Haha ja opwarmt. Scherp.quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vult of opwarmt?
Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.
Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh
En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.
Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
Haha iemand snapte mijn vraag inderdaad al hoe ik hem bedoelde. Toen ik dat las moest ik al even gniffelen 😅quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Koudwater leiding 22mm is zo’n 20-30 liter per minuut.
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.quote:Op maandag 1 mei 2023 20:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Vult of opwarmt?
Als je verwarmen bedoelt dan zou ik zeggen: ongeveer 2,5 uur.
Hangt een beetje af van de gewenste temperatuur en de temperatuur van het water uit de leiding.
Vuistregel is ongeveer: (300 liter x 45 C delta-T) / 860 = 13,95kWh aan energie nodig.
En dat gedeeld door een 8kWh warmtepomp = 1,96 uur.
Maar in de praktijk zakt het vermogen wat in bij hogere aanvoertemperaturen dus hou ik 2,5 uur aan.
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:05 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Bij nader inzien toch besloten voor de 11kw versie te gaan.
Die doet als het 10 graden is 13kw.
Dus dan is ie in een uurtje op temperatuur:)
Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.
Hoeveel kW heb je nodig voor je woning dan?
Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.
Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.
Bij een warmtepomp is "hoe zwaarder hoe beter" niet echt van toepassing.
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:46 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik heb een hele discussie met de leverancier hierover gehad. Uiteindelijk heeft hij Toshiba gebeld en die gaf helderheid: de 8 en 11kw versie zijn hardware matig identiek, de compressor is hetzelfde. Ze kunnen dus precies even ver terug moduleren. Dus in principe zit er geen nadeel aan de 11kw versie. Alleen de 11kw versie kan iets verder naar lagere temperaturen.
Afgelopen jaar was ons verbruik 1650 M3, maar dat was tijdens verbouwing en een milde winter. En bovendien hadden we de thermostaat vaak op 19 omdat we 2,40 per M3 betaalde (december was 800 euro).
Dus 8kw (7,5 bij -10) zou net gaan, bij koude winters pakt het electrisch element het op.
Maar omdat er verder geen nadelen zitten aan de 11kw ben ik daarvoor gegaan,dan hoeft het electrisch element minder /niet aan .
Woning is trouwens 260m2 waarvan 200m2 vloerverwarming en 60m2 kelder, die wordt verwarmd door de ongeïsoleerde betonnen vloer erboven (met vvw). Dus veel 'verlies' naar de kelder.
De radiator in de kelder heb ik weggehaald.
Beide (8/11kw) kunnen trouwens tot 10% terug moduleren! Al is de cop het beste bij 50%.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:50 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan zou het geen probleem moeten opleveren.
Wel altijd goed om er over na te denken en dat heb je gedaan
Dat heb ik hier (vooralsnog) uit gezet. Ik zie wel dat ie vandaag 1 kWh heeft verbruikt om water bij te verwarmen, en dat is ook het enige verbruik vandaag door de pomp.quote:Op donderdag 4 mei 2023 19:55 schreef Leandra het volgende:
Oh, ik zie dat hij hier al aan het koelen is... mooi.
En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.quote:Op donderdag 4 mei 2023 15:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
11kW? Die zet je doorgaans neer als je (11 x 1.650) / 8 = 2.250m3 gas per jaar verbruikt.
Hoeveel kW heb je nodig voor je woning dan?
Kan de 11kW versie wel genoeg terug moduleren? Wat is de minimum afgifte t.o.v. de 8kW?
Ik weet dat nieuwe 3-fase Mitsubishi warmtepompen inmiddels wel bijna net zover kunnen terug moduleren maar dat verschilt nogal per merk / type.
Anders zit je straks 2/3e van de herfst en winter met een warmtepomp die aan het pendelen is.
Bij een warmtepomp is "hoe zwaarder hoe beter" niet echt van toepassing.
Klopt, met een kw kom je al een eind in de herfst en winter.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 08:37 schreef ArnosL het volgende:
[..]
En dan houd je ook nog eens geen rekening met aftrek van vermogen voor tapwater. Als we hier het vermogen berekenen dan halen we altijd eerst 90m3 gas per persoon van het verbruik af voor tapwater en maken daarna het sommetje.
Dus stel 5 personen met 1650m3 gas = (1200m3 * 8) / 1650 = 6kW bij -10.
Continu verwarmen met vloerverwarming (dus maximaal 30 graden aanvoertemperatuur) zorgt voor hele lage vermogens. In nieuwbouw tussenwoningen zien we bijvoorbeeld geregeld dat er maar 3kW vermogen bij -10 nodig is voor woningen van 120m2. Hier thuis (volledig nageïsoleerde tweekapper van 95m2 uit 1954) heb ik bijvoorbeeld ook maar een 4kW hybride. Die trok het zelfstandig tot -5 afgelopen winter, het resultaat is dan ook dat ons gasverbruik niet boven de 25m3 per maand meer komt terwijl we het de hele winter 20 graden hadden binnen.
Daikin toch?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 18:38 schreef CoolGuy het volgende:
Dus ik had vanochtend geen wifi meer, en ik moest de UDM resetten. Resultaat, warmtepomp blijft online/offline gaan. Om gek van te worden. Als ie online is het prima, maar is ie offline, dan kan ik dus helemaal niks zien. Nu beïnvloedt dat de werking van de pomp op zich niet, maar het irriteert me mateloos dat de app dan niks laat zien.
Nu heb ik al alles geprobeerd, behalve het opnieuw opstarten van de pomp zelf, maar dat durf ik niet echt aan
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 18:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Daikin toch?
Ja dat kan een strijd zijn.![]()
Je hebt toch niet toevallig een versterker op je WiFi dat die soms schakelt tussen de een en de ander?
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 19:08 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, niet dat ik weet. Maar ik maak geen gebruik van wifi voor de pomp. Ik moest alleen de wifi van mijn router weer werkend krijgen en daar heb ik het hele ding voor opnieuw opgestart. Maar omdat ik bij de pomp een kabel gebruik vind ik dit dus raar, want je zou verwachten dat dan weer gewoon werkt.
Maar niet dus.
Ja? Dat is correct?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 19:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar je had toch een Daikin Altherma nu?
Dat weet je dan niet helemaal goedquote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou die werken zover ik weet alleen met een Wlan module, op WiFi dus.
Hmm welk type is het dan?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:21 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet je dan niet helemaal goedwant ik had er gewoon een netwerkkabel aan bungelen, en daar heb ik de pomp ook mee verbonden.
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hmm welk type is het dan?
Het kan wel met een externe netwerkmodule maar standaard niet bij de Altherma 3.
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dan moet ik even op de factuur gaan kijken.
Edit: Daikin EGSAX06DA9W
Edit 2: Dat typenummer zie ik ook in de Onecta app terug komen.
Ja, een GEO. Wel apart verhaal trouwens. Onder de kap aan de voorkant zit duidelijk een slot voor een wlan module. Mijn installateur had gebeld en het moest module X zijn. Die paste niet. Was te kort en klikte dus niet vast. Weer bellen, begonnen ze over een LAN module. Nee nee wifi, maar dat moest toch echt die module X zijn.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:38 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ohja dat is de GEO3 hè? Die heb ik nooit aangesloten. Wel tientallen lucht water altherma’s.
Het verschil is dat de GEO een ingebouwde bedrade LAN module heeft.
Hier de docu
https://www.daikin.nl/nl_(...)documents-b7f056ea11
Uit welk document komt dit?quote:Op vrijdag 5 mei 2023 21:47 schreef Lospedrosa het volgende:
Je kunt bij problemen van het toewijzen van een IP door DHCP van je router ook een fixed IP erin zetten.
[ afbeelding ]
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Nog nooit van gehoord dus ben benieuwd naar eventuele ervaringen?
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:16 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Jep, het is het koudemiddel van de toekomst. Welk type en merk gaat het om?
Ja is een prima keuze. Dit zijn nu nog alleen de monoblocs (dan zit alles buiten en gaan er waterleidingen naar binnen)quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:42 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Nog geen idee, krijg nog een nieuwe offerte. Maar had nog nooit van dit type warmtepomp gehoord dus ben vooral benieuwd of dit inderdaad de warmtepomp van de toekomst is.
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:02 schreef gcjoel het volgende:
Is een propaan warmtepomp iets? Deze zou de installateur wel kunnen leveren in tegenstelling tot de eerder bestelde hybride warmtepomp.
Nog nooit van gehoord dus ben benieuwd naar eventuele ervaringen?
Honeywell Round thermostaten en warmtepompen is (vaak) een slechte combinatie, lees ik regelmatig op Tweakers.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:
Onze warmtepomp komt bijnaNa een jaar verbouwen en 200k armer
komt ie dan eindelijk:).
Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
Mooiste is je hele WP aansturen met Loxone.quote:Op vrijdag 19 mei 2023 09:27 schreef Sport_Life het volgende:
Onze warmtepomp komt bijnaNa een jaar verbouwen en 200k armer
komt ie dan eindelijk:).
Nu nog de laatste details afstemmen. Bijvoorbeeld de thermostaten in de slaapkamers, ik had bedacht 2 Honeywell zonnekleppen en Round thermostaten (1 voor 1e verdieping en 1 voor 2e verdieping), of kan ik beter via de vloerverwarming verdelers aansturen?
Heb nu een offerte voor een: domusa dual clima 9htquote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:29 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zou meer de focus leggen op het vermogen. Hybride vs propaan is hetzelfde als Volkswagen vs Benzine. Hybride kan ook met propaan worden uitgevoerd.
Ik zou zorgen voor iig full electric en of dat nou Propaan is of R32 (iets schadelijker voor t milieu als het ooit vrijkomt) is niet zo heel relevant.
Propaan is wel de toekomst, maar je zult geen verschil merken in gebruik. Hooguit dat de Propaan modellen nieuw ontwikkeld zijn.
Nooit van gehoord.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Heb nu een offerte voor een: domusa dual clima 9ht
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Klinkt wel interessant zover ik nu zie.
Nooit van gehoord. Zou het niet doen om reeds genoemde redenen.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Voor zover ik begrijp is deze full Electric ready. Dus zouden we binnenkort eventueel geheel kunnen overstappen.
Domusa klinkt al niet heel slim.quote:Op maandag 22 mei 2023 21:57 schreef gcjoel het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:25 schreef Sport_Life het volgende:
Ht staat trouwens mogelijk voor High temperature, dat wil je niet je wilt LT (veel betere COP).
Zou dus ook op zoek gaan naar aan andere installateur.
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Is dat niet afhankelijk van je situatie thuis? Als je nog radiatoren hebt is dat volgens mij HT, terwijl je met vloerverwarming LT nodig hebt? Ik weet het niet zeker hoor, ik dacht dit ergens gelezen te hebben. Dus afhankelijk van de situatie van gcjoel kan die HT best kloppen?
Maar, het komen met een of andere obscure WP zou voor mij al een no go zijn geweest, en als het klopt dat die HT in jouw situatie helemaal niet nodig is zou ik inderdaad ook voor een andere installateur gaan.
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nog radiatoren hebt die geen LTV radiatoren zijn dan zou ik dat eerst aanpakken en dan een WP laten plaatsen die alleen voor LTV is.
Een WP en HTV is gewoon geen handige cobinatie, dat kost je een vermogen aan stroom, want een lage COP.
Nee, er zijn ook gewoon LTV radiatoren, al jaren.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:49 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar dan moet je dus op alle verdiepingen (idealiter) vloerverwarming gaan leggen. Wellicht is dat geen optie? Ik weet niet hoor. Ik ben het met je eens, maar ik zou inderdaad ook geen warmtepomp doen als er nog veel te winnen / verbeteren is in de rest van je huis, maar ik val dit gewoon even binnen, ik weet niet of gcjoel eerder al heeft aangegeven wat haar situatie is.
Ken er wel een paar. Maar we willen doornemen en plannen. Niet voor jan snot offertes maken, daar is de markt veel te overspannen voor. Waarom offertes maken als je als klein bedrijfje al 50 units in bestelling hebt staan.quote:Op dinsdag 23 mei 2023 09:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik lees hier dat men offertes krijgt. Kan iemandmij aangeven welkebedrijven dit zijn en hoe lang ze hier op hebben moeten wachten? Ik zoek namelijk het liefst min 2 bedrijven die offertes maken. Ik krijg telkens geen reactie of de reactie dat ze geen offertes meer maken. Een naam van een bedrijf zou mij enorm helpen. Het liefst in twente.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |