Een paar weken terug heb ik in één weekend eindelijk Jane Austen’s Pride & Prejudice gelezen. Het mocht natuurlijk wel eens tijd worden om deze tijdloze klassieker te lezen. Dat boek krijgt uiteraard een 10/10 als cijfer, maar daarvoor zijn we niet in dit topic. Het leek me wel leuk om met het boek in het achterhoofd een visuele Pride & Prejudice marathon door te maken. Dus keek ik nogmaals alle miniseries en films die ik kon vinden.
Hierbij onthield ik me van de verfilming van het officieuze vervolg
Death Comes To Pemberley uit 2013 en de zombies-variant
Pride & Prejudice and Zombies. Je moet ergens een lijn trekken. Al schijnen dit best aardige films te zijn. Wellicht een andere keer.
Daarnaast zijn er een paar Hallmark-films met Pride & Prejudice in de titel (Pride & Prejudice and Mistletoe bijvoorbeeld) die verder niets met het verhaal te maken hebben. Nepversies die derhalve niet op mijn kijklijst verschenen.
Gelukkig zijn er vele echte versies. Heel veel, dus ik heb me ook beperkt tot Engelstalig en vanaf 1980. Zo is er zelfs een Nederlandse versie uit begin jaren ’60 en een Italiaanse uit de jaren ’70 (geloof ik), maar die heb ik dus links laten liggen. En er waren drie versies die ik met mijn beperkte search skills niet heb kunnen vinden:
• Een
BBC-miniserie uit 2014. Die nergens te vinden is. Zelfs geen reviews. Bestaat het überhaupt wel, want buiten IMDB kan ik er niks over vinden?

• Een
Bollywood versie uit 2004 waar ik best wel benieuwd naar ben. Heb er wat kleine stukjes van op Youtube gezien, maar nog geen complete versie kunnen vinden.

• Een
moderne Amerikaanse versie uit 2011 die ik ook niet heel goed gezocht heb. Dat kwam vooral doordat ik een moderne Amerikaanse versie uit 2003 heb bekeken en dat was een enorme beproeving. :’)
Aangezien ik het boek dus net gelezen had, zal ik – naast een cijfer voor de film - bij elke review ook een cijfer geven voor de getrouwheid aan het boek. Ik begin bij de slechtste versie en werk naar de beste versie toe.
![filmposter voor Pride and Prejudice]()
Pride and Prejudice(2003)5comedy, romance104PGn/aAndrew BlackJane Austen, Anne K. Black, Katherine BrimKam Heskin, Orlando Seale, Benjamin GourleyJane Austen's classic is transplanted to modern-day Utah. While her college roommates search for love, aspiring writer Elizabeth Bennet focuses on her career but constantly finds herself fighting haughty businessman Will DarcyDe Amerikaanse moderne variant uit 2003. Voor alle duidelijkheid: Ik heb niets tegen het naar een hedendaagse omgeving halen van een klassiek verhaal. Zo vind ik Clueless gewoon een leuke variant van Jane Austen’s Emma, maar dit gedrocht komt daar niet in de buurt van. Verre van zelfs. Slecht acteerwerk, rommelig geknutseld verhaal. Tenenkrommend. Gewoon niet kijken! Ik heb hem afgekeken, zodat jullie dat niet hoeven.
Getrouwheid aan het boek (los van de hedendaagse setting): 2,5/10
Pride and Prejudice(1980)7.4comedy, drama, romance265TV-PGn/aElizabeth Garvie, David Rintoul, Moray WatsonWhile the arrival of wealthy gentlemen sends her marriage-minded mother into a frenzy, willful and opinionated Elizabeth Bennet matches wits with haughty Mr. Darcy.De BBC miniserie uit 1980. Heeft helaas de tijd niet zo goed doorstaan. Het voelt allemaal wat gedateerd aan. Je merkt aan alles dat het budget een stuk lager lag dan de 1995 miniserie van de BBC. Minder mooie settings, minder goede acteurs. Toch is het wel het bekijken waard en zijn twee ondersteunende acteurs (in de rollen van Lady Catherine de Bourgh en Mrs Gardiner) naar mijn mening net ietsje beter dan de vertolkingen in 1995 en 2005. Reden om het ook te bekijken is de getrouwheid aan het boek: 9,5/10
![filmposter voor Pride & Prejudice]()
Pride & Prejudice(2005)7.8drama, romance129PGALJoe WrightDeborah Moggach, Jane Austen, Emma ThompsonKeira Knightley, Talulah Riley, Rosamund PikeSparks fly when spirited Elizabeth Bennet meets single, rich, and proud Mr. Darcy. But Mr. Darcy reluctantly finds himself falling in love with a woman beneath his class. Can each overcome their own pride and prejudiceDe 2005 verfilming met Keira Knightley en Matthew Macfadyen in de hoofdrollen. Schitterende muziek, cinematografie en settings. Volgens mij kun je deze verfilming op elk moment pauzeren en dan heb je een schilderachtig mooi beeld. En de singleshot scène van het bal is fenomenaal. Het heeft alleen een paar minpunten (Mr Bingley wordt bijvoorbeeld als een malloot neergezet) en de getrouwheid aan het boek laat veel te wensen over. Los van het boek is het gewoon een prachtige film met een fijne cadans.
Ik snap dat niet alles uit het boek in een film van 2 uur past en dat zaken ingekort moesten worden, maar bepaalde karaktereigenschappen van de hoofdpersonen en belangrijkste ondersteunende personages komen nu niet uit de verf, of worden helemaal niet meegenomen: Mr Darcy is niet verlegen, maar een introvert; Charlotte Lucas is geen slachtoffer van haar omstandigheden, maar juist heel berekenend; Mr Bennet is niet zo aardig, maar juist een minachtende man naar alles en iedereen behalve soms naar Elizabeth; etc.
Getrouwheid aan het boek: 7/10
Er is overigens ook een einde aan de film speciaal voor de Amerikaanse markt en die heb ik natuurlijk ook bekeken. Mooie scène hoor, maar de film heeft het niet expliciet nodig. Vast om aan Amerikanen duidelijk te maken dat ze getrouwd zijn. :’).
En dan mijn favoriete verfilming:
Pride and Prejudice(1995)8.8drama, romance327TV-PGALJennifer Ehle, Colin Firth, Susannah HarkerWhile the arrival of wealthy gentlemen sends her marriage-minded mother into a frenzy, willful and opinionated Elizabeth Bennet matches wits with haughty Mr. Darcy.De BBC-miniserie uit 1995 met in de hoofdrollen Jennifer Ehle en Colin Firth. Kan het net geen 10/10 geven, omdat de cinematografie van de 2005-versie indrukwekkender is en omdat de 1980 miniserie iets getrouwer is aan het boek, maar voor de rest is dit voor mij de go to verfilming als ik weer eens de behoefte voel om Pride & Prejudice te zien. Geweldig acteerwerk, mooie settings. En in een enkel geval is de afwijking van de film t.o.v. het boek zelfs een pluspunt (de welbekende vijverscène van Colin Firth).
Getrouwheid aan het boek: 9/10