abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209301885
In het begin maakten we warm water op deze manier, op een zonnige dag is het water echt loeiheet. Het is alleen onhandig op niet zonnige dagen en je bent vies en wilt eigenlijk douchen. Water koken en met de hand wassen is toch minder comfortabel.

Liesbeth was helemaal gelukkig met haar douchegordijn, het hangt nu iets lager ;) .

pi_209302211
Echt een top-topic dit. Heerlijk om een beetje mee te beleven hoe jullie daar geland zijn. Plattegrond zou een mooie toevoeging zijn inderdaad!
pi_209305706
Leuk topic om te volgen.
Niet alleen het klusgedoe maar ook een verhaal er omheen incl de dierenbende, vermakelijk! ^O^
pi_209306717
Januari was heel erg tuinmaand, mooi weer en niet te nat.

Ik heb een border gemaakt tegen een helling op. Wat stenen van ons terrein gehaald, het grootste gedeelte lag aan de zijkant van ons huis. Gewoon ouderwets gestapeld, niets met cement gedaan.

Wat compost gemengd met aarde erin en de border is klaar voor gebruik. Toch wel handig dat we twee Ezels rond hebben lopen, altijd genoeg compost. Ik wil er in ieder geval aardbeien in gaan zetten.

zaterdag 27 mei 2023 @ 20:30:11 #130
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209306901
Toffe kas. Slim gedaan ook met die hugel, vooral in een omgeving waar weinig regen valt.
Spoilers!
pi_209307117
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 20:30 schreef Lucky_Strike het volgende:
Toffe kas. Slim gedaan ook met die hugel, vooral in een omgeving waar weinig regen valt.
Ja, en die hügel heeft nog een ander doel. Het plastic loopt door dus de hügel houdt ook de kas op zijn plaats.
pi_209307591
De gevraagde plattegrond, Liesbeth heeft haar best gedaan. Ik ben niet zo handig met tekensoftware, dan gaan er dingen vliegen. Ik ben gewoon te lomp daarvoor denk ik, ik ben de persoon die die lipjes van blikjes trekt als ik die probeer te openen.

Elke terras heeft een hoogteverschil van ongeveer 2 meter met het terras erboven.

pi_209311530
De mega steeneik, de tweede boom. De andere is een kleintje.

Deze steeneik zorgt voor zoete eikels. De eikels zijn dus eetbaar. Je kan de eikels roosteren en je kan er ook meel van maken. Ooit wel eens gehoord van Iberico ham? De varkens eten de eikels van de steeneik.

Van de week stonden er drie auto's onder de boom, er hadden er nog een paar onder gekund. Een heerlijke plek om te zitten, er staat altijd wel iets van wind als het warm is.
pi_209312010
Oh super die plattegrond. En loopt het terrein op of af vanaf terras 1 naar 13? Op de een of andere manier denk ik dat terras 6 het hoogste punt is, maar ik weet niet precies waarom…
pi_209312221
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:04 schreef yinu het volgende:
Oh super die plattegrond. En loopt het terrein op of af vanaf terras 1 naar 13? Op de een of andere manier denk ik dat terras 6 het hoogste punt is, maar ik weet niet precies waarom…
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.

Aan de onderkant van het terrein loopt een riviertje langs de grens van ons terrein, dat is het laagste punt.
pi_209312269
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:22 schreef Managarm het volgende:

[..]
Locatie nieuwe huis is het hoogste punt, terras 8 en 13 liggen lager. Terras 7 en 8 liggen hoger dan 6. Terras 1 en 7 liggen op hetzelfde niveau. In feite bestaat terras 7 uit 2 delen, het laagste gedeelte, een stuk achter de kas ligt gelijk aan terras 1.

Aan de onderkant van het terrein loopt een riviertje langs de grens van ons terrein, dat is het laagste punt.
Aha! Duidelijk.
  zondag 28 mei 2023 @ 17:38:27 #137
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_209317888
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2023 21:14 schreef Managarm het volgende:
De gevraagde plattegrond, Liesbeth heeft haar best gedaan. Ik ben niet zo handig met tekensoftware, dan gaan er dingen vliegen. Ik ben gewoon te lomp daarvoor denk ik, ik ben de persoon die die lipjes van blikjes trekt als ik die probeer te openen.

Elke terras heeft een hoogteverschil van ongeveer 2 meter met het terras erboven.

[ afbeelding ]
Liesbeth _O_

Steeneik _O_
Spoilers!
pi_209324120
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2023 11:29 schreef yinu het volgende:

[..]
Aha! Duidelijk.
Oh ja, en de twee meertjes liggen lager dan rest, een stuk lager. Langs het kleinste meertje loopt een paadje naar beneden dat rechts van het ezelshuisje uitkomt. Komt uit op een pad dat in het verlengde van de steile ingang ligt.
pi_209324179
Even reclame maken voor Portugal dus mocht je nog niet geboekt hebben ;) ;) . In Portugal zijn op meerdere plekken rivierstranden (in het Portugees praia fluvial) aangelegd. Dat zijn dus afgebakende stukken rivier/stuwmeer waarin je kunt zwemmen. Dit is gedaan om de bevolking die verder van zee komt toch de goedkope mogelijkheid te geven om veilig te kunnen zwemmen.

Een rit naar de zee kost geld, mede doordat de meeste grote wegen tolwegen zijn. Er is altijd een gratis alternatief maar dan ben je vaak een stuk langer onderweg.

Vaak zit er een restaurantje, bbq's, douches, wc en camperplaatsen bij.

Een website met een overzicht van praia fluvials

https://aquapolis.com.pt/praias-fluviais-portugal/

De onderstaande heb ik zelf bezocht:

Strandje in het centrum van Portugal bij Castelo de Bode

Het geografische middelpunt van Portugal, we waren er toch in de buurt.

Het stuwmeer bij Idanha-a-Nova, Portugal wekt bijna 100% van de electriciteit groen op.

Souta da Casa

Froia

Praia Fluvial do Penedo Furado

Meimoa

Voor de schaal, strandje is links op de foto

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 29-05-2023 07:55:07 ]
pi_209329289

Waarom zit je in de gieter?

Zara helpt met tegels uitpakken

Wij komen helpen

pi_209329330
Ezels zijn trouwens geweldig in het ontsnappen. Ze kijken hoe je een hek openmaakt en doen het vrolijk na met hun bek. Gelukkig zitten we aan een doodlopende weg alhoewel ze al een keer in het dorp zijn gaan kijken. De volgende morgen stonden ze bij de buurman op het erf.
pi_209335088
Dit is een arme perenboom, elk jaar staat ie helemaal mooi in bloei en dan komen er twee ezels langs die 80 procent van de bladeren opeten.

Om de kas van water te voorzien een IBC gekocht, toen waren ze nog betaalbaar. Door het watertekort en de grote instroom van mensen koste een IBC afgelopen zomer het dubbele (100 euro).

De IBC staat nu een terras hoger (correctie, deze staat nu al een terras hoger. Anders staat dat boompje in de deuropening) onder een boom en is bedekt met schaduwdoek.

Ronya neemt de toeristische route tijdens het uitlaten, we staan bij de steile ingang.

Ons riviertje aan de onderkant van ons land. Valt droog ergens in Juni.

De grond in de moestuin is echt arm, ik ben nog steeds bezig met bodemverbetering. We moeten 1.5 meter uit de kant blijven want ezels kunnen best ver over het hek komen. Ed trok vrolijk een tomaat eruit, en spuugde deze uit. We hebben een paar fruitbomen neergezet. Het boompje rechtsachter is een kumquat die stond in Nederland in mijn kas, hier kan deze mooi de volle grond in.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 30-05-2023 10:11:05 ]
  dinsdag 30 mei 2023 @ 08:53:46 #143
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_209335119
Hele mooie omgeving. Klinkt wel echt als een mega-project. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen :o
pi_209338044
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2023 08:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele mooie omgeving. Klinkt wel echt als een mega-project. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen :o
Dat hadden wij ook hoor, af en toe worden we wel een beetje moe van de hoeveelheid werk die er nog ligt. Maar we hebben water, elektriciteit en internet, dus het belangrijkste is er. Dat water was echt een goede keuze achteraf gezien (wel duur, over 500 meter een waterleiding laten leggen, ruim 6000 euro). De eerste anderhalve maand moesten we water uit het dorp halen, dat begon echt vervelend te worden. Vooral omdat de weg vaak open lag voor de waterleiding dus dan moesten we lopen met 20 liter water.

Ik ken mensen die nog steeds zo leven, mij niet gezien.

Het eerste jaar was vooral om tot rust te komen en sommige dingen kan je gewoon niet voorzien.

We hebben het eerste jaar internet via ouderwetse satelliet gehad, daar kan je dus niet mee bellen omdat de latency gewoon te hoog is (600ms). Later zijn we overgestapt naar 4G maar dat kakt in de zomermaanden compleet in. In de zomer komen alle kinderen van de mensen in het dorp logeren en dan je in de avond niets meer met internet.

Nu hebben we dus Starlink, werkt als een trein. Ok, het kost 65 euro per maand maar het is echt retesnel vergeleken met 4G. Alleen met onweer valt het af en toe weg. Vorige week belde er iemand die wilde ons glasvezel verkopen, ze waren in de buurt. We hadden al poppetjes zien lopen in het dorp. Dus Liesbeth is gaan praten, heeft laten zien waar we woonden en hij moest erkennen dat het niet mogelijk was. We wonen op 500 meter van het dorp.

Overgestapt op een heel ander onderwerp maar ach, weer wat informatie.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 30-05-2023 15:06:32 ]
pi_209352055
Inmiddels hadden we wat offertes aangevraagd om een huis te laten bouwen. Viel dat even tegen, we hadden bij de architect de prijzen nagevraagd en elke offerte was ongeveer 50 procent hoger. Dat is het nadeel van Portugal, veel vaklui rekenen aparte tarieven voor buitenlanders.

Ik heb daar echt een bloedhekel aan, ik ben daar nu al zo vaak tegenaan gelopen dat ik er een beetje klaar mee ben. Als er in een winkel geen prijzen staan dan loop ik al weg, ik bestel veel dingen in Spanje omdat Portugal gewoon te duur is / een hogere prijs rekent. Een voorbeeld, een nokvorstrol.. kost rond de 20 euro normaal gesproken (ook in Spanje), het enige bedrijf wat ze hier verkoopt rekent 45 euro per rol. Ja doei denk ik dan.

Nog eentje dan: we wilden een extra meertje onderaan het terrein omdat al het water via de terrassen nu de rivier in stroomt. Offerte gevraagd bij man met graafmachine in ons dorp: 4600 euro. Mijn buurman lag op de grond van het lachen toen ie dat bedrag hoorde. We hebben een Nederlander ingehuurd met een graafmachine en waren nog geen 800 euro kwijt. Meertje van 15 bij 15 uit laten graven.

Het boren voor een waterput: offerte 5000 euro exclusief BTW. Pardon? Een vriendin van ons had bij een ander bedrijf 4100 inclusief BTW betaald. Hij vertelde ons dat zijn buizen betere kwaliteit waren, ik had echter de buizen gezien en die waren exact hetzelfde als bij onze vriendin. Dus we gaan nu contact opnemen met het bedrijf wat bij die vriendin de waterput geboord heeft.

Slechts één bouwer had een normale offerte maar die wilde geen vloerverwarming installeren want radiatoren waren veel beter (jij bent af dachten wij).

Wat doe je als dan? Dan ga je nadenken om zelf te bouwen met hulp van iemand die iets meer ervaring heeft. We hadden iemand gevonden die ons in het huis wat ik gekocht had ging helpen.
pi_209366134
Omdat we nog niet konden beginnen aan ons eigen huis zijn we begonnen met het huurhuis. Tijd om te slopen.

Er was een aparte keuken afgetimmerd, dat maakte het huis klein. Er zat een trap achter dat naar de eerste zijdeur ging.

Er zat een opslagruimte achter een wand verborgen.

Weg met die wand

pi_209366445
We willen onze accu's niet in ons nieuwe huis hebben dus gaan we een apart huisje daarvoor bouwen. Als eerste de fundering uitgraven met de hulp van Zara.

Ondertussen zijn we ook de schuur aan het tegelen

Het is niet echt recht gestort, maar ja.. een beetje extra cement en tegellijm doet wonderen

De stenen voor het huisje zijn er

Zara test de kwaliteit van het zand, goedgekeurd

Wat dieren die we op het terrein tegenkwamen

pi_209367166
Het blijft heel interessant om allemaal te volgen, Managarm. Ik heb niks toe te voegen maar ik lees elk detail hoor!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_209371348
De badkamertegel vielen vaak van de muur af als je er naar keek, sommige iets hardnekkerig, die zijn met de boorhamer eraf gegaan. Het zwaarste was echter om al die zut naar beneden te krijgen. We hadden van die cementemmers gekocht maar die kan je ook maar halfvol doen zonder dat je rug kapot gaat.

Als je een waterpas op de vloer zette dan verschoof deze, het was een beetje scheef. Vloer er ook maar uit.

pi_209371364
Voorbereidingen nieuwe electriciteit

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')