quote:Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'
Corona is naar de achtergrond verdwenen en toch zijn er meer complotdenkers bij gekomen. Eind 2020 noemde 6 procent zich zo, nu is dat 11 procent. Ook wordt er binnen families en vriendengroepen nog altijd flink geruzied over 'alternatieve theorieën'.
Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder bijna 30.000 leden van het Opiniepanel. 1 op de 10 herkent zich in het beeld van 'kritisch denker', in veel media ook wel 'aanhanger van alternatieve theorieën' of 'complotdenker' genoemd. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:* Ook wel ‘complotdenkers’ of aanhangers van 'alternatieve theorieën’. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:De coronacrisis lijkt het vertrouwen in instituties langdurig te hebben beschadigd. Hoewel het vertrouwen in wetenschappers, politie, rechters en journalisten nog altijd groot is, is het beeld bij de groter geworden groep 'kritische denkers' totaal anders. In deze groep is het vertrouwen in alle instituties laag.
Slechts 3 op de 10 complotdenkers hebben vertrouwen in politie, wetenschappers en rechters. Nog minder van hen hebben vertrouwen in journalisten (16 procent). Door een bredere vertrouwenscrisis in de politiek worden Kamerleden niet alleen door complotaanhangers gewantrouwd. Van alle ondervraagden zegt slechts 1 op de 3 te geloven dat Kamerleden de juiste intenties hebben.
quote:Het geloof in complotten en het wantrouwen in instituties, is een erfenis uit de coronaperiode, maar blijkt met de kwesties die nu spelen springlevend. Vandaag de dag gaan er theorieën rond over de oorlog in Oekraïne, de komst van asielzoekers en de stikstofimpasse: "Met steeds meer problemen heb ik het gevoel alsof we bedonderd worden. Met stikstof bijvoorbeeld, het lijkt wel alsof de rechter het liever wil dan politici zelf", zegt een van de respondenten.
https://eenvandaag.avrotr(...)-nu-kritisch-denker/quote:Nu complotten niet meer weg lijken te gaan, vinden steeds minder mensen dat het zin heeft om te praten met aanhangers ervan. In 2020 vonden nog bijna 4 op de 10 mensen (38 procent) dat men zoveel mogelijk in gesprek moet blijven met zogenoemde kritische denkers. Nu is daar nog maar een kwart (24 procent) van overtuigd.
Dan hoef je er ook niet om te vragen.quote:Op vrijdag 14 april 2023 07:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik kan jou precies wijzen op welke post van jou ik bedoel. Jij speelt verstoppertje.
[..]
Nope, dat maak jij ervan.quote:Het was al wetenschappelijk vastgesteld dat ze niet helpen.
[..]
Sure.quote:Als ik ze beloofd heb ben ik het gewoon vergeten. Vertel maar wat je gevraagd hebt en ik zoek het voor je op.
Je onderbuikgevoel is geen wetenschappelijk bewijs hoor.quote:Op vrijdag 14 april 2023 07:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
[..]
Het was al wetenschappelijk vastgesteld dat ze niet helpen.
[..]
[..]
Je bent weer eens in de war. Ik heb jou gewezen op de post waarin jij schreef dat het een feit is. Maar ik vroeg jou om de post waarin jij had aangegeven wat het doel (volgens jou) was van de lockdowns.quote:Op vrijdag 14 april 2023 07:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dan hoef je er ook niet om te vragen.
[..]
Nope, dat maak jij ervan.
[..]
Sure.
Dit klopt niet helemaal, de verwachting was dat met 1,5 meter, handenwassen, ellebogen groet etc. de besmettingsgraad voldoende gehalveerd zou worden zodat er geen zorginfarct zou ontstaan, men verwachtte toen (in het begin), dat groepsinmuniteit covid snel zou in dammen. Dat bleek niet zo te zijn, ic liepen harder vol en covid bleek veel shcadelijker te zijn voor mensen die niet op de ic kwamen, dan vooraf gedacht werd. Covid echt schade op dieper cel niveau aanbrengt en juist de immuniteit van de persoon juist slechter maakte (bron 1, bron 2) . Dus kwamen er maatregelen bij, uit eindelijk ook de mondkap. Het is altijd een theoretisch raamwerk geweest gebaseerd op kennis uit eerdere dodelijke pandemieen en epidemieen (wie vorige eeuwen bijna elk decennia voorkwamen).quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent weer eens in de war. Ik heb jou gewezen op de post waarin jij schreef dat het een feit is. Maar ik vroeg jou om de post waarin jij had aangegeven wat het doel (volgens jou) was van de lockdowns.
En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen. Fins onderzoek als ik mij goed herinner waarbij de effectiviteit minder dan 1 promille was.
er bestond gewoon een nederlands RIVM rapport gemaakt na de epidemie van 2018...quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen.
Lezen blijft lastig he!quote:Op donderdag 13 april 2023 22:19 schreef QAnonn het volgende:
[..]
bianconeri in BNW / Ex Pfizer executive: Ik geloof niet dat er ooit covid was
Als jij je dan alvast aanmeld bij GGZ dan komt de rest later wel.
En we gaan gewoon weer verder met een nieuw onderwerp. eerst de mondkapjes en die wordt niet gewonnen beginnen een nieuwe trol gewoon weer de circel opnieuw?quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:06 schreef VersKers het volgende:
In te veel gevallen is gebleken dat het niet om complotten gaat.
Maar dat de democratie en onze souvereiniteit bijna onbestelbaar beschadigd zijn en het vertrouwen in politici zo laag is geworden kan je zelfs cocluderen als je vaccinatieverslaafde bent.
Hoe je het wendt of keert buigt Nederland voor globalisme en het globalistisch beleid ondermijnt nationale belangen.
Ja, mij eerst voor dement uitmaken en net doen alsof ik aan het draaien ben, terwijl ik geen millimeter van mijn standpunt ben verschoven, en dan opeens moet ik je helpen herinneren waar ik dat heb gezegd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:47 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je bent weer eens in de war. Ik heb jou gewezen op de post waarin jij schreef dat het een feit is. Maar ik vroeg jou om de post waarin jij had aangegeven wat het doel (volgens jou) was van de lockdowns.
Dat is niet waar, de mondkapjesplicht kwam er eerst niet vanwege het tekort aan mondkapjes voor de zorg en dat niet voldoende vast stond dat ze iets toevoegden aan de 1,5m maatregel. Daarnaast zou verkeerd omgaan met mondkapjes juist verspreiding in de hand kunnen werken.quote:En Nederland voerde in het begin de mondkapjes niet in omdat er wetenschappelijk bewezen was dat ze niet hielpen. Fins onderzoek als ik mij goed herinner waarbij de effectiviteit minder dan 1 promille was.
Nee, het probleem is dat jij het volledig zwartwit trekt.quote:Zou het kunnen dat jij het allemaal niet zo goed hebt gevolgd, aangezien je dit soort zaken allemaal hebt gemist?
Ben benieuwd welke perspectieven er nog meer zijn? Dat van de plantagehouders?quote:Op vrijdag 14 april 2023 05:30 schreef ElfKraan het volgende:
Geersing schreef onlangs de zoveelste brandbrief aan NOS-hoofdredacteur Giselle van Cann, waarin hij haar oproept om de eenzijdige berichtgeving van het NOS Journaal zo snel mogelijk te stoppen. Op onderwerpen als klimaat, stikstof, immigratie en het slavernijverleden belicht het NOS Journaal vaak maar één perspectief.
Wat je ook als complot kan zien, is dat men bezig is het systeem te ontwrichten van bovenaf, zodat mensen van onderaf gaan zeggen dat het systeem niet stabiel meer is. Dus dan wordt gezegd dat het NL systeem achterhaald is.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:23 schreef Vigilance het volgende:
Is dit niet gewoon een heel logisch gevolg van het feit dat het oorspronkelijke concept van een volksvertegenwoordiging gekozen wordt door het volk en vervolgens het volk vertegenwoordigd, inmiddels achterhaald is omdat we feitelijk op bijna alle belangrijke terreinen worden geregeerd door de Europese Unie?
Het verbaast mij echt dat daar ook zo weinig aandacht voor is in de media : we maken ons enorm druk om een BBB winst bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zijn er gewoon verdragen/wetten vanuit Europa waar we ons aan moeten committeren en daar kan een BBB helemaal niet omheen. Dus die discissie over zo'n BBB is voor 70% zinloos.
Die wetten sluiten kennelijk onvoldoende aan bij de democratische stem van het Nederlandse volk (logisch, want als NL zijn we ook slechts een postzegel in een groter verband), maar dan is het toch ook niet zo vreemd dat een steeds groter deel van Nederland het idee krijgt dat hun stem niet meer leidt tot vertaling in beleid in hun dagelijkse leefwereld? En dan krijg je dus een groeiend gevoel van ongenoegen, cynisme en als substroming daarbinnen complotdenkers.
Hoe wordt het ontwricht dan?quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:27 schreef VersKers het volgende:
[..]
Wat je ook als complot kan zien, is dat men bezig is het systeem te ontwrichten van bovenaf, zodat mensen van onderaf gaan zeggen dat het systeem niet stabiel meer is. Dus dan wordt gezegd dat het NL systeem achterhaald is.
Nee, het is niet achterhaal, het wordt ontwricht en moet hersteld worden.
