abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208978693
Ik lees overigens dat er een zorgplicht is voor woningbouwcorporaties.

Niet gerelateerd voorbeeld in de link dat die zorgplicht best ver gaat

https://vanbovenadvocaten(...)tie-verder-verzwaard
  dinsdag 2 mei 2023 @ 13:45:32 #202
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208978698
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 13:25 schreef ZanneG het volgende:
Het is makkelijker ergens een kamer te gaan huren, zeker in de grote stad zijn er heus wel kamers te vinden.
Als duizenden anderen ook urgentie krijgen, dan wordt het alsnog heel moeilijk om net in aanmerking te komen voor dat ene huisje.

...
https://www.nationaleonde(...)de-grote-steden.html
https://www.volkskrant.nl(...)-studenten~be67d9ea/
https://nos.nl/artikel/24(...)gestegen-naar-26-500
https://weblog.wur.nl/stu(...)amertekort-tot-2025/
https://www.ad.nl/wonen/t(...)t-probleem~ac0a83dc/
https://www.kences.nl/nieuws/kamertekort-onverminderd-hoog/
https://dub.uu.nl/nl/nieu(...)t-komt-met-actieplan

Uhhhh...
  dinsdag 2 mei 2023 @ 14:14:48 #203
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_208978964
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 13:31 schreef Piles het volgende:

[..]
Aan de andere kant hebben we tegenwoordig ook strenge privacywetgeving en AVG, waardoor een woningcorporatie dus juist geen informatie krijgt. Dan valt er ook weinig te onderzoeeken...
Of moeten ze elke week maar door de overlijdensadvertentie in de krant om te zien of er misschien een huurder overleden is?
Zelfs als ze dat zien, mogen ze daar niets mee doen, want dan gaan ze persoonsgegevens verwerken waar ze geen toestemming voor hebben.
pi_208979762
Maar goed, die man is dus met zestien jaar in dat huis komen wonen, waarschijnlijk gelijk met de moeder. Dan 36 jaar later gaat moeder dood. Had ie op dat moment dan op straat gezet moeten worden?

Dat was en is waarschijnlijk wel de regeling maar van mij mag een verhuurder daar wel wat soepeler mee omgaan.
pi_208980892
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 15:35 schreef qajariaq het volgende:
Maar goed, die man is dus met zestien jaar in dat huis komen wonen, waarschijnlijk gelijk met de moeder. Dan 36 jaar later gaat moeder dood. Had ie op dat moment dan op straat gezet moeten worden?

Dat was en is waarschijnlijk wel de regeling maar van mij mag een verhuurder daar wel wat soepeler mee omgaan.
Nee, hij had binnen een redelijke termijn contact moeten opnemen over een haalbare oplossing. En dat is echt niet om tien minuten voordat de kist in de grond gaat. Onzin. Gewoon binnen enkele weken zou netjes zijn en dan vraag je om een redelijke oplossing. Misschien had de woningstichting in dat geval die 35 jaar wonen wel prima gevonden om hem tot nieuwe huurder te maken.
Zo werkt het overal. Ook als je ergens een achterstand hebt met betalen, moet je direct bellen om een oplossing te zoeken die voor beide partijen haalbaar is. Door dat niet te doen, ontstaan die problematische schulden juist, terwijl er vaak nog zo veel te regelen is.
  dinsdag 2 mei 2023 @ 18:57:48 #206
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208981446
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 18:03 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Nee, hij had binnen een redelijke termijn contact moeten opnemen over een haalbare oplossing. En dat is echt niet om tien minuten voordat de kist in de grond gaat. Onzin. Gewoon binnen enkele weken zou netjes zijn en dan vraag je om een redelijke oplossing. Misschien had de woningstichting in dat geval die 35 jaar wonen wel prima gevonden om hem tot nieuwe huurder te maken.
Zo werkt het overal. Ook als je ergens een achterstand hebt met betalen, moet je direct bellen om een oplossing te zoeken die voor beide partijen haalbaar is. Door dat niet te doen, ontstaan die problematische schulden juist, terwijl er vaak nog zo veel te regelen is.
In andere gevallen die om zo'n redelijke oplossing vroegen was het beeld vooral dat ze te horen kregen dat ze het maar moesten uitzoeken of dat de woningstichting vond dat iets passend was wat behoorlijk schofterig slecht was en/of helemaal in een andere stad waar bijvoorbeeld een studerende puber dan 2 uur reistijd enkele reis en 0 netwerk had.
  woensdag 3 mei 2023 @ 01:34:38 #207
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_208984909
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 08:55 schreef Piles het volgende:
Dat zou namelijk betekenen dat een sociale huurwoning generatie op generatie doorgegeven kan worden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling, want we vinden de wachtlijst allemaal te lang.
Ten eerste vraag ik me af of een huurwoning zo even "van generatie op generatie" doorgegeven kan worden. Hoe vaak komt het nu voor dat een huurder in een sociale huurwoning overlijdt en er langdurig een kind ingeschreven staat? Ik denk ook niet dat er bijzonder veel mensen langdurig bij hun ouders zullen gaan inwonen om de sociale huurwoning over te kunnen nemen.

Ten tweede verandert het niet zoveel aan de wachtlijst. Natuurlijk komt er een woning vrij, maar er komt ook weer een woningzoekende bij, die wellicht ook nog met urgentie ergens in mag. Het belangrijkste verschil is wellicht dat er een grotere woning vrijkomt dan door de nieuwe woningzoekende zal worden ingenomen. Daar staat tegenover dat we ook de huurder niet uit een sociale woning gooien als diens kinderen het huis uit gaan en de partner overlijdt - dan kraait er ook niemand naar als er één iemand in een gezinswoning blijft.

Wat mij betreft is een woning wel meer dan enkel een economisch object dat zo efficiënt mogelijk moet worden ingenomen. Het is ook een thuis voor iemand, en daar zou je zeer in moeten zijn om dat te ontnemen. Wat mij betreft zou iemand die al langdurig in een woning woont (voor mijn part minimaal tien jaar) bij het overlijden van de huurder prima het huurcontract over mogen nemen met een billijke indexering.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 14:14 schreef Zelva het volgende:
Zelfs als ze dat zien, mogen ze daar niets mee doen, want dan gaan ze persoonsgegevens verwerken waar ze geen toestemming voor hebben.
Je hoeft geen toestemming te hebben om persoonsgegevens te verwerken. Je moet een legitieme grond hebben om dat te doen, en dat kan prima fraudebestrijding of een wettelijke noodzaak zijn.
pi_208985493
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 01:34 schreef Leshy het volgende:

[..]
Ten eerste vraag ik me af of een huurwoning zo even "van generatie op generatie" doorgegeven kan worden. Hoe vaak komt het nu voor dat een huurder in een sociale huurwoning overlijdt en er langdurig een kind ingeschreven staat? Ik denk ook niet dat er bijzonder veel mensen langdurig bij hun ouders zullen gaan inwonen om de sociale huurwoning over te kunnen nemen.

Ten tweede verandert het niet zoveel aan de wachtlijst. Natuurlijk komt er een woning vrij, maar er komt ook weer een woningzoekende bij, die wellicht ook nog met urgentie ergens in mag. Het belangrijkste verschil is wellicht dat er een grotere woning vrijkomt dan door de nieuwe woningzoekende zal worden ingenomen. Daar staat tegenover dat we ook de huurder niet uit een sociale woning gooien als diens kinderen het huis uit gaan en de partner overlijdt - dan kraait er ook niemand naar als er één iemand in een gezinswoning blijft.

Wat mij betreft is een woning wel meer dan enkel een economisch object dat zo efficiënt mogelijk moet worden ingenomen. Het is ook een thuis voor iemand, en daar zou je zeer in moeten zijn om dat te ontnemen. Wat mij betreft zou iemand die al langdurig in een woning woont (voor mijn part minimaal tien jaar) bij het overlijden van de huurder prima het huurcontract over mogen nemen met een billijke indexering.
[..]
Je hoeft geen toestemming te hebben om persoonsgegevens te verwerken. Je moet een legitieme grond hebben om dat te doen, en dat kan prima fraudebestrijding of een wettelijke noodzaak zijn.
Van volwassen kinderen word verwacht dat ze niet langdurig er bij in blijven wonen. Die moeten op eigen benen gaan staan.

Das ook de reden dat inwonende kinderen boven de 27 in dit soort situaties er uit worden gezet en zelf voor een alternatief moeten zorgen (na 6 maanden als ik me goed herinner van eerdere posts hier)

Onder de 27 zijn er regelingen waarbij de woningstichting voor alternatief zorgt.
  woensdag 3 mei 2023 @ 18:30:03 #209
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_208992299
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 01:34 schreef Leshy het volgende:

[..]

...
Tot een paar jaar geleden kwam dat niet zo vaak voor, nee. Met de huidige situatie op de woningmarkt gaan we vrees ik wel een toename krijgen in de toekomst. Mijn volwassen en werkende kinderen kunnen geen kant op al jaren en die zijn al vanaf hun 16e ingeschreven.
pi_208992688
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 09:00 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
In een land met een normaal functionerende woningmarkt zou het volstrekt normaal zijn dat hij na het overlijden van zijn moeder de woning moest verlaten. Dat is namelijk ooit bedacht om te voorkomen dat sociale huurwoningen van ouders op kind overgaan en op die manier een soort familiebezit worden. Prima regel dus.

Echter, in de huidige totaal verneukte markt maak je iemand in de praktijk dakloos. Er is namelijk geen andere woonruimte. Hem uit zijn woning zetten lost dus geen probleem op, je helpt er geen andere mensen mee, je maakt er alleen problemen mee voor deze man.

Ja wellicht had hij al eerder actie kunnen ondernemen. Allemaal waar, de woningbouwvereniging heeft echter ook behoorlijk zitten slapen.
Of je gaat gewoon het huis uit, net zoals 99,9% van de andere volwassenen van 18-30.

Het is voor iedereen lastig om een kamer, appartement of huis te vinden en toch lukt het zo'n beetje iedereen. Deze man heeft zijn leven lang achterover geleund. Raar om dat te gaan goedpraten.
pi_208993206
Misschien kan deze man zich bij dit gezin voegen.

https://www.bd.nl/binnenl(...)ten-er-uit~aaba20c6/
pi_208994136
quote:
en nu moet het gezin volgens het COA zelf maar zorgen dat het iets vindt.

Ze zitten in hetzelfde schuitje.
pi_208994251
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
en nu moet het gezin volgens het COA zelf maar zorgen dat het iets vindt.

Ze zitten in hetzelfde schuitje.
Eric krijgt geen woning aangeboden, i.t.t dat gezin. Eric moet gewoon vele jaren wachten. Voor hem geen voorrang. En geen gratis verblijf in een hotel.
pi_208994348
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:45 schreef Homey het volgende:

[..]
Eric krijgt geen woning aangeboden, i.t.t dat gezin. Eric moet gewoon vele jaren wachten. Voor hem geen voorrang. En geen gratis verblijf in een hotel.
Maar waarom zou hij ergens recht op hebben dan? Hij heeft jarenlang geleefd in een sociale huurwoning die helemaal niet op zijn naam stond. Hij is dus eigenlijk een fraudeur.

Ik zou eerder een boete verwachten, zeker geen woning, of hotel of andere voordeeltjes. Hij heeft zijn hele leven lang al een voordeeltje gehad.
pi_208994366
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:45 schreef Homey het volgende:

[..]
Eric heeft 56 jaar de kans gehad om een woning te krijgen en dat gezin 0. Dat gezin wijst een woning af en moet nu net zoals Eric zelf op zoek en ook jaren wachten. Geen voorrang. Je hebt gelijk, Eric had het makkelijker
pi_208995644
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Eric heeft 56 jaar de kans gehad om een woning te krijgen en dat gezin 0. Dat gezin wijst een woning af en moet nu net zoals Eric zelf op zoek en ook jaren wachten. Geen voorrang. Je hebt gelijk, Eric had het makkelijker
Hoezo moet een analfabeet gezin uit Afghanistan überhaupt een kans krijgen op een woning hier? Met voorrang zelfs?

Voorspelling: het gezin zal gewoon weer met voorrang een andere woning krijgen toegewezen. Statushouders mogen woningen weigeren en gewoon weer voorrang krijgen. Jawel.
pi_208995749
quote:
1s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Eric heeft 56 jaar lang bijgedragen aan de samenleving en dat gezin 0.
-
  donderdag 4 mei 2023 @ 11:36:11 #219
3542 Gia
User under construction
pi_208999715
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 20:50 schreef Avelie het volgende:

[..]
Maar waarom zou hij ergens recht op hebben dan? Hij heeft jarenlang geleefd in een sociale huurwoning die helemaal niet op zijn naam stond. Hij is dus eigenlijk een fraudeur.

Ik zou eerder een boete verwachten, zeker geen woning, of hotel of andere voordeeltjes. Hij heeft zijn hele leven lang al een voordeeltje gehad.
Dat Afghaanse gezin is hier onder valse voorwendselen gekomen, zo onveilig is Afghanistan niet; ze hadden daar kunnen blijven, maar komen hier om het beter te krijgen.

Eric heeft niet zijn leven lang een voordeeltje gehad; hij heeft gewoon gewerkt en zijn rekeningen betaald.
't Is niet zo dat hij gratis woonde.

De gemeente/woningbouw ziet dit als een kans om een gezinswoning leeg te krijgen voor asielzoekers en zo deugpunten te scoren.
pi_208999840
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 22:05 schreef quo_ het volgende:

[..]
Eric heeft 56 jaar lang bijgedragen aan de samenleving en dat gezin 0.
Dat gezin ook wel maar niet de nederlandse omdat ze dat niet konden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208999873
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 19:00 schreef Avelie het volgende:

[..]
Of je gaat gewoon het huis uit, net zoals 99,9% van de andere volwassenen van 18-30.

Het is voor iedereen lastig om een kamer, appartement of huis te vinden en toch lukt het zo'n beetje iedereen. Deze man heeft zijn leven lang achterover geleund. Raar om dat te gaan goedpraten.
Ah vandaar dat het aantal daklozen stijgt, het lukt zon beetje iedereen om een onderdak te vinden.
Ik zal dit doorgeven aan een vroegere vriendin die met kind onder 8 jaar meerdere dagen buiten sliep totdat familie maar ingreep want van andere instanties hoef je niks meer te verwachten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  donderdag 4 mei 2023 @ 12:01:37 #222
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_208999948
Dus Eric heeft jaren lang gezorgd dat er geen 2 huizen werden bezet door 1 persoon per huis (of 2 toen zijn vader ook nog leefde), maar krijgt nu wel flinke trappen na omdat hij dus "zelf een huis had moeten zoeken" en "illegaal (bij zijn moeder) woonde". Maar nu hield hij alleen een huis bezet, wat ook zo was als hij alleen elders woonde.
Dat hij zijn moeder verzorgde en er dus geen dure zorg van de samenleving nodig was, slaan we ook maar even over voor het gemak.

Of er wordt weer flink getrold, of de dommigheid is grenzeloos in dit topic.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_209000056
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 11:50 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Dat gezin ook wel maar niet de nederlandse omdat ze dat niet konden.
En ze gaan dat ook niet doen. Die lui zitten voor de rest van hun leven hier van een uitkering te profiteren. En doodleuk op vakantie naar.....Afghanistan.

Klinkt far-fetched? De meerderheid van Afghanen in Nederland zit in de bijstand. Dat is een feit.
pi_209000096
quote:
10s.gif Op donderdag 4 mei 2023 12:01 schreef daNpy het volgende:
Dus Eric heeft jaren lang gezorgd dat er geen 2 huizen werden bezet door 1 persoon per huis (of 2 toen zijn vader ook nog leefde), maar krijgt nu wel flinke trappen na omdat hij dus "zelf een huis had moeten zoeken" en "illegaal (bij zijn moeder) woonde". Maar nu hield hij alleen een huis bezet, wat ook zo was als hij alleen elders woonde.
Dat hij zijn moeder verzorgde en er dus geen dure zorg van de samenleving nodig was, slaan we ook maar even over voor het gemak.

Of er wordt weer flink getrold, of de dommigheid is grenzeloos in dit topic.
Dommigheid zeker, maar wat bij Nederlanders - dit is cultureel - speelt is een vorm van anti-nationalisme. Dat betekent dat je buitenlanders meer gunt dan Nederlanders. Dat is nergens in Europa zo sterk als in Nederland. En dit is de voedingsbodem voor de open grenzen en alles weggeven met voorrang aan statushouders situatie. Dat kent veel draagvlak onder Nederlanders, hoezeer je je eigen bewoners ook mee benadeelt.

Wat ik altijd typerend voor dat anti-nationalisme vond is dat Nederland tot voor kort het enige land in de hele wereld was (!!!) dat de nationale vlag niet in het parlement had hangen, want zou 'nationalistisch zijn' en dat is natuurlijk hartstikke verkeerd. Ook bij videocalls van Rutte met andere Europese leiders, is Rutte de enige zonder Nederlandse vlag in beeld.
pi_209001141
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 12:17 schreef Homey het volgende:

[..]
Dommigheid zeker, maar wat bij Nederlanders - dit is cultureel - speelt is een vorm van anti-nationalisme. Dat betekent dat je buitenlanders meer gunt dan Nederlanders. Dat is nergens in Europa zo sterk als in Nederland. En dit is de voedingsbodem voor de open grenzen en alles weggeven met voorrang aan statushouders situatie. Dat kent veel draagvlak onder Nederlanders, hoezeer je je eigen bewoners ook mee benadeelt.

Wat ik altijd typerend voor dat anti-nationalisme vond is dat Nederland tot voor kort het enige land in de hele wereld was (!!!) dat de nationale vlag niet in het parlement had hangen, want zou 'nationalistisch zijn' en dat is natuurlijk hartstikke verkeerd. Ook bij videocalls van Rutte met andere Europese leiders, is Rutte de enige zonder Nederlandse vlag in beeld.
Ik had het nog niet zoals jullie bekeken. Die woningen kunnen inderdaad vaak beter naar statushouders gaan want zij wonen met meer mensen in een woning. Bedankt voor dit inzicht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')