Het begon allemaal hiermeequote:Na maanden van onzekerheid is het nu toch echt zover. Elon Musk is officieel eigenaar van Twitter. De man die in april vol enthousiasme een deal sloot - en daar vervolgens eenzijdig van afzag - liet deze maand weten alsnog bereid te zijn 44 miljard dollar neer te leggen. En nu is de kogel door de kerk.
Mogelijk heeft voor Musk meegespeeld dat als hij voet bij stuk had gehouden, hij naar de rechter had gemoeten. Waarschijnlijk wist hij dat zijn kansen in de rechtszaal niet zo groot waren. Zijn bewering dat Twitter niet eerlijk is geweest over de hoeveelheid nep- en spamaccounts horen we in elk geval niet meer. Ook bleek hij opeens wel weer toekomst te zien in Twitter: het zou onderdeel worden van de 'allesomvattende' app X.
Waarom is dit groot nieuws?
De kans is groot dat je dit leest, maar niet zoveel met Twitter hebt. In vergelijking met bijvoorbeeld Facebook en Instagram is het platform relatief klein - in Nederland zijn volgens onderzoeksbureau Newcom 1,1 miljoen mensen dagelijks actief.
Toch wordt Twitter gezien als invloedrijk omdat er veel journalisten, politici en opiniemakers op zitten. Gesprekken en reacties op het nieuws kunnen daardoor verstrekkende gevolgen hebben voor de 'echte wereld'. Het vervult daarmee soms een invloedrijke rol in het maatschappelijke debat. Het is spannend om te zien hoe Musk daarmee omgaat.
Wordt Musk zelf de baas bij Twitter, of wordt hij alleen eigenaar?
Het is wel de verwachting dat hij de leiding op zich zal nemen, zij het tijdelijk. Vannacht werd al bekend dat de top is ontslagen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Game on!De enige echte.
Dat dusquote:Op dinsdag 11 april 2023 15:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Gemiste kans om van de OP te maken 'Twitter bestaat niet meer' (technisch waar)
Hm, wel goede marketing truck, dus ik zie het hem wel doen. Hij doet constant van die kleine gekke dingen om in het nieuws te blijven. Het logo veranderen naar een meme hont is net zo gek tenslottequote:Op dinsdag 11 april 2023 15:55 schreef Rnie het volgende:
Het lijkt me echt sterk dat Musk de naam van Twitter gaat wijzigen naar X met de bijbehorende domeinnaam x.com (die ook in zijn bezit is).
De meme hond als logo was een belofte die nog ingewilligd moest worden.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hm, wel goede marketing truck, dus ik zie het hem wel doen.
Transparantiequote:Op dinsdag 11 april 2023 16:58 schreef YStec het volgende:
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom Musk zich bezighoudt met de 'government funded media'-label?
En dan bedoel ik vooral... waarom zou je je daarmee uit het niets mee beziggaan houden als het helemaal niet speelde? Wat win je ermee door weer te zorgen voor vóór- en tegenstanders van iets dat helemaal geen prio heeft?
Ik probeer te snappen waarom dat opeens zoveel prio had dat het per se *nu* moest gebeuren...
Musk is extreemrechts. Die government funded media zijn hem te links en feitelijk. Met dit labeltje hoopt hij dat mensen deze media die hem niet zinnen meer gaan wantrouwen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:58 schreef YStec het volgende:
Kan iemand mij overigens uitleggen waarom Musk zich bezighoudt met de 'government funded media'-label?
En dan bedoel ik vooral... waarom zou je je daarmee uit het niets mee beziggaan houden als het helemaal niet speelde? Wat win je ermee door weer te zorgen voor vóór- en tegenstanders van iets dat helemaal geen prio heeft?
Ik probeer te snappen waarom dat opeens zoveel prio had dat het per se *nu* moest gebeuren...
Godsammequote:Op dinsdag 11 april 2023 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Musk is extreemrechts. Die government funded media zijn hem te links en feitelijk. Met dit labeltje hoopt hij dat mensen deze media die hem niet zinnen meer gaan wantrouwen.
Dat het nogal selectief is om alleen de funding van de overheid te vermelden is ook zo. Alsof government funded automagisch minder objectief is dan privaat gefinanciert. Duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld Twitter. Dat sinds het door Musk overgenomen is meer en meer politiek wordt. Waar ze onder de vorige leiding onpartijdig wilden zijn (verstandig voor social media die het moet hebben van mensen van alle kanten van het politieke spectrum.) is daar nu geen sprake meer van. Uiteindelijk wil Musk gewoon een extreem-rechtse echo-kamer, hij denkt en zegt misschien wat anders maar zijn handelen is vrij duidelijk.
Wilden zijn inderdaadquote:Op dinsdag 11 april 2023 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Waar ze onder de vorige leiding onpartijdig wilden zijn (verstandig voor social media die het moet hebben van mensen van alle kanten van het politieke spectrum.) is daar nu geen sprake meer van.
Ik las ook ergens dat accounts met dit label minder worden gepusht in het algoritme. Geen idee of dat waar is, maar wel belachelijk als het zo is.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Musk is extreemrechts. Die government funded media zijn hem te links en feitelijk. Met dit labeltje hoopt hij dat mensen deze media die hem niet zinnen meer gaan wantrouwen.
Een probleem met tekst als deze is, dat door te zeggen dat hij extreem-rechts is (waar mensen denk ik terecht vraagtekens bij kunnen zetten), je algemene boodschap juist minder aankomt bij mensen van wie je juist zou willen dat het wel aankomt.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat het nogal selectief is om alleen de funding van de overheid te vermelden is ook zo. Alsof government funded automagisch minder objectief is dan privaat gefinanciert. Duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld Twitter. Dat sinds het door Musk overgenomen is meer en meer politiek wordt. Waar ze onder de vorige leiding onpartijdig wilden zijn (verstandig voor social media die het moet hebben van mensen van alle kanten van het politieke spectrum.) is daar nu geen sprake meer van. Uiteindelijk wil Musk gewoon een extreem-rechtse echo-kamer, hij denkt en zegt misschien wat anders maar zijn handelen is vrij duidelijk.
De gulden middenweg met kleine "links-rechts" verschillen qua opvattingen, over tal van zaken, gaat er niet in als je zelf in een extreem linkse echokamer zit, die echt alles wat "rechts" aanvoelt, afdoet als de gedachtegang van de duivel. Andersom idem natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Een probleem met tekst als deze is, dat door te zeggen dat hij extreem-rechts is, je algemene boodschap juist minder aankomt bij mensen van wie je juist zou willen dat het wel aankomt.
Een moeilijke factor hierin is dat de Republikeinse partij in feite een extreem-rechtse partij geworden is of op zijn minst keihard daarop afkoerst. Nu kan iedereen dat constateren denk ik, maar velen zien dat niet.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:36 schreef Rnie het volgende:
[..]
De gulden middenweg met kleine "links-rechts" verschillen qua opvattingen, over tal van zaken, gaat er niet in als je zelf in een extreem linkse echokamer zit, die echt alles wat "rechts" aanvoelt, afdoet als de gedachtegang van de duivel. Andersom idem natuurlijk.
En moet Twitter zichzelf niet labelen als funded by Saudi-Arabia?quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:58 schreef YStec het volgende:
Ondertussen heeft Musk zich geschaard in kamp Trump vwb Rusland. Trump was altijd bezig met het dienen van Russische belangen. Ook Musk zien we nu al een tijdje Russische belangen dienen. Dir geneuzel zorgt ervoor dat er een "level playing field" komt voor alle "state funded media". Door geen nuance toe te passen wordt een BBC in dezelfde categorie gegooid als Russische propaganda kanalen. Met andere woorden zijn ze even biased en even onbetrouwbaar.quote:Op dinsdag 11 april 2023 16:58 schreef YStec het volgende:
Ja zou kunnen, ik kan hem ook rechts noemen. Wat mij betreft zit hij toch echt ongeveer op het einde van het spectrum aan de rechterkant. Hoe hij omgaat met journalisten en journalistieke organisaties spreekt wmb boekdelen. Daarbij zal er wel wat drastischers moeten gebeuren dan een anonieme post online om een Muskfan tot ander inzicht te doen komen. Qua dat aangaat blijkt de strategie om echo-kamers te creeren vrij effectief, zie de diehard aanhang van FvD en zo'n zender ON in Nederland als je mensen alles van bronnen die andere meningen hebben laat wantrouwen heb je een trouwe klant. Helemaal omdat ze ook allemaal pretenderen nog heel onafhankelijk te zijn. Doorzichtig zolang je niet in de fuik zit maar zit je erin moeilijk om te ontkomen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:25 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Een probleem met tekst als deze is, dat door te zeggen dat hij extreem-rechts is (waar mensen denk ik terecht vraagtekens bij kunnen zetten), je algemene boodschap juist minder aankomt bij mensen van wie je juist zou willen dat het wel aankomt.
Extreem-linkse echokamer fok! tuurlijk. Daarbij gaf ik helemaal geen waardeoordeel gedachtegang van de duivel? Uiteraard niet, dat het bedenkelijk is om op deze manier social media in te zetten mag toch wel duidelijk zijn. Volgens mij is het in deze reeks topics lang gegaan over de nothingburger van Biden Jr en de twitter files. Nu gaat het er veel politieker aan toe door publieke omroepen te brandmerken met government funded. Doet het natuurlijk goed bij de fanboys die een oligarch meer vertrouwen dan bijvoorbeeld een organisatie als BBC.quote:Op dinsdag 11 april 2023 23:36 schreef Rnie het volgende:
[..]
De gulden middenweg met kleine "links-rechts" verschillen qua opvattingen, over tal van zaken, gaat er niet in als je zelf in een extreem linkse echokamer zit, die echt alles wat "rechts" aanvoelt, afdoet als de gedachtegang van de duivel. Andersom idem natuurlijk.
De defenitie van mega links het zogenaamd non stop over klimaat zaken hebben. Wappie gekkigheid in de hogere versnelling omdat de twitter bubble bevestigd dat het staats omroepen zijn.quote:Op woensdag 12 april 2023 06:58 schreef ludovico het volgende:
Ik vind Blackbox een prima succes, NOS ook mega links met de non stop climate propaganda.
Ongelofelijke gare website dat Blackbox met ditto standpunten.quote:Op woensdag 12 april 2023 06:58 schreef ludovico het volgende:
Ik vind Blackbox een prima succes, NOS ook mega links met de non stop climate propaganda.
Neemt niet weg dat blackbox niet feilloos is en er vreemde figuren komen. Maar bij de NOS zullen ze ook weleens Gerrit Hiemstra in beeld brengen en interviewen. Of Jan Rotmans ofzo.
En de selectie van NOS om iets niet te verslaan en de onkritische houding naar de staat is nou precies de eigen doodsteek.
Gister nog een goed item over CBDCs met Boris van de Ven.quote:Op woensdag 12 april 2023 06:58 schreef ludovico het volgende:
Neemt niet weg dat blackbox niet feilloos is en er vreemde figuren komen. Maar bij de NOS zullen ze ook weleens Gerrit Hiemstra in beeld brengen en interviewen. Of Jan Rotmans ofzo.
En de selectie van NOS om iets niet te verslaan en de onkritische houding naar de staat is nou precies de eigen doodsteek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |