abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208673946
Bij mijn dochter op de KDV lopen er tegenwoordig leidsters die ZZP’ers zijn en vorige week bij een sollicitatiegesprek was de HR business partner ook al een ZZP’er.

We zien al een tijdje dat heel veel functies in de zorg op ZZP basis worden ingevuld, evenals verschillende soorten bezorgers.
Laatst zag ik op FB een advertentie voorbij komen voor schoonmaakwerk voor ZZP’er.

Is dit het gevolg van de krappe arbeidsmarkt of komt dit juist door werkgevers die zo min mogelijk risico’s willen lopen?
De prijzen schieten enorm omhoog hierdoor. Vaak is het ook een verkapte dienstverband onder het mom van ZZP’er.
De belastingdienst zou hier werk van gaan maken maar daar is volgens mij niets van terechtgekomen.

Herkennen jullie dit fenomeen?
pi_208675398
Ja hier in het bedrijf werden/worden ook een aantal medewerkers ZZP’er, alleen dit is dus in de bouw.

Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.

Zeker nu in de bouw het gewoon enorm terugloopt in bepaalde sectoren en de prijzen voor de uitgevoerde diensten duur zijn, maar de kosten ook zijn gestegen, is de winst gewoon minimaal.

De toekomst is ook gewoon onzeker qua regels, moeten we met minder ploegen aan de gang? Prima kunnen die ZZP’ers er uiteraard het makkelijkst uit.
pi_208675459
In de zorg snap ik het wel, al is het een groot probleem aan het worden!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator woensdag 5 april 2023 @ 22:10:32 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208676030
Ligt aan de verziekte arbeidsmarkt. Flexcontracten, slechte voorwaarden, geen zekerheid bieden. Maar ook inflexibiliteit. Aan de andere kant is het probleem ook de vele rupsjes nooitgenoeg. En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst. En zo ettert het probleem weer verder.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 5 april 2023 @ 22:16:46 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208676209
Een vriendin had zich bijna het zzp-schap aan laten praten omdat ze dacht dat ze veel meer zou gaan verdienen. Ze realiseerde zich niet dat ze allerlei dingen dan zelf moest gaan betalen, ik vond het tamelijk shocking dat ze zo naïef was. Wat haar wel erg aansprak was dat ze dan kutdiensten ( nachtdiensten, gebroken diensten) niet meer zou hoeven draaien.
pi_208676476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 21:54 schreef Pap89 het volgende:

Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.
Idd het klinkt leuk maar 40 per uur is echt weinig. Het is aardig als je structureel 40 uur per week kan boeken, dan kom je op zich wel rond maar dat lukt natuurlijk niet altijd, en je moet ook zeker nooit ziek worden. Of op vakantie willen.
pi_208677919
quote:
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208677944
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst.
Met het idee dat ZZP'ers makkelijk te lozen zijn itt vaste weknemers :P
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208678156
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:16 schreef herverwijderd het volgende:
Wat haar wel erg aansprak was dat ze dan kutdiensten ( nachtdiensten, gebroken diensten) niet meer zou hoeven draaien.
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.
pi_208678158
Het is het gevolg van aan de ene kant een toenemende behoefte bij werknemers om meer autonomie te hebben, makkelijker te kunnen veranderen van werkplek en aan de andere kant een toenemende behoefte van werkgevers om flexibel en wendbaar te zijn om de snelle veranderingen op de markt bij te kunnen houden.
pi_208678663
Dit is niet van gisteren hoor, maar in een krappe arbeidsmarkt en sectoren met een cao van likt-me-vessie gaat het wel sneller.
.
pi_208678995
Zie je heel veel in zorg en welzijnssector.
Triest, want hierdoor wordt de zoet alleen maar meer onbetaalbaar.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  donderdag 6 april 2023 @ 08:14:48 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208679024
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 00:36 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
pi_208679181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
Het verhaal kent twee kanten (uiteraard)
  donderdag 6 april 2023 @ 09:00:47 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208679293
Combinatie van factoren imho;
Vast personeel kost vast geld. Variabel personeel kost variabel geld, staat gewoon anders op de balans. Vinden aandeelhouders leuk.
ZZPers bieden zichzelf voor zo weinig aan dat het voor bepaalde functies bijna goedkoper is ...
ZZPers dragen zelf risico's voor ziekte, arbeidsongeschiktheid etc...
ZZZPers kunnen er ook zo weer uit als ze niet meer nodig zijn.
Uitzendbureau krachten hebben tegenwoordig al na enige tijd wat rechten, ZZPers een stuk minder.

En heel soms kan men geen personeel vinden, maar dat heeft dan meer te maken met dat volk niet meer komt voor de centen die geboden worden. Marktwerking.

En helaas springen er dan ZZPers in dat gat, die denk ik eigenlijk een beetje vast zitten in hun eigen ge zzp, dan dat ze genieten van 'de vrijheid die zzp-en brengt'.

De management/beroepsexpert freelancers/ZZPers dan weer uitgestoten, dat zijn dan de interimmers die de boel komen rechttrekken of saneren. Die zijn dan ook wat duurder om aan te nemen.

Eigenlijk zou er een minimum zzp-tarief oid moeten komen. En wat verplichte minimale bijdragen voor verzekering en pensioen.

Wanneer bijv. een ziekenhuis zorg, die eigenlijk altijd wel nodig is, met ZZPers invult, gaat er imho iets mis.
Dum de dum
pi_208679329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
Ligt aan de verziekte arbeidsmarkt. Flexcontracten, slechte voorwaarden, geen zekerheid bieden. Maar ook inflexibiliteit. Aan de andere kant is het probleem ook de vele rupsjes nooitgenoeg. En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst. En zo ettert het probleem weer verder.
Neem aan dat je met rupsje nooit genoeg ZZP'ers bedoelt? Da's wel erg kort door de bocht en redelijk simplistisch. Probleem bestaat al heel lang en wordt voor een groot deel gecreeerd door de grote mate van werknemersbescherming in de arbeidsmarkt. Je ziet gewoon domweg dat in heel veel sectoren (overheid, zorg, bouw, schoonmaak etc) dat er liever mensen worden ingehuurd tegen slechte tarieven waarbij ook nog eens niet echt sprake is van "ondernemers". Alles om maar flexibel te zijn en te kunnen reageren op veranderingen in de markt of domweg minder personeel te hoeven te rapporteren dan wat er daadwerkelijk rondloopt.
Een groot deel van deze ZZP'ers werken met tarieven waarmee ze niet voldoende inkomsten genereren voor hun verzekeringen, pensioen en opbouwen van reserves.
pi_208679356
quote:
Ja hier in het bedrijf werden/worden ook een aantal medewerkers ZZP’er, alleen dit is dus in de bouw.

Zeker nu in de bouw het gewoon enorm terugloopt in bepaalde sectoren en de prijzen voor de uitgevoerde diensten duur zijn, maar de kosten ook zijn gestegen, is de winst gewoon minimaal.

De toekomst is ook gewoon onzeker qua regels, moeten we met minder ploegen aan de gang? Prima kunnen die ZZP’ers er uiteraard het makkelijkst uit.
Hopelijk is die 40 eur een grapje
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208679366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
Welke baas?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208679498
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hopelijk is die 40 eur een grapje
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….
Nu zit je in onze sector wel al snel op 50-60u p/w (inc. Betaalde reisuren)

We hadden er vorig jaar zelfs die voor 33¤/u liepen….
pi_208679514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Eigenlijk zou er een minimum zzp-tarief oid moeten komen.
Waarom? ZZP'ers zijn zelfstandig. Maar niet iedere zelfstandige blijkt zelfstandig genoeg om zijn tarief op een minimumniveau te krijgen. Denk aan vertalers, redacteuren, journalisten, flitsbezorgers, maaltijdbezorgers. Plannen voor een minimumtarief waren er, maar wetsvoorstel ingetrokken. Zie https://www.rijksoverheid(...)fstandigenverklaring

quote:
En wat verplichte minimale bijdragen voor verzekering en pensioen.
Nou, wat toevallig:
quote:
Voor zelfstandigen zonder personeel komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat ze een vangnet hebben als ze arbeidsongeschikt worden. Van de ruim 1,2 miljoen zzp'ers is maar één op de vijf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De regeling zou in 2027 in moeten gaan en via het UWV moeten lopen. Zelfstandigen die al een verzekering hebben, hoeven niet over te stappen naar de nieuwe regeling.
Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)-verplicht-verzekerd

Mensen die niet aan de onderkant van de zzp-markt bungelen zijn (uiteraard) niet allemaal voorstander, want ondernemer, zelfstandig, zelf beslissen, bewuste keuze, bla bla. De onderkant van het zzp-volk zal hier baat bij (kunnen) hebben (maar het mogelijk niet kunnen betalen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_208679546
quote:

[..]
Als 20 euro per maand bepalend is voor je bedrijfsvoering, heb je denk ik niet alles op een rijtje orde :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_208679568
Er zijn legio fiscale mogelijkheden om de belastingdruk te drukken. Jullie vinden 40 euro weinig, maar vergeten dat tot 30k per jaar winst je amper belasting betaalt als ZZP'er. Daarnaast gooi je alles op de zaak, hotelbezoekjes, telefoons, laptops, zogenaamde zakelijke kilometers en ga zo maar door. Dat drukt je winst ook vrij eenvoudig. Kans op controle is nihil want de overheid heeft geen rechtstreekse toegang tot je administratie. Die gaan geen tijd steken in de gemiddelde zzp'er.

Dat is de reden.
pi_208679847
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:25 schreef Confetti het volgende:
Er zijn legio fiscale mogelijkheden om de belastingdruk te drukken. Jullie vinden 40 euro weinig, maar vergeten dat tot 30k per jaar winst je amper belasting betaalt als ZZP'er. Daarnaast gooi je alles op de zaak, hotelbezoekjes, telefoons, laptops, zogenaamde zakelijke kilometers en ga zo maar door. Dat drukt je winst ook vrij eenvoudig. Kans op controle is nihil want de overheid heeft geen rechtstreekse toegang tot je administratie. Die gaan geen tijd steken in de gemiddelde zzp'er.

Dat is de reden.
40 eur netto per uur is al een grapje, kan je na gaan bruto
pi_208679855
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:19 schreef Pap89 het volgende:

[..]
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….
Nu zit je in onze sector wel al snel op 50-60u p/w (inc. Betaalde reisuren)

We hadden er vorig jaar zelfs die voor 33¤/u liepen….
Tja dat moeten mensen zelf weten. Ze kiezen er zelf voor
pi_208679908
Tja, als er van die omhooggevallen (micro-)'managers' zitten, die ook nog eens een veelvoud aan salaris vangen terwijl het échte werk gedaan wordt door het klootjesvolk, snap ik wel dat dat klootjesvolk liever zzp is. Een bevriend stel werkt in de zorg en zij nemen mede hierdoor ook het heft in eigen handen. Ik geef ze groot gelijk.
  donderdag 6 april 2023 @ 13:08:12 #26
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208681797
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:20 schreef baskick het volgende:

[..]
Waarom? ZZP'ers zijn zelfstandig. Maar niet iedere zelfstandige blijkt zelfstandig genoeg om zijn tarief op een minimumniveau te krijgen. Denk aan vertalers, redacteuren, journalisten, flitsbezorgers, maaltijdbezorgers. Plannen voor een minimumtarief waren er, maar wetsvoorstel ingetrokken. Zie https://www.rijksoverheid(...)fstandigenverklaring
[..]
Om dezelfde redenen dat er andere wetten zijn om bijv. mensen te beschermen tegen malafide huurders.

Omdat mensen dom of wanhopig zijn.

Plus dat de ZZP constructie eigenlijk best vaak gewoon het ontduiken van wetgeving (vooral die mbt belasting) is. Blijkbaar mag je als zzp flitsbezorger wel minder dan minimumloon verdienen dan bijv.

En natuurlijk zou het zooi duurder maken, of laten verdwijnen. Maar is het echt een probleem dat je niet via een app 2 potten calvé meer kan bestellen en die binnen 15 min in huis hebt?
Dum de dum
  Moderator donderdag 6 april 2023 @ 14:09:07 #27
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208682274
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:04 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Neem aan dat je met rupsje nooit genoeg ZZP'ers bedoelt? Da's wel erg kort door de bocht en redelijk simplistisch. Probleem bestaat al heel lang en wordt voor een groot deel gecreeerd door de grote mate van werknemersbescherming in de arbeidsmarkt. Je ziet gewoon domweg dat in heel veel sectoren (overheid, zorg, bouw, schoonmaak etc) dat er liever mensen worden ingehuurd tegen slechte tarieven waarbij ook nog eens niet echt sprake is van "ondernemers". Alles om maar flexibel te zijn en te kunnen reageren op veranderingen in de markt of domweg minder personeel te hoeven te rapporteren dan wat er daadwerkelijk rondloopt.
Een groot deel van deze ZZP'ers werken met tarieven waarmee ze niet voldoende inkomsten genereren voor hun verzekeringen, pensioen en opbouwen van reserves.
Maar ook plenty rupsjes die echt bewust meer geld vragen :s)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_208682475
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:09 schreef Rene het volgende:

[..]
Maar ook plenty rupsjes die echt bewust meer geld vragen :s)
En dat is niet het geval voor diegenen die in vaste functies zitten? Als jij een loonsverhoging van je werkgever krijgt, dan weiger je die natuurlijk? Overigens vraag ik me in het gros van de gevallen af of deze "ZZP'ers" er daadwerkelijk op vooruit gaan met de idiote tarieven waar ze voor aan het werk worden gezet.
Korte termijn, misschien maar is ook maar de vraag, maar op de langere termijn met gebrek aan pensioenopbouw e.d. niet waarschijnlijk.
pi_208683162
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 13:08 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Om dezelfde redenen dat er andere wetten zijn om bijv. mensen te beschermen tegen malafide huurders.

Omdat mensen dom of wanhopig zijn.

Plus dat de ZZP constructie eigenlijk best vaak gewoon het ontduiken van wetgeving (vooral die mbt belasting) is. Blijkbaar mag je als zzp flitsbezorger wel minder dan minimumloon verdienen dan bijv.

En natuurlijk zou het zooi duurder maken, of laten verdwijnen. Maar is het echt een probleem dat je niet via een app 2 potten calvé meer kan bestellen en die binnen 15 min in huis hebt?
Huurders zitten in een afhankelijkheidsrelatie met hun huurbaas. Het hele idee van zelfstandigen is dat ze eigen baas zijn en niet afhankelijk van 1 opdrachtgever. Dat het in de praktijk voor een grote groep lastig is, zal een gegeven zijn. Maar die zouden wellicht meer baat hebben bij loondienst.

De noodzaak van een flitsbezorger ontgaat mij volledig - ik ben dan ook niet de doelgroep :+
pi_208684114
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 14:32 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
En dat is niet het geval voor diegenen die in vaste functies zitten? Als jij een loonsverhoging van je werkgever krijgt, dan weiger je die natuurlijk? Overigens vraag ik me in het gros van de gevallen af of deze "ZZP'ers" er daadwerkelijk op vooruit gaan met de idiote tarieven waar ze voor aan het werk worden gezet.
Korte termijn, misschien maar is ook maar de vraag, maar op de langere termijn met gebrek aan pensioenopbouw e.d. niet waarschijnlijk.
Als zelfstandige bepaal je in beginsel je eigen uurtarief en hoef je dus niet te bedelen om loonsverhoging bij je "baas".
Punt is natuurlijk dat heel veel mensen die zich zelfstandige noemen in wezen dat helemaal niet zijn, omdat ze bijv maar 1 "opdrachtgever" hebben, zoals een bemiddelingsbureau dat bijna de rol van werkgever overneemt (zoals bij zzpers in de zorg), of nog vaker is het alleen vanuit de werkgever een "zelfstandige relatie" en zijn de zogenaamde zzp'ers weinig meer dan slaven zonder rechten, zoals bij de "zelfstandigen" in de gig economy (maaltijdbezorging/chauffeur etc).
pi_208684358
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 17:38 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als zelfstandige bepaal je in beginsel je eigen uurtarief en hoef je dus niet te bedelen om loonsverhoging bij je "baas".
Punt is natuurlijk dat heel veel mensen die zich zelfstandige noemen in wezen dat helemaal niet zijn, omdat ze bijv maar 1 "opdrachtgever" hebben, zoals een bemiddelingsbureau dat bijna de rol van werkgever overneemt (zoals bij zzpers in de zorg), of nog vaker is het alleen vanuit de werkgever een "zelfstandige relatie" en zijn de zogenaamde zzp'ers weinig meer dan slaven zonder rechten, zoals bij de "zelfstandigen" in de gig economy (maaltijdbezorging/chauffeur etc).
Dat bedoel ik ook, maar de insinuatie dat zzp'ers allemaal "rupsjes nooit genoeg" zouden zijn is nogal triest.
Gros van die mensen zit min of meer noodgedwongen in die situatie.
pi_208684635
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 17:59 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]
Dat bedoel ik ook, maar de insinuatie dat zzp'ers allemaal "rupsjes nooit genoeg" zouden zijn is nogal triest.
Gros van die mensen zit min of meer noodgedwongen in die situatie.

Precies.En dan gaan ze ook toch allemaal zeiken als ze hun zeer belangrijke pakketjes van goedkoop kleding niet op tijd afgeleverd zijn. Tja.
'flexibel uurtjes' als het goed voor de werkgever is. 'Oproep basis' wanneer het druk is. jaja. Tis gewoon misbruik.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_208695563
quote:

[..]
Binnenkort moet iedere zzp er een verplichte aov afsluiten,en die kost een vermogen t.o.v. nu(velen hebbben dit niet)hoe linker je beroep/werkzaamheid des te duurder het wordt,verder de zelfstandigenaftrek gaat ook steeds meer afgebouwd worden(je betaald dus meer tax) en een beetje zzp er zit op 60/80 eu/uur en hoger voor 20/30 eu/uur kun je beter in bed blijven.
pi_208695875
ZZP zijn naast loondienst _O_ wel zekerheden plus extra
pi_208700492
Ik werk zelf als zzper in de zorg. Met een 40 euro per uur kom je meer dan gemakkelijk rond. Zzpen is vanaf 25 eu per uur al rendabel, zoals besproken in de 2e kamer. Vooral de eerste 3 jaar heb je heel wat belastingvoordelen. En de overige jaren waren er ook heel veel voordelen maar die worden steeds minder. Sinds 1 Jan 2023 is bijvoorbeeld de oudedagsreserve geschrapt wat een hele mooie regeling was.
Ik heb vorig jaar als begeleider een omzet gedraaid van 113k. 2 periodeoodrachten van 6 en 8 maanden en losse diensten tussendoor. Hierbij heb ik zelfs vast personeel ingewerkt en begeleidingsplannen uitgeschreven.

Wat betreft alle verzekeringen en dergelijken: MEER dan goed te betalen. Ben vol verzekerd voor op de werkvloer, vol verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en noem maar op. Ben er in totaal 400 eu per maand aan kwijt terwijl ik ongeveer 8k per maand verdien. Helft leg ik weg 4k. 3600 betaal ik dan m'n huur en andere lasten van en aan het eind van het jaar hou ik nog wat over omdat ik de helft altijd apart hou. 4000 netto verdien je niet in loondienst als begeleider, verre van. Dus het is zeker wel slim te gaan ZZPen in de zorg mits je heel het jaar door werk hebt. Met al de tekorten in de zorg, zou het wel raar zijn als je dat niet hebt.
pi_208700808
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 03:32 schreef Advocaatje10 het volgende:
Ik werk zelf als zzper in de zorg. Met een 40 euro per uur kom je meer dan gemakkelijk rond. Zzpen is vanaf 25 eu per uur al rendabel, zoals besproken in de 2e kamer. Vooral de eerste 3 jaar heb je heel wat belastingvoordelen. En de overige jaren waren er ook heel veel voordelen maar die worden steeds minder. Sinds 1 Jan 2023 is bijvoorbeeld de oudedagsreserve geschrapt wat een hele mooie regeling was.
Ik heb vorig jaar als begeleider een omzet gedraaid van 113k. 2 periodeoodrachten van 6 en 8 maanden en losse diensten tussendoor. Hierbij heb ik zelfs vast personeel ingewerkt en begeleidingsplannen uitgeschreven.

Wat betreft alle verzekeringen en dergelijken: MEER dan goed te betalen. Ben vol verzekerd voor op de werkvloer, vol verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en noem maar op. Ben er in totaal 400 eu per maand aan kwijt terwijl ik ongeveer 8k per maand verdien. Helft leg ik weg 4k. 3600 betaal ik dan m'n huur en andere lasten van en aan het eind van het jaar hou ik nog wat over omdat ik de helft altijd apart hou. 4000 netto verdien je niet in loondienst als begeleider, verre van. Dus het is zeker wel slim te gaan ZZPen in de zorg mits je heel het jaar door werk hebt. Met al de tekorten in de zorg, zou het wel raar zijn als je dat niet hebt.
Ik ben heel benieuwd naar jouw unieke aov en pensioenregeling voor die prijs. Mijn vrouw is ook zzper en ik beheer de administratie voor haar dus mijn vraag is oprecht.
pi_208701012
Vanaf 1 mei ZZP'er *O*
pi_208701026
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 08:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw unieke aov en pensioenregeling voor die prijs. Mijn vrouw is ook zzper en ik beheer de administratie voor haar dus mijn vraag is oprecht.
Ben ook benieuwd naar kosten zoals pensioen, vakantiegeld en reiskosten. Daarnaast moet je ook je administratie doen of laten doen. Dat gaat ook van je uurloon af.
Ik denk dat het een beetje te rooskleurige is beschreven hierboven en dat is juist de issue met veel ZZP’ers waar men het over heeft in dit topic
pi_208701256
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 08:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Aov en avb is zeker te betalen voor ¤ 400,00 vooral als je jong bent maar pensioen bouw je niet op binnen dit bedrag, nooit.

Dat zal denk ik het enige hekelpunt blijven, pensioen opbouwen als zelfstandige is duur, vooral nu de rente zo laag staat. Vroeger kon je met een mooie lijfrente een leuk bedrag opbouwen maar tegenwoordig rendeert het niet meer.
pi_208701424
Ik herken het zeker. Ik had eerst altijd jaarcontracten direct in dienst van de opdrachtgever, met uitzicht op vast dienstverband. Dat werden ketens van jaarcontracten. Dat werden vervolgens halfjaar contracten via een uitzendbureau of direct in dienst. Vervolgens werden dat contracten met een uitzendbeding (dan kan je ieder moment buiten gezet worden for no reason). Nu krijg ik ook soms de vraag of ik op ZZP basis aan de slag wordt, soms voor een buitenlandse werkgever. Inkomsten zijn bij 40 uur per week wel een stuk hoger, maar de hoogte wat opdrachtgevers willen betalen is vergelijkbaar zijn als ik uitga van ziekte, vakantie, pensioen, verzekering en 2 maanden gat voor een nieuwe opdracht.

Onder de streep levert het qua inkomen dus niet heel veel meer op tenzij ik geen tegenslag heb. Ik kies dan liever voor zekerheid. Gelukkig is een vast contract tegenwoordig wat meer bespreekbaar door de enorme krapte op de arbeidsmarkt.
pi_208703544
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 09:01 schreef Moederenkind het volgende:

[..]
Ben ook benieuwd naar kosten zoals pensioen, vakantiegeld en reiskosten. Daarnaast moet je ook je administratie doen of laten doen. Dat gaat ook van je uurloon af.
Ik denk dat het een beetje te rooskleurige is beschreven hierboven en dat is juist de issue met veel ZZP’ers waar men het over heeft in dit topic
Daarnaast is er ooknog de verzekering als je bv schade maakt of aansprakelijk wordt gesteld.
Bij mijn werk moeten alle zzpers tot 500 miljoen verzekerd zijn anders mogen ze niet werken bij ons.
  zaterdag 8 april 2023 @ 15:43:13 #42
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_208703904
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 21:08 schreef Moederenkind het volgende:
Bij mijn dochter op de KDV lopen er tegenwoordig leidsters die ZZP’ers zijn en vorige week bij een sollicitatiegesprek was de HR business partner ook al een ZZP’er.

We zien al een tijdje dat heel veel functies in de zorg op ZZP basis worden ingevuld, evenals verschillende soorten bezorgers.
Laatst zag ik op FB een advertentie voorbij komen voor schoonmaakwerk voor ZZP’er.

Is dit het gevolg van de krappe arbeidsmarkt of komt dit juist door werkgevers die zo min mogelijk risico’s willen lopen?
De prijzen schieten enorm omhoog hierdoor. Vaak is het ook een verkapte dienstverband onder het mom van ZZP’er.
De belastingdienst zou hier werk van gaan maken maar daar is volgens mij niets van terechtgekomen.

Herkennen jullie dit fenomeen?
Werkgevers die verantwoordelijkheid ontduiken en mensen die slecht kunnen rekenen en niet snappen dat je een ZZP salaris door 2,5 moeten delen om gelijk te laten zijn aan loondienst.

[ Bericht 0% gewijzigd door trigt013 op 08-04-2023 15:45:28 ( ) ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_208703931
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Als je genoeg betaald zijn die mensen er wel. Maar dat willen/kunnen ze niet.

Je merkt dat veel bedrijven ook vast blijven hangen in caos etc...loonsverhogingen kunnen niet. Maar wel als mensen gaan zzp-en want dan staat niet op de loonlijst.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe goed het zzp-en bevalt als de economie eens tegen zit.

Overigens ben ik wel zwaar tegen de zzp-ers die in verkapt dienstverband zitten. Das iets wat hard aangepakt mag worden.
  zaterdag 8 april 2023 @ 15:51:53 #44
34974 trigt013
pi_208703973
quote:

Met 8k per maand voor 40 euro per uur werk je 46 uur per maand. Die 8k staat gelijk aan 3.200 euro in loondienst. Dus 2.504 euro als je je aan de CAO houdt. Aangezien je je eigen ORT draagt moet je dit bedrag er vanaf trekken voor de vergelijking. Dus 2100 euro zou je verdienen in loondienst. Als je meer zou verdienen ben je dief van je eigen portemonnee in ZZP verband. Maximaal 2.600 euro als je geen materiaalkosten hebt.
pi_208705043
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2023 09:35 schreef Nismo1991 het volgende:
Aov en avb is zeker te betalen voor ¤ 400,00 vooral als je jong bent maar pensioen bouw je niet op binnen dit bedrag, nooit.

Dat zal denk ik het enige hekelpunt blijven, pensioen opbouwen als zelfstandige is duur, vooral nu de rente zo laag staat. Vroeger kon je met een mooie lijfrente een leuk bedrag opbouwen maar tegenwoordig rendeert het niet meer.
Pensioensparen rendeert misschien niet zo veel, maar dan is er altijd nog pensioenbeleggen. Is maar net wat je wilt zekerheid óf risicos durven nemen.

En een AOV voor ¤ 400, kijk dan ook goed naar welk arbeidscriterium, verzekerde som, eindleeftijd en eigen risico is...
pi_208705161
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 00:01 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Met het idee dat ZZP'ers makkelijk te lozen zijn itt vaste weknemers :P
Klopt. De persoonlijk begeleidster van mijn gehandicapte zoon (woont in een instelling) die heeft ook de zak gekregen. Heel klote, want nu krijgt mijn kind wéér een nieuw iemand. Dat gebeurt nu zo'n beetje elk half jaar. :{
Handboek voor klimaat ontkenners
Complothuilers voelen zich voortdurend in hun megalomane kuif gepikt. ^(;,;)^
pi_208705384
Wat ook speelt is dat in loondienst kun je, afhankelijk van functie en schaal, ieder jaar een loonsverhoging krijgen en in veel branches heb je de jaarlijkse cao verhogingen.
Met de inflatie van het afgelopen jaar zijn er flinke verhogingen geweest. CAO ziekenhuis is met 15% verhoogd. Zal een ZZP’er zijn tarieven ook zomaar met 15% kunnen verhogen zonder zichzelf uit de markt te prijzen?
pi_208705516
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2023 14:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daarnaast is er ooknog de verzekering als je bv schade maakt of aansprakelijk wordt gesteld.
Bij mijn werk moeten alle zzpers tot 500 miljoen verzekerd zijn anders mogen ze niet werken bij ons.
ja dat is een hele belangrijke welke ik al jaren heb,het wordt nog weleens " vergeten" tot je wat veroorzaakt.
pi_208706250
quote:

ZZP-en voor 25 euro per uur is lachwekkend. Dan heb je per maand bij 40 uur per week 4000 bruto (gegeven dat je ook wel eens vakantie hebt). En dan moet je je administratie nog in je vrije tijd doen.
  zaterdag 8 april 2023 @ 20:55:40 #50
34974 trigt013
pi_208707104
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2023 19:47 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
ZZP-en voor 25 euro per uur is lachwekkend. Dan heb je per maand bij 40 uur per week 4000 bruto (gegeven dat je ook wel eens vakantie hebt). En dan moet je je administratie nog in je vrije tijd doen.
Dat is minder dan minimumloon. Sterker nog voor 25 euro kan je beter de bijstand in gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')