quote:
Dat bewijst niet zoveel. Formule E en F1 zijn totaal niet met elkaar te vergelijken, al komen ze sinds afgelopen jaar iets dichter bij elkaar. De eerste twee jaargangen waren de auto's zwaarder dan een WTCC toerwagen, langzamer dan een WTCC toerwagen, maar wel veel steviger dan WTCC toerwagen. Coureurs die goed waren in single seaters hadden vooral met remmen heel veel problemen met het grote gewicht van de accu's. Eerdere ervaringen stelden geen ruk voor, je moest je snel kunnen aanpassen op dit onbestuurbare blok beton
GEN2 was eigenlijk een gek geval, het was de bedoeling het rauwdouwerige racegedrag wat in te perken door de auto zwakker aan de voorkant te maken, de vleugel moest sneller afbreken na contact. En daarna gingen ze die stomme eisen van "zuinig rijden" ook nog invoeren, alweer een verkapte manier om te voorkomen dat het een destruction derby in de laatste ronden werd. maar daardoor haalde je ook de spanning eruit.
Pas in de laatste generatie is de auto ietsje meer richting een open wheeler gekomen, lichter, meer accucapaciteit en als je een volgas mag van Oom Agent de Race Director ook best snel. Maar opnieuw geldt, je moet je snel aan die auto aan kunnen passen en ervaringen in andere raceklassen zijn geen graadmeter. Nyck zijn zwakke plek was dat hij in zowel de WSR als de F2 als F1 zijn banden te snel oprookte of onderschatte hoeveel grip hij nog had. De enige auto die hem die moeilijkheden niet gaf was de Formule E auto, want die Michelin compounds kon een dubbele raceafstand aan als het moet