[edit: lijkt me een interessant verhaal! ]quote:
Ja, nee, dat is dan toch al een uitleg, zonder de trailer te hoeven aanklikken. daar gaat het me om.quote:Op zondag 21 mei 2023 21:36 schreef mascara-klodder het volgende:
@:duderinnetje heb je nog een uitgebreide reactie nodig?
Eigenlijk kom ik niet verder dan dat ik heel erg verdrietig word van deze docu.
Dat abortus nu weer illegaal is in bepaalde staten.....Ze hebben niks geleerd, stelletje oelewappers.
Heb je een linkje naar de 2Doc-versie? Ik kan 'm nergens vinden.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 10:14 schreef SEMTEX het volgende:
Twee gekeken de laatste tijd:
Take a Chance (2023) - Reference View - IMDb
via 2Doc (bovenstaande is het Zweedse origineel, denk ik). Documentaire over een behoorlijk geobsedeerde Nederlandse ABBA fan die beweert een relatie met Agnetha Fältskog te hebben gehad. Een deel daarvan is mogelijk waar, maar hij kan er niet mee omgaan hoe het eea geeindigd is.
Oh wacht, je hebt gelijk, het was idd Amazon Primequote:Op dinsdag 23 mei 2023 14:52 schreef Flitskikker het volgende:
[..]
Heb je een linkje naar de 2Doc-versie? Ik kan 'm nergens vinden.
Die docu van die video lijkt vorige week uitgekomen op Amazon Prime.
Geen probleem, ik zet 'm op de lijst!quote:Op dinsdag 23 mei 2023 15:05 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Oh wacht, je hebt gelijk, het was idd Amazon Prime
Er zijn best veel goede Zembla-afleveringen waar helaas ook je bloed van gaat kokenquote:Op maandag 19 juni 2023 12:37 schreef Flitskikker het volgende:
Jullie de Zembla van afgelopen week gezien? Echt schandalig weer...
quote:Directeur Rein Wolfs en zijn team houden de collectie tegen het licht, kopen nieuwe werken aan van kunstenaars van kleur en diepen de vergeten schilderijen van vrouwelijke kunstenaars op uit de depots.
Tijdens vergaderingen bespreken ze aan te passen titels. Een tentoonstelling met werk van Kirchner en Nolde in de context van het kolonialisme leidt echter tot kritiek, en een deel van het publiek komt alleen om 'plaatjes te kijken': de overgang naar inclusiviteit blijft een moeizaam proces.
quote:The citizens of the provincial Russian town of Yelnya cling to their heroic Soviet past. It was here where the Red Army pushed back Hitler’s troops for the first time in 1941. This documentary from 2019 shows the continued pride in the military that is encouraged from early childhood.
Before the invasion of Ukraine in February 2022, parts of the Russian army were concentrated in Yelnya. But even before that, the place was closely linked with the military. For years, annual rituals commemorating the "Great Patriotic War" have been held.
Yelnya has remained economically marginalized ever since the Soviet Union collapsed and young people here have few prospects. Children in Yelnya are raised to become good patriots. Starting at kindergarten age, they march to songs whose meaning they can hardly grasp.
In his documentary, Dmitry Bogolyubov explores how in recent years, the memory of the war victims has been increasingly overshadowed by all-encompassing militarization of society and anti-Western slogans.
[This documentary was originally released in 2019.]
Respect als in?quote:Op donderdag 17 augustus 2023 15:26 schreef SEMTEX het volgende:
Gisteren deze gekeken.
Moet zeggen dat ik hem behoorlijk goed vond. Een open en eerlijk portret over haar leven, over haar werk als prostitue en haar tumultueuze leven. Gesprekken met haar ouders, zus, zelfs Andries komt aan het woord. Ik heb meer respect voor haar gekregen na deze docu. Te zien op Amazon prime.
quote:Deep in the woods of North Carolina is a man name Joe Hollis who's lived off the grid for 50 years. Here he's mastered the techniques of a life tuned to nature, dependent on his natural environment for survival. He also has the largest collection of native Appalachian and Chinese medicinal herbs in the Eastern US. Join me on this most epic look into a lifestyle that is becoming more attractive to many in this rapidly developing world
Gekeken.quote:Op woensdag 13 december 2023 15:13 schreef Nober het volgende:
Love Has Won
Een driedelige serie over een cult/sekte van Mother God geboren als Amy Carlson (1975-2021).
Geeft een mooi inkijkje wat zich daar heeft afgespeeld.
September 2020 bij dr. Phil.
Aflevering: 'I Believe My Sister Is A Cult Leader Who Claims She's Mother God'
quote:Is Tanja Nijmeijer een vrijheidsstrijder of een terrorist? Hoe veranderde de Nederlandse idealistische student in een lid van de beruchte Colombiaanse FARC?
De linkse guerrillabeweging voerde tot 2016 oorlog tegen de staat. Wie is Tanja Nijmeijer en hoe kijkt zij terug op haar roerige verleden?
Ze werkte zich razendsnel op binnen de organisatie van het toen grootste guerrillaleger ter wereld. Maar ze had ook kritiek.
