Wat vervelend dat je sinds kort klachten hebt. Hopelijk kom je met de chirurg tot een oplossing voor deze klachten.quote:Op zaterdag 20 mei 2023 23:18 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een aantal oude topics doorgelezen, zie dat het hier niet meer heel druk bezocht is.
Hopelijk mag ik toch meeschrijven hier! GBP met minimizer sinds 2017, sinds een aantal maanden behoorlijk wat complicaties. Komende week dan ook een afspraak met chirurg om te kijken of we erachter kunnen komen wat er speelt en hoe dit te verhelpen is.
Fijn om hier de verhalen te lezen van mensen die eenzelfde traject hebben doorlopen of op dit moment doorlopen!
Ik fietste er de eerste tijd ook probleemloos doorheen eigenlijk! De klachten zijn echt pas later gekomen (al had ik wel tekorten). Er zitten in mijn groep wel mensen die in het begin problemen hebben gehad en daarna niet meer, of mensen die vanaf het begin al problemen hadden. Maar ook mensen die nooit een issue hebben gehad en waar het perfect ging en gaat. Russisch roulette, haha. Mijn zus heeft ook een gbp gehad, maar zo ontzettend veel complicaties gehad. Meerdere keren kantje boord gelegen. En inmiddels (na een revisie 5 jaar geleden) gaat het oké. Er zijn andere problemen uit voortgekomen, maar ze kan nu weer haar leven leiden. Het kan zo verschillen van persoon tot persoon.quote:Op zondag 21 mei 2023 08:05 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Wat vervelend dat je sinds kort klachten hebt. Hopelijk kom je met de chirurg tot een oplossing voor deze klachten.
Ik blijf het toch bijzonder vinden hoe het verschil is tussen diverse personen die geopereerd zijn. Bij mij in de groep die gelijktijdig geopereerd zijn (5 maanden geleden nu) ook 2 die zo veel last blijven houden en 3 die (nagenoeg) nergens last van hebben.
Bij mij is tijdens de groepsbijeenkomst van de screening gezegd: kijk niet naar problemen die anderen hebben na een operatie het is niet te vergelijken en dat er sommigen complicaties krijgen wil al helemaal niet zeggen dat dat bij jou ook zou zijn. Zelfs niet al is het familie. Elk lichaam reageert toch anders.quote:Op maandag 22 mei 2023 12:00 schreef avotar het volgende:
Ik word 9 juni geholpen.
Misschien moet ik dit soort posts niet bekijken.
Ik raad het iedereen 100% aan! Ondanks dat ik nu even deze problemen heb, heeft de gbp me mijn leven en kwaliteit terug gegeven! Dus geen zorgen, tijdelijk even een tegenslag maar ik ben er nog steeds superblij mee!quote:Op maandag 22 mei 2023 12:00 schreef avotar het volgende:
Ik word 9 juni geholpen.
Oh en, yay! Wat fijn dat je bijna aan de beurt bent!quote:Op maandag 22 mei 2023 12:00 schreef avotar het volgende:
Ik word 9 juni geholpen.
Precies! Op het moment dat ik startte met de screening enz, lag mijn zus al ruim een maand in het ziekenhuis na de zoveelste operatie nav heftige complicaties. En nòg heb ik toen de bewuste keuze gemaakt om ervoor te gaan. Haar verhaal was niet de mijne en het gaat ook zo gaat wèl goed, maar die verhalen vallen minder opquote:Op maandag 22 mei 2023 12:10 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Bij mij is tijdens de groepsbijeenkomst van de screening gezegd: kijk niet naar problemen die anderen hebben na een operatie het is niet te vergelijken en dat er sommigen complicaties krijgen wil al helemaal niet zeggen dat dat bij jou ook zou zijn. Zelfs niet al is het familie. Elk lichaam reageert toch anders.
Ik zou er gewoon vanuit gaan dat het goed gaat eigenlijk, positieve insteek![]()
Maar wat fijn voor je dat je bijna aan de beurt bent!
Ik zal voor je duimen!quote:Op maandag 22 mei 2023 12:30 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
Nog een paar uur, ik ben er gewoon zenuwachtig voor. Geen idee waarom precies. Bang dat ze niks voor me willen/kunnen doen? Das onzin natuurlijk, aangezien dit ook geen doen is zo, dus hoe dan ook moet er iets gebeuren. Laat het allemaal aub snel gaan, ik ben al zo'n held met medische dingen (en dat terwijl ik al 5 buikoperaties heb gehad, het went blijkbaar niet, haha).
Ik snap je angst daarvoor heel goed! Honger is toch het "verboden gevoel". Of, zo wordt dat in ieder geval voorgehouden. Maar net als alles hierin, elk lichaam is anders. De prikkel zit er bij de een wel nog, bij de ander niet. Ik hoorde van mensen waarbij het nooit weg is geweest. Ik denk dat jouw 3x Skyr icm het sporten alleen maar zorgt voor een nette eiwitintake (daar faal ik nog steeds heeeeeel vaak in, nu vooral). Niet jezelf te gek maken!quote:Op maandag 22 mei 2023 16:54 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Ik zal voor je duimen!
Ik had vanmiddag een groepsbijeenkomst een half jaar na de operatie. Daar hoorde ik ook wel verschillende verhalen over hoe het met iedereen gaat. Gelukkig kan ik alles eten en heb geen vastlopers of dumping zoals sommigen en ook sporten gaat goed.
Het enige waar ik dan weer tegenaan loop (en daarin was ik de enige uit de groep), is dat ik toch wel regelmatig een hongergevoel heb. En dat maakt me wel erg onzeker aangezien de meesten moeite hadden om tot 6 eetmomenten te komen, zit ik er meestal op 9 (waarvan 3x kwark/skyr).
Maar goed had waarschijnlijk ook wel met m’n energieverbruik te maken (veel sporten en veel beweging tijdens het werk). Maar toch, als je iedereen dan anders hoort, ga je toch wel twijfelen. Heb me daarom ook maar afgemeld van bepaalde facebookgroepen (hoe goed de bedoelingen daar ook zijn), dat geeft al weer meer rust, iedereen is anders en ieder lijf reageert ook weer anders.
einde dagboek![]()
Ja bijzonder dat ik op sommige gebieden wel kan relativeren en op dit gebied dan weer nietquote:Op maandag 22 mei 2023 18:08 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
[..]
Ik snap je angst daarvoor heel goed! Honger is toch het "verboden gevoel". Of, zo wordt dat in ieder geval voorgehouden. Maar net als alles hierin, elk lichaam is anders. De prikkel zit er bij de een wel nog, bij de ander niet. Ik hoorde van mensen waarbij het nooit weg is geweest. Ik denk dat jouw 3x Skyr icm het sporten alleen maar zorgt voor een nette eiwitintake (daar faal ik nog steeds heeeeeel vaak in, nu vooral). Niet jezelf te gek maken!
Fijn dat het bij jou ook goed gegaan is!quote:Op maandag 22 mei 2023 18:33 schreef Ole het volgende:
Succes voor degenen die nog geopereerd gaan worden!
Bij mij is het ook redelijk. Goed gegaan hoor!
Alleen niet te snel eten en letten op eetmomenten. Vooral met werk schiet dat er soms wel in
Ik word geopereerd in Terneuzen op 9 juni. De laatste van m'n groepje, dus dat is wel zuur. De eerste 3 zijn al geopereerd.quote:Op maandag 22 mei 2023 18:08 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
[..]
@:avotar Waar word jij trouwens geopereerd? En weet je al wat het zal zijn, een sleeve of een gbp?
Ah nee, das echt balen. Als je hoofd er klaar voor is, dan wil je het ook liefst zo snel mogelijk! Ik was ook de laatste van de groep, baalde ik ook zo van. Duurde eeuwen voor m'n gevoel!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:11 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik word geopereerd in Terneuzen op 9 juni. De laatste van m'n groepje, dus dat is wel zuur. De eerste 3 zijn al geopereerd.
Kleine wereld zeg, want ik kom zelf ook oorspronkelijk uit Bergen op Zoom (eerst nog Woensdrecht), alleen voor mijn vrouw geëmigreerd naar Walcheren. Ik kon ook naar Bravis, alleen vooral omdat ze daar maar een jaar begeleiding hadden, heb ik voor Terneuzen gekozen.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 16:20 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
[..]
Ah nee, das echt balen. Als je hoofd er klaar voor is, dan wil je het ook liefst zo snel mogelijk! Ik was ook de laatste van de groep, baalde ik ook zo van. Duurde eeuwen voor m'n gevoel!
Terneuzen geen ervaring mee, alleen met de bariatrie van Bergen op Zoom in die richting. Zelf in Goes gewoond (en in Bergen op Zoom), inmiddels weer in het Zuiden, dus val nu weer onder NOK Zuid.
Mijn BMI was ooit 60 🥲 ZESTIG. Slikmoment hoor! Bijzonder dat in jullie groep de meesten komen ivm de comorbiditeiten! Dat van sleeve wist ik niet, ik was in de veronderstelling dat het nog hetzelfde was, maar de ontwikkelingen gaan zo snel. Volgens mij werd gbp sowieso al vaker uitgevoerd dan sleeve, maar ik kan ernaast zitten. Is puur de ervaring die ik heb (in m'n omgeving/bij NOK). Ach, ooit had ik een maagband, dus gelukkig blijft het zich allemaal ontwikkelen 🙊
Ik hoop dat de dagen voorbij vliegen en het heel snel 9 juni is! Hebben ze in Terneuzen ook iets van een predieet?
bij mijn eerste aanmelding 5 jaar eerder had ik 47quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:11 schreef avotar het volgende:
[..]
Ik word geopereerd in Terneuzen op 9 juni. De laatste van m'n groepje, dus dat is wel zuur. De eerste 3 zijn al geopereerd.
Ik krijg een GBP. Feitelijk is dat de standaard momenteel hebben ze me verteld en doen de sleeve bijna niet meer daar. Vind het ook ergens wel een fijne gedachte dat het nog teruggedraaid kan worden mocht het nodig zijn.
Maar ik moet zeggen dat in mijn groep er maar 2 van de 10 een bmi van boven de 40 hadden. De anderen, waaronder ik ook, hebben comorbiditeiten.
Gisteren had ik nog een controle afspraak met de chirurg en die kon het gelukkig ook allemaal wat beter duiden. Feitelijk is het nu rustig aan doen tot je voorbij die 6 weken bent en de hechtingen van je maag en dunne darm zelf ook goed genezen zijn. En dan zou het langzaam weer wat beter moeten gaan.quote:Op maandag 3 juli 2023 15:28 schreef hilliebillie het volgende:
Ja de operatie zelf is geen pretje. Toen ik wakker werd dacht ik ook echt ‘waar ben ik in godsnaam aan begonnen’.
Fijn dat het ondertussen wat beter gaat! En super dat de bloeddruk al de goede kant op gaat (en top van de kilo’s die er af zijn natuurlijk!)
In het begin is het veel plannen en nadenken, maar op een gegeven moment wordt dat wel makkelijker. Al ben ik er nu na 7 maanden nog steeds wel mee bezig hoor wat goede/makkelijke/lekkere opties zijn en welke tijden ik ga eten zodat ik met drinken rekening kan houden. Maar gaat wel steeds makkelijker hoor
Bijzonder ljikt me dat, dat je pas achteraf als je weer wakker wordt pas te horen krijgt wat ze nou uiteindelijk gedaan hebben.quote:Op dinsdag 4 juli 2023 10:52 schreef Coldasiceicebaby het volgende:
Aanstaande dinsdag staat mijn operatie. Ben er helemaal klaar voor/mee. Ondanks de Zofran en Tramadol (ik wilde geen Oxycodon, dat willen ze me geven) zijn de dagen echt zwaaaaar nu. Durf ook nauwelijks nog te eten, na het eten neemt de pijn en misselijkheid ondanks medicatie toch nog toe. Voordeel dat ik wel weer 5kg kwijt ben nu, maar niet heel blij met de manier waarop, haha. Ze gaan alles helemaal nalopen en wat ze tegenkomen dus "herstellen". Bleek al eea uit de slikfoto's, dus ik ben heel benieuwd. Hopelijk binnenkort dus weer van de klachten af!
Succes met je inlezen en dergelijke! Mocht je vragen hebben dan stel ze gerust!quote:Op zaterdag 18 november 2023 10:33 schreef Monsterkoekie het volgende:
Goedemorgen,
Ik overweeg na jaren worstelen met mijn gewicht nu toch echt een operatie. Ik ben 35 en ben het gevecht echt beu. Ik ga eerst op mijn gemakje al jullie info doorlezen
Wat spannend! Heb je lang in een voortraject gezeten?quote:Op zondag 19 november 2023 09:27 schreef littledrummergirl het volgende:
ik ben in januari aan de beurtmorgen een gesprek met de chirurg om te bespreken welke vorm het beste bij me past. ze zijn in "mijn" ziekenhuis erg pro gbp, omdat daar minder vaak complicaties bij ontstaan en omdat ze die al langer uitvoeren (en dus ook weten wat het op latere leeftijd doet).Ze doen gemiddeld 1000 bariatrische ingrepen per jaar daar
.
ben erg benieuwd, ben er inmiddels wel klaar voor
Zal een kleine update geven na bijna 6 maanden.quote:Op woensdag 5 juli 2023 09:10 schreef avotar het volgende:
[..]
Gisteren had ik nog een controle afspraak met de chirurg en die kon het gelukkig ook allemaal wat beter duiden. Feitelijk is het nu rustig aan doen tot je voorbij die 6 weken bent en de hechtingen van je maag en dunne darm zelf ook goed genezen zijn. En dan zou het langzaam weer wat beter moeten gaan.
Ik moet wel zeggen dat ik het iets onderschat had geloof ik, maar ik geef me er maar aan over. Wat kun je anders
Ervaar je het als is je kwaliteit van leven verbeterd?quote:Op maandag 20 november 2023 12:12 schreef avotar het volgende:
[..]
Zal een kleine update geven na bijna 6 maanden.
Het gaat primaKan eigenljik niet anders zeggen.
Ik ben inmiddels 31 kilo kwijt, nog 1,5 kg te voor een gezond BMI.
Dumpings heb ik eigenlijk niet of nauwelijks, vastlopers helaas nog wel. Smintjes FTW!
Zijn een aantal die dingen die ik niet meer kan eten of drinken. Vooral frisdrank mis ik wel, maar dat gaat gewoon niet. Bijzonder genoeg geldt overigens ook voor kraanwater.
Mijn bloeddruk medicatie heb ik ondertussen terug kunnen brengen naar de apotheek. Mijn bloeddruk is zonder medicatie soms eerder te laag dan te hoog.
Helaas ben ik nog niet van mijn apneu af en gezien mijn huidige gewicht vermoed ik dat dat wellicht ook niet gaat gebeuren.
Ik heb 1 kleine complicatie overgehouden aan m'n operatie. Ik heb een seroom onder 1 van m'n littekens zitten. Te klein om iets aan te doen, maar te groot om er zo en nu geen last van te hebben.
Een dame uit m'n groepje krijgt volgende maand een revisie operatie. In haar maagje is een kuiltje ontstaan waar eten in bljft staan dat niet weg kan en continue voor zuur zorgt. Volgens de chirurg pas de 3e keer dat zij dat gezien heeft.
driekwart jaar ofzo? waarvan n deel ook gewoon wachten wasquote:Op zondag 19 november 2023 09:29 schreef Monsterkoekie het volgende:
[..]
Wat spannend! Heb je lang in een voortraject gezeten?
Heb jij info over hoelang je in het ziekenhuis moet blijven na de operatie?quote:Op maandag 20 november 2023 19:21 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
driekwart jaar ofzo? waarvan n deel ook gewoon wachten was
Dat doe ik zeker. M'n leven is er echt wel door veranderd, maar per saldo zeker verbeterd.quote:Op maandag 20 november 2023 15:00 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ervaar je het als is je kwaliteit van leven verbeterd?
Heb je al ervaringsdeskundige ooit iets gehoord in het verschil van problemen van mensen? Bv of iemand een volume eter is of een emo eter of zoetekauw en het effect daarvan na de operatie?quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:33 schreef avotar het volgende:
[..]
Dat doe ik zeker. M'n leven is er echt wel door veranderd, maar per saldo zeker verbeterd.
Het emotie eten en eetbuien is iets wat voor de operatie aangepakt moet worden. Tenminste dat was hier. Heb een heel traject met psycholoog en diëtist gehad. En zorg dat je voor een ziekenhuis kiest met een goed natraject. Zo heb je altijd hulp waarop je kan terugvallen.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:37 schreef Monsterkoekie het volgende:
[..]
Heb je al ervaringsdeskundige ooit iets gehoord in het verschil van problemen van mensen? Bv of iemand een volume eter is of een emo eter of zoetekauw en het effect daarvan na de operatie?
Ik merk dat ik die operatie ook graag wil alleen ik ben heel heel heel bang voor de ingreep zelf en evt complicaties. Ook heb ik angst voor de narcose. Ik heb nooit een operatie gehad verder..
In het voortraject wordt dit uitgebreid besproken en behandeld. Of tenminste in de klliniek waar ik geweest ben. En daarnaast kun je buiten de groep om nog apart afspraken maken met een van de hulpverleners uit het team. Ik ben zelf een enorme emo eter en daar heb ik nog wel steeds gesprekken over.quote:Op dinsdag 21 november 2023 12:37 schreef Monsterkoekie het volgende:
[..]
Heb je al ervaringsdeskundige ooit iets gehoord in het verschil van problemen van mensen? Bv of iemand een volume eter is of een emo eter of zoetekauw en het effect daarvan na de operatie?
Ik deed dat ook. Lag met tranen op het bed toen ik richting de OK werd gereden. Maar het voordeel is dat je er bij de operatie zelf niet bij bentquote:Ik merk dat ik die operatie ook graag wil alleen ik ben heel heel heel bang voor de ingreep zelf en evt complicaties. Ook heb ik angst voor de narcose. Ik heb nooit een operatie gehad verder..
Ik heb mij idd vorige week opgegeven voor een voorlichtingsavond!quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:16 schreef avotar het volgende:
[..]
In het voortraject wordt dit uitgebreid besproken en behandeld. Of tenminste in de klliniek waar ik geweest ben. En daarnaast kun je buiten de groep om nog apart afspraken maken met een van de hulpverleners uit het team. Ik ben zelf een enorme emo eter en daar heb ik nog wel steeds gesprekken over.
Maar nu na 6 maanden is het nog wel zo dat mijn kleine maag voorkomt dat het uit de klauw gaat lopen. En daardoor lijk ik er voor een groot deel doorheen.
Maar als ze denken dat je een eetstoornis hebt of bepaald gedrag dat je niet gaat helpen, wordt dat nog voor de operatie aangepakt. Het zij door hen of je gaat weer terug naar de huisarts.
[..]
Ik deed dat ook. Lag met tranen op het bed toen ik richting de OK werd gereden. Maar het voordeel is dat je er bij de operatie zelf niet bij bent
Maar zonder gein, ga naar een voorlichtingsavond. Dat moet je toch om het hele traject te starten. Stel al je vragen en wees kritisch. En je kunt er bij elke stap nog besluiten dat je er niet verder mee wil gaan.
1 nacht vind ik ook wel genoegquote:Op dinsdag 21 november 2023 13:13 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Het emotie eten en eetbuien is iets wat voor de operatie aangepakt moet worden. Tenminste dat was hier. Heb een heel traject met psycholoog en diëtist gehad. En zorg dat je voor een ziekenhuis kiest met een goed natraject. Zo heb je altijd hulp waarop je kan terugvallen.
Het bijkomen na de operatie vond ik best heftig. Ook nooit een operatie gehad en had echt pijn. Extra medicatie hielp veel.
Hier in het ziekenhuis was het eerst 1 nacht blijven. Tegenwoordig 2 nachten. Maar bij mij ging alles prima en mocht na 1 nacht naar huis (op het einde van de middag). Als ik wou had ik ook mogen blijven trouwens
Lokatie voor het grootste deel.quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:22 schreef Monsterkoekie het volgende:
[..]
Ik heb mij idd vorige week opgegeven voor een voorlichtingsavond!
Ik ben zelf geen emo eter dat was ik vroeger wel. Ik ben afgelopen 3 jaar enorm druk met levensstijlverbetering maar ik zie er nauwelijks wat van terug op de weegschaal.
Hoe hebben jullie geselecteerd op ziekenhuizen/klinieken?
O wist niet dat die optie er was! Dat is er een om even te onthouden thanks!quote:Op dinsdag 21 november 2023 13:26 schreef avotar het volgende:
[..]
Lokatie voor het grootste deel.
Ik woon in Middelburg en had daarmee de keuze tussen de NOK in Terneuzen of het Bariatrisch Centrum in Bergen op Zoom. Van beiden hoorde ik goede verhalen alleen heeft de NOK 5 jaar lang begeleiding en Bergen op Zoom maar 1 jaar.
Die langere begeleiding gaf voor mij de doorslag.
dus echt a new year, a new you.quote:
Zou het fijn vinden als je je ervaringen blijft delenquote:
Kraanwater, pittig eten en dingen die echt zwaar in de suiker of zout zitten, friet uit het frietvet, nacho's, koolzuurhoudende dranken.quote:Op donderdag 28 december 2023 13:36 schreef Monsterkoekie het volgende:
[..]
Zijn er nog andere voedingsgroepen waar je moeite mee hebt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |