quote:
Op vrijdag 19 mei 2023 09:07 schreef Pizzakoppo het volgende:Dan was het aannemelijk dat wij nu Duits zouden praten. Operatie Barbarossa was niet alleen een aanval op de Russen, het was ook het einde van een (mogelijk) verbond tussen de Russen en de Nazi’s. Doordat de Duitsers op 2 fronten moesten strijden werden ze na D-day teruggedrongen richting Duitsland en vanaf dat moment wad er eigenlijk geen ontkomen meer aan.
Ik ben ervan overtuigd dat Duitsland met meer geduld, veel goederen waren schaars zoals ijzer en rubber, uiteindelijk een lange tijd heersers over Europa zouden zijn geweest. Wellicht zou in het geval dat het oostelijke front er niet zou zijn geweest tijdens D-day wel het nodige gevochten worden in Frankrijk maar dan praat je over terugdringen ipv terugtrekken.
Het Molotov-Von Ribbentropverdrag ging uit van een afspraak van tien jaar. Dat Hitler zich niet aan afspraken hield, was Chamberlain al lang duidelijk geworden, maar Stalin geloofde er nog heilig in in 1941 ondanks Britse waarschuwingen
Zonder Operatie Barbarossa ben ik bang dat we heel lang onder een Duitse overheersing zouden zitten. Zonder Pearl Harbor en de daaruit volgende oorlogsverklaring van Hitler aan de VS was er geen aanleiding voor de Amerikanen om aan WO II te gaan deelnemen.
De Duitse oorlogsvoering was ijzersterk, en had maar een zwak punt, en dat was dat (de strategische onbenul) Hitler zich constant met de strategische oorlogsvoering bemoeide.
Ik volg de wekelijkse serie 'World War Two' op Youtube, en daar zijn ze steeds 79 jaar achter de werkelijke tijdslijn. Zelfs in de eerste vijf maanden van 1944 stond Duitsland er nog niet eens heel slecht voor. Het Italiëfront was verdedigbaar, en kostte de Geallieerden veel manschappen. .
Zonder operatie Barbarossa had Duitsland in mijn ogen wel genoeg aan de olievelden van Roemenië gehad om de Engelsen te kunnen weerstaan. De strategisch nog onbenulliger Mussolinie was zo kwaad om het bondgenootschap tussen Duitsland en Roemenië, omdat hij dacht dat Roemenië onder zijn invloedsfeer hoorde, dat hij daarna de oorlog tegen Griekenland begon. En daar ging het hopeloos mis voor Italië. Zelfs Albanië werd al gedeeltelijk weer bevrijd door de Grieken.
Zonder de Amerikaanse leveringen van grondstoffen en materieel aan de Sovjet-Unie in de cruciale jaren 1942 en later, was het voor de SU ook tamelijk hopeloos geweest. Dus ik denk daarom dat de Duitsers hen gebieden van voor juni 1941 gemakkelijk langdurig hadden kunnen domineren. Groot Brittannië had destijds te veel last van de effectieve Duitse duikbootaanvallen, om zelf aan aanvallen te kunnen toekomen..