abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208673946
Bij mijn dochter op de KDV lopen er tegenwoordig leidsters die ZZP’ers zijn en vorige week bij een sollicitatiegesprek was de HR business partner ook al een ZZP’er.

We zien al een tijdje dat heel veel functies in de zorg op ZZP basis worden ingevuld, evenals verschillende soorten bezorgers.
Laatst zag ik op FB een advertentie voorbij komen voor schoonmaakwerk voor ZZP’er.

Is dit het gevolg van de krappe arbeidsmarkt of komt dit juist door werkgevers die zo min mogelijk risico’s willen lopen?
De prijzen schieten enorm omhoog hierdoor. Vaak is het ook een verkapte dienstverband onder het mom van ZZP’er.
De belastingdienst zou hier werk van gaan maken maar daar is volgens mij niets van terechtgekomen.

Herkennen jullie dit fenomeen?
pi_208675398
Ja hier in het bedrijf werden/worden ook een aantal medewerkers ZZP’er, alleen dit is dus in de bouw.

Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.

Zeker nu in de bouw het gewoon enorm terugloopt in bepaalde sectoren en de prijzen voor de uitgevoerde diensten duur zijn, maar de kosten ook zijn gestegen, is de winst gewoon minimaal.

De toekomst is ook gewoon onzeker qua regels, moeten we met minder ploegen aan de gang? Prima kunnen die ZZP’ers er uiteraard het makkelijkst uit.
pi_208675459
In de zorg snap ik het wel, al is het een groot probleem aan het worden!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator woensdag 5 april 2023 @ 22:10:32 #4
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208676030
Ligt aan de verziekte arbeidsmarkt. Flexcontracten, slechte voorwaarden, geen zekerheid bieden. Maar ook inflexibiliteit. Aan de andere kant is het probleem ook de vele rupsjes nooitgenoeg. En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst. En zo ettert het probleem weer verder.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  woensdag 5 april 2023 @ 22:16:46 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208676209
Een vriendin had zich bijna het zzp-schap aan laten praten omdat ze dacht dat ze veel meer zou gaan verdienen. Ze realiseerde zich niet dat ze allerlei dingen dan zelf moest gaan betalen, ik vond het tamelijk shocking dat ze zo naïef was. Wat haar wel erg aansprak was dat ze dan kutdiensten ( nachtdiensten, gebroken diensten) niet meer zou hoeven draaien.
pi_208676476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 21:54 schreef Pap89 het volgende:

Denk wel dat veel mensen het een beetje te rooskleurig inzien, als voorbeeld gaan ze van 20¤/u naar 35-40¤/u als ZZP, met alle verantwoordelijkheden die er bij horen.
Idd het klinkt leuk maar 40 per uur is echt weinig. Het is aardig als je structureel 40 uur per week kan boeken, dan kom je op zich wel rond maar dat lukt natuurlijk niet altijd, en je moet ook zeker nooit ziek worden. Of op vakantie willen.
pi_208677919
quote:
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208677944
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst.
Met het idee dat ZZP'ers makkelijk te lozen zijn itt vaste weknemers :P
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208678156
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:16 schreef herverwijderd het volgende:
Wat haar wel erg aansprak was dat ze dan kutdiensten ( nachtdiensten, gebroken diensten) niet meer zou hoeven draaien.
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.
pi_208678158
Het is het gevolg van aan de ene kant een toenemende behoefte bij werknemers om meer autonomie te hebben, makkelijker te kunnen veranderen van werkplek en aan de andere kant een toenemende behoefte van werkgevers om flexibel en wendbaar te zijn om de snelle veranderingen op de markt bij te kunnen houden.
pi_208678663
Dit is niet van gisteren hoor, maar in een krappe arbeidsmarkt en sectoren met een cao van likt-me-vessie gaat het wel sneller.
.
pi_208678995
Zie je heel veel in zorg en welzijnssector.
Triest, want hierdoor wordt de zoet alleen maar meer onbetaalbaar.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
  donderdag 6 april 2023 @ 08:14:48 #13
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_208679024
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 00:36 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Dat lees je dus ook in de krant, dat organisaties een beetje klaar zijn met zzp-ers die maar komen opdagen op de tijdstippen dat zij het meeste zin hebben.
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
pi_208679181
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 08:14 schreef herverwijderd het volgende:

[..]
Ik kan me in beide kanten wel inleven. Vooral gebroken diensten lijken mij enorm kut, dan zit je met van die loze tijd waarin je net niks kan. Maar voor organisaties is het natuurlijk ook een probleem dat ze steeds moeilijker mensen kunnen vinden die die diensten willen draaien.
Het verhaal kent twee kanten (uiteraard)
  donderdag 6 april 2023 @ 09:00:47 #15
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208679293
Combinatie van factoren imho;
Vast personeel kost vast geld. Variabel personeel kost variabel geld, staat gewoon anders op de balans. Vinden aandeelhouders leuk.
ZZPers bieden zichzelf voor zo weinig aan dat het voor bepaalde functies bijna goedkoper is ...
ZZPers dragen zelf risico's voor ziekte, arbeidsongeschiktheid etc...
ZZZPers kunnen er ook zo weer uit als ze niet meer nodig zijn.
Uitzendbureau krachten hebben tegenwoordig al na enige tijd wat rechten, ZZPers een stuk minder.

En heel soms kan men geen personeel vinden, maar dat heeft dan meer te maken met dat volk niet meer komt voor de centen die geboden worden. Marktwerking.

En helaas springen er dan ZZPers in dat gat, die denk ik eigenlijk een beetje vast zitten in hun eigen ge zzp, dan dat ze genieten van 'de vrijheid die zzp-en brengt'.

De management/beroepsexpert freelancers/ZZPers dan weer uitgestoten, dat zijn dan de interimmers die de boel komen rechttrekken of saneren. Die zijn dan ook wat duurder om aan te nemen.

Eigenlijk zou er een minimum zzp-tarief oid moeten komen. En wat verplichte minimale bijdragen voor verzekering en pensioen.

Wanneer bijv. een ziekenhuis zorg, die eigenlijk altijd wel nodig is, met ZZPers invult, gaat er imho iets mis.
Dum de dum
pi_208679329
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 22:10 schreef Rene het volgende:
Ligt aan de verziekte arbeidsmarkt. Flexcontracten, slechte voorwaarden, geen zekerheid bieden. Maar ook inflexibiliteit. Aan de andere kant is het probleem ook de vele rupsjes nooitgenoeg. En door de krapte op de arbeidsmarkt nemen dergelijke instellingen/organisaties deze rupsjes ook nog in dienst. En zo ettert het probleem weer verder.
Neem aan dat je met rupsje nooit genoeg ZZP'ers bedoelt? Da's wel erg kort door de bocht en redelijk simplistisch. Probleem bestaat al heel lang en wordt voor een groot deel gecreeerd door de grote mate van werknemersbescherming in de arbeidsmarkt. Je ziet gewoon domweg dat in heel veel sectoren (overheid, zorg, bouw, schoonmaak etc) dat er liever mensen worden ingehuurd tegen slechte tarieven waarbij ook nog eens niet echt sprake is van "ondernemers". Alles om maar flexibel te zijn en te kunnen reageren op veranderingen in de markt of domweg minder personeel te hoeven te rapporteren dan wat er daadwerkelijk rondloopt.
Een groot deel van deze ZZP'ers werken met tarieven waarmee ze niet voldoende inkomsten genereren voor hun verzekeringen, pensioen en opbouwen van reserves.
pi_208679356
quote:
Ja hier in het bedrijf werden/worden ook een aantal medewerkers ZZP’er, alleen dit is dus in de bouw.

Zeker nu in de bouw het gewoon enorm terugloopt in bepaalde sectoren en de prijzen voor de uitgevoerde diensten duur zijn, maar de kosten ook zijn gestegen, is de winst gewoon minimaal.

De toekomst is ook gewoon onzeker qua regels, moeten we met minder ploegen aan de gang? Prima kunnen die ZZP’ers er uiteraard het makkelijkst uit.
Hopelijk is die 40 eur een grapje
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208679366
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Alleen al een aparte aansprakelijkheidsverzekering verzekering is al snel ¤20 p/m, of zullen ze allemaal denken dat ze gedekt worden door hun baas?
Welke baas?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208679498
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:06 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Hopelijk is die 40 eur een grapje
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….
Nu zit je in onze sector wel al snel op 50-60u p/w (inc. Betaalde reisuren)

We hadden er vorig jaar zelfs die voor 33¤/u liepen….
pi_208679514
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:00 schreef Fe2O3 het volgende:
Eigenlijk zou er een minimum zzp-tarief oid moeten komen.
Waarom? ZZP'ers zijn zelfstandig. Maar niet iedere zelfstandige blijkt zelfstandig genoeg om zijn tarief op een minimumniveau te krijgen. Denk aan vertalers, redacteuren, journalisten, flitsbezorgers, maaltijdbezorgers. Plannen voor een minimumtarief waren er, maar wetsvoorstel ingetrokken. Zie https://www.rijksoverheid(...)fstandigenverklaring

quote:
En wat verplichte minimale bijdragen voor verzekering en pensioen.
Nou, wat toevallig:
quote:
Voor zelfstandigen zonder personeel komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat ze een vangnet hebben als ze arbeidsongeschikt worden. Van de ruim 1,2 miljoen zzp'ers is maar één op de vijf verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. De regeling zou in 2027 in moeten gaan en via het UWV moeten lopen. Zelfstandigen die al een verzekering hebben, hoeven niet over te stappen naar de nieuwe regeling.
Bron: https://nos.nl/artikel/24(...)-verplicht-verzekerd

Mensen die niet aan de onderkant van de zzp-markt bungelen zijn (uiteraard) niet allemaal voorstander, want ondernemer, zelfstandig, zelf beslissen, bewuste keuze, bla bla. De onderkant van het zzp-volk zal hier baat bij (kunnen) hebben (maar het mogelijk niet kunnen betalen).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_208679546
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 23:59 schreef eudaemonia het volgende:

[..]
Als 20 euro per maand bepalend is voor je bedrijfsvoering, heb je denk ik niet alles op een rijtje orde :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_208679568
Er zijn legio fiscale mogelijkheden om de belastingdruk te drukken. Jullie vinden 40 euro weinig, maar vergeten dat tot 30k per jaar winst je amper belasting betaalt als ZZP'er. Daarnaast gooi je alles op de zaak, hotelbezoekjes, telefoons, laptops, zogenaamde zakelijke kilometers en ga zo maar door. Dat drukt je winst ook vrij eenvoudig. Kans op controle is nihil want de overheid heeft geen rechtstreekse toegang tot je administratie. Die gaan geen tijd steken in de gemiddelde zzp'er.

Dat is de reden.
pi_208679847
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:25 schreef Confetti het volgende:
Er zijn legio fiscale mogelijkheden om de belastingdruk te drukken. Jullie vinden 40 euro weinig, maar vergeten dat tot 30k per jaar winst je amper belasting betaalt als ZZP'er. Daarnaast gooi je alles op de zaak, hotelbezoekjes, telefoons, laptops, zogenaamde zakelijke kilometers en ga zo maar door. Dat drukt je winst ook vrij eenvoudig. Kans op controle is nihil want de overheid heeft geen rechtstreekse toegang tot je administratie. Die gaan geen tijd steken in de gemiddelde zzp'er.

Dat is de reden.
40 eur netto per uur is al een grapje, kan je na gaan bruto
pi_208679855
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 09:19 schreef Pap89 het volgende:

[..]
Nope en ze voelen zich de koning te rijk….
Nu zit je in onze sector wel al snel op 50-60u p/w (inc. Betaalde reisuren)

We hadden er vorig jaar zelfs die voor 33¤/u liepen….
Tja dat moeten mensen zelf weten. Ze kiezen er zelf voor
pi_208679908
Tja, als er van die omhooggevallen (micro-)'managers' zitten, die ook nog eens een veelvoud aan salaris vangen terwijl het échte werk gedaan wordt door het klootjesvolk, snap ik wel dat dat klootjesvolk liever zzp is. Een bevriend stel werkt in de zorg en zij nemen mede hierdoor ook het heft in eigen handen. Ik geef ze groot gelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')