Dit heb ik ook heel erg. Echt nul zelfkritiek had ze. Niet dat ik dat per se had verwacht,maar viel me toch op.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb een vaag gevoel bij haar. Heb haar boek gelezen. Ze is haar guerrillera leven begonnen door onschuldige mensen in bussen te doden met bommen die ze achterliet. Ze stapt daar m.i. nog steeds veel te makkelijk overheen wat mij betreft.
Ted zat niet in de film Oppenheimer.quote:Documentaire over Ted Hall, die als jonge Harvard-student meewerkt aan de ontwikkeling van de atoombom. Hij lekt cruciale informatie aan de Sovjet-Unie en weet dit vijftig jaar verborgen te houden.
Heeft Ted Hall de wereld behoed voor een catastrofe? Als 18-jarige Harvard-student werkte hij mee aan de ontwikkeling van de Amerikaanse atoombom. Omdat hij zich zorgen maakt over de consequenties van een Amerikaans monopolie op zo'n krachtig wapen, besloot hij cruciale informatie te lekken aan de Sovjet-Unie. Dat explosieve geheim van hem en zijn vrouw Joan weet hij, ondanks aanhoudende intimidatie van de FBI, meer dan vijftig jaar verborgen te houden.
Ted Hall wordt in 1944 als 18-jarige Harvard-student gerekruteerd voor het ultrageheime Manhattan Project. Als jongste wetenschapper en briljant natuurkundige werkt hij mee aan de ontwikkeling van de Amerikaanse atoombom. Wanneer duidelijk wordt dat de Duitsers de oorlog gaan verliezen, maakt Hall zich steeds meer zorgen over de consequenties van een Amerikaans monopolie op zo'n krachtig wapen. Hij besluit cruciale informatie te lekken aan de Sovjet-Unie.
In A Compassionate Spy kijken Ted en Joan Hall terug op die periode en de vijftig jaar zwijgen die erop volgden. Regisseur Steve James combineert een bijzonder liefdesverhaal met een spionagedrama en een korte geschiedenis van de Koude Oorlog.
Regie: Steve James
Omroep: VPRO
Producent: Kartemquin Films
https://www.vprogids.nl/d(...)-de-Sovjet-Unie.html
https://www.2doc.nl/docum(...)mpassionate-spy.html
A Compassionate Spy (2022) - Reference View - IMDb
https://www.idfa.nl/film/(...)a-compassionate-spy/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Compassionate_Spy
Ik heb hem opgenomen. Ga er eens rustig voor zitten als ik tijd heb. Klinkt interessant. Heb jij hem gekeken? De moeite waard?quote:Op donderdag 8 februari 2024 12:22 schreef Nober het volgende:
A Compassionate Spy
[..]
Ted zat niet in de film Oppenheimer.
Ook nog niet gekeken.quote:Op donderdag 8 februari 2024 12:30 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik heb hem opgenomen. Ga er eens rustig voor zitten als ik tijd heb. Klinkt interessant. Heb jij hem gekeken? De moeite waard?
https://www.2doc.nl/docum(...)je-is-verdwaald.htmlquote:De 4-jarige Léon Wesly wordt in 1943 opgepakt door de nazi's en in Auschwitz vermoord. Het leven van zijn oudere zus die het zag gebeuren en dat van de broer en zus die na de oorlog zijn geboren, staat 81 jaar later nog altijd volledig in het teken van deze traumatische gebeurtenis.
Meer over deze documentaire
In november 1943 duikt Broertje onder in Voerendaal, bij hetzelfde gezin als zijn dan zevenjarige zus Leni. Een buurvrouw, die lid is van de NSB, verraadt Broertje in ruil voor vijfentwintig gulden. Leni wordt niet verraden, vanwege haar blonde haren en het verhaal dat ze een weeskind uit Rotterdam is. Maar haar vierjarige broertje is in het dorp bekend als een Joodse onderduiker en zijn zwarte haar en donkere ogen lijken dat te bevestigen.
Mannen in zwarte pakken verschijnen met hun auto en nemen Broertje mee. Vanuit de keuken waar ze zich heeft verstopt, neemt Lenie de hele toedracht waar. Nu, tachtig jaar later, heeft ze nog altijd spijt dat ze toen niets heeft gedaan. Het verhaal van Broertje wordt verteld aan de hand van handgetekende 2D-animaties, die als een duister sprookje door de film waren.
Regie: Bart Hölscher
Omroep: MAX
Producent: RB&H Mediaprojecten
Wow. Dank voor de tip.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:32 schreef Nober het volgende:
DONDERDAG 15 FEBRUARI 2024, NPO 2, NPO START en 2DOC.NL om 22:20 UUR
Broertje is verdwaald
[..]
https://www.2doc.nl/docum(...)je-is-verdwaald.html
https://npo.nl/start/serie/2doc
Kwam in dit topic om precies deze docu te delen. Vd week viel ik er middenin en nondeju wat een ellende.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:10 schreef NoCigar het volgende:
'Twenty Days in Mariupol' ,
Pfoe. Moeilijk om het droog te houden met al die dode kinderen. Hij is nu nog terug te kijken via Ziggo en NPO. Gedoodverfde Oscarwinnaar.
(En F-35's naar Oekraïne).
Levenslange trauma's en PTSS voor ongeveer iedereen die in beeld kwam. En misschien zelfs een beetje voor de kijkers.quote:Op donderdag 22 februari 2024 17:02 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Kwam in dit topic om precies deze docu te delen. Vd week viel ik er middenin en nondeju wat een ellende.
Daarom alleen durf ik die niet te kijken, te heftig. Kan nog net de doc aan van de gijzeling van die Apple store.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:13 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Levenslange trauma's en PTSS voor ongeveer iedereen die in beeld kwam. En misschien zelfs een beetje voor de kijkers.
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:10 schreef NoCigar het volgende:
'Twenty Days in Mariupol' ,
Pfoe. Moeilijk om het droog te houden met al die dode kinderen. Hij is nu nog terug te kijken via Ziggo en NPO. Gedoodverfde Oscarwinnaar.
(En F-35's naar Oekraïne).
Pfffft ben net 10 minuten aan het kijken en hou het al niet droog.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 18:56 schreef Zoon_John het volgende:
De documentaire Monobloc (2021) is een prachtie documentaire. Een van de beste.
Helaas is deze documentaire nooit echt gepushed of populair geworden op FOK!
Dat vind ik een gemiste kans, omdat de monobloc erg belangrijk is.
Menig FOK!er heeft ervaring met het monobloc.
Klacht is duidelijk:Hier te bezichtigen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.2doc.nl/docum(...)ereld-veroverde.htmlOp zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Beerput Nederland is trouwens beter te bekijken op deze plek:quote:Op maandag 22 mei 2023 21:37 schreef Flitskikker het volgende:
Van de week de 2Doc "Dodelijke zorg" gekeken, en omdat die zo intrigerend was ook de 2Doc "Beerput Nederland" van dezelfde maker.
Beide met stijgende verbazing en woede gekeken. Kapitalistische bedrijven die overal mee wegkomen, en de overheid die ze de hand boven het hoofd houdt. In het geval van "Dodelijke zorg" spelen ze zelfs met mensenlevens. En de andere docu toont aan dat het vroeger soms net zo smerig was.
Wat langer dan de gemiddelde andere 2Doc, maar ik vond ze wel het kijken waard.
"Dodelijke zorg" gaf met die reconstructies en de filmmuziek een beetje het ouderwetse Peter. R de Vries Misdaadverslaggever-gevoel terug.
Prettige commentaarstem bij beide ook.
Ik ga hem ook kijken! Ik weet niet of de meeste mensen Winter on Fire al hebben gezien op Netflix: https://en.wikipedia.org/(...)7s_Fight_for_Freedomquote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!
Aangrijpende docu-serie.quote:Natalia Grace, die in het eerste seizoen werd neergezet als een monster, neemt het woord in door ambiguïteit gedreven tweede deel van kwalijke reportagereeks.
‘Zie ik eruit als een monster?’ In The Curious Case of Natalia Grace: Natalia Speaks, krijgt adoptiekind Natalia Grace de kans om beweringen die in het eerste deel werden gemaakt te pareren. In The Curious Case of Natalia Grace was te zien hoe Grace in Oekraïne werd geboren en door Amerikanen Michael en Kristine Barnett werd geadopteerd. Michael Barnett beweert dat hun kind zich al snel begon te gedragen als een sociopaat, onder meer door met een mes in haar handen bij hun bed te staan. Kristine Barnett twijfelt aan de leeftijd van Grace. Is ze geboren in 2003? Na een rechtszaak wordt dat geboortejaar gewijzigd naar 1989.
Deze reportagereeks drijft dus op sensatiezucht, en vooral op ambiguïteit. De makers doen alsof ze vragen stellen maar strooien bewust zand in de ogen van de kijker. Het tweede deel is van hetzelfde laken een pak. Onderzoek wijst uit dat Grace daadwerkelijk een kind was toen ze werd geadopteerd, en dat het feit dat de Barnetts haar uiteindelijk aan haar lot overlieten - door haar in een appartement te plaatsen - een gruwelijke vorm van kindermishandeling is. Dat staat buiten kijf. Dus lijkt het alsof de makers toewerken naar een resolutie, door te tonen dat Grace nu gelukkig is bij haar nieuwe adoptieouders, Antwon en Cynthia Mans.
Maar dan neemt het verhaal aan het einde van het seizoen weer een gekke wending. En blijkt eens te meer: alle betrokkenen in deze serie zijn onbetrouwbaar. Dat komt niet als een verrassing, want de Barnetts hebben net als de familie Mans al eens bij Dr. Phil in de studio gezeten; ze zijn dol op de spotlights. Niettemin zal er een derde deel komen, waar ongetwijfeld opnieuw een colonne aan kijkers getuige van zal zijn. Maar is dit goede televisie? Nee, The Curious Case of Natalia Grace: Natalia Speaks valt in de categorie riooljournalistiek en is uitsluitend gemaakt voor de kijkcijfers, zonder aandacht voor het mentale welzijn van Grace en haar familie. bron bnnvara
Vol in het autismespectrum en toch liefde willen.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 14:07 schreef Nober het volgende:
Ik zit te kijken naar Onvoorwaardelijk over een gevangenene op death row en een 42 jarige Nederlandse vrouw die hem schreef en inmiddels een relatie met hem heeft.
Ik snap niet dat je dit wilt.
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/03/onvoorwaardelijk.html
Ik heb die The Program gezien. Echt raar dat die heropvoedingskampen blijft oppoppen ondanks dat er een aantal sluiten. De wetgeving is er niet om de kwaliteit van zulke heropvoedingskampen te controleren en tevens de grote jongens aan de top zijn nooit aangepakt.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
The Program: Cons, Cults, and Kidnapping (TV Mini Series 2024) - Reference View - IMDb
The Program: Cons, Cults, and Kidnapping
ERRUG goed gemaakt, meiden en jongens van een "jongeren internaat" (lees heropvoedingskamp voor kinderen) gaan terug naar de plek waar ze soms jaren opgesloten hebben gezeten en tot hun verbazing is het pand verlaten, maar alles kwa documentatie, echt ALLES ligt er nog en ze kunnen dus zwart op wit opzoeken wat er met hun gebeurd is in die tijd.
Quiet on Set: The Dark Side of Kids TV (TV Mini Series 2024) - Reference View - IMDb
Vanavond "Quiet on Set" kijken, docu over Nickelodeon en de zwarte kant van kinder programmas
Hou dit soort terroristenmaatjes maar op x.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:33 schreef NoCigar het volgende:
Hij komt hard aan, ik las net toevallig deze schrijver erover tweeten, en toen keek ik hier weer even[ x ]
Maak ik zelf wel uit, wap.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 18:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Hou dit soort terroristenmaatjes maar op x.
[ x ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |