abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 april 2023 @ 07:42:36 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_208611234
Ik zie op 't nieuws dat er statiegeld voor blikjes wordt geīntroduceerd.
Is dit niet 'n beetje raar cq overbodig omdat blikjes snel indeuken en moeilijk zijn uit te deuken vergeleken met 'n plastic fles en omdat blikjes in het PMD afval thuis horen waar zij via de afvalverwerking uitgefilterd zouden moeten worden voor recycling.

mijns inziens is statiegeld op blikjes totaal overbodig en moeilijk omdat blikjes nou eenmaal sneller indeuken dan plastic en dan wordt 't lastig inleveren bij de statiegeldautomaat of neemt de statiegeldautomaat ook ingedeukte blikjes aan ? als de statiegeldautomaat ingedeukte blikjes weigert dan belanden die alsnog in de PMD of restafval waar ze als 't goed is eruit worden gefilterd voor recyling en dan is statiegeld op blikjes eigenlijk flauwekul.

wat vind jij van statiegeld op blikjes ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_208611371
Verkapte extra inkomsten. Geen hont die ze terug gaat brengen.
pi_208611392
In Duitsland werkt het ook, dus waarom zou het hier in NL een probleem zijn?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_208611399
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:00 schreef etuiedelapiel het volgende:
Verkapte extra inkomsten. Geen hont die ze terug gaat brengen.
Dat moet je ook niet aan honten overlaten.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_208611443
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:02 schreef schommelstoel het volgende:
In Duitsland werkt het ook, dus waarom zou het hier in NL een probleem zijn?
In Duitsland kan je blikjes ook ingedeukt inleveren volgens mij.
pi_208611472
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:09 schreef Evertjan het volgende:

[..]
In Duitsland kan je blikjes ook ingedeukt inleveren volgens mij.
Duitsland is dan ook een godenland, Nederland is dat allerminst.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 08:18:43 #7
382129 crew  Donna
pi_208611543
Een deukje is toch geen probleem? Als de streepjescode maar gescand kan worden.

Helemaal inelkaar gedrukt is dus wel een probleem ja.
pi_208611554
Sowieso kleinverpakkingen verbieden, ze voegen totaal niets toe.
pi_208611567
Snel nog 2 traytjes cola zero zonder statiegeld bij de Karwei gehaald
Sicker than your average.
pi_208611644
Waarom moet nou overal een probleem van gemaakt worden?


Ik vind het een heel goed idee. Des te minder zooi op straat, des te beter het is. Er zijn altijd mensen (ik noem geen namen :P ) die op zoek zijn naar
lege statiegeldflessen, en die gaan ook vast de blikjes oprapen mochten ze toch op straat gegooid worden.
  Spellchecker zaterdag 1 april 2023 @ 08:44:04 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zaterdag 1 april 2023 @ 09:11:38 #12
307331 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_208611866
Goeie zaak vind ik.
94257 - 478969
In my dreams I'm dying all the time
  zaterdag 1 april 2023 @ 12:34:14 #13
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_208614134
ik had vandaag een rugzak vol met blikjes, de helft deed heet niet omdat er deukjes in zaten, kon zo de prullenbak in.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_208614214
Die enkele keer dat ik drinken uit blik koop ga ik geen moeite doen om die te bewaren en in te leveren.
Gaan gewoon de afvalzak in.

Lege flessen sluit je af met een dop, flessen in een krat staan stevig, geen probleem.

Maar lege blikjes vervoeren wordt een vieze plakzooi in de (plastic) tas.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208614627
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:42 schreef sturmpie het volgende:
als de statiegeldautomaat ingedeukte blikjes weigert dan belanden die alsnog in de PMD of restafval
Het zou zomaar kunnen dat als die automaat mijn gedeukte blikjes weigert dat ik ze dan gewoon voor de automaat op de grond laat vallen. Dan is het namelijk een verdienmodel geworden wat ik niet ga ondersteunen. Laat ze het dan lekker maar zelf opruimen.
  zaterdag 1 april 2023 @ 13:17:28 #16
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208614661
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:34 schreef cherrycoke het volgende:
ik had vandaag een rugzak vol met blikjes, de helft deed heet niet omdat er deukjes in zaten, kon zo de prullenbak in.
T zou verbazen als je nu al een zak vol statiegeldblikjes leeg hebt. In de winkel staan ze bijna nog niet eens.
En een deukje kan prima
pi_208614695
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:40 schreef StateOfMind het volgende:
Die enkele keer dat ik drinken uit blik koop ga ik geen moeite doen om die te bewaren en in te leveren.
Gaan gewoon de afvalzak in.
Als je ze gewoon netjes weggooit is er geen probleem, kost jou alleen beetje geld. Maar het gaat vooral om al die blikjes die men zomaar op straat pleurt. Hopelijk gebeurt dat nu minder vaak.
pi_208614739
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als je ze gewoon netjes weggooit is er geen probleem, kost jou alleen beetje geld. Maar het gaat vooral om al die blikjes die men zomaar op straat pleurt. Hopelijk gebeurt dat nu minder vaak.
Ik denk ook niet dat mensen die op straat een blikje drinken dat blikje de hele tijd met zich mee blijven zeulen.
En hangjongeren zie ik ook niet netjes alles bij zich houden en met een plakkerig vies tasje de supermarkt inlopen om ze netjes in te leveren voor een paar centen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208614804
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat mensen die op straat een blikje drinken dat blikje de hele tijd met zich mee blijven zeulen.
En hangjongeren zie ik ook niet netjes alles bij zich houden en met een plakkerig vies tasje de supermarkt inlopen om ze netjes in te leveren voor een paar centen.
Die jongeren zelf niet maar @Hakuna komt de blikjes dan rapen voor een zakcentje en dat is gegund.

Als er dan geen deukje in mag zitten blijven ze alsnog liggen.
pi_208614984
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat mensen die op straat een blikje drinken dat blikje de hele tijd met zich mee blijven zeulen.
En hangjongeren zie ik ook niet netjes alles bij zich houden en met een plakkerig vies tasje de supermarkt inlopen om ze netjes in te leveren voor een paar centen.
In Berlijn is het de gewoonte om je lege flessen en blikjes die je niet zelf wil inleveren onder een prullenbak neer te zetten, en dan worden ze vanzelf opgehaald door mensen die het geld wel nodig hebben.
pi_208615011
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
In Berlijn is het de gewoonte om je lege flessen en blikjes die je niet zelf wil inleveren onder een prullenbak neer te zetten, en dan worden ze vanzelf opgehaald door mensen die het geld wel nodig hebben.
Dat is wel ^O^
Al zie ik dat in het egoīstische Nederland niet gebeuren eigenlijk.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208615028
Ik knip de streepjescodes er wel uit met een blikschaar en de rest mieter ik gewoon weg.
pindazakje
pi_208615036
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:20 schreef Farenji het volgende:

[..]
Als je ze gewoon netjes weggooit is er geen probleem, kost jou alleen beetje geld. Maar het gaat vooral om al die blikjes die men zomaar op straat pleurt. Hopelijk gebeurt dat nu minder vaak.
Of juist meer, onder het mom van 'ik heb er extra voor betaald, dan ga ik ook geen moeite doen om het helemaal mee terug naar huis te nemen of een vuilnisbak te zoeken'. Als iedereen het nu demonstratief juist wél op straat gooit dan gaat er die domme regeling vanzelf af.
pindazakje
pi_208615090
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:53 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Of juist meer, onder het mom van 'ik heb er extra voor betaald, dan ga ik ook geen moeite doen om het helemaal mee terug naar huis te nemen of een vuilnisbak te zoeken'. Als iedereen het nu demonstratief juist wél op straat gooit dan gaat er die domme regeling vanzelf af.
Ik heb ergens nog de hoop dat de samenleving niet alleen maar bestaat uit egoistische klootzakken zoals jij.
  zaterdag 1 april 2023 @ 17:41:34 #25
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_208617229
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:47 schreef Farenji het volgende:

[..]
In Berlijn is het de gewoonte om je lege flessen en blikjes die je niet zelf wil inleveren onder een prullenbak neer te zetten, en dan worden ze vanzelf opgehaald door mensen die het geld wel nodig hebben.
Ik wist dat niet, interessant :)
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_208617369
Ik vind het een goede zaak, er liggen veel blikjes op straat, opvallend genoeg vaak blikjes waar energydrank in heeft gezeten, blijkbaar heeft het niet genoeg energie om het blikje in een afvalbak te gooien
pi_208620700
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:54 schreef Cupfighter het volgende:
Ik vind het een goede zaak, er liggen veel blikjes op straat, opvallend genoeg vaak blikjes waar energydrank in heeft gezeten, blijkbaar heeft het niet genoeg energie om het blikje in een afvalbak te gooien
Twee kanttekeningen. Om te beginnen had men het over blik in de natuur. Daar zie ik ze nooit. Dus de straat is nu ook opeens natuur? De straat opruimen kunnen Gideon v M en lotgenoten prima doen. Prima klusje voor taakstraffen.

Serieuzer is dat blik natuurlijk evengoed op straat komt, de jeugd heeft immers geld zat. Maar het blik en flesjes worden dan geraapt en ingeleverd door mensen die wel een extra zakcentje kunnen gebruiken. Helaas wordt blik met deukjes niet ingenomen dus kan je eigenlijk wel schudden dat het van straat geruimd wordt. Hopelijk wordt de branche snel gedwongen alles in te nemen wat min of meer compleet is en een leesbare streepjescode heeft.

Zo doordacht is het plan dus (nog) niet.
pi_208621826
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:18 schreef Donna het volgende:
Een deukje is toch geen probleem? Als de streepjescode maar gescand kan worden.

Helemaal inelkaar gedrukt is dus wel een probleem ja.
Flesjes niet.
Als die gedeukt is ook al is de streepjes code goed leesbaar.

Ze hebben ze gewoon gevoelig afgesteld.
Tenslotte elke flesje of blikje wat niet ingeleverd word is gewoon extra geld in de kassa.

Eigenlijk zal dat geregistreerd moeten worden hoeveel statiegeld over blijft per jaar .
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 23:38:45 #29
382129 crew  Donna
pi_208622566
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 22:40 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]
Flesjes niet.
Als die gedeukt is ook al is de streepjes code goed leesbaar.

Ze hebben ze gewoon gevoelig afgesteld.
Tenslotte elke flesje of blikje wat niet ingeleverd word is gewoon extra geld in de kassa.

Eigenlijk zal dat geregistreerd moeten worden hoeveel statiegeld over blijft per jaar .
Ik lever flessen heel vaak gedeukt in. Hoef tegenwoordig bijna nooit meer uit te deuken. Vroegahhh kwamen ze altijd terug, maar nu bijna nooit meer.
pi_208623062
Gewoon op stampen, js hebt er voor betaald.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_208624647
Wie koopt er uberhaupt nog blikjes.
En dan die kreukelbare, niet af te sluiten plakzooi ook nog eens bewaren om die 15 cent terug te krijgen.

Idee dat er meer ingeleverd gaat worden is leuk maar ik het echte resultaat gaat zijn dat er minder blikjes verkocht gaan worden.

Let wel ff op of een supermarkt welke nu nog blikjes met en zonder statiegeldcode verkoopt, niet overal al die statiegeld overheen berekent!
pi_208627052
quote:
14s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:34 schreef cherrycoke het volgende:
ik had vandaag een rugzak vol met blikjes, de helft deed heet niet omdat er deukjes in zaten, kon zo de prullenbak in.
Matige 1 april grap
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 2 april 2023 @ 10:31:03 #33
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_208627148
Ik kocht alleen maar blikjes omdat er geen statiegeld op zat, dus dat houdt nu op. Flesjes zijn handiger, ook qua inleveren.
  Spellchecker zondag 2 april 2023 @ 10:40:47 #34
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208627253
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 08:18 schreef student_vh_leven het volgende:
Wie koopt er uberhaupt nog blikjes.
En dan die kreukelbare, niet af te sluiten plakzooi ook nog eens bewaren om die 15 cent terug te krijgen.

Idee dat er meer ingeleverd gaat worden is leuk maar ik het echte resultaat gaat zijn dat er minder blikjes verkocht gaan worden.

Let wel ff op of een supermarkt welke nu nog blikjes met en zonder statiegeldcode verkoopt, niet overal al die statiegeld overheen berekent!
Boodschappen worden gescand.
Met en zonder statiegeldlogo.
  Moderator zondag 2 april 2023 @ 11:21:00 #35
382129 crew  Donna
pi_208627696
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 08:18 schreef student_vh_leven het volgende:
Wie koopt er uberhaupt nog blikjes.
En dan die kreukelbare, niet af te sluiten plakzooi ook nog eens bewaren om die 15 cent terug te krijgen.

Idee dat er meer ingeleverd gaat worden is leuk maar ik het echte resultaat gaat zijn dat er minder blikjes verkocht gaan worden.

Let wel ff op of een supermarkt welke nu nog blikjes met en zonder statiegeldcode verkoopt, niet overal al die statiegeld overheen berekent!
Dat zit in de streepjescode. De supermarkt bedenkt dat er niet zelf bij.
pi_208628504
Goed dat daar in ieder geval over nagedacht is.

Staan er nu dan ook 2 prijzen in het schap bij de blikjes?
  Moderator zondag 2 april 2023 @ 12:39:25 #37
382129 crew  Donna
pi_208628714
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 12:27 schreef student_vh_leven het volgende:
Goed dat daar in ieder geval over nagedacht is.

Staan er nu dan ook 2 prijzen in het schap bij de blikjes?
Nee, want de prijs op het schap is altijd excl statiegeld. :Y)
  zondag 2 april 2023 @ 13:00:48 #38
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_208628996
Elke dag met 24 blikken Pitt bier terug naar de jumbo ze zien je al aankomen...
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
pi_208636047
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:00 schreef etuiedelapiel het volgende:
Verkapte extra inkomsten. Geen hont die ze terug gaat brengen.
Honden mogen de supermarkt niet in, dus geen hond zal ze terugbrengen.
Mensen wel, doen ze namelijk ook met de plastic flesjes.

Vind de invoering van statiegeld een goede zaak. Nu nog de boetes en de pakkans verhogen voor het dumpen van afval op straat.
pi_208636264
quote:
0s.gif Op zondag 2 april 2023 13:00 schreef Näsenbar het volgende:
Elke dag met 24 blikken Pitt bier terug naar de jumbo ze zien je al aankomen...
Dat valt wel mee, als ze je ook al elke dag 24 blikken zien kopen.
  zondag 2 april 2023 @ 22:39:52 #41
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_208636546
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:40 schreef StateOfMind het volgende:
Die enkele keer dat ik drinken uit blik koop ga ik geen moeite doen om die te bewaren en in te leveren.
Gaan gewoon de afvalzak in.

Lege flessen sluit je af met een dop, flessen in een krat staan stevig, geen probleem.

Maar lege blikjes vervoeren wordt een vieze plakzooi in de (plastic) tas.
Ik drink weinig frisdrank maar dat zou een belangrijk bezwaar zijn. Zit je dan met een tas vol vastgeplakte colarestjes en bijbehorende mierenplaag. Het is zo makkelijk eruit te halen bij het pmd of restafval. Zet daar gewoon op in.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_208639261
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:24 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat mensen die op straat een blikje drinken dat blikje de hele tijd met zich mee blijven zeulen.
En hangjongeren zie ik ook niet netjes alles bij zich houden en met een plakkerig vies tasje de supermarkt inlopen om ze netjes in te leveren voor een paar centen.
Dat doen ze al niet met flesjes. _O- Ik geef les; de hoeveelheid flesjes in de prullenbak na één dag zou een leuk verdienmodel voor sommigen kunnen zijn. Nog los van de flesjes buiten de prullenbak :') . Laat staan met blikjes; regels bedacht door pennenlikkers, prachtig :D

Toch zie ik deze maatregel niet als helemaal verloren; bejaarden, zwervers of andere skeere mensen heb je ook nog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')