Er is al veel gezegd over gezond en ongezond eten. Maar ik las laatst
dit artikel in de guardian en dat vond ik wel interessant. Vaak gaat het over minder suikers en vetten eten, of juist veel van hele specifieke (en dure) "super foods" eten. In dit artikel noemen ze oa goed kauwen (erg belangrijk,
zodat je eten gelijkmatig in je bloed komp), 12 uur per dag aaneengesloten niet eten (om de vertering goed de tijd te geven), maar wat ik vooral interessant vond: eet minimaal 30 verschillende planten per week.
Dat lijkt heel veel, 30 verschillende planten, maar volgens dietist Kirsten Jackson (aka
the IBS dietitian) telt zelfs koffie of thee als een aparte plant. En dingen zoals rijst, aardappelen en kruiden ook.
Ik vroeg me af hoeveel verschillende planten ik per week zou halen dus heb een weekje geturfd. Nu ben ik misschien niet helemaal representatief want ik eet vegetarisch (dus vanzelf meer plantaardig) en ik hou echt van groente. En op de 2e dag van de week heb ik ook gegeten in een vegetarisch buffetrestaurant waar je je bord volschept met misschien wel 5 verschillende gerechten die elk grotendeels uit planten bestaan. Dus na twee dagen was ik de 20 al gepasseerd maar daarna ging het veel minder snel. En ik merkte aan het eind dat het bijna een spelletje werd, ik ging op zoek naar nieuwe groente die ik nog niet had gegeten.
Na een week kwam ik op 40 verschillende planten. Veel meer dan ik had verwacht eigenlijk. Ik heb daar nog niet eens alles meegeteld, wel koffie en thee, maar ik heb er bijvoorbeeld geen hop en gerst opgezet omdat ik bier heb gedronken. En ook geen wortel en bleekselderij die wel in de groentebouillon zaten. Alleen de dingen die ik in herkenbare en min of meer onbewerkte vorm in mijn eten had. Oh en shiitake is natuurlijk strict genomen helemaal geen plant.
Wel opvallend vond ik dat ik vrijwel geen fruit op de lijst had. Ja, abrikoos, maar die zat in jam.

Voor de rest niks. Ik eet soms wel fruit maar dus ook lange periodes niet of nauwelijks.
SPOILER: mijn lijst van verschillende planten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
POLL