abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209012005
OP uit eerste deel: NWS / Vakbonden dreigen met lege schappen bij Albert Heijn

Supermarktconcern Albert Heijn moet werknemers in zijn distributiecentra meer loon betalen, anders worden de winkels niet meer bevoorraad en raken de schappen leeg. Daarvoor waarschuwen FNV en CNV in een ultimatum aan de AH-directie. Ze willen voor zondagavond ’een fatsoenlijk antwoord’ uit Zaandam, anders volgen er acties.

Volgens CNV en FNV is de actiebereidheid onder de werknemers groot. Dat bleek ook eerder deze maand al. Toen was er twee dagen lang een wilde staking in het grootste logistiek centrum van Albert Heijn in Pijnacker. Ook in Tilburg werd het werk korte tijd neergelegd.

De AH-directie wil de medewerkers in de dc’s dit jaar 6 % meer loon betalen. In januari volgend jaar zou daar nog eens 2% bovenop komen. De bonden vinden dat veel te weinig. „De inflatie kwam vorig jaar boven de 10% uit”, zegt CNV-bestuurder Soraya Faez. „De top heeft zichzelf daarvoor al rijkelijk gecompenseerd. Maar medewerkers kregen er vorig jaar maar 2,75% bij. Albert Heijn zal hen echt een heel eind tegemoet moeten komen.”

Frustreren
In de zes distributiecentra van Albert Heijn werken ongeveer 6000 mensen, waarvan de helft uitzendkrachten. Vanuit die centra worden alle supermarkten in Nederland en België bevoorraad. Sinds februari wordt onderhandeld over een nieuwe cao, maar de bonden klagen over de opstelling van de AH-directie. „Ze doen er alles aan om de boel te frustreren”, zegt Faez. Daardoor zijn volgens haar eventuele acties wel over de Pasen heen getild.

„Als het aan Albert Heijn ligt, leveren de mensen overal op in”, zegt haar FNV-collega Shefania Sewbaks. „Het gaat om ruim 8% aan koopkracht.” De directie wil bovendien de toeslagen voor werken op zondag met de helft verminderen. De bonden vinden dat onacceptabel.

’Langer wachten’
Albert Heijn waarschuwt in een reactie dat werknemers nu langer op hun loonsverhoging moeten wachten. Bovendien vindt de supermarktketen het eigen voorstel helemaal niet zo mager: ,,Met dit bod is de structurele loonstijging voor medewerkers van de distributiecentra na één jaar meer dan 8%. Dit ligt boven het gemiddelde van nieuwe cao’s die nu voor één jaar worden afgesloten.”

Het bedrijf benadrukt dat medewerkers een bovenmodaal salaris krijgen en jaarlijks 55 vrije dagen hebben. Dat kan oplopen tot negentig dagen per jaar.

https://www.telegraaf.nl/(...)pen-bij-albert-heijn

Hamsteren!!!
  Vis een optie? vrijdag 5 mei 2023 @ 13:18:46 #2
70532 loveli
N
pi_209014483
Misschien de OP en TT een update geven?
crap in = crap out
pi_209026895
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 09:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Alsof niemand weet hoe hoog het minimumloon is in Nederland. Toch bijna ¤ 2.000 per maand, waarmee Nederland als het goed is op Luxemburg na het hoogste minimumloon kent.
Echt zunne grote vetpot jonguh!

En al die werkgevers die in veel te veel functies pal op het minimum zijn blijven zitten als ware het een maximum, ik snap heel goed dat die het deksel nu op hun neus krijgen. Moet je maar fatsoenlijk betalen.
J’ai faim.
pi_209044934
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 12:36 schreef rododendronneke het volgende:

[..]

En al die werkgevers die in veel te veel functies pal op het minimum zijn blijven zitten als ware het een maximum, ik snap heel goed dat die het deksel nu op hun neus krijgen. Moet je maar fatsoenlijk betalen.
hoezo deksel op de neus?

werknemers hebben gestaakt en hun punt gemaakt en nu gaan ze onderhandelen :+
pi_209045475
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2023 12:36 schreef rododendronneke het volgende:

[..]

In vergelijking met het EU gemiddelde is het gewoon hoog. En waarom zou je voor ongeschoold werk een topsalaris moeten krijgen? Ik snap dat mensen dat graag willen, maar heel realistisch is dat niet.

Wat is volgens jou een fatsoenlijk salaris overigens?
pi_209045609
Nogmaals , waarom hebben vakkenvullers voor deze baan gekozen als ze het salaris te laag vonden?
  zondag 7 mei 2023 @ 16:15:43 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_209045987
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 15:51 schreef Alpha0 het volgende:
Nogmaals , waarom hebben vakkenvullers voor deze baan gekozen als ze het salaris te laag vonden?
ze dachten dat men zei , wil jij soms zakkenvuller worden

zodoende dat er geen antwoord kwam toen ze vroegen hoeveel miljoen is de eindejaarsbonus
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_209046355
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 15:51 schreef Alpha0 het volgende:
Groepsdwang
pi_209046413
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 15:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
In vergelijking met het EU gemiddelde is het gewoon hoog. En waarom zou je voor ongeschoold werk een topsalaris moeten krijgen? Ik snap dat mensen dat graag willen, maar heel realistisch is dat niet.

Wat is volgens jou een fatsoenlijk salaris overigens?
Vergelijking maken met andere landen vind ik lastig.

In plaats van een lijstje met bedragen waaruit blijkt dat het minimum salaris in Nederland hoger is dan in Spanje, zou het eerlijker zijn om de kosten voor levensonderhoud in een land, zoals wonen, boodschappen en gezondheidzorg, weer te geven als percentage van het minimum inkomen. Veel mensen willen waarschijnlijk graag 20% van hun inkomen inleveren als de kosten die zij voor levensonderhoud moeten maken 30% lager is.
pi_209046477
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 16:41 schreef torentje het volgende:

[..]
Groepsdwang
Welke groep?
Go hard or go home
pi_209046525
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 16:46 schreef maan_man het volgende:

[..]
Vergelijking maken met andere landen vind ik lastig.

In plaats van een lijstje met bedragen waaruit blijkt dat het minimum salaris in Nederland hoger is dan in Spanje, zou het eerlijker zijn om de kosten voor levensonderhoud in een land, zoals wonen, boodschappen en gezondheidzorg, weer te geven als percentage van het minimum inkomen. Veel mensen willen waarschijnlijk graag 20% van hun inkomen inleveren als de kosten die zij voor levensonderhoud moeten maken 30% lager is.
Ik snap wel dat die zaken ook meespelen. Maar ik moet voor mij werk nogal eens elders zijn en ik woon ook nog eens in Malta. Dus ik heb wel een redelijk zicht op de verschillen her en der.

Belangrijke kosten voor de minima zijn wonen en boodschappen. Om met die laatste te beginnen: boodschappen zijn vaak helemaal niet zoveel goedkoper in landen met lagere inkomens. In Malta is het zelfs echt duurder (afhankelijk van het product, maar over de gehele linie bedoel ik). De meeste fluctuatie zit in wonen. Maar ook dat is b.v. in Malta echt niet goedkoper dan in Nederland. Eerder duurder.

Wat je vaak toch ziet is dat mensen daar echt veel kariger leven. Veel minder m2 per bewoner. Huizen die daar normaal zijn en hier op de slooplijst zouden komen te staan. En belangrijk: een van de grootste verschillen blijkt toch vaak de overheid. Lagere belastingen, lagere energiekosten voor de burger (dus niet voor de veelverbruikende bedrijven), veel dingen gratis of bijna gratis (gezondheidszorg, school, ov).

Feitelijk heeft iemand in Nederland die van het minimum rondkomt het echt relatief goed in vergelijking met lagere inkomens in andere landen.

Nou is dat zeker geen pleidooi om dan maar verder de schouders op te halen. Maar het beeld dat in Nederland men het heel slecht heeft financieel vind ik een beetje bespottelijk. En al helemaal dat dit zou komen omdat werkgevers in Nederland zo gierig zijn.

De grootste vijand van de minder bedeelden in Nederland is echt de overheid die as we speak bewust beleid aan het maken zijn waardoor wonen, energie en voedsel extra duur gemaakt worden. En ja, daar heeft de bovenlaag niet zoveel last van... Maar Jan Modaal en daaronder gaan er stuk aan en worden meer en meer aan het staatsinfuus gelegd, waardoor ze ook meer en meer worden geknecht.
pi_209046697
quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2023 16:53 schreef Noek het volgende:

[..]
Welke groep?
De groepen die steeds roepen dat men moet werken voor geld, en iedereen die onvoldoende geld heeft buitensluiten en/of beledigen.
pi_209048408
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 17:11 schreef torentje het volgende:

[..]
De groepen die steeds roepen dat men moet werken voor geld, en iedereen die onvoldoende geld heeft buitensluiten en/of beledigen.
laten we dan beginnen met het stoppen met heffen van belasting tot een bepaald inkomen, box 0

komt er veel geld vrij :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2023 19:00:49 ]
pi_209054575
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2023 17:11 schreef torentje het volgende:

[..]
De groepen die steeds roepen? Waar?
Maar moet men niet werken voor geld dan? En hoe worden ze beledigd? Waar worden ze van buitengesloten?
Go hard or go home
pi_209054774
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 06:43 schreef Noek het volgende:
Vraag dat maar aan Steven Berghius.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  maandag 8 mei 2023 @ 14:40:36 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_209058150
Waarom die exorbitante looneisen dus heel gevaarlijk zijn:

quote:
De gemiddelde loonstijging die is afgesproken in nieuwe cao’s ligt hoger dan De Nederlandsche Bank (DNB) raadzaam vindt. DNB-president Klaas Knot vreest al een zogeheten loon-prijsspiraal bij 6 tot 7 procent, maar de stijging zit daar inmiddels al zeker een half procentpunt boven0
https://www.volkskrant.nl(...)ndig-vindt~b3e3a7f0/.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_209058271
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:40 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom die exorbitante looneisen dus heel gevaarlijk zijn:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)ndig-vindt~b3e3a7f0/.
Het zal de FNV jeuken. Die zijn alleen maar bezig met hun eigen belang.
  maandag 8 mei 2023 @ 14:51:51 #18
346939 Janneke141
pi_209058287
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een nog harder opgejaagde inflatie lijkt me in niemands belang.
pi_209058302
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 06:43 schreef Noek het volgende:
In de media in de uitzendbureaus.
pi_209058327
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Een nog harder opgejaagde inflatie lijkt me in niemands belang.
Als je ziet hoeveel bonus de top heeft gekregen en hoeveel rendement de aandeelhouders hebben binnengeharkt, en hoezeer ahold en de leveranciers zelf aan krimpflatie en graaiflatie doen, dan is het wel heel erg vals om de hard werkende onderlaag die gewoon een eerlijk meegroeiend loon wil, hiervan de schuld in de schoenen te schuiven.
pi_209058334
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Kan je van 'de werkgevers' ook zeggen, de winsten moeten minimaal gelijkblijven
  maandag 8 mei 2023 @ 14:59:55 #22
346939 Janneke141
pi_209058385
quote:
13s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als je ziet hoeveel bonus de top heeft gekregen en hoeveel rendement de aandeelhouders hebben binnengeharkt, en hoezeer ahold en de leveranciers zelf aan krimpflatie en graaiflatie doen, dan is het wel heel erg vals om de hard werkende onderlaag die gewoon een eerlijk meegroeiend loon wil, hiervan de schuld in de schoenen te schuiven.
Volgens mij geef ik nergens iemand de schuld.

We willen allemaal dat iedereen een hoger loon krijgt, maar daar willen we niet voor betalen. Ja, dat gaat dus niet. Niemands schuld verder, maar als je dan de lonen gaat verhogen zonder dekking dan schiet de inflatie de lucht in.

De klant spreekt ook nog niet met zijn voeten, dus blijkbaar vindt de belangrijkste stakeholder van Albert Heijn, de boodschappenklant, het wel prima zo.
pi_209058487
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:

We willen allemaal dat iedereen een hoger loon krijgt, maar daar willen we niet voor betalen.
Het ging niet om jou, maar om Knot. Wat hij zegt is vals, of op zijn minst niet de volledige waarheid.

De aandeelhouders en de top, waar het meeste geld en de meeste winst zit, zij zijn degenen die niet willen betalen. Die willen alleen maar nog rijker worden, ten koste van de werkende onderlaag en de klant. De klant betaalt nu flink al door de prijsverhogingen, die in veel gevallen hoger zijn dan de werkelijke inflatie. Dat alleen is al vrij misdadig. En de werkers betalen doordat hun lonen niet meegroeien met inflatie en hun arbeidsvoorwaarden kut zijn, terwijl de top zichzelf wel elke keer een riante verhoging en bonus toebedeelt.

Maar nee niet vragen om fatsoenlijke lonen en betere voorwaarden want dan is de inflatie jouw schuld! Hou toch op met die verlakkerij.
  maandag 8 mei 2023 @ 15:16:47 #24
346939 Janneke141
pi_209058580
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 15:08 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het ging niet om jou, maar om Knot. Wat hij zegt is vals, of op zijn minst niet de volledige waarheid.

De aandeelhouders en de top, waar het meeste geld en de meeste winst zit, zij zijn degenen die niet willen betalen. Die willen alleen maar nog rijker worden, ten koste van de werkende onderlaag en de klant. De klant betaalt nu flink al door de prijsverhogingen, die in veel gevallen hoger zijn dan de werkelijke inflatie. Dat alleen is al vrij misdadig. En de werkers betalen doordat hun lonen niet meegroeien met inflatie en hun arbeidsvoorwaarden kut zijn, terwijl de top zichzelf wel elke keer een riante verhoging en bonus toebedeelt.

Maar nee niet vragen om fatsoenlijke lonen en betere voorwaarden want dan is de inflatie jouw schuld! Hou toch op met die verlakkerij.
Het verhogen van de bonus van een paar CEO's doet niks met de inflatie, het verhogen van alle lonen met 7% of hoger doet dat wel. Je kunt het daar mee eens zijn of niet, maar uiteindelijk heeft Knot daar gewoon gelijk in.

Maar ondanks mijn liberale inslag zie ik zelf ook wel de problemen met de huidige scheefgroei. In het verleden werden ongewenste bewegingen, zeker in een open commerciële sector als de detailhandel, uiteindelijk wel gekeerd door de klanten, de aandeelhouders of de overheid en eventueel een combinatie daarvan. Die kentering blijft nu al een tijd uit. Vanuit de aandeelhouders wel begrijpelijk, vanuit de overheid verklaarbaar gezien de samenstelling van de laatste regeringen (maar daarmee nog niet meteen een goed idee), maar vanuit de klant snap ik daar weinig van. Je zou verwachten dat bij de Lidl de rijen nu tot buiten staan toch?

Ik denk dat je wel kan stellen dat de hele grote ondernemingen uiteindelijk te weinig belasting betalen, waardoor de burger meer moet betalen en dus een hoger brutoloon (of allerlei onzalige toeslagen) nodig heeft om brood op de plank te krijgen. Echter, zo lang je dat niet internationaal gaat aanpakken zie ik niet zo snel een mogelijkheid om daar wat aan te doen. Als we hier de belasting voor Ahold-Delhaize gaan verhogen dan komt ineens 99% van hun omzet uit Luxemburg, ofzo. Andere multinationals zijn daar het levende bewijs van.
pi_209058634
quote:
0s.gif Op maandag 8 mei 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
We willen allemaal dat iedereen een hoger loon krijgt, maar daar willen we niet voor betalen.
De onderkant van de samenleving kan gewoon niet meer betalen, omdat de bovenkant van de samenleving de hand op de knip houdt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')