abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209930139
Het dak cementen was in Oktober 2022, dat was echt tussen de buien door werken. Er viel zo achterlijk veel regen dat er overal overstromingen waren in Portugal.

In Lissabon stonden diverse parkeergarages onder water, daarna was er opeens een stortvloed aan goedkope auto's (en in Portugal zijn tweedehands auto's echt duur, zeg maar vaak dubbel de prijs van Nederland), er werd voor gewaarschuwd om goed te controleren wat voor auto je kocht.
pi_209938470
Het dak duurde echt lang, door de enorme hoeveelheid regen was het niet veilig genoeg om op het dak te werken.

De zonnepanelen voor de pomp in de vijver stonden veilig dachten we:

Het riviertje achter ons terrein

De waterput die overstroomde

pi_209940878
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2023 11:26 schreef Wiedanwel het volgende:
Superleuk om dit project zo gedetailleerd te kunnen volgen! En leuk om te zien dat je een broodjesvloer ook als dak kunt gebruiken ;) Heeft dat nog voordelen t.o.v. houten constructies die we in NL veel gebruiken?
Al dat beton en cement heeft ook wel een lekkere thermische massa waardoor het lang duurt voor het binnen opwarmt. Een andere isolatie met meer massa had voor een nog langere faseverschuiving kunnen zorgen maar ik weet niet of dat nog nodig is.
pi_209942217
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juli 2023 13:15 schreef _mido het volgende:

[..]
Al dat beton en cement heeft ook wel een lekkere thermische massa waardoor het lang duurt voor het binnen opwarmt. Een andere isolatie met meer massa had voor een nog langere faseverschuiving kunnen zorgen maar ik weet niet of dat nog nodig is.
Ik had liever een ander soort isolatie gehad maar dit is wat hier overal verkocht wordt. Omdat ons terrein niet bereikbaar is met grote vrachtwagens zijn we gebonden aan lokale leveranciers met kleinere vrachtwagens.

Het is nu regelmatig buiten 40 graden en in het huis komt het niet boven de 30 uit, en dat is met de ramen open. Als het huis klaar is dan hangen er twee grote axiaal ventilatoren (400 M3 per uur) in de nok van het huis die 's ochtends aangaan. Met alle ramen open is dan binnen een uur alle lucht uit het huis vervangen (dat is niet echt prettig maar wel lekker voor de rest van de dag).

Daarna gaan alle ramen en deuren dicht en moet de lucht ververst worden door de decentrale afzuiging met warmtewisselaars.

Wat ik ook nog ga doen is een put laten boren en het water door een warmtewisselaar laten lopen (eigenlijk dan een koudewisselaar), het water van de vloerverwarming wordt dan gekoeld zodat de vloerverwarming ook het huis koelt. Ik moet er wel een thermostaatkraan tussen zetten want ik wil natuurlijk niet onder het dauwpunt komen met de watertemperatuur.

[ Bericht 2% gewijzigd door Managarm op 19-07-2023 15:40:26 ]
pi_209957203

Onze houtkachel samen met ons warmwatersysteem. Een boiler die op hout en op elektriciteit het water kan verwarmen. In de zomer staat ie op een tijdklok, in de winter ligt het aan hoe vol de accu's zijn, te laag betekent hout stoken. De hoeveelheid hout die nodig is voor de 90 liter water is niet heel erg veel. Het concept is heel simpel, een pijp die door de tank heen loopt, het geeft hetzelfde geluid als een rocketstove.

En het haardsetje kwam ik tegen het surfen tegen (op internet).

Voorbereiden op de winter

Stonden we alweer in de file

Regenboog boven het driehoekig stukje land wat los ligt van de rest van het terrein (gescheiden door weggetje). Er staan twee steeneiken op en een denneboom. In de toekomst ga ik het denk ik volzetten met olijfbomen. Daarvoor moet er eerst een hek omheen anders worden de jonge bomen opgegeten door herten/wilde zwijnen.

woensdag 19 juli 2023 @ 20:21:19 #281
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209961122
Wat ruk dat je zonnepanelen gestolen zijn.

Heb je dat cement nou serieus zelf gestort op het dak? :o
Resistance is futile.
  woensdag 19 juli 2023 @ 20:26:01 #282
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_209961185
quote:
8s.gif Op woensdag 19 juli 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:

Ik nam aan zelf weg gehaald ivm het hoge water?
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_209961327
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2023 20:26 schreef laziness het volgende:

[..]
Ik nam aan zelf weg gehaald ivm het hoge water?
Inderdaad.
pi_209961348
quote:
8s.gif Op woensdag 19 juli 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:

Hahaha, ik wilde niet het risico lopen om onder stroom te staan dus weggehaald.

Ja, met emmers omhoog, een stuk of 1000. Was best wel wat werk ;)
  woensdag 19 juli 2023 @ 21:08:16 #285
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209961874
Bohhh, wat een werk! Maar mooi resultaat (en fijn dat je panelen niet gejat zijn).
Resistance is futile.
pi_209962044
quote:
10s.gif Op woensdag 19 juli 2023 21:08 schreef Seven. het volgende:
Bohhh, wat een werk! Maar mooi resultaat (en fijn dat je panelen niet gejat zijn).
Panelen staan nu een stuk hoger, als ze daar nog onder water komen te staan dan hebben we een probleem. Dan staan alle terrassen eronder ook onder water namelijk.
pi_209962982
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 16:19 schreef Managarm het volgende:
[ afbeelding ]

Onze houtkachel samen met ons warmwatersysteem. Een boiler die op hout en op elektriciteit het water kan verwarmen. In de zomer staat ie op een tijdklok, in de winter ligt het aan hoe vol de accu's zijn, te laag betekent hout stoken. De hoeveelheid hout die nodig is voor de 90 liter water is niet heel erg veel. Het concept is heel simpel, een pijp die door de tank heen loopt, het geeft hetzelfde geluid als een rocketstove.
Zo deed ik dat ook in een van onze kampen in Afrika ook. Een donkey boiler noemden ze het daar. Oude gasfles op de kop getikt. Gat er boven en onderin gemaakt, pijp erdoorheen gestoken als schoorsteen en dichtgelast. Daarna onder een gat voor water ingang, en bovenin voor uitgang water. Dat aangesloten op de douche. Vuurtje eronder en in 5-10 minuten had je warm water. M'n voorganger zat al 18 maanden in dat kamp, en had nooit warm water gehad om te douchen. En rond deze tijd van het jaar vriest het soms s'nachts daar. Ik heb die donkey boiler binnen 2 dagen in elkaar gezet, hou toch wel van een warme douche, zeker als het koud is!

pi_209963027
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 22:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Zo deed ik dat ook in een van onze kampen in Afrika ook. Een donkey boiler noemden ze het daar. Oude gasfles op de kop getikt. Gat er boven en onderin gemaakt, pijp erdoorheen gestoken als schoorsteen en dichtgelast. Daarna onder een gat voor water ingang, en bovenin voor uitgang water. Dat aangesloten op de douche. Vuurtje eronder en in 5-10 minuten had je warm water. M'n voorganger zat al 18 maanden in dat kamp, en had nooit warm water gehad om te douchen. En rond deze tijd van het jaar vriest het soms s'nachts daar. Ik heb die donkey boiler binnen 2 dagen in elkaar gezet, hou toch wel van een warme douche, zeker als het koud is!

[ afbeelding ]
Geweldig, een warme douche 's ochtends is een van de basisbehoeften in mijn belevingswereld. De Portugese naam is overigens: Bailarina.
pi_209964363
Het plafond in onze woonkamer is hoog.

Onze toekomstige keuken, bovenkastjes ingeruild voor uitzicht

Wat een lucht

donderdag 20 juli 2023 @ 08:43:59 #290
80382 manny
30 is best veel
pi_209964552
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2023 20:37 schreef Managarm het volgende:

[..]

Ja, met emmers omhoog, een stuk of 1000. Was best wel wat werk ;)
Stapje voor stapje. Dan merk eigenlijk altijd weer hoe je met stug doorwerken ook door ogenschijnlijk eindeloze klussen kan komen. 1000 emmers… pfff

Maar, aan klussen voorlopig geen gebrek als ik zo even meelees.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_209964792
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2023 08:43 schreef manny het volgende:

[..]
Stapje voor stapje. Dan merk eigenlijk altijd weer hoe je met stug doorwerken ook door ogenschijnlijk eindeloze klussen kan komen. 1000 emmers… pfff

Maar, aan klussen voorlopig geen gebrek als ik zo even meelees.
Ja die emmers was wat minder. Op de vide takelden we met de elektrische lier gewoon de kruiwagen omhoog, dat was iets handiger.
pi_209978842
Omdat het maar bleef regenen en als het dak niet droog is dan kan er niet op het dak gewerkt worden zijn we de ramen gaan plaatsen. Aluplast Energeto 8000 met driedubbel glas met rolluiken. Nadat we het eerste raam de volgende dag er weer uit gehaald hebben ging het daarna beter.

We hebben een muur van 30 centimeter dik en de ramen moesten zo ver mogelijk naar binnen staan (vanwege de inval van zon in de zomer). Bij de eerste hadden we overdreven, die stond op de rand wat bij nader inzien niet mooi was.

Het ergste komt nog, in Oktober en November kon er niet op het dak gewerkt worden vanwege de regen. In December in de morgen niet vanwege de vorst. Op de Noordkant was het helemaal een probleem, die bleef veel langer glad.
pi_209994836
Wat onderhoud aan de tractor, nieuwe achterbanden. Dat doet zeer, ze zijn best duur (220 euro per band).

zaterdag 22 juli 2023 @ 16:14:06 #294
277627 Seven.
We are Borg.
pi_209995421
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 15:37 schreef Managarm het volgende:
Wat onderhoud aan de tractor, nieuwe achterbanden. Dat doet zeer, ze zijn best duur (220 euro per band).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zonder trekker en kruiwagen ben je nergens!
Resistance is futile.
pi_209995526
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 juli 2023 16:14 schreef Seven. het volgende:

[..]
Zonder trekker en kruiwagen ben je nergens!
Ja wordt overal voor gebruikt die tractor

pi_210012210
Liesbeth maakt graag foto's van het uitzicht op het dak

November 2022, het oogsten van de olijven met hulp. 27 liter was de trieste opbrengst tegenover ruim 90 liter in 2020. Het ging wel lekker snel met het plukapparaat.

Ed laat zien dat ie een mooie ezelt is

Ook onze auto met Nederlandse kenteken ging op transport terug naar Nederland. Die zou in 2021 al terug gaan maar toen gingen de grenzen weer dicht en was de auto niet meer gekeurd. De enige optie tot keuren is in Valencia, wat een rit van 5 uur is.

Vriend van mijn broer werkt bij een garagebedrijf en heeft de auto gekeurd toen deze in Nederland aankwam. Niets mee aan de hand, auto kan nog jaren rondrijden zo.

Liesbeth haar broer heeft de auto opgehaald en we zouden deze gaan verkopen totdat er iemand tegen aanzat tijdens het inparkeren. Deze persoon heeft wel netjes een berichtje met telefoonnummer achtergelaten (er zijn dus wel eerlijke mensen). De auto was economisch total loss 8)7. De dochter van Liesbeths broer rijdt er nu in rond (wij hebben het verzekeringsgeld gekregen).

[ Bericht 20% gewijzigd door Managarm op 23-07-2023 18:21:48 ]
pi_210018867
Dit is het overzicht wat wij regelmatig bekijken, het overzicht van de actuele bosbranden en de status daarvan.

Onze regio is donkerrood, wat de hoogste status is. Mocht je op vakantie zijn in Portugal is het wel handig om deze website in de gaten te houden (ook in de Algarve zijn bosbranden, vooral de regio rond Monchique is daar berucht om).

Mocht je het interessant vinden: http://fogos.ot

Wat mag je dan eigenlijk wel en niet, daar is een mooi overzicht voor gemaakt (in het Engels)

https://fogos.icnf.pt/SGI(...)ralFireRiskIndex.pdf

Hebben wij wel eens brand in de buurt gehad? Ja, op de heuvel tegenover ons maar daar zit nog een weg tussen. Dan praat je toch al snel over twee kilometer. Het was snel geblust gelukkig, de brandweer was er snel bij. De brandweer bestaat grotendeels uit vrijwilligers, ik vind het altijd knap dat deze mensen zich zo inzetten.
pi_210030858
Begin December 2022 kregen we te maken met een aantal zeer forse regenbuien.

Ons riviertje was opeens een kolkende massa van water. Normaal gesproken kijk je 1.5 meter naar beneden en dan zie je water.

Onze weg is afvoer, dat huisje met een stuk isolatie ertussen is onze watermeter. Omdat we in de winter met vorst last hadden van een bevroren leiding in de morgen hebben we om de waterleiding die de grond ingaat een klein huisje gebouwd (een aanbouw op het bestaande huisje van de watermeter). Later moet het nog een keer netter maar voorlopig bevriest de leiding niet meer.

Een stukje verder. Je ziet mijn tractor op de foto omdat ik de auto van de veearts die bij de buurman moest zijn uit de modder heb moeten trekken. Je staat er versteld van hoe simpel je een auto met een tractor uit de modder trekt. De buurman had het geprobeerd met zijn truck maar geen 4x4 dus die zat bijna zelf vast.

pi_210040922
Het dak isoleren is het werk van December 2022.

Oudejaarsdag 2022, de eerste tengels gaan op het dak. Als eerste moesten er gaten in de tengels geboord worden waar de slagpluggen doorheen kunnen, de tengels worden vastgezet met slagpluggen van 18 cm lang door de isolatie heen in het cement.

Het folie was echt een rukwerk, het waait enorm op het dak dus je kan niet even het folie neerleggen want dan gaat het ervandoor. Stukje voor stukje onder de tengels schuiven was de oplossing.

In Januari 2023 vroor het nog 's nachts, het dak is dan spekglad. Wachten dus tot de zon.

[ Bericht 0% gewijzigd door Managarm op 26-07-2023 08:10:19 ]
pi_210044642
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2023 22:31 schreef Mushanga71 het volgende:

[..]
:D
Ze zijn echt zo leuk O+
Ik had ooit een verzorg ezeltje en die was dol op waterijs. Hield ik het ijsje voor hem en stond hij er genietend van te likken O+
Beetje late reactie maar leuk, ik zal het eens proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')