Ze werd wereldwijd bekend toen haar gevonden dagboeken werden gepubliceerd. Tanja is uiteindelijk op de internationale opsporingslijst van Interpol terechtgekomen en mag Colombia niet verlaten.
Ik heb een vaag gevoel bij haar. Heb haar boek gelezen. Ze is haar guerrillera leven begonnen door onschuldige mensen in bussen te doden met bommen die ze achterliet. Ze stapt daar m.i. nog steeds veel te makkelijk overheen wat mij betreft.quote:Op donderdag 21 december 2023 11:41 schreef Nober het volgende:
2Doc: Tanja - Dagboek van een guerrillera
[..]
https://www.2doc.nl/docum(...)een-guerrillera.html
Vanavond 22:15 NPO2.
Dit heb ik ook heel erg. Echt nul zelfkritiek had ze. Niet dat ik dat per se had verwacht,maar viel me toch op.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:01 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb een vaag gevoel bij haar. Heb haar boek gelezen. Ze is haar guerrillera leven begonnen door onschuldige mensen in bussen te doden met bommen die ze achterliet. Ze stapt daar m.i. nog steeds veel te makkelijk overheen wat mij betreft.
Ted zat niet in de film Oppenheimer.quote:Documentaire over Ted Hall, die als jonge Harvard-student meewerkt aan de ontwikkeling van de atoombom. Hij lekt cruciale informatie aan de Sovjet-Unie en weet dit vijftig jaar verborgen te houden.
Heeft Ted Hall de wereld behoed voor een catastrofe? Als 18-jarige Harvard-student werkte hij mee aan de ontwikkeling van de Amerikaanse atoombom. Omdat hij zich zorgen maakt over de consequenties van een Amerikaans monopolie op zo'n krachtig wapen, besloot hij cruciale informatie te lekken aan de Sovjet-Unie. Dat explosieve geheim van hem en zijn vrouw Joan weet hij, ondanks aanhoudende intimidatie van de FBI, meer dan vijftig jaar verborgen te houden.
Ted Hall wordt in 1944 als 18-jarige Harvard-student gerekruteerd voor het ultrageheime Manhattan Project. Als jongste wetenschapper en briljant natuurkundige werkt hij mee aan de ontwikkeling van de Amerikaanse atoombom. Wanneer duidelijk wordt dat de Duitsers de oorlog gaan verliezen, maakt Hall zich steeds meer zorgen over de consequenties van een Amerikaans monopolie op zo'n krachtig wapen. Hij besluit cruciale informatie te lekken aan de Sovjet-Unie.
In A Compassionate Spy kijken Ted en Joan Hall terug op die periode en de vijftig jaar zwijgen die erop volgden. Regisseur Steve James combineert een bijzonder liefdesverhaal met een spionagedrama en een korte geschiedenis van de Koude Oorlog.
Regie: Steve James
Omroep: VPRO
Producent: Kartemquin Films
https://www.vprogids.nl/d(...)-de-Sovjet-Unie.html
https://www.2doc.nl/docum(...)mpassionate-spy.html
A Compassionate Spy (2022) - Reference View - IMDb
https://www.idfa.nl/film/(...)a-compassionate-spy/
https://en.m.wikipedia.org/wiki/A_Compassionate_Spy
Ik heb hem opgenomen. Ga er eens rustig voor zitten als ik tijd heb. Klinkt interessant. Heb jij hem gekeken? De moeite waard?quote:Op donderdag 8 februari 2024 12:22 schreef Nober het volgende:
A Compassionate Spy
[..]
Ted zat niet in de film Oppenheimer.
Ook nog niet gekeken.quote:Op donderdag 8 februari 2024 12:30 schreef praadje het volgende:
[..]
Ik heb hem opgenomen. Ga er eens rustig voor zitten als ik tijd heb. Klinkt interessant. Heb jij hem gekeken? De moeite waard?
https://www.2doc.nl/docum(...)je-is-verdwaald.htmlquote:De 4-jarige Léon Wesly wordt in 1943 opgepakt door de nazi's en in Auschwitz vermoord. Het leven van zijn oudere zus die het zag gebeuren en dat van de broer en zus die na de oorlog zijn geboren, staat 81 jaar later nog altijd volledig in het teken van deze traumatische gebeurtenis.
Meer over deze documentaire
In november 1943 duikt Broertje onder in Voerendaal, bij hetzelfde gezin als zijn dan zevenjarige zus Leni. Een buurvrouw, die lid is van de NSB, verraadt Broertje in ruil voor vijfentwintig gulden. Leni wordt niet verraden, vanwege haar blonde haren en het verhaal dat ze een weeskind uit Rotterdam is. Maar haar vierjarige broertje is in het dorp bekend als een Joodse onderduiker en zijn zwarte haar en donkere ogen lijken dat te bevestigen.
Mannen in zwarte pakken verschijnen met hun auto en nemen Broertje mee. Vanuit de keuken waar ze zich heeft verstopt, neemt Lenie de hele toedracht waar. Nu, tachtig jaar later, heeft ze nog altijd spijt dat ze toen niets heeft gedaan. Het verhaal van Broertje wordt verteld aan de hand van handgetekende 2D-animaties, die als een duister sprookje door de film waren.
Regie: Bart Hölscher
Omroep: MAX
Producent: RB&H Mediaprojecten
Wow. Dank voor de tip.quote:Op maandag 12 februari 2024 14:32 schreef Nober het volgende:
DONDERDAG 15 FEBRUARI 2024, NPO 2, NPO START en 2DOC.NL om 22:20 UUR
Broertje is verdwaald
[..]
https://www.2doc.nl/docum(...)je-is-verdwaald.html
https://npo.nl/start/serie/2doc
Kwam in dit topic om precies deze docu te delen. Vd week viel ik er middenin en nondeju wat een ellende.quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:10 schreef NoCigar het volgende:
'Twenty Days in Mariupol' ,
Pfoe. Moeilijk om het droog te houden met al die dode kinderen. Hij is nu nog terug te kijken via Ziggo en NPO. Gedoodverfde Oscarwinnaar.
(En F-35's naar Oekraīne).
Levenslange trauma's en PTSS voor ongeveer iedereen die in beeld kwam. En misschien zelfs een beetje voor de kijkers.quote:Op donderdag 22 februari 2024 17:02 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Kwam in dit topic om precies deze docu te delen. Vd week viel ik er middenin en nondeju wat een ellende.
Daarom alleen durf ik die niet te kijken, te heftig. Kan nog net de doc aan van de gijzeling van die Apple store.quote:Op donderdag 22 februari 2024 18:13 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Levenslange trauma's en PTSS voor ongeveer iedereen die in beeld kwam. En misschien zelfs een beetje voor de kijkers.
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!quote:Op donderdag 22 februari 2024 16:10 schreef NoCigar het volgende:
'Twenty Days in Mariupol' ,
Pfoe. Moeilijk om het droog te houden met al die dode kinderen. Hij is nu nog terug te kijken via Ziggo en NPO. Gedoodverfde Oscarwinnaar.
(En F-35's naar Oekraīne).
Pfffft ben net 10 minuten aan het kijken en hou het al niet droog.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!
quote:Op vrijdag 23 februari 2024 18:56 schreef Zoon_John het volgende:
De documentaire Monobloc (2021) is een prachtie documentaire. Een van de beste.
Helaas is deze documentaire nooit echt gepushed of populair geworden op FOK!
Dat vind ik een gemiste kans, omdat de monobloc erg belangrijk is.
Menig FOK!er heeft ervaring met het monobloc.
Klacht is duidelijk:Hier te bezichtigen:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.2doc.nl/docum(...)ereld-veroverde.htmlOp zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Beerput Nederland is trouwens beter te bekijken op deze plek:quote:Op maandag 22 mei 2023 21:37 schreef Flitskikker het volgende:
Van de week de 2Doc "Dodelijke zorg" gekeken, en omdat die zo intrigerend was ook de 2Doc "Beerput Nederland" van dezelfde maker.
Beide met stijgende verbazing en woede gekeken. Kapitalistische bedrijven die overal mee wegkomen, en de overheid die ze de hand boven het hoofd houdt. In het geval van "Dodelijke zorg" spelen ze zelfs met mensenlevens. En de andere docu toont aan dat het vroeger soms net zo smerig was.
Wat langer dan de gemiddelde andere 2Doc, maar ik vond ze wel het kijken waard.
"Dodelijke zorg" gaf met die reconstructies en de filmmuziek een beetje het ouderwetse Peter. R de Vries Misdaadverslaggever-gevoel terug.
Prettige commentaarstem bij beide ook.
Ik ga hem ook kijken! Ik weet niet of de meeste mensen Winter on Fire al hebben gezien op Netflix: https://en.wikipedia.org/(...)7s_Fight_for_Freedomquote:Op zaterdag 24 februari 2024 09:02 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
bijna nonstop zitten huilen, wat een hel voor die mensen, de wanhoop is onwijs goed voelbaar door de manier waarop het in beeld is gebracht. Bedankt voor de tip!
Aangrijpende docu-serie.quote:Natalia Grace, die in het eerste seizoen werd neergezet als een monster, neemt het woord in door ambiguīteit gedreven tweede deel van kwalijke reportagereeks.
‘Zie ik eruit als een monster?’ In The Curious Case of Natalia Grace: Natalia Speaks, krijgt adoptiekind Natalia Grace de kans om beweringen die in het eerste deel werden gemaakt te pareren. In The Curious Case of Natalia Grace was te zien hoe Grace in Oekraīne werd geboren en door Amerikanen Michael en Kristine Barnett werd geadopteerd. Michael Barnett beweert dat hun kind zich al snel begon te gedragen als een sociopaat, onder meer door met een mes in haar handen bij hun bed te staan. Kristine Barnett twijfelt aan de leeftijd van Grace. Is ze geboren in 2003? Na een rechtszaak wordt dat geboortejaar gewijzigd naar 1989.
Deze reportagereeks drijft dus op sensatiezucht, en vooral op ambiguīteit. De makers doen alsof ze vragen stellen maar strooien bewust zand in de ogen van de kijker. Het tweede deel is van hetzelfde laken een pak. Onderzoek wijst uit dat Grace daadwerkelijk een kind was toen ze werd geadopteerd, en dat het feit dat de Barnetts haar uiteindelijk aan haar lot overlieten - door haar in een appartement te plaatsen - een gruwelijke vorm van kindermishandeling is. Dat staat buiten kijf. Dus lijkt het alsof de makers toewerken naar een resolutie, door te tonen dat Grace nu gelukkig is bij haar nieuwe adoptieouders, Antwon en Cynthia Mans.
Maar dan neemt het verhaal aan het einde van het seizoen weer een gekke wending. En blijkt eens te meer: alle betrokkenen in deze serie zijn onbetrouwbaar. Dat komt niet als een verrassing, want de Barnetts hebben net als de familie Mans al eens bij Dr. Phil in de studio gezeten; ze zijn dol op de spotlights. Niettemin zal er een derde deel komen, waar ongetwijfeld opnieuw een colonne aan kijkers getuige van zal zijn. Maar is dit goede televisie? Nee, The Curious Case of Natalia Grace: Natalia Speaks valt in de categorie riooljournalistiek en is uitsluitend gemaakt voor de kijkcijfers, zonder aandacht voor het mentale welzijn van Grace en haar familie. bron bnnvara
Vol in het autismespectrum en toch liefde willen.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 14:07 schreef Nober het volgende:
Ik zit te kijken naar Onvoorwaardelijk over een gevangenene op death row en een 42 jarige Nederlandse vrouw die hem schreef en inmiddels een relatie met hem heeft.
Ik snap niet dat je dit wilt.
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/03/onvoorwaardelijk.html
Ik heb die The Program gezien. Echt raar dat die heropvoedingskampen blijft oppoppen ondanks dat er een aantal sluiten. De wetgeving is er niet om de kwaliteit van zulke heropvoedingskampen te controleren en tevens de grote jongens aan de top zijn nooit aangepakt.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
The Program: Cons, Cults, and Kidnapping (TV Mini Series 2024) - Reference View - IMDb
The Program: Cons, Cults, and Kidnapping
ERRUG goed gemaakt, meiden en jongens van een "jongeren internaat" (lees heropvoedingskamp voor kinderen) gaan terug naar de plek waar ze soms jaren opgesloten hebben gezeten en tot hun verbazing is het pand verlaten, maar alles kwa documentatie, echt ALLES ligt er nog en ze kunnen dus zwart op wit opzoeken wat er met hun gebeurd is in die tijd.
Quiet on Set: The Dark Side of Kids TV (TV Mini Series 2024) - Reference View - IMDb
Vanavond "Quiet on Set" kijken, docu over Nickelodeon en de zwarte kant van kinder programmas
Hou dit soort terroristenmaatjes maar op x.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 21:33 schreef NoCigar het volgende:
Hij komt hard aan, ik las net toevallig deze schrijver erover tweeten, en toen keek ik hier weer even[ x ]
Maak ik zelf wel uit, wap.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 18:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Hou dit soort terroristenmaatjes maar op x.
[ x ]
Ik heb alleen de bijdrage over Drake Bell gezien en die vond ik al schokkend. Ik vraag me ook af hoe dit alles Amanda Bynes heeft beinvloed.quote:Op vrijdag 22 maart 2024 14:59 schreef junkiesietze het volgende:
Quiet on Set: The Dark Side of Kids TV (TV Mini Series 2024) - Reference View - IMDb
Vanavond "Quiet on Set" kijken, docu over Nickelodeon en de zwarte kant van kinder programmas
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/05/spijtmoeders.htmlquote:Wat als je van je kind houdt, maar doodongelukkig bent in je rol als moeder? 'Spijtmoeders' is een film over moeders die, als ze opnieuw mochten kiezen, liever geen moeder zouden zijn. Regisseur Milou Gevers sprak tientallen moeders en vond drie vrouwen bereid hier eerlijk over te spreken.
Meer over deze documentaire
De vrouwen vertellen over hun worstelingen met het moederschap, de schaamte en schuld die zij voelen, en de hoge verwachtingen die de maatschappij aan hen stelt.
De angst voor oordelen van anderen is groot bij de vrouwen in de documentaire Spijtmoeders: wat als mensen denken dat ze geen goede moeders zijn, dat ze niet goed voor hun kind zorgen? Wat als ze denken dat ze niet van hun kind houden? Ouderschap is hard werken, en het beeld dat het moederschap voor elke vrouw de ultieme ‘lotsbestemming’ is en haar ‘natuurlijk’ of ‘intuītief’ af zou moeten gaan levert veel druk op.
Spijtmoeders roept belangrijke sociaal-politieke vragen op. Is spijt van het moederschap een individueel probleem, of is het een groter maatschappelijk vraagstuk? Zijn vrouwen wel zo vrij als we denken in de keus of ze wel of geen kinderen willen? Het ouderschap is voor veel vrouwen de eerste ervaring met ongelijkheid. Nog steeds ligt het grootste deel van de zorg bij de moeder. Door het verlies van werk, vrije tijd en hobby’s ervaren veel van hen een vorm van identiteitsverlies rondom het moederschap, en moeten zij opnieuw uitvinden wie zij zijn. De documentaire houdt de kijker een spiegel voor en zet die/hem aan het denken over zijn eigen aannames over genderrollen en het moederschap.
Regisseur Milou Gevers: 'Ik heb een dochter van twee jaar oud. Hoewel ik zelf wél opnieuw de keuze zou maken om moeder te worden, kan ik moeders die dat niet nog eens zouden doen wel beter begrijpen sinds ik zelf moeder ben. Door de verhalen van de vrouwen die ik sprak, werd ik me des te meer bewust van de uitdagingen waarvoor vrouwen (ja, ook nu nog) staan. Bovendien heb ik beseft dat spijtmoeders geen daders zijn, maar vrouwen die lijden onder een systeem waarin we veel minder ver zijn op het gebied van man-vrouwverhoudingen dan ik dacht.'
De film is gebaseerd op het boek Regretting Motherhood van schrijfster Orna Donath.
Donath: 'De film kijken is alsof je luistert naar het geluid van stilte. De film geeft niet alleen een stem aan de drie opmerkelijke vrouwen die erin voorkomen, maar weerspiegelt ook hoe mythisch de sociale verwachtingen zijn van moeders van vlees en bloed, die daar nooit volledig aan zullen en kúnnen voldoen.'
Vorm
De verhalen van de moeders worden verteld door hyperrealistische poppen, maar wel met hun echte stemmen. Door de vrouwen onherkenbaar in beeld te brengen konden ze vrij praten over hun ervaringen. De poppen worden afgewisseld met stop-motionscčnes die de innerlijke wereld en de sleur van het dagelijks leven van de moeders verbeelden.
Regie: Milou Gevers
Omroep: VPRO
Producent: Stepping Stone
https://npo.nl/start/serie/de-taxioorlogquote:Chaos, geweld en corruptie waren de ingrediënten van een heftige taxioorlog die woedde in Amsterdam aan het begin van deze eeuw. De nieuwe vierdelige documentaireserie biedt een onthullende blik achter de schermen van een sector die werd verscheurd door een nieuwe landelijke taxiwet in 2000.
Voor het eerst blikken oud-minister Netelenbos en de voormalige recherchechef terug op deze periode, samen met woedende taxichauffeurs en onderzoeksjournalist Sander 't Sas, misdaadverslaggever John van den Heuvel en Royce de Vries.
Woensdag 28 augustus om 22:05 uur op NPO 2quote:In de documentaire 'Het verraad van Hilversum' onderzoekt programmamaker Alfred Edelstein de houding van de omroepen tijdens WOII.
‘Er bestaan nog steeds velen die van geestelijke rasverschillen niet willen hooren, en eveneens verzet een aantal Joden zich er tegen een aangeboren geestelijk verschil tusschen zichzelf en niet-Joden te erkennen. Zelfs het woord ras hooren ze in dit verband niet graag, maar met een dergelijke overgevoeligheid komen we niet verder in de hoogst ernstige tijden, die wij thans beleven.’
Gelijk maar door de zure appel heen bijten: bovenstaand citaat is afkomstig uit Vrije Geluiden in januari 1939: Vrije Geluiden, de voorloper van de VPRO Gids.
Zeg ‘Tweede Wereldoorlog’ en ‘radio’ en de eerste reactie zal zijn: ‘Radio Oranje’ en ‘verzet’, maar in de documentaire Het verraad van Hilversum waarin bovenstaand citaat is opgenomen, blijkt dat over de radio in oorlogstijd nog een heel ander verhaal te vertellen is. De kro ontsloeg al in oktober 1939 de vijftien Joodse leden van het kro-orkest. Avro-directeur Willem Vogt ontsloeg zijn Joodse medewerkers nog voordat de Duitsers hem daartoe opdracht gaven.
‘Toen direct na de capitulatie Sonderführer Arthur Freudenberg optrok naar Hilversum om de radio over te nemen, met in zijn gevolg vrachtwagens vol zendapparatuur, want hij rekende op sabotage, werd hij tot zijn verbazing in de Avro-studio allervriendelijkst ontvangen,’ zegt programmamaker Alfred Edelstein. ‘Ze konden diezelfde avond nog met uitzenden beginnen.’
De omroepen continueerden hun amusementsuitzendingen, iets waarvan ook de Duitsers het belang inzagen, brood en spelen immers. Propaganda werd uitgezonden gesandwiched tussen muziekprogramma’s, opdat luisteraars niet zouden uitschakelen.
‘Er was niemand die zei: nou jongens het is mooi geweest, we kappen ermee. Zelfs de Vara niet, die het meest principieel is geweest. Het was meelopen, toegeven, accommoderen en kijken hoe lang we dat kunnen redden: ik denk dat de omroep in postzegelformaat weergeeft wat in de hele samenleving gebeurde.’
Alle aanleiding voor zelfreflectie kortom, maar, zo blijkt uit de film, al maakten omroepen sinds 1945 ontelbare programma’s over de oorlog, over het eigen oorlogsverleden bleef het stil. ‘Ik heb bij de Avro gewerkt, bij het voormalige radiojournaal, dat is opgericht door Gustav Czopp. Czopp werd door Vogt ontslagen, zou in Dachau omkomen, maar op de redactie hing niets wat daaraan herinnerde, het kwam nooit ter sprake. Een serie waarin dat oorlogsverleden voorkwam, werd door de directeur probleemloos gevetood.’
Nog altijd heeft niet iedereen behoefte aandacht te besteden aan dat niet zo fraaie verleden. Avrotros weigerde medewerking aan de uitzending: ‘We kijken liever vooruit.’ De voorzitter van de NPO, Frederique Leeflang, mailde dat het niet paste in haar agenda.
‘Een monument voor al diegenen die bij de omroep werkten en vermoord zijn, dat zou mooi zijn,’ zegt Edelstein, ‘en de omroepen moeten aan de bak, onderzoek laten doen, programma’s gaan maken. Er is nog zoveel uit te zoeken en te vertellen, en ja, zeker, dat geldt ook voor de VPRO.’
https://www.vprogids.nl/d(...)en-tijdens-WOII.html
Er is ook een podcast!quote:Op maandag 19 augustus 2024 22:38 schreef Nober het volgende:
De Taxioorlog (4 delig, Powned)
[..]
https://npo.nl/start/serie/de-taxioorlog
Er is ook een boek:
[ x ]
Toch monument Mediapark na fout oorlogsverleden: ’Na jarenlang wegkijken, eindelijk aandacht voor de slachtoffers’quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:00 schreef Nober het volgende:
Het verraad van Hilversum
[..]
Woensdag 28 augustus om 22:05 uur op NPO 2
quote:Hilversum - De oproep van documentairemaker Alfred Edelstein in De Telegraaf wordt gehonoreerd. De vergeten en vermoorde oorlogsslachtoffers bij de omroepen krijgen een eigen monument. ’Eindelijk gerechtigheid’.
De NPO ondersteunt een herdenkingsmonument voor medewerkers die in de Tweede Wereldoorlog omkwamen tijdens hun werk bij de omroepen. Aanleiding vormt de documentaire Het Verraad van Hilversum die vanavond is te zien bij de EO op NPO 2.
Daarin komt naar voren hoe de omroepen hun duistere oorlogsverleden negeren en bagatelliseren. Alfred Edelstein, die de docu maakte, riep zaterdag in deze krant op om de vermoorde slachtoffers met een monument te herdenken en daarmee het collaboratie-verleden van de publieke omroep eindelijk te onderkennen.
Orkestleden
De NPO geeft gehoor aan zijn verzoek. Het monument zal onder meer vijftien Joodse leden van het KRO radio-orkest eren. Die werden ontslagen meteen na de inval van de Duitsers. Hun lot is nooit opgehelderd, blijkt uit de documentaire. Ook AVRO-sportverslaggever Han Hollander en reporter Gustav Czopp zullen herdacht worden. Beiden Joodse AVRO-prominenten kwamen om in concentratiekampen. AVRO-voorzitter Willem Vogt ontsloeg de mannen om de Duitsers te behagen, aldus sprekers in de documentaire.
NPO-bestuursvoorzitter Frederieke Leeflang, die aanvankelijk niet wilde reageren in de documentaire, heeft Edelstein de opdracht gegeven om het monument op te richten. ’De documentaire laat zien dat de omroepen destijds de bezetter te welwillend hebben gefaciliteerd. Dat vraagt om een diepe reflectie van de NPO als overkoepelend orgaan van de betrokken omroepen. En dat vereist dat we niet bang zijn om naar ons eigen verleden te kijken, ook als dat met inzichten van nu tot ongemak leidt’, reageert Leeflang in een verklaring.
Edelstein is blij met het gebaar. ’Eindelijk gerechtigheid. Na het jarenlange wegkijken is er eindelijk aandacht voor de slachtoffers.’
Collaboratie omroepen
De feiten over de collaboratie van de omroepen waren wel grotendeels bekend, maar kregen nooit gevolgen. In 1974 onthulde journalist Dick Verkijk al over de collaboratie van de omroepen in het geruchtmakende boek: Radio Hilversum: 1940-1945. Daar kwam toen geen reactie op in Hilversum. De documentaire, met daarin nieuwe inzichten, vormt de katalysator om het eigen verleden nu wél onder de loep te nemen.
Eerder dit jaar verscheen ook de serie De Joodse Raad die de opmaat vormde voor een hernieuwde discussie over schuld en boete in de Tweede Wereldoorlog. Edelstein hoopt dat het monument een prominente plek krijgt. In de krant pleitte hij ervoor om het herdenkingsmonument te plaatsen bij binnenkomst op het Mediapark. „Het moet niet ergens worden weggestopt.”
https://www.telegraaf.nl/(...)voor-de-slachtoffers
Als ik mijn ogen sluit - Leven met de Japanse kampenquote:Huibert van Wijk zet zijn geadopteerde broer Tim en zijn vader Lex tegenover elkaar. Beiden kijken anders terug op de adoptie. Een schaduwkant waar ouder en zoon nog altijd moeite mee hebben.
Zowel vader als zoon kijken anders terug op de adoptie. Kind van de Tijd schetst via een persoonlijke familiegeschiedenis een beeld van de internationale adoptiepolitiek vanaf de jaren ‘70 tot nu.
Met archiefbeelden, interviews, en een reis naar Indonesië reconstrueert regisseur Huibert van Wijk hoe de adoptie en de jeugd van zijn geadopteerde broer Tim tot stand kwam en wat voor effect dat had op het gezin. Na zijn adoptie vond Tim het namelijk moeilijk om te aarden in Nederland. Hij zet zich hard af tegen zijn Nederlandse adoptievader Lex.
Ook adoptievader Lex worstelt met hetgeen dat hij ooit zo goed bedoelde, nu het adoptieproces in een ander daglicht is komen te staan. De filmmaker brengt zijn vader en zijn adoptiebroer samen in een serie familieopstellingen, waardoor zij zich in elkaars perspectief kunnen verplaatsen.
Interlandelijke adoptie is al jaren een maatschappelijk heet hangijzer. Het werd in 2021 stilgelegd, na een vernietigend rapport van de commissie-Joustra over wereldwijde misstanden. De effecten van de schaduwzijde van de adoptie-industrie, die in de jaren zeventig begon, zijn tot op de dag van vandaag voelbaar.
https://www.2doc.nl/documentaires/2024/09/kind-van-de-tijd.html
quote:Wat hebben de vrouwen en kinderen in de Japanse kampen in Nederlands-Indië meegemaakt? Welke wonden en trauma’s zijn daarbij achtergebleven en hoe zijn ze daar tijdens hun leven mee omgegaan?
Als ik mijn ogen sluit is een film over de vrouwen en meisjes die de Japanse kampen overleefden en hoe zij hier later in hun leven mee omgingen. De Japanse kampen lieten immers grote littekens na, en veel van die littekens zijn nog niet genezen of verdwenen.
De verhalen van de overlevenden werden na de oorlog in Nederland niet meer gehoord of erkend en voor de overlevenden is het moeilijk om te accepteren dat veel mensen weinig weten over deze periode. Dit roept gevoelens van woede op veroorzaakt opnieuw intense pijn.
Als de vrouwen hun ogen sluiten, komen deze ‘vergeten’ verhalen weer bovendrijven. Wij als kijker kruipen hiermee in de hoofden van de vrouwen die de kampen hebben overleefd. Van de kampen bestaan weinig foto’s en er is haast geen filmmateriaal. Wel zijn er door de vrouwen en kinderen in het kamp honderden tekeningen gemaakt.
Regisseur Pieter van Huijstee heeft zelf ook een persoonlijke band met deze geschiedenis, aangezien zowel zijn moeder als oma tot de overlevenden van kamp Tjideng behoorden. Omdat hij met zijn moeder nauwelijks over haar ervaringen heeft gesproken, stelt hij in de film juist de vragen die hij nu niet meer aan zijn overleden moeder kan stellen.
https://www.2doc.nl/docum(...)mijn-ogen-sluit.html
Hier verheug ik me echt op.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 18:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
Vanaf volgende week op BNN/Vara een 4-delige docu over Theo van Gogh
https://www.televizier.nl/actualiteiten/bnnvara-brengt-docuserie-over-theo-van-gogh
Net de laatste twee afleveringen gekeken. Wat een bizarre toestand. Zat soms met open mond te kijken.quote:Op maandag 19 augustus 2024 22:38 schreef Nober het volgende:
De Taxioorlog (4 delig, Powned)
[..]
https://npo.nl/start/serie/de-taxioorlog
Er is ook een boek:
[ x ]
quote:Vanaf morgen is bij de NPO een documentaire te zien over de moord op oma Mok, in 1993. Zes jongeren zaten jarenlang vast voor de moord. In 2015 bleef het vonnis in deze zaak in stand, ondanks twijfels over de bekennende verklaringen van de verdachten. Nu zijn er nieuwe sporen opgedoken, die wijzen naar de schuld van een mogelijke andere, Aziatische dader.
Om het leven gebracht
Tijdens een warme zomernacht in Breda, begin juli 1993, wordt in restaurant Peacock een 56-jarige vrouw (in de buurt bekend als oma Mok) op gewelddadige wijze om het leven gebracht. De Chinese vrouw Tim Mui Cheung, ook wel bekend als Oma Mok, werd vermoord in het restaurant van haar zoon. Ze was gewurgd en geslagen met een wok. De gokkast was leeggeroofd.
Veroordeeld
De rechter veroordeelt een jaar later drie jonge mannen en drie jonge vrouwen, destijds in de leeftijd van 17 tot 20 jaar. Het vonnis blijft in 2015 na een herzieningsprocedure in stand, ondanks sterke twijfels over de bekennende verklaringen van de vrouwelijke verdachten. Ook zijn er nooit ooggetuigen gevonden of dna-sporen aangetroffen die in hun richting wijzen.
Fouten
In De restaurantmoord brengen onderzoeksjournalisten van KRO-NCRV nieuwe feiten en getuigenissen naar buiten over fouten en misstanden in het strafrechtelijk onderzoek. Advocaat Geert-Jan Knoops, die vier van de zes veroordeelden bijstaat, zegt dat deze nieuwe feiten door het Openbaar Ministerie niet genegeerd mogen worden: ‘De zaak moet op basis van deze documentaire heropend worden. Als dat niet gebeurt, dan laten wij in Nederland een enorme dwaling in stand die zes mensenlevens heeft vernietigd.’
De drie veroordeelde mannen vertellen in De restaurantmoord hun verhaal en houden vol onschuldig te zijn. De drie vrouwen doen via hun advocaat mee, maar zeggen te beschadigd te zijn door politie en justitie om voor de camera te spreken. De zes veroordeelden strijden al ruim 30 jaar voor eerherstel.
Onderzoek
In 2008 deed rechtspsycholoog Peter van Koppen al onderzoek naar de mogelijke misstanden in de zaak. Daaruit kwam onder meer naar voren dat de verdachte vrouwen in de zaak door intimidatie door rechercheurs vals waren gaan bekennen. In 2012 pleitte de advocaat-generaal bij de Hoge Raad nog voor een herziening in de zaak. Die werd in 2015 afgewezen. De verdachte vrouwen in de zaak zeiden jaren na de eerste zittingen dat ze hadden bekend onder druk van hun verhoorders, of in de hoop dat ze dan naar huis mochten. Maar in de herziening bepaalde de rechter dat de verklaringen voldoende betrouwbaar waren om te gebruiken als bewijs. Er waren wel nieuwe sporen gevonden die niet bewezen dat de mannen bij de moord betrokken waren, maar ook niet dat ze er niet bij betrokken waren.
In februari 2023 heeft de Hoge Raad nieuwe sporenonderzoek naar de zaak toegestaan, na een verzoek van de advocaten Geert-Jan Knoops en Carrie Hamburger. Daaruit is gebleken dat er op drie plekken op de kleding van oma Mok en op een handdoek die ernaast lag, dna blijkt te zitten van een onbekende Aziatische man. In een allereerste onderzoek naar de moord, was er ook al een Aziatische verdachte in beeld.
Verfilmd
In de serie van de KRO-NCRV is het verhaal – op basis van het originele strafdossier – verfilmd in samenwerking met gerenommeerde fictiemakers. Regisseur Joost van Wijk: ‘Er waren geen opnames van de verhoren. Daarom hebben we gekozen om de belangrijkste verhoren letterlijk te verfilmen en dat ook te doen bij veel andere feiten uit het dossier. Daarbij verwijzen we bij iedere scčne naar de onderliggende stukken en houden we ons aan de feiten. Op deze manier kunnen we een papieren verhaal letterlijk tot leven wekken.’
De restaurantmoord is vanaf donderdag 23 januari exclusief te streamen bij KRO-NCRV op NPO Start.
https://www.crimesite.nl/(...)ld-andere-verdachte/
https://kro-ncrv.nl/programmas/de-restaurantmoord
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rest moet je zelf maar kijken. Het is echt een fascinerend verhaal, niet alleen hoe ze alles moesten ontdekken, maar ook hoe ze het uiteindelijk hebben weten op te lossen. Verder is het leerzaam omdat je leert begrijpen hoe complex eco-systemen eigenlijk zijn en hoe verdomd moeilijk het is om deze weer te herstellen als ze eenmaal verstoord zijn. De maatregelen die uiteindelijk genomen zijn gaan trouwens tot op de dag van vandaag door, want zodra ze daarmee stoppen komt het probleem weer terug omdat dat scheepskanaal gewoon te belangrijk is om te kunnen afsluiten en er verder (nog) geen andere manier bestaat om die beesten tegen te houden.
O, ik weet alleen niet op welke streaming dienst je hem kunt zien, ik ben er via-via aangekomen. Torrent is misschien het makkelijkst.
[edit] ik zie het al, hij staat op Apple en Prime.
[ Bericht 1% gewijzigd door kladderadatsch op 09-03-2025 21:44:35 ]
quote:Volgens sommige onderzoeken kun je qua CO₂-uitstoot beter iedere week van Amsterdam naar New York vliegen dan een kind krijgen. Als het krijgen van een kind daadwerkelijk zo veel impact heeft, waarom rept dan geen enkele politieke partij, hoe groen en duurzaam ook, over het geboortevraagstuk? Pieter Hulst onderzoekt in de documentaire 'Over bevolking' de impact van een kind op de leefbaarheid van de aarde.
https://www.vpro.nl/programmas/etc/over-bevolking.html
Oh dat is een boeiende! Alleen NPO start?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |