abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209576523
Voorbereiding voor de fundering, hier in Nederland klik het metaal aan in een webshop en ben je klaar. Hier heb ik dat niet kunnen vinden (toen ik het vroeg werd ik vreemd aangekeken in de bouwmarkt, bestaat dat in Nederland?), dus zelf buigen.

Voor het dikke metaal gebruiken we de tractor

Al het metaal voor de fundering

Er is 1320 meter aan metaal in de fundering gegaan.
pi_209576704
Hoeveel spierpijn had je daar van? :o :D
  dinsdag 20 juni 2023 @ 10:44:54 #203
319308 Tink89
To live is to dance
pi_209576928
Als het daar niet bestaat, hoe funderen ze dan? Is dit wel nodig, vraag ik me als leek even af...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_209577301
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 10:44 schreef Tink89 het volgende:
Als het daar niet bestaat, hoe funderen ze dan? Is dit wel nodig, vraag ik me als leek even af...
In Nederland kan je die dingen kant en klaar kopen, je kan de complete korven op maat bestellen.

Bijvoorbeeld: https://www.betonstaal.nl/funderingskorven/
pi_209577306
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 juni 2023 10:14 schreef Piles het volgende:
Hoeveel spierpijn had je daar van? :o :D
Het viel wel mee, we waren met drie mensen.
pi_209587761
Het uitgraven van de fundering, het is niet nodig om deze compleet in de grond in te graven gelukkig. Alleen de voeten voor de pilaren zijn behoorlijke dingen, 1 meter doorsnede en iets van 60 cm hoog.

Hier zie je de korven en het metaal voor een voet van een pilaar. Je kan zien dat het een geheel is.

Het storten is echt zwaar werk. Overal waar je recht opstaand ijzer ziet komt een pilaar. Het hout wat we gebruiken voor de aftimmering komt uit het huurhuis.

pi_209594212
Pffft. In één keer doorgelezen toen ik jullie topic tegenkwam.

Wat zijn jullie samen goed bezig. Het maakt ook een relaxte indruk!
En ondertussen al zó veel bereikt. _O_
pi_209601341
Zo eindelijk een fatsoenlijke plek om mijn tractor te parkeren. Dit was in November 2021, Liesbeth was in Nederland op dat moment. De fundering hebben we in September/Oktober gestort.

Er moest nog wat zand uit om de vloer te storten

Echt veel zand

Zara komt er gewoon naast liggen, de tractor is eng maar de baas is wel leuk

pi_209614997
We hadden gaas opgehangen zodat we buiten konden zitten in de avond, Zara vond het echt fantastisch

Een foto uit Maart 2020, Liesbeth was in Nederland en ik heb twee weken goed ziek op bed gelegen. Gelukkig had ik gezelschap, ze ging alleen naar buiten om haar behoefte te doen.

pi_209617483
Het is vandaag 35 graden en de ezels liggen heerlijk in de zon, vreemde beesten

pi_209627052
Omdat het water toch wel erg warm is als we water gaan geven in de zomer de slang met de hand ingegraven en de levensduur van de slang wordt ook korter in de zon (December 2021).

"Toevallig" staan de ezels ook op de foto, ze zijn echt niet nieuwsgierig.

pi_209639280
Geweldige camouflage

Slechte camouflage

Ezels bij de buurman op kunnen halen, wij hoorden later dat ze ook in het dorp hadden rondgelopen

Zara imiteert een courgette

Heel veel zand en grind voor de eerste laag van de vloer in het huis

zondag 25 juni 2023 @ 06:47:31 #213
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209639311
Die ezels van je zijn nogal avonturiers, blijkbaar :7
Resistance is futile.
pi_209644431
quote:
10s.gif Op zondag 25 juni 2023 06:47 schreef Seven. het volgende:
Die ezels van je zijn nogal avonturiers, blijkbaar :7
Ja, gelukkig zitten we op een doodlopend stuk waar het grootste gedeelte wordt begrensd door twee riviertjes. Ik ging een keer Zara 's ochtends uitlaten en zag de ezels op het terrein naast ons staan. Het is nu overigens minder, we hebben bijna al het hekwerk gerepareerd en er is genoeg eten op het terrein zelf.
  zondag 25 juni 2023 @ 17:23:28 #215
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209644455
quote:
0s.gif Op zondag 25 juni 2023 17:20 schreef Managarm het volgende:

[..]
Ja, gelukkig zitten we op een doodlopend stuk waar het grootste gedeelte wordt begrensd door twee riviertjes. Ik ging een keer Zara 's ochtends uitlaten en zag de ezels op het terrein naast ons staan. Het is nu overigens minder, we hebben bijna al het hekwerk gerepareerd en er is genoeg eten op het terrein zelf.
Niet alleen avontuurlijk maar ook opportunistisch dus *) :D
Resistance is futile.
pi_209644524
De fundering van het huis was klaar en we moesten de stenen gaan bestellen om de muren van het huis mee te bouwen. Ik had een mooi systeem gevonden van het Portugese merk Artebel, dan hoefden we niet eerst alle pilaren te bouwen maar ze hadden een steen waar je de bewapening inzet en elke paar lagen stort je dan het beton voor de pilaar.

Naar de lokale dealer getogen, blijkt dat hun truck niet over onze weg heen past en ze hadden geen alternatief. Onze leverancier van zand en grind had wel een hijskraan op zijn truck en paste over onze weg heen, het kost uiteraard wel geld maar de stenen konden bij hem geleverd worden en hij zou ze naar ons terrein vervoeren.

Geregeld zou je denken, nou.. niet helemaal. Toen we wilden bestellen werd er gezegd, bestel alles in November dat is makkelijker voor ons als fabriek. Ok, gedaan dus..en toen kwamen ze dat de stenen pas begin Maart geleverd konden worden. De pilaarstenen zoals op de afbeelding hadden ze helemaal geen idee wanneer die weer gemaakt gingen worden.

Dus een voorbeeld steen bij de dealer gehaald en zelf de binnenkant eruit gezaagd. Best wel wat werk maar te doen, dus de bestelling voor de pilaarstenen geannuleerd en wat meer normale stenen besteld.

We hadden dus wat tijd over en zijn daarom verder gegaan aan het huurhuis.

Ik liep steeds moeilijker, ik had in Augustus een spier in mijn onderbeen gescheurd (waardoor ik een maand niet normaal kon lopen, rust houden volgens de dokter) en dacht dat het daaraan lag, nog een keer naar de dokter. Doorgestuurd naar het ziekenhuis, blijkt dat allebei mijn achillespezen veel te strak staan, oplossing: fysiotherapie.
pi_209644556
quote:
7s.gif Op zondag 25 juni 2023 17:23 schreef Seven. het volgende:

[..]
Niet alleen avontuurlijk maar ook opportunistisch dus *) :D
Het eten aan de andere kant van het hek is altijd lekkerder. Al ons hekwerk hangt slap want 400 kilo ezel wil aan de andere kant van het hek grazen.
pi_209657886
Omdat er nog niet genoeg gegraven was heb ik ook maar even de afvoer van de keuken ingegraven.

We hebben voor de keuken een aparte lijn die aan de andere kant van de oprit samenkomt met de afvoer van de badkamer. De WC en bidet (verplicht in Portugal) hebben een aparte afvoer.

Op de achtergrond zie je de bewapening voor de vloer en alle leidingen voor de elektriciteit en water al liggen.
pi_209657917
Zucht..
pi_209658393
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:
Zucht..
quote:
0s.gif Op maandag 26 juni 2023 19:48 schreef Managarm het volgende:
Zucht..
Hoe krijg je afschot voor elkaar over zo’n lengte?
Het blijft toch ook k&w.😎
pi_209658513
quote:
1s.gif Op maandag 26 juni 2023 20:21 schreef AnneX het volgende:

[..]
[..]
Hoe krijg je afschot voor elkaar over zo’n lengte?
Het blijft toch ook k&w.😎
Het gaat maar om een halve centimeter per meter en aan de andere kant van de weg gaat het omlaag. Ook heb ik een klein beetje vals gespeeld door twee verzamelputten in het systeem op te nemen ;) . Iets waar ik geen ervaring mee heb maar met de test werkte het goed. De buizen komen laag in de put aan en het water gaat er in een hoger gelegen buis weer uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Managarm op 26-06-2023 20:40:30 ]
pi_209658707
De splitsing van de waterleiding, die gaan in een plastic kist in de grond. Water voor de schuur, buitenkeuken en voor het nieuwe huis eenvoudig af te sluiten.

pi_209681211
Mijn eerste oogst eigen pinda's, die doen het hier goed

Het cement en het zand + grind staat klaar

De eerste laag beton van de vloer, limpeza noemen ze dat hier.

In Februari kwamen de stenen, eerder dan gedacht gelukkig

pi_209681686
Geweldig topic!
pi_209694175
Alle buizen voor elektriciteit en ethernet

De funderingsmatten netjes op plastic voetjes

We hebben in ieder geval een ding geleerd, als we ooit nog een huis gaan bouwen dan maken we gebruik van prefab funderingsdelen van XPS, werken met hout is echt vervelend en kost best wel veel tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')