Voor die 1.2 mil moet je wel je hele leven in Cali gewoond hebben EN 71 halen. Succes daarmee. Mooie incentive om de gezondheidszorg pleurisduur te houden.quote:This means a lifelong black California resident aged at least 71 could receive more than $1.2million in compensation.
Lijkt me goedkoper voor de staat om jarenlang door te blijven procederen totdat er meer mensen zijn overleden.quote:Op donderdag 11 mei 2023 00:07 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Voor die 1.2 mil moet je wel je hele leven in Cali gewoond hebben EN 71 halen. Succes daarmee. Mooie incentive om de gezondheidszorg pleurisduur te houden.
Die Hakuna-matata-houding was zo slecht nog nietquote:Op donderdag 11 mei 2023 00:15 schreef Marsenal het volgende:
We take, what belongs to us.
Wakanda Forever.
Niet genoeg melanine.quote:Op donderdag 11 mei 2023 06:25 schreef TLC het volgende:
Mijn verre voorouders zijn wellicht ooit slaven geweest van de Romeinen, ik wil compensatie !!!
15? Ik geef het 2 jaar maximaal.quote:Op donderdag 11 mei 2023 06:48 schreef Glazenmaker het volgende:
Een staat waar slavernij nooit legaal is geweest gaat mensen compenseren voor slavernij![]()
Geef het 15 jaar en dit gebeurd ook in Nederland.
Dus, iemand die nu 60 is en zijn hele leven in Cali gewoond heeft, moet daar blijven wonen totdat hij 71 is en dan krijgt hij dat ook? Of geldt het alleen voor de zwarten die er nu al meer dan 71 jaar wonen? En waarom is dan precies nu dat ijkpunt? En niet over 20 jaar?quote:Op donderdag 11 mei 2023 00:07 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Voor die 1.2 mil moet je wel je hele leven in Cali gewoond hebben EN 71 halen. Succes daarmee. Mooie incentive om de gezondheidszorg pleurisduur te houden.
Ik denk het niet. De situatie in Nederland is onvergelijkbaar.quote:
Dat klopt, maar bepaalde lieden hebben er geen enkele moeite mee om geschiedvervalsing toe te passen als het ze financieel te pas komt.quote:Op donderdag 11 mei 2023 10:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik denk het niet. De situatie in Nederland is onvergelijkbaar.
Toen de slavernij in Amerika formeel werd afgeschaft kwamen daar rassenwetten en segregatie voor in de plaats. Deze segregatie werd bij wet pas in 1964 afgeschaft, een jaar later gevolgd door kiesrecht, en pas eind 60-er jaren waren in heel Amerika gemengde huwelijken legaal.
Dat is context die je in de Daily Mail niet zal lezen maar het betekent dat slaven en hun nazaten tot ver in de vorige eeuwe bij wet op achterstand zijn gezet. En nadat er juridisch gelijkheid was, was die mentaliteit niet direct verdwenen. Tot de dag van vandaag hebben zwarte Amerikanen hier nog last van.
De bron (Daily Mail) in de OP doet niet aan nuances. Dit is de rekensom, en die kennelijk wel ergens op gebaseerd:quote:Op donderdag 11 mei 2023 10:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, iemand die nu 60 is en zijn hele leven in Cali gewoond heeft, moet daar blijven wonen totdat hij 71 is en dan krijgt hij dat ook? Of geldt het alleen voor de zwarten die er nu al meer dan 71 jaar wonen? En waarom is dan precies nu dat ijkpunt? En niet over 20 jaar?
Zie ook https://www.latimes.com/c(...)hat-you-need-to-knowquote:* Compensation for health disparities: $13,619 for each year of residency. This figure was derived by comparing life expectancy between Black non-Hispanic and white non-Hispanic Californians.
* Compensation for mass incarceration and over-policing of African Americans: $2,352 for each year of residency in California during the war on drugs from 1971 to 2020.
* Compensation for housing discrimination: $3,366 for each year between 1933 and 1977 spent as a resident of the state of California.
De grondslag is de schade die een individu ondervonden zou hebben. Zie ook de rekensom hierboven. Het grootste stuk daarvan is schade door slechtere gezondheid(szorg) waarvoor gekeken is naar lagere levensverwachting.quote:Op donderdag 11 mei 2023 10:37 schreef Gia het volgende:
Als er een compensatie nodig is voor het slavernij verleden, dan zou ik zeggen een x-bedrag per daadwerkelijk gehouden slaaf. En de nazaten daarvan mogen dat delen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |