abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208972354
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vult of opwarmt? ;)

Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.

Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh

En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.

Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
Haha ja opwarmt. Scherp.

Nooit mijn eigen getimed. Zou het binnenkort eens moeten doen, vandaar mijn vraag.

quote:
1s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.
Haha iemand snapte mijn vraag inderdaad al hoe ik hem bedoelde. Toen ik dat las moest ik al even gniffelen 😅
pi_209001826
quote:
0s.gif Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Vult of opwarmt? ;)

Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.

Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh aan energie nodig.

En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.

Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.
Die doet als het 10 graden is 13kw.
Dus dan is ie in een uurtje op temperatuur:)
pi_209001953
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:05 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.
Die doet als het 10 graden is 13kw.
Dus dan is ie in een uurtje op temperatuur:)
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.

Hoeveel kW heb je nodig voor je woning dan?
Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.

Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.

Bij een warmtepomp is "hoe zwaarder hoe beter" niet echt van toepassing.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-05-2023 15:23:38 ]
pi_209002165
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.

Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.

Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.

Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.

Afgelopen jaar was ons verbruik 1650 M3, maar dat was tijdens verbouwing en een milde winter. En bovendien hadden we de thermostaat vaak op 19 omdat we 2,40 per M3 betaalde (december was 800 euro).
Dus 8kw (7,5 bij -10) zou net gaan, bij koude winters pakt het electrisch element het op.
Maar omdat er verder geen nadelen zitten aan de 11kw ben ik daarvoor gegaan,dan hoeft het electrisch element minder /niet aan .
Woning is trouwens 260m2 waarvan 200m2 vloerverwarming en 60m2 kelder, die wordt verwarmd door de ongeïsoleerde betonnen vloer erboven (met vvw). Dus veel 'verlies' naar de kelder.
De radiator in de kelder heb ik weggehaald :P.

Alternatief is het plafond van de kelder goed isoleren met 14cm pir en met cop1 verwarmen of een Jaga. Maar ik kies voor deze oplossing.
pi_209002187
quote:
1s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:46 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.

Afgelopen jaar was ons verbruik 1650 M3, maar dat was tijdens verbouwing en een milde winter. En bovendien hadden we de thermostaat vaak op 19 omdat we 2,40 per M3 betaalde (december was 800 euro).
Dus 8kw (7,5 bij -10) zou net gaan, bij koude winters pakt het electrisch element het op.
Maar omdat er verder geen nadelen zitten aan de 11kw ben ik daarvoor gegaan,dan hoeft het electrisch element minder /niet aan .
Woning is trouwens 260m2 waarvan 200m2 vloerverwarming en 60m2 kelder, die wordt verwarmd door de ongeïsoleerde betonnen vloer erboven (met vvw). Dus veel 'verlies' naar de kelder.
De radiator in de kelder heb ik weggehaald :P.
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.
Wel altijd goed om er over na te denken en dat heb je gedaan ;)
pi_209002205
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.
Wel altijd goed om er over na te denken en dat heb je gedaan ;)
Beide (8/11kw) kunnen trouwens tot 10% terug moduleren! Al is de cop het beste bij 50%.
Dan is de input 1-2kw , op een zonnige winterdag zouden onze panelen dat makkelijk moeten halen.
  donderdag 4 mei 2023 @ 19:55:38 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209005026
Oh, ik zie dat hij hier al aan het koelen is... mooi.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator donderdag 4 mei 2023 @ 20:56:33 #106
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_209006364
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 19:55 schreef Leandra het volgende:
Oh, ik zie dat hij hier al aan het koelen is... mooi.
Dat heb ik hier (vooralsnog) uit gezet. Ik zie wel dat ie vandaag 1 kWh heeft verbruikt om water bij te verwarmen, en dat is ook het enige verbruik vandaag door de pomp.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_209011170
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.

Dus stel 5 personen met 1650m3 gas = (1200m3 * 8) / 1650 = 6kW bij -10.

Continu verwarmen met vloerverwarming (dus maximaal 30 graden aanvoertemperatuur) zorgt voor hele lage vermogens. In nieuwbouw tussenwoningen zien we bijvoorbeeld geregeld dat er maar 3kW vermogen bij -10 nodig is voor woningen van 120m2. Hier thuis (volledig nageïsoleerde tweekapper van 95m2 uit 1954) heb ik bijvoorbeeld ook maar een 4kW hybride. Die trok het zelfstandig tot -5 afgelopen winter, het resultaat is dan ook dat ons gasverbruik niet boven de 25m3 per maand meer komt terwijl we het de hele winter 20 graden hadden binnen.
pi_209011429
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 08:37 schreef ArnosL het volgende:

[..]
En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.

Dus stel 5 personen met 1650m3 gas = (1200m3 * 8) / 1650 = 6kW bij -10.

Continu verwarmen met vloerverwarming (dus maximaal 30 graden aanvoertemperatuur) zorgt voor hele lage vermogens. In nieuwbouw tussenwoningen zien we bijvoorbeeld geregeld dat er maar 3kW vermogen bij -10 nodig is voor woningen van 120m2. Hier thuis (volledig nageïsoleerde tweekapper van 95m2 uit 1954) heb ik bijvoorbeeld ook maar een 4kW hybride. Die trok het zelfstandig tot -5 afgelopen winter, het resultaat is dan ook dat ons gasverbruik niet boven de 25m3 per maand meer komt terwijl we het de hele winter 20 graden hadden binnen.
Klopt, met een kw kom je al een eind in de herfst en winter.
Een combi-ketel kan dat vaak niet en als het toch kan is die totaal inefficient dan
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 18:38:50 #109
16180 crew  CoolGuy
pi_209018022
Dus ik had vanochtend geen wifi meer, en ik moest de UDM resetten. Resultaat, warmtepomp blijft online/offline gaan. Om gek van te worden. Als ie online is het prima, maar is ie offline, dan kan ik dus helemaal niks zien. Nu beïnvloedt dat de werking van de pomp op zich niet, maar het irriteert me mateloos dat de app dan niks laat zien.

Nu heb ik al alles geprobeerd, behalve het opnieuw opstarten van de pomp zelf, maar dat durf ik niet echt aan :')
pi_209018107
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 18:38 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik had vanochtend geen wifi meer, en ik moest de UDM resetten. Resultaat, warmtepomp blijft online/offline gaan. Om gek van te worden. Als ie online is het prima, maar is ie offline, dan kan ik dus helemaal niks zien. Nu beïnvloedt dat de werking van de pomp op zich niet, maar het irriteert me mateloos dat de app dan niks laat zien.

Nu heb ik al alles geprobeerd, behalve het opnieuw opstarten van de pomp zelf, maar dat durf ik niet echt aan :')
Daikin toch?
Ja dat kan een strijd zijn. :P

Je hebt toch niet toevallig een versterker op je WiFi dat die soms schakelt tussen de een en de ander?
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 19:08:12 #111
16180 crew  CoolGuy
pi_209018424
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Daikin toch?
Ja dat kan een strijd zijn. :P

Je hebt toch niet toevallig een versterker op je WiFi dat die soms schakelt tussen de een en de ander?
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.

Maar niet dus.
pi_209018503
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.

Maar niet dus.
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 19:35:50 #113
16180 crew  CoolGuy
pi_209018846
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?
Ja? Dat is correct?
pi_209020591
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 19:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja? Dat is correct?
Nou die werken zover ik weet alleen met een Wlan module, op WiFi dus.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 21:21:26 #115
16180 crew  CoolGuy
pi_209020702
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nou die werken zover ik weet alleen met een Wlan module, op WiFi dus.
Dat weet je dan niet helemaal goed :P want ik had er gewoon een netwerkkabel aan bungelen, en daar heb ik de pomp ook mee verbonden.
pi_209020794
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:21 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat weet je dan niet helemaal goed :P want ik had er gewoon een netwerkkabel aan bungelen, en daar heb ik de pomp ook mee verbonden.
Hmm welk type is het dan?
Het kan wel met een externe netwerkmodule maar standaard niet bij de Altherma 3.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 21:26:33 #117
16180 crew  CoolGuy
pi_209020805
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hmm welk type is het dan?
Het kan wel met een externe netwerkmodule maar standaard niet bij de Altherma 3.
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.

Edit: Daikin EGSAX06DA9W
Edit 2: Dat typenummer zie ik ook in de Onecta app terug komen.
pi_209021017
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.

Edit: Daikin EGSAX06DA9W
Edit 2: Dat typenummer zie ik ook in de Onecta app terug komen.
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.

Het verschil is dat de GEO een ingebouwde bedrade LAN module heeft.

Hier de docu
https://www.daikin.nl/nl_(...)documents-b7f056ea11
Vakman pur sang
pi_209021173
Je kunt bij problemen van het toewijzen van een IP door DHCP van je router ook een fixed IP erin zetten.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 21:48:57 #120
16180 crew  CoolGuy
pi_209021193
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.

Het verschil is dat de GEO een ingebouwde bedrade LAN module heeft.

Hier de docu
https://www.daikin.nl/nl_(...)documents-b7f056ea11
Ja, een GEO. Wel apart verhaal trouwens. Onder de kap aan de voorkant zit duidelijk een slot voor een wlan module. Mijn installateur had gebeld en het moest module X zijn. Die paste niet. Was te kort en klikte dus niet vast. Weer bellen, begonnen ze over een LAN module. Nee nee wifi, maar dat moest toch echt die module X zijn.

Ik had er genoeg van en heb een LAN kabel getrokken maar het irriteerde me en dus belde ik de Daikin particulieren klantenservice. Nou hoop gedoe. Wat zeiden ze nou? Die wifi module zit bij die pomp ingebouwd. Ehhh...oké en waarom zit er dan een slot? Ja geen antwoord daar op. Maar dus ook een LAN module.

Ik geloof niet echt dat er ook een wlan module is ingebouwd maar aangezien het ding online is zal het verder wel.
  Moderator vrijdag 5 mei 2023 @ 21:51:46 #121
16180 crew  CoolGuy
pi_209021230
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt bij problemen van het toewijzen van een IP door DHCP van je router ook een fixed IP erin zetten.
[ afbeelding ]
Uit welk document komt dit?
pi_209021819
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 21:51 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Uit welk document komt dit?
https://www.daikin.eu/con(...)%20guide_English.pdf
Vakman pur sang
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:02:04 #123
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209077098
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Nog nooit van gehoord dus ben benieuwd naar eventuele ervaringen?
pi_209077716
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?
  dinsdag 9 mei 2023 @ 21:42:42 #125
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209079134
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:16 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.
pi_209079865
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:42 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.
Ja is een prima keuze. Dit zijn nu nog alleen de monoblocs (dan zit alles buiten en gaan er waterleidingen naar binnen)
Maar dit lijkt de juiste keuze omdat de EU f-gassen gaat uitfaseren.
Propaan is een natuurlijk gas zonder milieu schade (alleen brand het, daarom alleen buiten nog)
Vakman pur sang
pi_209083610
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.

Ik zou zorgen voor iig full electric en of dat nou Propaan is of R32 (iets schadelijker voor t milieu als het ooit vrijkomt) is niet zo heel relevant.

Propaan is wel de toekomst, maar je zult geen verschil merken in gebruik. Hooguit dat de Propaan modellen nieuw ontwikkeld zijn.
  woensdag 10 mei 2023 @ 07:45:50 #128
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209085340
Ok thanks allen, ik wacht de offerte even af welk type hij aanraadt.
pi_209204578
Onze warmtepomp komt bijna *O* Na een jaar verbouwen en 200k armer :'( komt ie dan eindelijk:).

Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
pi_209205225
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:
Onze warmtepomp komt bijna *O* Na een jaar verbouwen en 200k armer :'( komt ie dan eindelijk:).

Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
Honeywell Round thermostaten en warmtepompen is (vaak) een slechte combinatie, lees ik regelmatig op Tweakers.
Ik zou serieus in het warmtepomptopic op Tweakers vragen welke thermostaat goed combineert met jouw merk / type warmtepomp, voorkomt een hoop ergernis.

Wat ik heb begrepen is dat die Honeywell thermostaten zelf een hysterese ingebouwd hebben om aan/uit gedrag van een ketel te voorkomen en daarnaast schakelen ze maar maximaal 3x per uur en dat kan te lang zijn. Dus als de temperatuur in de ruimte waar hij hangt een half graadje zakt, dan schakelen ze niet direct de ketel in en omgekeerd schakelen ze de WP soms ook te vroeg weer uit daardoor. Dat is bij een CV-ketel fijn maar een warmtepomp heeft langer nodig om weer op te warmen en ondertussen zakt je temperatuur dan nog verder en dat geeft sterke warmtewisselingen in je woonkamer.

Of ik het goed begrijp en uitleg weet ik niet maar de laatste 8 woorden van die laatste zin zijn iig wel het gevolg ;)

bron: https://gathering.tweaker(...)ge/72739864#72739864
bron: https://gathering.tweaker(...)ge/73589776#73589776
bron: https://gathering.tweaker(...)ge/74028518#74028518

Je wil dus eigenlijk het liefst een "domme" thermostaat die gewoon aan de warmtepomp doorgeeft wat de situatie in de kamer is en niet zelf mee probeert te denken (en daarmee juist de boel tegenwerkt).

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-05-2023 10:53:14 ]
  vrijdag 19 mei 2023 @ 11:05:08 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209205429
Wij hebben hier overal Rehau Nea thermostaten hangen, leuk verhaal over Red Dot design award enzo, maar dat gaat dan hopelijk alleen om het design zelf, want ik vind de thermostaat niet erg intuïtief werken.

Maar goed, misschien was ons huis ook net te vroeg en zou ik we lyrisch zijn ober de Nea Smart 2.0
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209205692
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:

Mooiste is je hele WP aansturen met Loxone.
De afgifte voorzien van klepjes. Heb je vloerverwarming elke groep voorzien van klepje en dan met de loxone regelaar en modbus RTU een setpoint van je WP bepalen op basis van hoogst vragende groep en (voorspellende) buitentemp voor de aanvoertemp.
Per ruimte kun je dan regelen. Met de air oplossing draadloos.
Vakman pur sang
  maandag 22 mei 2023 @ 21:57:03 #133
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209245252
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2023 23:29 schreef Sport_Life het volgende:

[..]
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.

Ik zou zorgen voor iig full electric en of dat nou Propaan is of R32 (iets schadelijker voor t milieu als het ooit vrijkomt) is niet zo heel relevant.

Propaan is wel de toekomst, maar je zult geen verschil merken in gebruik. Hooguit dat de Propaan modellen nieuw ontwikkeld zijn.
Heb nu een offerte voor een: domusa dual clima 9ht
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Klinkt wel interessant zover ik nu zie.
pi_209245631
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:

[..]
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Nooit van gehoord.
Spaans merk
Zou niet doen.
Vakman pur sang
pi_209245868
Bij onbekende merken moet je inderdaad ook altijd vooruit denken: waar kan ik terecht voor onderdelen of service als er iets mee is? Bij Mitsubishi, Panasonic, Daikin, Nibe en dat soort merken hoef je daar niet zo over in te zitten.

Maar op het moment dat het op 1 vage website staat met een onbekend bedrijfje dat het spul importeert moet je je afvragen waar je aan begint.

De lage(re) prijs van nu kan je dan na 5 of 10 jaar het veelvoudige gaan kosten omdat je het vroeg moet vervangen.
  Moderator maandag 22 mei 2023 @ 22:49:43 #136
16180 crew  CoolGuy
pi_209245933
quote:

[..]
Nooit van gehoord. Zou het niet doen om reeds genoemde redenen.
pi_209246441
quote:

[..]
Domusa klinkt al niet heel slim.

