Nee joh je bent gewoon hartstikke dood.quote:Op zondag 2 april 2023 21:48 schreef Tengano het volgende:
Alleen zal die uitkomst niet helemaal kloppen omdat hij dan volgens de formule met 982 km/h zou neerkomen en volgens mij kan dat niet. Die formule gaat er ook van uit dat er geen luchtweerstand was waar natuurlijk wel sprake van is.
Bij het springen van een flat zal dat niet zo veel doen met de uitkomst, maar vanaf 3800 meter dus wel. Op een gegeven moment val je zo snel dat de lucht je zeg maar gaat afremmen in je vrije val. Ik ga nog even zoeken of ik die maximum snelheid kan vinden.
Je bent wel een baas als het zelfdoding is.quote:Op zondag 2 april 2023 21:51 schreef hb64 het volgende:
Omroep Gelderland: Overleden parachutist was een ervaren springer: 'Hij deed het al jaren'
'Parachute is niet opengegaan'
In de loop van de dag zijn er vermoedens ontstaan over de toedracht van de noodlottige val.
"Ik heb begrepen dat zijn parachute niet is opengegaan".
Dan was hij wel op slag dood.
Zelfdoding kan ook een optie zijn; het politieonderzoek zal meer duidelijkheid geven.
Ik vraag me dan af wat een onderzoek dan inhoud.quote:Op zondag 2 april 2023 21:51 schreef hb64 het volgende:
Omroep Gelderland: Overleden parachutist was een ervaren springer: 'Hij deed het al jaren'
In de loop van de dag zijn er vermoedens ontstaan over de toedracht van de noodlottige val.
Zelfdoding kan ook een optie zijn; het politieonderzoek zal meer duidelijkheid geven.
Eventuele afscheidsbrief oid?quote:Op zondag 2 april 2023 22:22 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wat een onderzoek dan inhoud.
Ja ok dat kanquote:
Dat zal zich onder andere richten wat er eventueel mis was met de parachute en waarom de reserveparachute niet is gebruikt/ in werking is getreden. Ik lees dat het een ervaren springer is, dus hij was goed op de hoogte met de procedures.quote:Op zondag 2 april 2023 22:22 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af wat een onderzoek dan inhoud.
quote:Op zondag 2 april 2023 21:53 schreef Soury het volgende:
[..]
Je bent wel een baas als het zelfdoding is.
hangt ook van de vorm die je aanneemt tijdens het dalen, aerodynamica e.d.quote:Op zondag 2 april 2023 22:06 schreef Tengano het volgende:
Uitgaande van een hoogte van 3800 meter waar vandaan is gesprongen en een maximum valsnelheid van 200 km/h.
(200 km/h = 55,56 m/s)
Stap 1 is hoe lang duurt het voordat je op een snelheid bent van 200 km per uur en hoe hoog zit je dan?
Na 158 meter vrije val zit je al op een snelheid van 200 km/h
En dat deel van de vrije val duurt dus 5,7 seconden (ongecorrigeerd voor de luchtweerstand in dit deel van de val)
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_val_(natuurkunde) voor de formules
Stap 2 is hoe lang duurt het voordat je met een snelheid van 200 km in het restant van de val op de grond bent.
Vanaf 3800 - 158 = 3642 meter hoogte val je verder met een snelheid van 200 km/h als gevolg van de luchtweerstand.
Daar doe je er dus nog 3,642 km / 200 km/h * 3600 seconden = 65,6 seconden over.
Of anders berekend: 3642 meter / 55,56 m/s is ook 65,6 seconden
De totale val vanaf 3800 meter duurde dan 5,7 + 65,6 = circa 71 seconden. Toch best lang dus![]()
Er vanuitgaande dat het een ongeluk is, heeft die man niet 71 seconde paniek gehadquote:Op zondag 2 april 2023 22:06 schreef Tengano het volgende:
Uitgaande van een hoogte van 3800 meter waar vandaan is gesprongen en een maximum valsnelheid van 200 km/h.
(200 km/h = 55,56 m/s)
Stap 1 is hoe lang duurt het voordat je op een snelheid bent van 200 km per uur en hoe hoog zit je dan?
Na 158 meter vrije val zit je al op een snelheid van 200 km/h
En dat deel van de vrije val duurt dus 5,7 seconden (ongecorrigeerd voor de luchtweerstand in dit deel van de val)
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrije_val_(natuurkunde) voor de formules
Stap 2 is hoe lang duurt het voordat je met een snelheid van 200 km in het restant van de val op de grond bent.
Vanaf 3800 - 158 = 3642 meter hoogte val je verder met een snelheid van 200 km/h als gevolg van de luchtweerstand.
Daar doe je er dus nog 3,642 km / 200 km/h * 3600 seconden = 65,6 seconden over.
Of anders berekend: 3642 meter / 55,56 m/s is ook 65,6 seconden
De totale val vanaf 3800 meter duurde dan 5,7 + 65,6 = circa 71 seconden. Toch best lang dus![]()
Tuurlijk. Hoe meer luchtweerstand je creeert, hoe lager je snelheid.quote:Op maandag 3 april 2023 02:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
hangt ook van de vorm die je aanneemt tijdens het dalen, aerodynamica e.d.