Democratie is praktisch onmogelijk als de klimaatpaus met zijn scepter over de wereld zwaait.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:33 schreef Vigilance het volgende:
[..]
Hoe wordt het ontwricht dan?
We zijn nu eenmaal lid van de EU en derhalve verplicht die richtlijnen te implementeren en EU wetten na te komen. Daar toetsen Nederlandse rechters ook aan.
Vervolgens zie je in Nederland heel veel onbegrip ontstaan omdat Nederlandse politieke partijen het volk dingen beloven die ze niet kunnen nakomen, want hun handen zijn eigenlijk gebonden door de EU.
De relevante discussie die dan m.i. gevoerd moet worden is of de EU niet meer op afstand gezet moet worden of eventueel zelfs het verlaten van de EU. Maar dat gaat Nederland te veel geld kosten, dus die discussie wordt in het geheel niet gevoerd.
En dus blijven we als samenleving / politiek hangen in een soort niemandsland waarin eigenlijk iedereen stilzwijgend weet dat we het in NL op heel veel relevante onderdelen niet zelf voor het zeggen hebben, politieke partijen / verkiezingen etc. doen alsof dit wél zo is, en door die tegenstelling groeit het onbegrip/cynisme en de polarisatie in de samenleving.
Ik luister bijvoorbeeld vaak de podcast van Maarten van Rossem. Hij zegt ook altijd hele tegenstrijdige dingen op dit punt. Enerzijds maakt hij de Nederlandse ''boze burgers'' vaak belachelijk want Nederland is één van de beste democratieen die er zijn ter wereld, de boze burgers denken dat er volledig aan hun wensen moet worden voldaan maar zo werkt het nu eenmaal niet in een democratie. Maar anderzijds zegt hij dat we als Nederland eigenlijk helemaal niet zelf kunnen beslissen omdat we binnen EU verband slechts een klein radartje zijn in een veel groter geheel.
M.i. zit juist daarin de pijnlijke bottleneck : de NL democratie is binnen EU perspectief slechts een schijndemocratie, maar dat legitimeren we met zijn allen door nooit de EU lidmaatschap / rol discussie te voeren. Die lijkt op de 1 of andere manier nog te groot of onaantastbaar, maar juist dat is wel dé reden van alle frustratie in dit land. Die we nu makkelijk afschuiven op Rutte en zijn kabinet, want dat is tastbaar en dichtbij. Maar het daadwerkelijke probleem is op veel terreinen fundamenteler. Zelfs voor Groningen en de herstelbetalingen geldt dat : een groot deel van die vertraging komt omdat men in den haag bang is dat de EU deze betalingen kan zien als ongeoorloofde staatssteun.
Het zijn wetten waar we als Nederland voor hebben gestemd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:23 schreef Vigilance het volgende:
Is dit niet gewoon een heel logisch gevolg van het feit dat het oorspronkelijke concept van een volksvertegenwoordiging gekozen wordt door het volk en vervolgens het volk vertegenwoordigd, inmiddels achterhaald is omdat we feitelijk op bijna alle belangrijke terreinen worden geregeerd door de Europese Unie?
quote:Het verbaast mij echt dat daar ook zo weinig aandacht voor is in de media : we maken ons enorm druk om een BBB winst bijvoorbeeld, maar uiteindelijk zijn er gewoon verdragen/wetten vanuit Europa waar we ons aan moeten committeren en daar kan een BBB helemaal niet omheen. Dus die discissie over zo'n BBB is voor 70% zinloos.
Die wetten sluiten kennelijk onvoldoende aan bij de democratische stem van het Nederlandse volk (logisch, want als NL zijn we ook slechts een postzegel in een groter verband), maar dan is het toch ook niet zo vreemd dat een steeds groter deel van Nederland het idee krijgt dat hun stem niet meer leidt tot vertaling in beleid in hun dagelijkse leefwereld? En dan krijg je dus een groeiend gevoel van ongenoegen, cynisme en als substroming daarbinnen complotdenkers.
Ze helpen niet inzake covid. Ik dacht dat de context wel duidelijk was.quote:Op vrijdag 14 april 2023 08:56 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Dit klopt niet helemaal, de verwachting was dat met 1,5 meter, handenwassen, ellebogen groet etc. de besmettingsgraad voldoende gehalveerd zou worden zodat er geen zorginfarct zou ontstaan, men verwachtte toen (in het begin), dat groepsinmuniteit covid snel zou in dammen. Dat bleek niet zo te zijn, ic liepen harder vol en covid bleek veel shcadelijker te zijn voor mensen die niet op de ic kwamen, dan vooraf gedacht werd. Covid echt schade op dieper cel niveau aanbrengt en juist de immuniteit van de persoon juist slechter maakte (bron 1, bron 2) . Dus kwamen er maatregelen bij, uit eindelijk ook de mondkap. Het is altijd een theoretisch raamwerk geweest gebaseerd op kennis uit eerdere dodelijke pandemieen en epidemieen (wie vorige eeuwen bijna elk decennia voorkwamen).
Maar mondkapjes werken niet? dus jij vind het prima als jou chirurgen bij je operaties stoppen met dragen van mondkapjes?
En en hier heb je gedegen onderzoek overmond kapjes:
https://med.stanford.edu/(...)-masks-covid-19.html
bewijs? want ik stuur een link naar bewijs covid. Maar aangezien je niet leest enm alleen maar trolt zal ik je nogmaals de link geven:quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ze helpen niet inzake covid. Ik dacht dat de context wel duidelijk was.
1 onderzoek kan weldegelijk wetenschappelijk bewijs zijn.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:10 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, mij eerst voor dement uitmaken en net doen alsof ik aan het draaien ben, terwijl ik geen millimeter van mijn standpunt ben verschoven, en dan opeens moet ik je helpen herinneren waar ik dat heb gezegd.
Tja, dikke doei.
[..]
Dat is niet waar, de mondkapjesplicht kwam er eerst niet vanwege het tekort aan mondkapjes voor de zorg en dat niet voldoende vast stond dat ze iets toevoegden aan de 1,5m maatregel. Daarnaast zou verkeerd omgaan met mondkapjes juist verspreiding in de hand kunnen werken.
Jij maakt daarvan dat wetenschappelijk is bewezen dat ze niet werken.
Dat klopt niet.
Daarnaast is 1 onderzoek geen wetenschappelijk bewijs.
[..]
Nee, het probleem is dat jij het volledig zwartwit trekt.
Vandaar ook waarheid vs leugen, en niets daar tussenin.
Je hebt helemaal gelijk, maar de gemiddelde NL kiezer stopt met denken bij Den Haag. Als ze daar al komen. Zodra het gaat over de EU wordt het allemaal te ontransparant en onduidelijk. De namen die daar regeren kent vrijwel niemand.quote:Op vrijdag 14 april 2023 09:54 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het zijn wetten waar we als Nederland voor hebben gestemd.
Politiek is wat dat betreft laf, verschuilen achter Europa als ze zelf geen verantwoordelijkheid wil dragen.
En het vervolgens vreemd vinden dat het draagvlak voor Europa afneemt.
[..]
https://www.city-journal.(...)k?wallit_nosession=1quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:04 schreef Korenfok het volgende:
[..]
bewijs? want ik stuur een link naar bewijs covid. Maar aangezien je niet leest enm alleen maar trolt zal ik je nogmaals de link geven:
https://med.stanford.edu/(...)-masks-covid-19.html
Oh, ik heb in het verleden vaak genoeg meegemaakt dat de Nederlandse regering zich verschool achter Europa bij het invoeren van controversiële wetgeving, en als je het dan verder uit zocht bleek Nederland gewoon voor te hebben gestemd.quote:Op vrijdag 14 april 2023 10:19 schreef Vigilance het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar de gemiddelde NL kiezer stopt met denken bij Den Haag. Als ze daar al komen. Zodra het gaat over de EU wordt het allemaal te ontransparant en onduidelijk. De namen die daar regeren kent vrijwel niemand.
Wat dat betreft mag bijvoorbeeld de NPO / NL overheid wel eens meer werk gaan steken in het NL volk ''opvoeden'' door aandacht te geven aan waar europa allemaal over beslist. Soms heb ik wel eens het idee dat men in Den Haag bewust wil dat de NL kiezer denkt dat men daar nog aan alle touwtjes trekt, zodat er geen gezeik komt over de EU.
Maar feitelijk is kabinet Rutte 4 van vanalles en nog wat de schuld geven min of meer hetzelfde als bij de Albert Heijn een 14 jarige vakkenvuller aanspreken op het slechte assortiment, terwijl dat op het Ahold Hoofdkantoor wordt beslist. In die analogie is de Nederlandse politiek op steeds meer vlakken de 14 jarige vakkenvuller en is EU het hoofdkantoor.
Ook jij zegt dit eigenlijk : Afschuiven op EU maar zelf geen verantwoordelijkheid willen dragen. Ja maar : er zijn gewoon wetten vanuit de EU die onze landelijke politiek moet opvolgen. Juist die wetten zetten onze ministers/beleidsmakers ook helemaal klem, die kunnen niet zomaar besluiten om die wetten niet op te volgen.
Zolang we in NEderland supranationale (EU) discussies op nationaal niveau blijven benaderen, blijven we van een koude kermis thuis komen want je plaatst in feite de kern van de problematiek volledig buiten de discussie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |