abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208864120
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:10 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat heb je zelf in de hand.
Jij ook
pi_208864423
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:20 schreef PSVCL het volgende:

[..]
Jij ook
Klopt, en ik laat me niet bang maken.
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:04:56 #28
132191 -jos-
Money=Power
pi_208864523
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Uit die bron:
[..]
Omdat het moeilijk is een andere reden te bedenken is geen reden waarom er wel een causaal verband moet zijn :')

Causale conclusies kunnen statistisch alleen getrokken worden in gerandomiseerde experimenten, omdat je daarmee op basis van het ontwerp van de studie alle andere reden uitsluit. De rest is allemaal correlatie. Telkens naar dezelfde data, maar in een ander land, kijken maakt de correlatie niet causaal. Kleinere p-values maken de correlatie niet causaal. Het ontwerp van de studie is de enige manier om een causaal verband aan te tonen.
Alstublieft, hierbij een gerandomiseerd experiment van de fabrikant zelf:
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:16 schreef -jos- het volgende:
Wat betreft die plotselinge oversterfte, de FDA heeft meer details gepubliceerd over de phase 2/3 studie van het Pfizer vaccin dat momenteel ook als booster wordt gegeven (COMIRNATY):

Aantal doden na 1e prik: 21 vs 17 in de placebo groep
Aantal deelnemers in beide groepen zo'n: 13000 personen.

Bron: https://www.fda.gov/media/151733/download (p. 22-23)

Op basis van deze data zou je kunnen poneren: de kans op overlijden wordt na de eerste prik 23.5% ofwel bijna een kwart groter.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 17:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Hou je er ook rekening mee dat er een nieuw virus bij is, en hoeveel sterfte dat veroorzaakt? Ook indirect en uitgesteld? Om dat soort analyses goed te doen moet je je data erg zorgvuldig selecteren (zijn mensen die overleden zijn gevaccineerd, geboosterd, besmet geweest voor vaccinatie, na vaccinatie, na booster, hoe is vastgesteld dat iemand nooit besmet is geweest, etc).

Ik had laatst een discussie met een professor. Die bestudeert een dier waarvan de populatie afneemt en die bedreigd is (daarom bestudeert ze die soort ook). En zij beweert dat die dieren overlijden door een warmend klimaat. Ze heeft geen theoretische reden waarom die dieren zouden overlijden door hoge temperaturen. Ik bestudeer die dieren ook in een aantal gebieden, waar zij geen data van heeft (want niet gevraagd) en de populatie die het het beste doet, zit in het warmste gebied.
Bij vrijwel elk dier waarvan de populatie afneemt zul je een correlatie vinden met een warmer wordend klimaat, omdat het nu eenmaal vrijwel overal warmer wordt.

Dit soort claims bijv:
[..]
Boosters werden vooral gegeven aan kwetsbare mensen, dus het is niet onlogisch om relatief meer doden in die groep te vinden, zelfs als de boosters werken.
Het is ook niet onlogisch dat er veel ouderen overlijden vrij lang na een besmetting met een corona. Vaak zie je bij ouderen dat een besmetting, of fysieke tegenslag, vaak het begin van het einde is. Zo zijn ze gezond, dan breken ze een heup, of hebben ze een keer griep, daar herstellen ze van, maar het gaat nooit meer lekker, en 1-2 jaar later overlijden ze. Dat moet op zijn minst ook overwogen en bekeken worden. Waarom wel zeggen: 'Ze zijn gevaccineerd'. Maar niet: 'Ze hebben corona gehad'?
Wat je doet is het probleem complexer maken dan dat het is door er allemaal andere mogelijke verklaringen bij te halen. Op zich valide maar geen van deze verklaringen verklaart de oversterfte beter. Wat je doet is eigenlijk het tegenovergestelde van Ockhams scheermes, of wat minder vriendelijk gezegd, de kop in het zand steken.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_208864561
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 18:53 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, en ik laat me niet bang maken.
Jawel, anders had je jezelf niet laten injecteren/testen en een mondkap gedragen.
pi_208864665
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 22:54 schreef -jos- het volgende:
Grotendeels info uit vorige topic (laatste 3 linkjes zijn nieuw):

Een schatting van Herman Steigstra voor de kans op overlijden door een vaccinatie is ruwweg 1:2000 ofwel 0,05%.

Nu ben ik uit interesse toch eens gaan kijken of dit ongeveer klopt door schattingen voor de oversterfte te vergelijken.

Daarvoor zetten we het getal van Steigstra om naar een percentage van extra overlijdens ten opzichte van het verwachte aantal overlijdens (% oversterfte). Dat kan voor Nederland door de huidige vaccinatiegraad van het RIVM van gemiddelde 2 a 4 vaccinaties per inwoner (zie vaccinatiegraad basisserie + herhaalprik) en als bevolkingsaantal 17500000 te gebruiken. Dan krijgen we de simpele som van 17500000*0.0005*2=17500 extra doden per 2 vaccinaties. Dit komt ruwweg neer op +-10% oversterfte (per jaar).

Dit kunnen we valideren door te zien dat bij het CBS de oversterfte in 2021 en 2022 inderdaad in de buurt van dit getal (+-10% oversterfte) komt. Ook als je liever de totale jaarsterftecijfers gebruikt zul je hierop uitkomen.

Wat als we naar de hele EU kijken? Ook in de hele EU is er +-10% oversterfte sinds 2020 vergeleken met het 2016-2019 gemiddelde.

De EU data is ook gebruikt in deze recente studie die uitkomt op +-10,5% oversterfte per vaccinatie.

En wat als we een totaal andere schattingsmethode gebruiken, op basis van bijwerkingsmeldingen in de VS en EU? Wereldwijd zijn er dan naar schatting 19.5 miljoen extra doden door 12 biljoen prikken wat neerkomt op een kans van overlijden door vaccinatie van 1:615 ofwel 0,1625%. Deze schatting is erg ruw en waarschijnlijk ook te pessimistisch maar laat wel zien dat ook met een totaal andere berekeningsmethode de schatting van Steigstra plausibel lijkt.

Bovenstaande beschouwend is het cru dat al uit de eerste Pfizer studieresultaten in 2021 bleek dat er een flinke oversterfte was in de experimentele groep ten opzichte van de placebo groep :{ .

Ronald Meester laat hier zien dat een model met als aanname één dode per 1750 vaccinaties (+-0,06%) de Nederlandse data van de 2022 najaars vaccinaties het beste verklaart.

Op basis van VS data met een populatie van 148 miljoen: '23% excess mortality for 2021 and 2022'. De data en methodologie zijn hier zelf te downloaden/verifiëren. Hetzelfde onderzoek voor het VK geeft vergelijkbare resultaten.

Het VK publiceert overigens wel de vaccinatiestatus bij overlijdens. Dat is interessant.
Dan blijkt dat gevaccineerden inderdaad minder aan COVID sterven maar vaker door all-causes.

In deze preprint studie is dit ook gekwantificeerd: "the mortality of the vaccinated coronavirus-infected groups was 14,5% higher on average than the mortality of non-vaccinated coronavirus-infected groups"

Verzekeringsanalist Josh Stirling kwantificeert op basis van dezelfde data (VK) dat de oversterfte voor gevaccineerden 26% hoger is dan voor ongevaccineerden.

Norman Fenton schat een kans van grofweg 0,01% (1:10000) op overlijden door vaccinatie op basis van VK gemeldde doden

Een weer heel andere schattingsmethode is een regressieanalyse van Josh Sterling die o.b.v. de Amerikaanse CDC data +-7% oversterfte per vaccinatie vindt.

Samenvattend, ondanks dat er maar beperkte gegevens beschikbaar zijn van overlijdens per vaccinatiestatus lijken de data van Nederland, de EU, het VK en de VS allen, ook via uiteenlopende schattingstechnieken, de vaccinaties als beste verklaring te geven voor de flinke oversterfte sinds 2021.
Goede uiteenzetting en ook zeer plausibel. Eigenlijk ook onweerlegbaar.

Maar wat moet men ervan vinden? Is dat een goed of slecht ding?
Vakman pur sang
pi_208864728
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:07 schreef PSVCL het volgende:

[..]
Jawel, anders had je jezelf niet laten injecteren/testen en een mondkap gedragen.
Want dat beschermt tegen grafeen oxide?
Kun je daar meer over vertellen?
pi_208864772
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:18 schreef Wantie het volgende:

[..]
Want dat beschermt tegen grafeen oxide?
Kun je daar meer over vertellen?
@Nova
pi_208864928
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:21 schreef PSVCL het volgende:

[..]
@:Nova
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:30 schreef Nova het volgende:

[..]
Er is momenteel geen wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes, injecties of testen bescherming bieden tegen grafeenoxide. Grafeenoxide kan theoretisch gezien ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid wanneer het wordt ingeademd of op andere manieren in contact komt met je lichaam, bijvoorbeeld door te eten. Dit zijn echter nog niet volledig onderzochte en bevestigde gevaren van grafeene oxide. Het is daarom belangrijk om verder onafhankelijk onderzoek af te wachten voordat men conclusies trekt over dit materiaal en eventuele schadelijke effecten ervan op onze gezondheid kunnen worden vastgesteld .
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:42:37 #34
132191 -jos-
Money=Power
pi_208865063
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Goede uiteenzetting en ook zeer plausibel. Eigenlijk ook onweerlegbaar.

Maar wat moet men ervan vinden? Is dat een goed of slecht ding?
Tja, de vraag is denk ik meer wat men er van wil vinden. Ik wou zeggen beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, alleen zijn vaccinaties niet echt omkeerbaar. Dat maakt het keren wat lastig. Maar hoe eerder gekeerd hoe beter voor iedereen natuurlijk.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_208865085
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:42 schreef -jos- het volgende:

[..]
Tja, de vraag is denk ik meer wat men er van wil vinden. Ik wou zeggen beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, alleen zijn vaccinaties niet echt omkeerbaar. Dat maakt het keren wat lastig. Maar hoe eerder gekeerd hoe beter voor iedereen natuurlijk.
Een Covid besmetting is ook niet omkeerbaar.
  zaterdag 22 april 2023 @ 19:52:21 #36
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_208865167
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 april 2023 11:32 schreef Jippie het volgende:

[..]
Klopt. Maar weet niet of ongevallen zijn meegenomen in de cijfers van oversterfte. Meer verkeersdoden in 2022, vooral fietsende 75-plussers vaker slachtoffer
Wellicht meer lezen dan de kop
"In 2022 kwamen 737 mensen om door een verkeersongeval, 147 meer dan in 2021."
In 2022 waren er in Nederland 169 938 sterfgevallen. Dat zijn er gemiddeld 3 250 per week.
Denk je echt dat dit de oorzaak is? Nou?
pi_208865502
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:42 schreef -jos- het volgende:

[..]
Mijn persoonlijke idee adhv de kennis van toen (2021) was alleen 60+ en griepspuit patiënten te vaccineren.
Totaal juist uiteraard achteraf.

Lijkt ms leuk om een enorm inzicht te hebben en altijd alles goed te voorspellen maar niets is minder waar hoor.
Vakman pur sang
pi_208865724
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 19:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een Covid besmetting is ook niet omkeerbaar.
Een snotneus kunnen de meeste mensen wel handelen.
Plaats hier uw advertentie
pi_208865811
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:32 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Een snotneus kunnen de meeste mensen wel handelen.
Een prikje ook wel.
Daar hoeft ook niemand om te jammeren.
pi_208866005
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:36 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een prikje ook wel.
Daar hoeft ook niemand om te jammeren.
Maar mensen te gaan chanteren om een prik te nemen gaat mij wat ver. Maar ieder zn ding.
pi_208866113
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:45 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Maar mensen te gaan chanteren om een prik te nemen gaat mij wat ver. Maar ieder zn ding.
Als je niet bang bent voor een prikje, hoezo ben je dan chantabel?
pi_208866163
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij bent pro chantage?
pi_208866513
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:52 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Jij bent pro chantage?
Ik ben niet chantabel en niet bang voor een snotneus of een prikje.

Ik ken ook niemand die met een snotneus of prikje is gechanteerd. Dus ik mis de relevantie.
  zaterdag 22 april 2023 @ 21:13:58 #44
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208866551
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 20:50 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik geloof ook niet dat het om een prikje gaat die je neemt, die krijgen we allemaal. Zelfs bij de tandarts, het gaat er meer om dat je op veler wijze aangeraden werd een prikje te nemen die nog immer niet bewezen effectief, veilig en gratis was.

Daar gaat het om, en iedereen die hem wel gehad heeft. Prima, die hem niet gehad heeft prima ook. Maar om hier weer een prikdiscussie te gaan houden? Het begint vermoeiend te worden. Ik zie in mijn omgeving de mensen niet bij bosjes neervallen dus het zal wel goed zijn denk ik (uitzonderingen daargelaten).
Lach met een schone bips
pi_208866603
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:13 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Ik geloof ook niet dat het om een prikje gaat die je neemt, die krijgen we allemaal. Zelfs bij de tandarts, het gaat er meer om dat je op veler wijze aangeraden werd een prikje te nemen die nog immer niet bewezen effectief, veilig en gratis was.

Daar gaat het om, en iedereen die hem wel gehad heeft. Prima, die hem niet gehad heeft prima ook. Maar om hier weer een prikdiscussie te gaan houden? Het begint vermoeiend te worden. Ik zie in mijn omgeving de mensen niet bij bosjes neervallen dus het zal wel goed zijn denk ik (uitzonderingen daargelaten).
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand bij de tandarts eerst tot in detail uitpluist of het prikje bewezen effectief en veilig is, wat voor stoffen er in zitten en wat het effect van die stoffen over 15 jaar is.
Ik hoor ook niemand spreken van een chantage middel van de tandarts.
  zaterdag 22 april 2023 @ 21:19:24 #46
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208866638
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:16 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand bij de tandarts eerst tot in detail uitpluist of het prikje bewezen effectief en veilig is, wat voor stoffen er in zitten en wat het effect van die stoffen over 15 jaar is.
Ik hoor ook niemand spreken van een chantage middel van de tandarts.
Nu probeer je het te verdraaien, een verdoving bij de tandarts is namelijk al meer dan 30 jaar bewezen effectief en veilig gebleken :)

En ook bij de tandarts "hoef" je hem niet te nemen. Het gaat alleen wat meer pijn doen, maar je bent er nog steeds welkom.
Lach met een schone bips
pi_208866653
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:11 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik ben niet chantabel en niet bang voor een snotneus of een prikje.

Ik ken ook niemand die met een snotneus of prikje is gechanteerd. Dus ik mis de relevantie.
Dansen met Jansen gemist? of kinderen die de McDonalds niet meer in mochten vanwege het vaccin en dus toch maar genomen hebben.

twitter
  zaterdag 22 april 2023 @ 21:22:08 #48
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208866692
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:20 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Dansen met Jansen gemist? of kinderen die de McDonalds niet meer in mochten vanwege het vaccin en dus toch maar genomen hebben.

[ twitter ]
Deze is wel epic ja _O_

En erg genoeg was dit voor mijn nichtje ook de reden... Tja 15

Met de kanttekening dat ik achteraf niet denk dat het veel kwaad heeft gedaan, maar ook niet veel goeds.
Lach met een schone bips
pi_208866749
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:22 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Deze is wel epic ja _O_

En erg genoeg was dit voor mijn nichtje ook de reden... Tja 15
Schandalig is het. Zeker omdat het compleet nutteloos is voor kinderen om die spuit te nemen. Al werden die kinderen wel bang gemaakt met het idee dat zij verantwoordelijk konden zijn voor de dood van opa en oma 8)7
  zaterdag 22 april 2023 @ 21:28:04 #50
381159 loveyoulongtime
bloedpompbiscuit
pi_208866779
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 21:26 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:

[..]
Schandalig is het. Zeker omdat het compleet nutteloos is voor kinderen om die spuit te nemen. Al werden die kinderen wel bang gemaakt met het idee dat zij verantwoordelijk konden zijn voor de dood van opa en oma 8)7
Maar of ze nou echt kwaad gedaan hebben die prikken op grote schaal stel ik ook mijn vraagtekens bij inmiddels, en ik hoop echt dat ik gelijk heb en dat het alleen allemaal om extra financieel gewin te doen is geweest bij de big pharma.
Lach met een schone bips
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')