Ik had namelijk zelf geen idee hoe lang zo'n vrije val zou duren en kon dat niet 1, 2 3 op internet vinden, omdat het minder gebruikelijk is om zo parachute te springen. Maar ik was er dus wel nieuwsgierig naar.quote:Uitgaande van een hoogte van 3800 meter waar vandaan is gesprongen en een maximum valsnelheid van 200 km/h.
"Parachute is niet opengegaan" is wat merkwaardig, want volgens mij springen alleen base-jumpers zonder reserve-parachute. Dat beide parachutes het niet gedaan zouden hebben is onwaarschijnlijk, dus dan denk je toch eerder aan een defect aan de persoon zelf, op een of andere manier onwel geworden.quote:Op zondag 2 april 2023 21:51 schreef hb64 het volgende:
quote:Een 49-jarige parachutist uit Utrecht is overleden nadat hij is neergestort bij Teuge. Het ongeluk gebeurde gisteren rond 15.45 uur op de kruising van De Zanden met de Zandenallee. Omwonende Hein liet net op dat moment zijn hond hont uit en zag het gebeuren.
Nog nooit van de term terminal velocity gehoord?quote:Op zondag 2 april 2023 21:39 schreef Tengano het volgende:
[..]
Als je vanaf 10 hoog naar beneden springt (11 x 3m) duurt het 2,6 seconden.
Je moet die formule in die tweede wikipedia link gebruiken.
2 x de hoogte, gedeeld door g en daar de wortel van nemen.
Je kunt ook de snelheid uitrekenen waarmee hij op de grond (boom) terecht kwam.
Zeker triest, maar wel heel effectief. En het treinverkeer hoeft er niet voor plat gelegd worden.quote:Op maandag 3 april 2023 12:57 schreef rutger05 het volgende:
https://www.ad.nl/voorst/(...)chutist-af~ac736228/
Het gaat blijkbaar om een zelfdoding is de conclusie van de politie. Erg triest.
quote:Klopt, het antwoord vind je in post #80
Ja, die stond in dat artikel wat ik geraadpleegd heb.quote:Op maandag 3 april 2023 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nog nooit van de term terminal velocity gehoord?
Het is in de parachute wereld een heel gebruikelijke term in 1994 zelfs een film met die titel uitgekomen , ik zet er een linkje bij voor de verklaring.quote:Op maandag 3 april 2023 13:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, die stond in dat artikel wat ik geraadpleegd heb.
Maar die term heb ik niet gebruikt omdat de meeste mensen hier daar wss nog nooit van gehoord hebben.
Daarnaast ben ik niet iemand die graag met vreemde exotische woorden smijt om bijdehand over te komen.
Met die informatie kun jij nu even voorrekenen hoe lang het duurde voordat hij beneden was als hij met zijn hoofd naar beneden is gedoken met zijn bewuste suicide-actie.quote:Op maandag 3 april 2023 13:10 schreef Basp1 het volgende:
Het is in de parachute wereld een heel gebruikelijke term in 1994 zelfs een film met die titel uitgekomen , ik zet er een linkje bij voor de verklaring.
Tegenwoordig moet alles internationalquote:Op zondag 2 april 2023 19:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat ik nog raarder vind aan de titel is "international airport Teuge". Wat een grootspraak.
Vergeet Katwijk aan Zee = Enschede Beach nietquote:Op maandag 3 april 2023 13:27 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet alles international![]()
Alle 'vliegvelden' met een suk beton waar mogelijk een vliegtuigje op kan landen is tegenwoordig 'international'.
Nog een paar leuke voorbeelden:
Scheveningen = The Hague Beach
Zandvoort = Amsterdam Beach
![]()
Ik ken vliegvelden met 1 Ryanair vlucht per dag die nog bescheidener zijn inderdaad.quote:Op zondag 2 april 2023 19:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wat ik nog raarder vind aan de titel is "international airport Teuge". Wat een grootspraak.
Zelfs een grasveld tussen breda en ettenleur heet breda International Airport.quote:Op maandag 3 april 2023 13:27 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Tegenwoordig moet alles international![]()
Alle 'vliegvelden' met een suk beton waar mogelijk een vliegtuigje op kan landen is tegenwoordig 'international'.
Nog een paar leuke voorbeelden:
Scheveningen = The Hague Beach
Zandvoort = Amsterdam Beach
![]()
quote:Politie rondt onderzoek naar overleden parachutist af
Het incident waarbij gisteren een 49-jarige parachutespringer uit Utrecht bij vliegveld Teuge om het leven is gekomen, blijkt om zelfdoding te gaan. Dat heeft de politie vanochtend bekend gemaakt.
Uit privacy-overwegingen wordt niet bekend gemaakt waarop de politie deze conclusie baseert.
Het parachutespringen op vliegveld Teuge gaat vandaag door, laat woordvoerder Simon Woerlee weten. Vanmiddag gaat het reguliere programma, met drie tot vier vluchten met steeds zestien parachutisten, verder. Omdat er geen technisch mankement is geconstateerd, wordt het Nationaal Paracentrum Teuge geen beperkingen opgelegd.
Praten over gedachten aan zelfdoding kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.
https://www.gelderlander.(...)chutist-af~ac736228/
Waarschijnlijk ook weer bedacht door zo'n man van in de 50 of 60er jaren die zelf 8 woorden Engels spreektquote:Op maandag 3 april 2023 13:37 schreef Bensel het volgende:
[..]
Vergeet Katwijk aan Zee = Enschede Beach niet
quote:Op maandag 3 april 2023 14:52 schreef Tengano het volgende:
Ok, maar waarom hebben ze bij deze parachutist dan wel gezegd dat het om zelfdoding ging?
Zo goed als zeker was dat. Hier te lezen.quote:Op maandag 3 april 2023 14:59 schreef SnodeSnuiter het volgende:
In dat geval snap ik het dan weer wel, omdat je direct denkt dat de parachute niet werkte, als die dan is ingepakt door het parachutebedrijf dan denkt iedereen dat het daar onveilig is
In 2012 is er ook (ook op teuge) al iemand naar beneden gekomen zonder de parachute te openen, bizar verhaal trouwens
9 dagen in de bosjes gelegen
https://www.rtvoost.nl/am(...)-fatale-sprong-teuge
Ik kan niet terug vinden of het toen om zelfdoding ging
Je hebt ook een boel twintigers en dertigers die zichzelf zo goed in steenkolen Engels vinden dat het ze niets uitmaakt om dat te spreken, en dan vervolgens met hun kruiperige harsens op feestjes altijd een of andere Brit of Amerikaan die na 5 jaar nog geen woord Nederlands spreekt zit vastgeplakt om die uit te leggen wat er allemaal gebeurt tussen het uitbraken van clichés door.quote:Op maandag 3 april 2023 14:07 schreef BaksteenMongool het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ook weer bedacht door zo'n man van in de 50 of 60er jaren die zelf 8 woorden Engels spreekt
De meeste mensen hebben gewoon natuurkunde gehad hoor. En zo exotisch is het nou ook weer nietquote:Op maandag 3 april 2023 13:07 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, die stond in dat artikel wat ik geraadpleegd heb.
Maar die term heb ik niet gebruikt omdat de meeste mensen hier daar wss nog nooit van gehoord hebben.
Daarnaast ben ik niet iemand die graag met vreemde exotische woorden smijt om bijdehand over te komen.
Is toch leuk hoelang het heeft geduurd.quote:Op maandag 3 april 2023 18:36 schreef qajariaq het volgende:
Hebben jullie het nu nog steeds over die terminale snelheid?
De haat aan dat soort mensen is terecht.quote:Op maandag 3 april 2023 18:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt ook een boel twintigers en dertigers die zichzelf zo goed in steenkolen Engels vinden dat het ze niets uitmaakt om dat te spreken, en dan vervolgens met hun kruiperige harsens op feestjes altijd een of andere Brit of Amerikaan die na 5 jaar nog geen woord Nederlands spreekt zit vastgeplakt om die uit te leggen wat er allemaal gebeurt tussen het uitbraken van clichés door.
Echt kansloos daar had ik in tegenstelling tot Teuge Internanational AIrport nog nooit van gehoordquote:Op maandag 3 april 2023 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zelfs een grasveld tussen breda en ettenleur heet breda International Airport.
quote:Op maandag 3 april 2023 18:36 schreef qajariaq het volgende:
Hebben jullie het nu nog steeds over die terminale snelheid?
Het lijkt mij doodengquote:Op maandag 3 april 2023 19:19 schreef Discombobulate het volgende:
Wel een mooie manier om zelfmoord te plegen eerlijk gezegd.
Het kan altijd gekker/triester:quote:Op maandag 3 april 2023 15:19 schreef Tengano het volgende:
[..]
[..]
Zo goed als zeker was dat. Hier te lezen.
https://www.omroepbrabant(...)ard-48-uit-schijndel
https://www.gld.nl/nieuws(...)arachutesprong-teuge
https://www.omroepbrabant(...)schijnlijk-zelfmoord
Ik had ook natuurkunde in mijn pakket maar het begrip terminal velocity is daar never nooit ter sprake gekomen.quote:Op maandag 3 april 2023 18:27 schreef Starhopper het volgende:
De meeste mensen hebben gewoon natuurkunde gehad hoor. En zo exotisch is het nou ook weer niet
WTFquote:Op maandag 3 april 2023 19:42 schreef hb64 het volgende:
Het
Het kan altijd gekker/triester:
Skydiver springt de dood in nadat hij zijn vrouw in een filmpje waarschuwt dat hij zijn parachute niet zal openen
Volgens het politierapport zei Vitantonio in de video dat hij op weg was naar "een prachtige plaats".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |