abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209128666
Mannen vinden dat ze het zwaarder hebben dan vrouwen in Nederland: 'Slechtst mogelijke tijd om witte man te zijn'

Mannen vinden vaker dat hun positie in de samenleving onder druk staat dan de positie van vrouwen. Vooral jonge mannen zijn pessimistisch over hun plek in de maatschappij, blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder leden van het Opiniepanel.

Van de mannen uit het Opiniepanel die bevraagd zijn, zeggen er 4 op de 10 dat de positie van de man momenteel onder druk staat. Opvallend is dat minder mannen vinden dat de vrouw het op dit moment moeilijk heeft. De positie van hun vrouwelijke landgenoten staat volgens een derde (33 procent) onder druk.

Ongelijkheid is groot
De uitkomsten van het onderzoek zijn opmerkelijk te noemen, aangezien de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen nog altijd groot is. Dat geldt vooral als het gaat om inkomen voor hetzelfde werk.

Mede daarom stond Nederland vorig jaar nog op de 28ste plaats in de Global Gender Gap Index, ver onder andere westerse landen. De mannen die deelnamen aan het onderzoek voelen zich dan ook niet economisch achtergesteld, maar ze voelen de druk op hun plek in de samenleving vooral in immateriële zaken.

'De schuld van alles'
Zo hebben ze sterk de indruk dat politici, media en actiegroepen de 'witte man' wegzetten als veroorzaker van de ongelijkheid. "Als heteroseksuele witte man van middelbare leeftijd zit ik in het hokje van 'de schuld van alles'", reageert iemand.

"Seksisme, racisme, liefhebber van slavernij en Zwarte Piet, homofoob, tegen milieumaatregelen en natuur", somt hij op. "Ik ben geen van dit alles, maar kom er volgens geldende media niet meer onderuit."

Verharde discussies
Andere mannen zijn specifieker in hun uitleg. Zo voelt een deel van hen dat de betekenis van het man- of vrouw-zijn verandert en de discussie daarover verhardt. "Wat man of vrouw zijn nu precies nog betekent, wordt met de maand onduidelijker. Daarin een standpunt innemen kan je ongeacht je gender of seksuele geaardheid duur komen te staan", zegt een ondervraagde.

Ook de #MeToo-beweging heeft invloed gehad op de positie van mannen, stelt een deel. De verhouding tussen mannen en vrouwen is daardoor op scherp gezet. Te scherp, vinden sommigen: "#MeToo heeft mannen verkrampt gemaakt. Even was het goed voor de balans, maar het slaat al een tijd door."

Jongere generatie
Wat verder opvalt is dat vaker jonge dan oudere mannen vinden dat hun geslacht het zwaar heeft. Bijna de helft (46 procent) van de jonge mannen (18 tot 35 jaar) denkt er zo over, tegenover 37 procent van de ondervraagde mannen tussen de 35 en 65 jaar. Onder 65-plussers is dat aantal nog lager: 30 procent.

Een mogelijke verklaring voor deze verschillen is dat jongere mannen de genderdiscussie vaker van dichtbij meemaken, geven ze aan: "In gesprekken met mensen, vooral met vrouwen, van mijn leeftijd gaat het er soms hard aan toe." En een ander heeft het idee dat het hem moeilijker wordt gemaakt om verbinding te maken met kennissen die tot een minderheid behoren. "Want 'ik snap het niet', want 'ik ben een witte man en hetero'."

'Een streepje achter'
Sommige jonge mannen, vaak nog starters op de arbeidsmarkt en op zoek naar een (vaste) baan, merken dat andere groepen worden voorgetrokken. "Het is de slechtst mogelijke tijd om witte man te zijn", zegt iemand. "Alle andere groepen worden voorgetrokken uit een soort overcompensatie. Ik wil bij de overheid werken, maar daar heb ik nu helemaal een streepje achter."

De druk op mannen wordt niet alleen maar negatief uitgelegd door ondervraagden. Een deel van de jonge mannen heeft begrip voor de veranderende tijden. Een van hen zegt dat hij toejuicht dat 'er iets wordt gedaan aan jarenlange ongelijkheid': "Mannen hebben het moeilijker dan ooit, maar dat is niet per se slecht. Het is alleen even schakelen, merk ik ook aan vrienden en mannen in mijn familie."

Weinig begrip van vrouwen
Vrouwen in het onderzoek zijn ervan overtuigd dat hun positie nog altijd meer onder druk staat dan die van mannen. De helft (49 procent) zegt dat vrouwen het zwaar hebben in Nederland, tegenover een kwart (23 procent) die stelt dat mannen in de verdrukking zitten. In hun toelichting blijken weinig vrouwen begrip te hebben voor het beklag van mannen over hun plek in de samenleving.

"Voor mannen is het wennen dat ze de harde waarheid horen, maar wees dan ook mans genoeg om dat toe te geven en er wat mee te doen", reageert iemand. Een ander vult aan: "Hun vrouwen en dochters worden nog steeds lastig gevallen op straat en krijgen nog steeds minder betaald. Door niemand minder dan mannen."

Bron:
https://eenvandaag.avrotr(...)m-witte-man-te-zijn/

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 13-05-2023 09:14:28 ]
pi_209128679
@HowardRoark Best gelezen artikel op Eenvandaag.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:18:29 #3
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209128703
De maatschappij polariseert steeds meer. In plaats van de verbinding te zoeken, kijken we naar de verschillen. Hierdoor komen grote groepen mensen tegenover elkaar te staan in plaats van naast elkaar.

Het zou mooi zijn als we ooit eens gezamenlijk zouden kunnen optrekken, maar door het het gepolariseer van iedere kant, heb ik daar een hard hoofd in.
"Bent u dan echt zo iemand als u wordt voorgesteld? Is dat werkelijk mogelijk!"
Riep de vorst opeens verwijtend, uit de grond van zijn hart.
pi_209128716
Dit soort artikelen en onderzoeken doen ook niets anders dan iedereen maar nog meer tegenover elkaar te zetten. Dat toontje alleen al, brrrrr.
pi_209128723
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:18 schreef Grishenko_ het volgende:
De maatschappij polariseert steeds meer. In plaats van de verbinding te zoeken, kijken we naar de verschillen. Hierdoor komen grote groepen mensen tegenover elkaar te staan in plaats van naast elkaar.

Het zou mooi zijn als we ooit eens gezamenlijk zouden kunnen optrekken, maar door het het gepolariseer van iedere kant, heb ik daar een hard hoofd in.
Als iedereen de polariserende (sociale) media uit zou zetten zou dat een hoop schelen.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:22:18 #6
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209128729
quote:

Media zouden daar precies de tegenovergestelde rol in kunnen spelen als ze nu doen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_209128740
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dit soort artikelen en onderzoeken doen ook niets anders dan iedereen maar nog meer tegenover elkaar te zetten. Dat toontje alleen al, brrrrr.
"De uitkomsten van het onderzoek zijn opmerkelijk te noemen, aangezien de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen nog altijd groot is. Dat geldt vooral als het gaat om inkomen voor hetzelfde werk."

Objectieve media hebben we toch in Nederland. Eigenlijk zegt men dus: leuk dat jij dit als man zo ervaart maar het is bullshit. (En de ervaringen van allerlei slachtoffergroepen in Nederland moeten we uiteraard wel heel serieus nemen)
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:26:54 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209128755
quote:

Hier in Zuid-Korea zie je de toekomst van NL op dat vlak een beetje. Extreem veel polarisatie. Omdat mannen ook 2 jaar het leger in moeten vinden veel dat ze ook meer verdienen (letterlijk en figuurlijk). Extreem kapitalistische samenleving met heftige feministische uitingen als reactie op het conservatieve gedachtegoed. Politiek lijkt de kloof alleen maar groter te maken met rare uitspraken en dergelijke. Resultaat is een geboortecijfer van 0,7 met een halvering van de populatie in 50 jaar. (en 60% zijn dan 65 plusser zijn)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:28:23 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_209128759
Blanke mannen zijn de grootste moter voor dit land, maar krijgen wel ovral de schuld van, ze mogen zelfs openlijk gediscrimineerd worden. Dus ja denk wel dat dit klopt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_209128770
Je moet als middelbare witte man in een goede buurt wonen, daar staan we nog steeds bovenaan de voedselketen.

Vrouwen van 40 die geen partner kunnen vinden, dat zijn de luidste stemmen in het polariserende debat over geslacht en gelijkheid. Zure sloten hebben nog nooit zo'n harde deining gehad.
-nee-
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:30:00 #11
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_209128773
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:28 schreef FlippingCoin het volgende:
Blanke mannen zijn de grootste moter voor dit land, maar krijgen wel ovral de schuld van, ze mogen zelfs openlijk gediscrimineerd worden. Dus ja denk wel dat dit klopt.
Ik ben heel erg benieuwd wat daadwerkelijk voorbeelden zijn van dat soort discriminatie. Iets zeg me dat het vooral sneeuwvlok achtige types zijn.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:31:49 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_209128783
quote:
Precies. Wat hadden de opstellers van dit onderzoek verwacht?

Gewoon lekker door gaan zo…
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_209128793
Zal mss feitelijk niet kloppen, maar gevoelsmatig wel.

In NL moet je tegenwoordig gay of vrouw zijn. Een bedrijf mag je anders niet meer aannemen, want dan zijn ze niet meer woke.

De blanke hetero man wordt gezien als het probleem. Wat nergens op slaat.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:33:43 #14
459912 FlippingCoin
pi_209128796
quote:
2s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Ik ben heel erg benieuwd wat daadwerkelijk voorbeelden zijn van dat soort discriminatie. Iets zeg me dat het vooral sneeuwvlok achtige types zijn.
quote:
TU Eindhoven neemt alleen vrouwen aan: 'Goed idee, je moet even doorschieten'
Hier sneeuwvlokje.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:40:24 #15
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209128837
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:33 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
[..]
Hier sneeuwvlokje.
Zo zijn er meer. Positieve discriminatie is de sleutel op het moment voor organisaties met een 'diversiteits medewerker'.

Wat ze vergeten is dat het eigenlijk gewoon discriminatie is.
1947-2016
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:42:06 #16
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_209128850
Zijn mannen en beetje zeikerdjes geworden?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_209128855
Zeg wacht even, minder dan de helft van de mannen vindt "dat de positie van de man onder druk staat", maar de kop is dan "Mannen vinden dat ze het zwaarder hebben dan vrouwen in Nederland".

quote:
Van de mannen uit het Opiniepanel die bevraagd zijn, zeggen er 4 op de 10 dat de positie van de man momenteel onder druk staat.
A. "onder druk staan" of "het zwaarder hebben" is niet hetzelfde en B. de kop en het hele artikel zijn dus gebaseerd op de mening van een minderheid! Wat een rommel.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:49:06 #18
459912 FlippingCoin
pi_209128899
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:42 schreef -XOR- het volgende:
Zijn mannen en beetje zeikerdjes geworden?
Als je dat roept in een topic over discriminatie richting zwarte mensen zijn de rapen gaar.

Heftig.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 09:52:41 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_209128916
quote:
16s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Als je dat roept in een topic over discriminatie richting zwarte mensen zijn de rapen gaar.

Heftig.
Vind het wel een mooie :D
Bruikbaar ook voor ieder ander wokehuiliehuilie topic.
1947-2016
pi_209128946
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:42 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Zeg wacht even, minder dan de helft van de mannen vindt "dat de positie van de man onder druk staat", maar de kop is dan "Mannen vinden dat ze het zwaarder hebben dan vrouwen in Nederland".
[..]
A. "onder druk staan" of "het zwaarder hebben" is niet hetzelfde en B. de kop en het hele artikel zijn dus gebaseerd op de mening van een minderheid! Wat een rommel.
Dit. |:(
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zaterdag 13 mei 2023 @ 10:00:34 #21
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_209128958
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
'De schuld van alles'
Zo hebben ze sterk de indruk dat politici, media en actiegroepen de 'witte man' wegzetten als veroorzaker van de ongelijkheid. "Als heteroseksuele witte man van middelbare leeftijd zit ik in het hokje van 'de schuld van alles'", reageert iemand.

"Seksisme, racisme, liefhebber van slavernij en Zwarte Piet, homofoob, tegen milieumaatregelen en natuur", somt hij op. "Ik ben geen van dit alles, maar kom er volgens geldende media niet meer onderuit."
Hebben ze dit onderzoek gehouden onder KLB posters op FOK!? :')
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_209128962
quote:
Het is allemaal zo huilie-huilie. Ach gut, witte mannen hebben het zwaar :')
Als je maar genoeg media tot je neemt en dan vooral de huilie artikelen, dan ga je op er een gegeven moment ook daadwerkelijk in geloven. Maar goed, dat is ook het doel van die artikelen natuurlijk.

Ik ben een witte man, verdien meer dan mijn vrouwelijke collega's in dezelfde functie (heb er naar gevraagd), wordt nooit aangehouden voor 'random' controle, oude dametjes houden nooit hun tas steviger vast (zag dat een keer letterlijk gebeuren toen een donkere jongen langsliep). Life is good

Als je je als witte man slachtoffer voelt, of 'overal schuld aan denkt te hebben', dan zit het een klein beetje scheef in je hoofd en moet je misschien een ander nieuwsdieet gaan volgen.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zaterdag 13 mei 2023 @ 10:05:53 #23
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209129002
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:21 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]
Als iedereen de polariserende (sociale) media uit zou zetten zou dat een hoop schelen.
Social media spelen een grote rol. Ja, dat zeker. Maar de traditionele media doen daar ook vrolijk aan mee. Het lijkt wel een verdeel -en heersspel geworden.

De media kunnen hun verantwoordelijkheid nemen en zich richten op meer verbinding in plaats van polarisatie. In plaats daarvan maken ze van polarisatie hun verdienmodel.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 10:07:39 #24
490095 Grishenko_
Groot-Inquisiteur
pi_209129019
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2023 09:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Media zouden daar precies de tegenovergestelde rol in kunnen spelen als ze nu doen.
Volledig mee eens! De media spelen momenteel een kwalijke rol, omdat ze polarisatie zien als verdienmodel. Hoe meer de maatschappij met haarzelf in de clinch ligt, hoe meer de opjuttende artikels zullen verkopen.
  zaterdag 13 mei 2023 @ 10:10:14 #25
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_209129032
Waren diezelfde mannen maar zo verontwaardigd bij elk onderzoek dat werd gedaan naar ongelijkheid waarbij witte mannen goed wegkwamen maar dat was allemaal wel prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')