Ik zou een bekend merk nemen. Panasonic, Toshiba, Daikin.. etc
  dinsdag 23 mei 2023 @ 07:39:34 #138
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_209247178
Ok goede tips, ik ga daar even achteraan
pi_209247874
Ht staat trouwens mogelijk voor High temperature, dat wil je niet je wilt LT (veel betere COP).

Zou dus ook op zoek gaan naar aan andere installateur.
  Moderator dinsdag 23 mei 2023 @ 09:39:39 #140
16180 crew  CoolGuy
pi_209248041
quote:
13s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:25 schreef Sport_Life het volgende:
Ht staat trouwens mogelijk voor High temperature, dat wil je niet je wilt LT (veel betere COP).

Zou dus ook op zoek gaan naar aan andere installateur.
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?

Maar, het komen met een of andere obscure WP zou voor mij al een no go zijn geweest, en als het klopt dat die HT in jouw situatie helemaal niet nodig is zou ik inderdaad ook voor een andere installateur gaan.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:45:44 #141
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248117
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?

Maar, het komen met een of andere obscure WP zou voor mij al een no go zijn geweest, en als het klopt dat die HT in jouw situatie helemaal niet nodig is zou ik inderdaad ook voor een andere installateur gaan.
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.
Een WP en HTV is gewoon geen handige cobinatie, dat kost je een vermogen aan stroom, want een lage COP.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248141
Ik lees hier dat men offertes krijgt. Kan iemandmij aangeven welkebedrijven dit zijn en hoe lang ze hier op hebben moeten wachten? Ik zoek namelijk het liefst min 2 bedrijven die offertes maken. Ik krijg telkens geen reactie of de reactie dat ze geen offertes meer maken. Een naam van een bedrijf zou mij enorm helpen. Het liefst in twente.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator dinsdag 23 mei 2023 @ 09:49:00 #143
16180 crew  CoolGuy
pi_209248155
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:45 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.
Een WP en HTV is gewoon geen handige cobinatie, dat kost je een vermogen aan stroom, want een lage COP.
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:50:44 #144
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248171
Het klinkt voor mij vooral als een installateur die eigenlijk helemaal niet echt bezig is met de overstap naar gasloos en daarom maar een alternatief biedt dat op dezelfde manier verwarmt als het systeem dat hij al kent.

@gcjoel kijk eens op de site van Nibe of Daikin of de installateur van die offerte daar als installateur in jouw omgeving genoemd wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 23 mei 2023 @ 09:51:24 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_209248179
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.
Nee, er zijn ook gewoon LTV radiatoren, al jaren.

Jaga is daar bekend om.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_209248214
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 mei 2023 09:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik lees hier dat men offertes krijgt. Kan iemandmij aangeven welkebedrijven dit zijn en hoe lang ze hier op hebben moeten wachten? Ik zoek namelijk het liefst min 2 bedrijven die offertes maken. Ik krijg telkens geen reactie of de reactie dat ze geen offertes meer maken. Een naam van een bedrijf zou mij enorm helpen. Het liefst in twente.
Ken er wel een paar. Maar we willen doornemen en plannen. Niet voor jan snot offertes maken, daar is de markt veel te overspannen voor. Waarom offertes maken als je als klein bedrijfje al 50 units in bestelling hebt staan.
Dat is de markt nu.

En dat is inderdaad ook niet goed.
Vakman pur sang
pi_209248249
Ik zou trouwens als verbouwer (zoals GC Joel) alles meer dan goed isoleren, proberen overal vloerverwarm te maken. De leiding naar een hok leggen waar later een buffervat kan staan.
En dan lekker met (heel weinig) gas verwarmen met een hele kleine HR ketel.
Warmwater op een warmtepompboiler.
Dan eens een jaartje draaien, kijken wat het gasverbruik is.
Dan een monoblock op propaan selecteren en over 1-2 jaar plaatsen. De kinderziektes moeten daar nog uit en de leverbaarheid en prijs worden beter.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')