Idd het klinkt leuk maar 40 per uur is echt weinig. Het is aardig als je structureel 40 uur per week kan boeken, dan kom je op zich wel rond maar dat lukt natuurlijk niet altijd, en je moet ook zeker nooit ziek worden. Of op vakantie willen.quote:Op woensdag 5 april 2023 21:54 schreef Pap89 het volgende:
Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?quote:Op woensdag 5 april 2023 21:54 schreef Pap89 het volgende:
Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.
Met het idee dat ZZP'ers makkelijk te lozen zijn itt vaste weknemersquote:Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst.
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.quote:Op woensdag 5 april 2023 22:16 schreef herverwijderd het volgende:
Wat haar wel erg aansprak was dat ze dan kutdiensten ( nachtdiensten, gebroken diensten) niet meer zou hoeven draaien.
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.quote:Op donderdag 6 april 2023 00:36 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.
Het verhaal kent twee kanten (uiteraard)quote:Op donderdag 6 april 2023 08:14 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
Neem aan dat je met rupsje nooit genoeg ZZP'ers bedoelt? Da's wel erg kort door de bocht en redelijk simplistisch. Probleem bestaat al heel lang en wordt voor een groot deel gecreeerd door de grote mate van werknemersbescherming in de arbeidsmarkt. Je ziet gewoon domweg dat in heel veel sectoren (overheid, zorg, bouw, schoonmaak etc) dat er liever mensen worden ingehuurd tegen slechte tarieven waarbij ook nog eens niet echt sprake is van "ondernemers". Alles om maar flexibel te zijn en te kunnen reageren op veranderingen in de markt of domweg minder personeel te hoeven te rapporteren dan wat er daadwerkelijk rondloopt.quote:Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
Ligt aan de verziekte arbeidsmarkt. Flexcontracten, slechte voorwaarden, geen zekerheid bieden. Maar ook inflexibiliteit. Aan de andere kant is het probleem ook de vele rupsjes nooitgenoeg. En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst. En zo ettert het probleem weer verder.
Hopelijk is die 40 eur een grapjequote:Op woensdag 5 april 2023 21:54 schreef Pap89 het volgende:
Ja hier in het bedrijf werden/worden ook een aantal medewerkers ZZP’er, alleen dit is dus in de bouw.
Zeker nu in de bouw het gewoon enorm terugloopt in bepaalde sectoren en de prijzen voor de uitgevoerde diensten duur zijn, maar de kosten ook zijn gestegen, is de winst gewoon minimaal.
De toekomst is ook gewoon onzeker qua regels, moeten we met minder ploegen aan de gang? Prima kunnen die ZZP’ers er uiteraard het makkelijkst uit.
Welke baas?quote:Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….quote:Op donderdag 6 april 2023 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hopelijk is die 40 eur een grapje
Waarom? ZZP'ers zijn zelfstandig. Maar niet iedere zelfstandige blijkt zelfstandig genoeg om zijn tarief op een minimumniveau te krijgen. Denk aan vertalers, redacteuren, journalisten, flitsbezorgers, maaltijdbezorgers. Plannen voor een minimumtarief waren er, maar wetsvoorstel ingetrokken. Zie https://www.rijksoverheid(...)fstandigenverklaringquote:Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Eigenlijk zou er een minimum zzp-tarief oid moeten komen.
Nou, wat toevallig:quote:En wat verplichte minimale bijdragen voor verzekering en pensioen.
Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)-verplicht-verzekerdquote:Voor zelfstandigen zonder personeel komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat ze een vangnet hebben als ze arbeidsongeschikt worden. Van de ruim 1,2 miljoen zzp'ers is maar één op de vijf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De regeling zou in 2027 in moeten gaan en via het UWV moeten lopen. Zelfstandigen die al een verzekering hebben, hoeven niet over te stappen naar de nieuwe regeling.
Als 20 euro per maand bepalend is voor je bedrijfsvoering, heb je denk ik niet alles op een rijtje ordequote:Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
40 eur netto per uur is al een grapje, kan je na gaan brutoquote:Op donderdag 6 april 2023 09:25 schreef Confetti het volgende:
Er zijn legio fiscale mogelijkheden om de belastingdruk te drukken. Jullie vinden 40 euro weinig, maar vergeten dat tot 30k per jaar winst je amper belasting betaalt als ZZP'er. Daarnaast gooi je alles op de zaak, hotelbezoekjes, telefoons, laptops, zogenaamde zakelijke kilometers en ga zo maar door. Dat drukt je winst ook vrij eenvoudig. Kans op controle is nihil want de overheid heeft geen rechtstreekse toegang tot je administratie. Die gaan geen tijd steken in de gemiddelde zzp'er.
Dat is de reden.
Tja dat moeten mensen zelf weten. Ze kiezen er zelf voorquote:Op donderdag 6 april 2023 09:19 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….
Nu zit je in onze sector wel al snel op 50-60u p/w (inc. Betaalde reisuren)
We hadden er vorig jaar zelfs die voor 33¤/u liepen….
Om dezelfde redenen dat er andere wetten zijn om bijv. mensen te beschermen tegen malafide huurders.quote:Op donderdag 6 april 2023 09:20 schreef baskick het volgende:
[..]
Waarom? ZZP'ers zijn zelfstandig. Maar niet iedere zelfstandige blijkt zelfstandig genoeg om zijn tarief op een minimumniveau te krijgen. Denk aan vertalers, redacteuren, journalisten, flitsbezorgers, maaltijdbezorgers. Plannen voor een minimumtarief waren er, maar wetsvoorstel ingetrokken. Zie https://www.rijksoverheid(...)fstandigenverklaring
[..]
Maar ook plenty rupsjes die echt bewust meer geld vragenquote:Op donderdag 6 april 2023 09:04 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Neem aan dat je met rupsje nooit genoeg ZZP'ers bedoelt? Da's wel erg kort door de bocht en redelijk simplistisch. Probleem bestaat al heel lang en wordt voor een groot deel gecreeerd door de grote mate van werknemersbescherming in de arbeidsmarkt. Je ziet gewoon domweg dat in heel veel sectoren (overheid, zorg, bouw, schoonmaak etc) dat er liever mensen worden ingehuurd tegen slechte tarieven waarbij ook nog eens niet echt sprake is van "ondernemers". Alles om maar flexibel te zijn en te kunnen reageren op veranderingen in de markt of domweg minder personeel te hoeven te rapporteren dan wat er daadwerkelijk rondloopt.
Een groot deel van deze ZZP'ers werken met tarieven waarmee ze niet voldoende inkomsten genereren voor hun verzekeringen, pensioen en opbouwen van reserves.
En dat is niet het geval voor diegenen die in vaste functies zitten? Als jij een loonsverhoging van je werkgever krijgt, dan weiger je die natuurlijk? Overigens vraag ik me in het gros van de gevallen af of deze "ZZP'ers" er daadwerkelijk op vooruit gaan met de idiote tarieven waar ze voor aan het werk worden gezet.quote:Op donderdag 6 april 2023 14:09 schreef Rene het volgende:
[..]
Maar ook plenty rupsjes die echt bewust meer geld vragen
Huurders zitten in een afhankelijkheidsrelatie met hun huurbaas. Het hele idee van zelfstandigen is dat ze eigen baas zijn en niet afhankelijk van 1 opdrachtgever. Dat het in de praktijk voor een grote groep lastig is, zal een gegeven zijn. Maar die zouden wellicht meer baat hebben bij loondienst.quote:Op donderdag 6 april 2023 13:08 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Om dezelfde redenen dat er andere wetten zijn om bijv. mensen te beschermen tegen malafide huurders.
Omdat mensen dom of wanhopig zijn.
Plus dat de ZZP constructie eigenlijk best vaak gewoon het ontduiken van wetgeving (vooral die mbt belasting) is. Blijkbaar mag je als zzp flitsbezorger wel minder dan minimumloon verdienen dan bijv.
En natuurlijk zou het zooi duurder maken, of laten verdwijnen. Maar is het echt een probleem dat je niet via een app 2 potten calvé meer kan bestellen en die binnen 15 min in huis hebt?
Als zelfstandige bepaal je in beginsel je eigen uurtarief en hoef je dus niet te bedelen om loonsverhoging bij je "baas".quote:Op donderdag 6 april 2023 14:32 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
En dat is niet het geval voor diegenen die in vaste functies zitten? Als jij een loonsverhoging van je werkgever krijgt, dan weiger je die natuurlijk? Overigens vraag ik me in het gros van de gevallen af of deze "ZZP'ers" er daadwerkelijk op vooruit gaan met de idiote tarieven waar ze voor aan het werk worden gezet.
Korte termijn, misschien maar is ook maar de vraag, maar op de langere termijn met gebrek aan pensioenopbouw e.d. niet waarschijnlijk.
Dat bedoel ik ook, maar de insinuatie dat zzp'ers allemaal "rupsjes nooit genoeg" zouden zijn is nogal triest.quote:Op donderdag 6 april 2023 17:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als zelfstandige bepaal je in beginsel je eigen uurtarief en hoef je dus niet te bedelen om loonsverhoging bij je "baas".
Punt is natuurlijk dat heel veel mensen die zich zelfstandige noemen in wezen dat helemaal niet zijn, omdat ze bijv maar 1 "opdrachtgever" hebben, zoals een bemiddelingsbureau dat bijna de rol van werkgever overneemt (zoals bij zzpers in de zorg), of nog vaker is het alleen vanuit de werkgever een "zelfstandige relatie" en zijn de zogenaamde zzp'ers weinig meer dan slaven zonder rechten, zoals bij de "zelfstandigen" in de gig economy (maaltijdbezorging/chauffeur etc).
Precies.En dan gaan ze ook toch allemaal zeiken als ze hun zeer belangrijke pakketjes van goedkoop kleding niet op tijd afgeleverd zijn. Tja.quote:Op donderdag 6 april 2023 17:59 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Dat bedoel ik ook, maar de insinuatie dat zzp'ers allemaal "rupsjes nooit genoeg" zouden zijn is nogal triest.
Gros van die mensen zit min of meer noodgedwongen in die situatie.
Binnenkort moet iedere zzp er een verplichte aov afsluiten,en die kost een vermogen t.o.v. nu(velen hebbben dit niet)hoe linker je beroep/werkzaamheid des te duurder het wordt,verder de zelfstandigenaftrek gaat ook steeds meer afgebouwd worden(je betaald dus meer tax) en een beetje zzp er zit op 60/80 eu/uur en hoger voor 20/30 eu/uur kun je beter in bed blijven.quote:Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw unieke aov en pensioenregeling voor die prijs. Mijn vrouw is ook zzper en ik beheer de administratie voor haar dus mijn vraag is oprecht.quote:Op zaterdag 8 april 2023 03:32 schreef Advocaatje10 het volgende:
Ik werk zelf als zzper in de zorg. Met een 40 euro per uur kom je meer dan gemakkelijk rond. Zzpen is vanaf 25 eu per uur al rendabel, zoals besproken in de 2e kamer. Vooral de eerste 3 jaar heb je heel wat belastingvoordelen. En de overige jaren waren er ook heel veel voordelen maar die worden steeds minder. Sinds 1 Jan 2023 is bijvoorbeeld de oudedagsreserve geschrapt wat een hele mooie regeling was.
Ik heb vorig jaar als begeleider een omzet gedraaid van 113k. 2 periodeoodrachten van 6 en 8 maanden en losse diensten tussendoor. Hierbij heb ik zelfs vast personeel ingewerkt en begeleidingsplannen uitgeschreven.
Wat betreft alle verzekeringen en dergelijken: MEER dan goed te betalen. Ben vol verzekerd voor op de werkvloer, vol verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en noem maar op. Ben er in totaal 400 eu per maand aan kwijt terwijl ik ongeveer 8k per maand verdien. Helft leg ik weg 4k. 3600 betaal ik dan m'n huur en andere lasten van en aan het eind van het jaar hou ik nog wat over omdat ik de helft altijd apart hou. 4000 netto verdien je niet in loondienst als begeleider, verre van. Dus het is zeker wel slim te gaan ZZPen in de zorg mits je heel het jaar door werk hebt. Met al de tekorten in de zorg, zou het wel raar zijn als je dat niet hebt.
Ben ook benieuwd naar kosten zoals pensioen, vakantiegeld en reiskosten. Daarnaast moet je ook je administratie doen of laten doen. Dat gaat ook van je uurloon af.quote:Op zaterdag 8 april 2023 08:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw unieke aov en pensioenregeling voor die prijs. Mijn vrouw is ook zzper en ik beheer de administratie voor haar dus mijn vraag is oprecht.
Aov en avb is zeker te betalen voor ¤ 400,00 vooral als je jong bent maar pensioen bouw je niet op binnen dit bedrag, nooit.quote:Op zaterdag 8 april 2023 08:20 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd naar jouw unieke aov en pensioenregeling voor die prijs. Mijn vrouw is ook zzper en ik beheer de administratie voor haar dus mijn vraag is oprecht.
Daarnaast is er ooknog de verzekering als je bv schade maakt of aansprakelijk wordt gesteld.quote:Op zaterdag 8 april 2023 09:01 schreef Moederenkind het volgende:
[..]
Ben ook benieuwd naar kosten zoals pensioen, vakantiegeld en reiskosten. Daarnaast moet je ook je administratie doen of laten doen. Dat gaat ook van je uurloon af.
Ik denk dat het een beetje te rooskleurige is beschreven hierboven en dat is juist de issue met veel ZZP’ers waar men het over heeft in dit topic
Werkgevers die verantwoordelijkheid ontduiken en mensen die slecht kunnen rekenen en niet snappen dat je een ZZP salaris door 2,5 moeten delen om gelijk te laten zijn aan loondienst.quote:Op woensdag 5 april 2023 21:08 schreef Moederenkind het volgende:
Bij mijn dochter op de KDV lopen er tegenwoordig leidsters die ZZP’ers zijn en vorige week bij een sollicitatiegesprek was de HR business partner ook al een ZZP’er.
We zien al een tijdje dat heel veel functies in de zorg op ZZP basis worden ingevuld, evenals verschillende soorten bezorgers.
Laatst zag ik op FB een advertentie voorbij komen voor schoonmaakwerk voor ZZP’er.
Is dit het gevolg van de krappe arbeidsmarkt of komt dit juist door werkgevers die zo min mogelijk risico’s willen lopen?
De prijzen schieten enorm omhoog hierdoor. Vaak is het ook een verkapte dienstverband onder het mom van ZZP’er.
De belastingdienst zou hier werk van gaan maken maar daar is volgens mij niets van terechtgekomen.
Herkennen jullie dit fenomeen?
Als je genoeg betaald zijn die mensen er wel. Maar dat willen/kunnen ze niet.quote:Op donderdag 6 april 2023 08:14 schreef herverwijderd het volgende:
[..]
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
Met 8k per maand voor 40 euro per uur werk je 46 uur per maand. Die 8k staat gelijk aan 3.200 euro in loondienst. Dus 2.504 euro als je je aan de CAO houdt. Aangezien je je eigen ORT draagt moet je dit bedrag er vanaf trekken voor de vergelijking. Dus 2100 euro zou je verdienen in loondienst. Als je meer zou verdienen ben je dief van je eigen portemonnee in ZZP verband. Maximaal 2.600 euro als je geen materiaalkosten hebt.quote:Op zaterdag 8 april 2023 03:32 schreef Advocaatje10 het volgende:
Ik werk zelf als zzper in de zorg. Met een 40 euro per uur kom je meer dan gemakkelijk rond. Zzpen is vanaf 25 eu per uur al rendabel, zoals besproken in de 2e kamer. Vooral de eerste 3 jaar heb je heel wat belastingvoordelen. En de overige jaren waren er ook heel veel voordelen maar die worden steeds minder. Sinds 1 Jan 2023 is bijvoorbeeld de oudedagsreserve geschrapt wat een hele mooie regeling was.
Ik heb vorig jaar als begeleider een omzet gedraaid van 113k. 2 periodeoodrachten van 6 en 8 maanden en losse diensten tussendoor. Hierbij heb ik zelfs vast personeel ingewerkt en begeleidingsplannen uitgeschreven.
Wat betreft alle verzekeringen en dergelijken: MEER dan goed te betalen. Ben vol verzekerd voor op de werkvloer, vol verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid en noem maar op. Ben er in totaal 400 eu per maand aan kwijt terwijl ik ongeveer 8k per maand verdien. Helft leg ik weg 4k. 3600 betaal ik dan m'n huur en andere lasten van en aan het eind van het jaar hou ik nog wat over omdat ik de helft altijd apart hou. 4000 netto verdien je niet in loondienst als begeleider, verre van. Dus het is zeker wel slim te gaan ZZPen in de zorg mits je heel het jaar door werk hebt. Met al de tekorten in de zorg, zou het wel raar zijn als je dat niet hebt.
Pensioensparen rendeert misschien niet zo veel, maar dan is er altijd nog pensioenbeleggen. Is maar net wat je wilt zekerheid óf risicos durven nemen.quote:Op zaterdag 8 april 2023 09:35 schreef Nismo1991 het volgende:
Aov en avb is zeker te betalen voor ¤ 400,00 vooral als je jong bent maar pensioen bouw je niet op binnen dit bedrag, nooit.
Dat zal denk ik het enige hekelpunt blijven, pensioen opbouwen als zelfstandige is duur, vooral nu de rente zo laag staat. Vroeger kon je met een mooie lijfrente een leuk bedrag opbouwen maar tegenwoordig rendeert het niet meer.
Klopt. De persoonlijk begeleidster van mijn gehandicapte zoon (woont in een instelling) die heeft ook de zak gekregen. Heel klote, want nu krijgt mijn kind wéér een nieuw iemand. Dat gebeurt nu zo'n beetje elk half jaar.quote:Op donderdag 6 april 2023 00:01 schreef eudaemonia het volgende:
[..]
Met het idee dat ZZP'ers makkelijk te lozen zijn itt vaste weknemers
ja dat is een hele belangrijke welke ik al jaren heb,het wordt nog weleens " vergeten" tot je wat veroorzaakt.quote:Op zaterdag 8 april 2023 14:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daarnaast is er ooknog de verzekering als je bv schade maakt of aansprakelijk wordt gesteld.
Bij mijn werk moeten alle zzpers tot 500 miljoen verzekerd zijn anders mogen ze niet werken bij ons.
ZZP-en voor 25 euro per uur is lachwekkend. Dan heb je per maand bij 40 uur per week 4000 bruto (gegeven dat je ook wel eens vakantie hebt). En dan moet je je administratie nog in je vrije tijd doen.quote:Op zaterdag 8 april 2023 03:32 schreef Advocaatje10 het volgende:
Dat is minder dan minimumloon. Sterker nog voor 25 euro kan je beter de bijstand in gaan.quote:Op zaterdag 8 april 2023 19:47 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
ZZP-en voor 25 euro per uur is lachwekkend. Dan heb je per maand bij 40 uur per week 4000 bruto (gegeven dat je ook wel eens vakantie hebt). En dan moet je je administratie nog in je vrije tijd doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |