgende:

[..]
Jij denkt dat Erdoğan over vijf jaar, als hij dan nog leeft, met pensioen gaat?
Hij kan maar twee keer verkozen worden tot president. Hij heeft al aangegeven dat dit zijn laatste keer is dus na vijf jaar zal hij jammergenoeg met pensioen moeten.

Hij is ook niet meer de jongste he. 25 jaar tijd vergt enorm veel energie.
pi_209246371
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 23:29 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Hij kan maar twee keer verkozen worden tot president. Hij heeft al aangegeven dat dit zijn laatste keer is dus na vijf jaar zal hij jammergenoeg met pensioen moeten.

Hij is ook niet meer de jongste he. 25 jaar tijd vergt enorm veel energie.
De oppositie wilde toch graag naar het parlementaire systeem. Dus gewoon terug naar het parlementaire systeem dan kan erdo weer başbakan worden :s) in Rusland moest Putin op een. Gegeven moment het veld ruimen omdat hij niet meer herkozen kon worden als president. Maar hij werd toen premier. En Medvedev president en 5 jaar later gingen de twee weer van plek wisselen of iets in die geest. Erdo verzint wel weer een list. Maar hoe dan ook hij oogt fragiel misschien voltooit hij de 5 jaar niet.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209246425
Kennelijk zijn umit Özdağ en Sinan Ogan, de "minder-minder allochtonen" politici, beide allochtonen. Ouders van Sinan Ogan komen uit Azerbaijan en umit Özdağ is niet eens etnisch een Turk _O-

https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cmit_%C3%96zda%C4%9F
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sinan_O%C4%9Fan

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209246486
finale cl in İstanbul
mc vs im
Gündoğan vs Çalhanoğlu
Erdoğan vs Kılıçdaroğlu
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  dinsdag 23 mei 2023 @ 07:55:25 #34
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_209247250
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]
''terecht''? Sorry, maar hoe kan je een systematische beledigingscampagne tegen iemand terecht vinden terwijl je voor vrijheid van meningsuiting en democratie staat? Fascisme zit diep in jullie genen.
Ik twijfel echt steeds of ik op je moet reageren of niet. Maar toch een vraagje: ben je echt zo dom? Of doe je maar alsof?
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 08:27:11 #35
1234 HiZ
Istanbullu
pi_209247394
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 23:45 schreef Slayage het volgende:
Kennelijk zijn umit Özdağ en Sinan Ogan, de "minder-minder allochtonen" politici, beide allochtonen. Ouders van Sinan Ogan komen uit Azerbaijan en umit Özdağ is niet eens etnisch een Turk _O-

https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Cmit_%C3%96zda%C4%9F
https://tr.wikipedia.org/wiki/Sinan_O%C4%9Fan

[ twitter ]
Bekend verschijnsel toch? Mensen die de ophaalbrug omhoog willen zodra zij zelf aan de overkant zijn geraakt?
  dinsdag 23 mei 2023 @ 08:28:41 #36
1234 HiZ
Istanbullu
pi_209247400
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 23:29 schreef Werkperd het volgende:

[..]
Hij kan maar twee keer verkozen worden tot president. Hij heeft al aangegeven dat dit zijn laatste keer is dus na vijf jaar zal hij jammergenoeg met pensioen moeten.

Hij is ook niet meer de jongste he. 25 jaar tijd vergt enorm veel energie.
Volgens de oorspronkelijke partijregels had er al lang een nieuwe leider moeten zijn.
pi_209249088
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
Bekend verschijnsel toch? Mensen die de ophaalbrug omhoog willen zodra zij zelf aan de overkant zijn geraakt?
True. Die mop comes to mind.

Hoe weet je dat een Turk goed geïntegreerd is?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_209249143
Ik denk dat de cultuur in Turkije heel anders is dan hier in Nederland.
Als Erdogan een Nederlands politicus was in Nederland, zou niemand hier zijn gedrag hebben geaccepteerd. Zoals het ontzeggen van zendtijd aan de oppositie, een uitzinnig paleis bouwen voor hemzelf van belastingcenten, ontwikkelde democratiën uitmaken voor nazi-landen. Stel je voor dat we hier zo'n gek als minister-president hadden?

Als je naar filmpjes kijkt van die zool zie je op de achtergrond grote schreeuwerige leuzen en een zielepoot van een vrouw, de helft van de lengte van hemzelf, helemaal gewikkeld in doeken en waar geen stom woord uit komt.

Dan heb ik het idee: dit is een derde wereldland.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 11:48:56 #39
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_209249386
Dat soort situaties komen ook wel voor in Europa, denk aan Orban of de Poolse regering.
Trump is ook een goed voorbeeld.

Wel lacht Erdogan erg weinig op foto's , maar mijn Turkse collega zei 'het is een Westers iets dat je altijd maar nep vrolijk en aardig moet zijn '

En dat merk ik ook in Turkije, de een is ontzettend vriendelijk in de bediening, vaak nog vriendelijker als wat je hier in Nederland kan verwachten, maar je hebt ook mensen die voor ons 'onbeschoft' overkomen, een medewerker van bijvoorbeeld de apotheek blijft bellen terwijl hij je tegelijkertijd ook helpt, en je het recept geeft zonder je aan te kijken of een glimlachje te geven.

Een sterke leider kan soms ook handig zijn, Europa lijkt in veel gevallen onbestuurbaar juist door een gebrek aan een krachtig bestuur, eindeloos overleg, geblaat over mensenrechten, etc.. Dan kan je soms beter een leider hebben die de knopen kan doorhakken.

Turkije heeft deash strijders uit Nederland wel eens zonder toestemming van NL het vliegtuig opgezet richting Schiphol, terwijl Europa zijn 'veiligelanders' uit Marokko het continent niet af krijgt omdat Marokko niet meewerkt.
Een krachtige EU zou die mensen gewoon het vliegtuig opzetten richting Rabat, of ze nou willen of niet.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:00:34 #40
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_209249545
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:27 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik denk dat de cultuur in Turkije heel anders is dan hier in Nederland.
Als Erdogan een Nederlands politicus was in Nederland, zou niemand hier zijn gedrag hebben geaccepteerd. Zoals het ontzeggen van zendtijd aan de oppositie, een uitzinnig paleis bouwen voor hemzelf van belastingcenten, ontwikkelde democratiën uitmaken voor nazi-landen. Stel je voor dat we hier zo'n gek als minister-president hadden?

Als je naar filmpjes kijkt van die zool zie je op de achtergrond grote schreeuwerige leuzen en een zielepoot van een vrouw, de helft van de lengte van hemzelf, helemaal gewikkeld in doeken en waar geen stom woord uit komt.

Dan heb ik het idee: dit is een derde wereldland.
Grote delen van Turkije zijn ook gewoon derde wereld.
pi_209249646
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:48 schreef BMW1993 het volgende:

Turkije heeft deash strijders uit Nederland wel eens zonder toestemming van NL het vliegtuig opgezet richting Schiphol, terwijl Europa zijn 'veiligelanders' uit Marokko het continent niet af krijgt omdat Marokko niet meewerkt.
Een krachtige EU zou die mensen gewoon het vliegtuig opzetten richting Rabat, of ze nou willen of niet.
Dit voorbeeld is inderdaad veelzeggend.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 23 mei 2023 @ 12:19:18 #42
502816 .Gringo.
Niet meer actief
pi_209249770
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:27 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik denk dat de cultuur in Turkije heel anders is dan hier in Nederland.
Als Erdogan een Nederlands politicus was in Nederland, zou niemand hier zijn gedrag hebben geaccepteerd. Zoals het ontzeggen van zendtijd aan de oppositie, een uitzinnig paleis bouwen voor hemzelf van belastingcenten, ontwikkelde democratiën uitmaken voor nazi-landen. Stel je voor dat we hier zo'n gek als minister-president hadden?

Als je naar filmpjes kijkt van die zool zie je op de achtergrond grote schreeuwerige leuzen en een zielepoot van een vrouw, de helft van de lengte van hemzelf, helemaal gewikkeld in doeken en waar geen stom woord uit komt.

Dan heb ik het idee: dit is een derde wereldland.
Ik stem geen FvD, maar wat mij hier opgevallen is tijdens verkiezingen is dat FvD leden nooit worden uitgenodigd in praatprogramma's, en dan een dag of twee voor het stemmen verschijnen er op TV reportages of nieuws artikelen over FvD/Baudet die de partij en hem in een kwaad daglicht stellen. Nogmaals ik stem geen FvD, maar vind dat net zo vreemd en ondemocratisch. En dan hebben we ook nog eens een premier die steeds herkozen wordt ondanks alle schandalen.
De paleis die Erdogan heeft laten bouwen is niet van hemzelf. En wat zijn vrouw hiermee te maken heeft en dat ze een hoofddoek draagt snap ik niet, behalve dat je er xenofoob mee overkomt. Op YouTube zijn er overigens genoeg filmpjes te vinden waar de vrouw van Erdogan toespraken houdt, hoop dat je Turks kan verstaan.
Niet meer actief op het forum.
pi_209249778
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 11:27 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik denk dat de cultuur in Turkije heel anders is dan hier in Nederland.
Als Erdogan een Nederlands politicus was in Nederland, zou niemand hier zijn gedrag hebben geaccepteerd. Zoals het ontzeggen van zendtijd aan de oppositie, een uitzinnig paleis bouwen voor hemzelf van belastingcenten, ontwikkelde democratiën uitmaken voor nazi-landen. Stel je voor dat we hier zo'n gek als minister-president hadden?

Als je naar filmpjes kijkt van die zool zie je op de achtergrond grote schreeuwerige leuzen en een zielepoot van een vrouw, de helft van de lengte van hemzelf, helemaal gewikkeld in doeken en waar geen stom woord uit komt.

Dan heb ik het idee: dit is een derde wereldland.
Cultureel is het ook anders, als je de vergelijking maakt tussen Nederland en Turkije. Als je een vergelijking maakt tussen Turkije en Griekenland of een Turkije en Italië is het verschil op culturele vlak stukken minder groot.

Neem het onderstaande, het filmpje gaat over Italië maar in Turkij gaat het net zo.

twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 23 mei 2023 @ 13:10:25 #44
1234 HiZ
Istanbullu
pi_209250412
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 12:20 schreef Slayage het volgende:

[..]
Cultureel is het ook anders, als je de vergelijking maakt tussen Nederland en Turkije. Als je een vergelijking maakt tussen Turkije en Griekenland of een Turkije en Italië is het verschil op culturele vlak stukken minder groot.

Neem het onderstaande, het filmpje gaat over Italië maar in Turkij gaat het net zo.

[ twitter ]
Bureaucratie is toch wel wat minder vreselijk geworden de laatste jaren. En in Istanbul zijn de rijen van bijna Britse kwaliteit. In Istanbul.

In Diyarbakır denken ze dat een rij is dat je en masse tegen de balie gaat staan waarna je allemaal doet alsof er niemand anders is die al iets aan het doen is.
pi_209250557
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 08:28 schreef HiZ het volgende:

[..]
Volgens de oorspronkelijke partijregels had er al lang een nieuwe leider moeten zijn.
Erdogan is de partij :+
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_209250846
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 22:21 schreef Werkperd het volgende:

[..]
''terecht''? Sorry, maar hoe kan je een systematische beledigingscampagne tegen iemand terecht vinden terwijl je voor vrijheid van meningsuiting en democratie staat? Fascisme zit diep in jullie genen.
Wie is jullie?
pi_209251819
Naar alle waarschijnlijkheid gaat Kemal dede zondag de verkiezingen verliezen. Het lijkt me haast onmogelijk dat hij vervolgens aanblijft als leider van de CHP. Op zich is het ook een goed moment om met pensioen te gaan en het leiderschap over te dragen aan İmamoğlu.

quote:
It's hard to know how this might affect Turkey, but it seems clear that the next major challenge mounted by Turkey’s progressive-minded opposition will be led by a new generation of leaders, such as Istanbul Mayor Ekrem Imamoglu, Istanbul CHP chief Canan Kaftancioglu, and Ankara Mayor Mansur Yavas.

Mr Imamoglu, who is currently against appealing a two-year jail sentence and political ban for insulting Turkey’s top election board, may have given us an early glimpse of the future last week. Appearing on a TV news panel, he recounted how a group of 4th graders had recently asked him whether he's a terrorist, then used their query to argue that the government had created a fearful people.

It seemed just the sort of astute political manoeuvring Mr Kilicdaroglu has lacked. In response to Mr Imamoglu’s appearance, political analyst Selim Sazak said he felt that sooner or later the Istanbul mayor would be positioned to “determine the fate of this country".
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 23 mei 2023 @ 15:08:17 #48
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_209251896
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:01 schreef Slayage het volgende:
Naar alle waarschijnlijkheid gaat Kemal dede zondag de verkiezingen verliezen. Het lijkt me haast onmogelijk dat hij vervolgens aanblijft als leider van de CHP. Op zich is het ook een goed moment om met pensioen te gaan en het leiderschap over te dragen aan İmamoğlu.
[..]
[ twitter ]
Als ik zeker zou zijn dat hij zou opstappen zou ik nog op Erdogan stemmen ook. Gast blijft maar plakken joh ... En iedereen van CHP staat er bij en kijkt er naar ...

Ik zie Imamoglu geen kans maken of hij moet in hoger beroep volledig vrijgesproken worden. Misschien dat Erdogan het laat gaan als hij zondag, zoals verwacht, wint.
pi_209252081
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 15:01 schreef Slayage het volgende:
Naar alle waarschijnlijkheid gaat Kemal dede zondag de verkiezingen verliezen. Het lijkt me haast onmogelijk dat hij vervolgens aanblijft als leider van de CHP. Op zich is het ook een goed moment om met pensioen te gaan en het leiderschap over te dragen aan İmamoğlu.
[..]
[ twitter ]
Die kans geeft Erdo niet.
pi_209254551
Als het inderdaad zo loopt zoals deze guy zegt, weten we de uitslag zondag 1700 uur Nederlandse tijd

quote:
Ali Ihsan Yavuz, the Deputy Chairman of the ruling Justice and Development Party (AKP), says Turkey will learn the runoff election results within an hour of the polls closing. “In the election on May 28, the ballot paper is small, there is one envelope, and one paper. There's no turmoil. We get results in an hour,” he said.
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')