abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208872783
Er is al veel gezegd over gezond en ongezond eten. Maar ik las laatst dit artikel in de guardian en dat vond ik wel interessant. Vaak gaat het over minder suikers en vetten eten, of juist veel van hele specifieke (en dure) "super foods" eten. In dit artikel noemen ze oa goed kauwen (erg belangrijk, zodat je eten gelijkmatig in je bloed komp), 12 uur per dag aaneengesloten niet eten (om de vertering goed de tijd te geven), maar wat ik vooral interessant vond: eet minimaal 30 verschillende planten per week.

Dat lijkt heel veel, 30 verschillende planten, maar volgens dietist Kirsten Jackson (aka the IBS dietitian) telt zelfs koffie of thee als een aparte plant. En dingen zoals rijst, aardappelen en kruiden ook.

Ik vroeg me af hoeveel verschillende planten ik per week zou halen dus heb een weekje geturfd. Nu ben ik misschien niet helemaal representatief want ik eet vegetarisch (dus vanzelf meer plantaardig) en ik hou echt van groente. En op de 2e dag van de week heb ik ook gegeten in een vegetarisch buffetrestaurant waar je je bord volschept met misschien wel 5 verschillende gerechten die elk grotendeels uit planten bestaan. Dus na twee dagen was ik de 20 al gepasseerd maar daarna ging het veel minder snel. En ik merkte aan het eind dat het bijna een spelletje werd, ik ging op zoek naar nieuwe groente die ik nog niet had gegeten.

Na een week kwam ik op 40 verschillende planten. Veel meer dan ik had verwacht eigenlijk. Ik heb daar nog niet eens alles meegeteld, wel koffie en thee, maar ik heb er bijvoorbeeld geen hop en gerst opgezet omdat ik bier heb gedronken. En ook geen wortel en bleekselderij die wel in de groentebouillon zaten. Alleen de dingen die ik in herkenbare en min of meer onbewerkte vorm in mijn eten had. Oh en shiitake is natuurlijk strict genomen helemaal geen plant.

Wel opvallend vond ik dat ik vrijwel geen fruit op de lijst had. Ja, abrikoos, maar die zat in jam. :') Voor de rest niks. Ik eet soms wel fruit maar dus ook lange periodes niet of nauwelijks.

SPOILER: mijn lijst van verschillende planten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
POLL
  Spellchecker zondag 23 april 2023 @ 13:23:40 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zondag 23 april 2023 @ 13:24:16 #3
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208872887
Tellen kruiden mee? Dan makkelijk 30.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208873337
Gehaktkruiden, thee, prei.
Google is your friend, abuse your friends
pi_208873462
quote:
7s.gif Op zondag 23 april 2023 14:04 schreef Metalfrost het volgende:
Gehaktkruiden, thee, prei.
Waarom eet je prei?
pi_208873560
quote:
10s.gif Op zondag 23 april 2023 14:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Waarom eet je prei?
|:( rijst moet er ook nog bij

Prei als groente.
pi_208873786
quote:
14s.gif Op zondag 23 april 2023 14:21 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
|:( rijst moet er ook nog bij

Prei als groente.
Ik vind het oprecht wel een prestatie om in een week alleen rijst en prei te eten. Eet je ook geen brood? En wat eet je dan wel, doe je aan een keto dieet van vooral vlees ofzo?
  zondag 23 april 2023 @ 15:05:47 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_208874328
gevarieerd eten is goed voor de darmflora
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_208875308
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 14:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik vind het oprecht wel een prestatie om in een week alleen rijst en prei te eten. Eet je ook geen brood? En wat eet je dan wel, doe je aan een keto dieet van vooral vlees ofzo?
Rijst, pasta, erwtensoep, (ohja erwten :') en wortelen) prei, tomatenpuree,

Dranken zijn thee en water

Pannenkoeken kan ik niet eten want dan gaat het brandalarm af
  zondag 23 april 2023 @ 16:13:09 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208875702
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Lienekien op 23-04-2023 16:55:07 ]
The love you take is equal to the love you make.
pi_208875772
Ok.
Ik vind zelf dat als je gewoon matig eet van wat je lekker vindt, er al een heel stuk bent.
Ik eet gewoon mijn aardappels, groente, vlees, fruit, koffie, thee, brood etc.
pi_208875815
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 15:58 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Rijst, pasta, erwtensoep, (ohja erwten :') en wortelen) prei, tomatenpuree,

Dranken zijn thee en water

Pannenkoeken kan ik niet eten want dan gaat het brandalarm af
Okee dat zijn er dus al een stuk meer, zoals tomaten, tarwe in de pasta, en erwtensoep bevat ook ui en selderij waarschijnlijk. Je eet meer planten dan je denkt.
pi_208875945
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 16:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Okee dat zijn er dus al een stuk meer, zoals tomaten, tarwe in de pasta, en erwtensoep bevat ook ui en selderij waarschijnlijk. Je eet meer planten dan je denkt.
Ja
pi_208876471
En aangezien er maar een stuk of 10 in Nederland voorkomen zal de rest ingevlogen moeten worden.
  Manager PR/Moderator zondag 23 april 2023 @ 17:12:28 #15
269689 crew  Viv
pi_208876798
Fijn dat cacao ook meetelt, voelt chocolade ineens heel gezond. O+
  Spellchecker zondag 23 april 2023 @ 17:18:00 #16
197773 crew  maily
pi_208876859
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 17:12 schreef Viv het volgende:
Fijn dat cacao ook meetelt, voelt chocolade ineens heel gezond. O+
_O- :Y)
pi_208877068
Wat een onzin, wat zou dat uitmaken?
(Anders dan in helemaal geen groenten eten)
Vakman pur sang
  zondag 23 april 2023 @ 17:44:13 #18
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_208877213
Het klonk in eerste instantie als veel.

Maar zojuist bij het eten: Rijst, broccoli, zwarte peper, chilipeper (sambal), ui, kokos, pinda, komkommer, lente ui en tapioca (kroepoek).
Plus wat er sporen er verder zitten in de kroepoek (zonnebloemolie, kerrie, koriander, rietsuiker, wortel) en wat de Chinees door het vlees had gedaan (heb iig taugé gezien en knoflook geproefd).

Kopje thee gedronken. Brood gegeten. Stophoest gegeten (menthol, zoethout, suiker). Pinda knabbels (mais).

Dan zit je zo aan de 30.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_208877268
Groente die ik echt eet zijn sperziebonen, snijbonen, tomaat, ui aubergine, pepers.

Nootjes, thee, rijst enzo tel ik niet mee als groenten :') anders zit ik zo rond de 30
pi_208877346
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 17:48 schreef koffiekoekjes het volgende:
Groente die ik echt eet zijn sperziebonen, snijbonen, tomaat, ui aubergine, pepers.

Nootjes, thee, rijst enzo tel ik niet mee als groenten :') anders zit ik zo rond de 30
Het gaat juist om planten, niet alleen groente. Noten bijv bevatten dingen die je niet in groente vindt, zoals bepaalde vetten. Die heb je allemaal nodig. Van groente alleen kun je niet leven.
pi_208877406
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 17:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het gaat juist om planten, niet alleen groente. Noten bijv bevatten dingen die je niet in groente vindt, zoals bepaalde vetten. Die heb je allemaal nodig. Van groente alleen kun je niet leven.
Wat heb je buiten planten dan nog?

Water en vlees. "Planten" is veel te breed? Je moet echt moeite doen wil je niet op 20+ planten zitten
pi_208877545
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 17:58 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Wat heb je buiten planten dan nog?

Water en vlees. "Planten" is veel te breed? Je moet echt moeite doen wil je niet op 20+ planten zitten
Vlees, vis, zuivel, eieren, en een enorme shitload aan zwaar bewerkte fabriekstroep die niks waard is qua voedingswaarde. Sommige mensen leven hier uitsluitend op.
pi_208878059
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 17:55 schreef Farenji het volgende:

[..]
Meeste noten zijn helemaal niet goed voor mensen vandaar dat mensen vaak allergieën hebben voor de meest uiteenlopende noten
(Itt zaden)
Vakman pur sang
  Spellchecker zondag 23 april 2023 @ 18:43:00 #24
197773 crew  maily
pi_208878073
quote:
1s.gif Op zondag 23 april 2023 18:42 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Meeste noten zijn helemaal niet goed voor mensen vandaar dat mensen vaak allergieën hebben voor de meest uiteenlopende noten
(Itt zaden)
In be4 "pinda's zijn geen noten"
pi_208878146
quote:
0s.gif Op zondag 23 april 2023 17:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
Het klonk in eerste instantie als veel.

Maar zojuist bij het eten: Rijst, broccoli, zwarte peper, chilipeper (sambal), ui, kokos, pinda, komkommer, lente ui en tapioca (kroepoek).
Plus wat er sporen er verder zitten in de kroepoek (zonnebloemolie, kerrie, koriander, rietsuiker, wortel) en wat de Chinees door het vlees had gedaan (heb iig taugé gezien en knoflook geproefd).

Kopje thee gedronken. Brood gegeten. Stophoest gegeten (menthol, zoethout, suiker). Pinda knabbels (mais).

Dan zit je zo aan de 30.
Een aantal dingen die je noemt zijn van origine wel plantaardig maar dermate bewerkt dat er weinig tot niks van de plant nog in te ontdekken is. Als je stophoest gaat tellen als 3 verschillende planten dan kom je er inderdaad wel heel snel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')