Afgezien van aflevering 1 vind ik de podcast 'open/eind' niet heel erg bijzonder. In mijn optiek heeft dat te maken met het ontbreken van enige medewerking van de familie en betrokken rechercheurs. De frustratie hierover, van met name Iris van den Boom, druipt in de andere afleveringen -tot vervelens toe- ervan af. Jammer.
Wel kwamen twee nieuwe invalshoeken naar boven in de podcast. Allereerst is er blijkbaar een 'speurhond' aangeslagen bij de parkeerplaats waar de auto van Hanno van Mil is gevonden. Quote: “Ook bleken zoekhonden maar weinig interesse te hebben voor het bos. Ze vingen wel sporen op maar niet verder het bos in. Maar juist de andere kant op, richting de provinciale weg (lees N224).”
Helaas hebben ze op dit spoor niet doorgepakt om nader onderzoek te doen. Het is een belangrijk en mogelijk het enige spoor dat gevonden is. Zo ben ik juist benieuwd wanneer dit onderzoek heeft plaatsgevonden, door wie, de betrouwbaarheid van deze hond en de duiding. Was het een getrainde politiehond (volgens mij niet), in welke geursporen is deze hond getraind (jonge sporen of juist oude verwaaide sporen) en wat is de kans dat Hanno deze route heeft afgelegd of de richting waar de hond heen liep door 'geur-verwaaiing' duiden op een andere interpretatie?
Vanuit de literatuur zijn er publicaties te vinden. In mei 2016 publiceert Angelika Wolf [University of Veterinary Medicine Hannover] een proefschrift over de invloed van de veroudering van menselijke geursporen door speurhonden. Uit het onderzoek komt naar voren dat de succesratio op 60 procent zit. Dit percentage blijft opvallend genoeg hetzelfde wanneer de sporen ouder zijn volgens dit onderzoek. Het ging in het onderzoek om sporen van 1 dag oud (63 sporen), 1 week oud (54 sporen) en 1 maand oud (28 sporen). (1)
Daarnaast hebben de makers van de podcast 'open/eind’ zich gestort over het paspoort van Hanno die blijkbaar net voor de vermissing is aangevraagd. In eerste instantie werd gedacht dat het paspoort vernieuwd is op het moment dat deze nog jaren geldig zou zijn. Dit zou een scenario van een langdurige vrijwillige verdwijning kunnen ondersteunen. Het nieuwe paspoort is niet 5 jaar maar 10 jaar geldig. Bij nader onderzoek bleek (zonder bronvermelding) het oude paspoort toch (bijna) verlopen te zijn op het moment van de aanvraag.
Je merkt dat de makers niet aan ‘luchtfietserij’ willen doen maar daardoor is wel verzuimd om naar een kansrijk scenario toe te werken. Zonder medewerking van de familie en recherche liepen ze -in mijn optiek- op eieren en hebben ze verzuimd om dieper in deze zaak te graven. En daardoor is de podcast Open/Eind slechts een verslag is geworden van wat we al weten.
1) Proefschrift van Angelika Wolf
https://www.zoekhonden.co(...)ft-Angelika-Wolf.pdfEn het commentaar van stichting Signi zoekhonden op het rapport:
https://www.zoekhonden.co(...)zoek-geeft-doorslag/[ Bericht 1% gewijzigd door Michiel020 op 05-07-2024 20:37:11 ]