sturmpie | zaterdag 1 april 2023 @ 07:11 |
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken. Kan het ook kapot gaan ? Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ? Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's. | |
etuiedelapiel | zaterdag 1 april 2023 @ 07:14 |
Ik gebruik het niet.heb het wel. | |
Fer | zaterdag 1 april 2023 @ 07:22 |
Geen problemen mee, maar zoveel bespaar je er nou ook weer niet meer. Wel lekker stil bij het stoplicht. | |
TheFreshPrince | zaterdag 1 april 2023 @ 07:30 |
Veel auto's hebben tegenwoordig elektrische pompen voor olie en koelvloeistof zodat je kan blijven koelen / smeren (en interieur verwarmen) terwijl de motor uit staat. De startmotor is er voor gemaakt, die kan het ook wel aan. Kijk naar hybrides (die zelfs "start-stop" doen tijdens het rijden) als die van Toyota dan kan je >500.000km halen met zo'n auto zonder problemen. Het valt of staat dus met de implementatie door de fabrikant. | |
sturmpie | zaterdag 1 april 2023 @ 07:37 |
heb je die permanent uitgezet ? | |
etuiedelapiel | zaterdag 1 april 2023 @ 07:41 |
Nee dat kan niet. Hou gewoon de koppeling in voor het stoplicht. | |
kwiwi | zaterdag 1 april 2023 @ 08:00 |
Ik gebruik het waar het zin heeft. Op plekken waar ik weet dat de stoplichten zeker een halve minuut op rood staan laat ik het aanstaan, maar in een file die steeds langzaam een beetje opschuift zet ik het uit want dan is het gewoon irritant. | |
Resistor | zaterdag 1 april 2023 @ 08:36 |
Ik hou gewoon de koppeling ingetrapt voor het rode verkeerslicht. Als het echt een stilstaande file is wil ik de auto nog wel eens in zijn vrij zetten met een voet op de rem. (waardoor de motor dus stopt, maar na een paar minuten weer aanslaat) | |
Hyaenidae | zaterdag 1 april 2023 @ 09:07 |
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan? Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is. | |
PS. | zaterdag 1 april 2023 @ 09:47 |
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat. | |
Hyaenidae | zaterdag 1 april 2023 @ 10:00 |
Als ik al weet dat het echt minuten gaat duren dan laat ik hem ook los, en dan treedt die start-stop ook meteen in werking. Dus heb het ook standaard aan staan, maar nooit last van omdat ik de koppeling nooit los laat bij stilstaan. Tenzij het lang duurt en dan heeft die start-stop ook meer effect. | |
qajariaq | zaterdag 1 april 2023 @ 13:10 |
Bij mij werkt het alleen nog maar als ik heel veel kilometers heb gereden. Volgens de garage is de accu nog wel goed. Ik vond het wel altijd heerlijk stil voor een stoplicht. Het kost je inderdaad wel de tijd om de auto in de versnelling te zetten maar dat is natuurlijk verwaarloosbaar, als je niet vooraan staat maakt het niets uit. Continu de koppeling in is ook niet goed voor de auto. Een beetje rust in het verkeer is sowieso wel goed. Ik zou het fijn vinden als het weer gaat werken. Behalve stoplichten ook als je even langs de kant van de weg gaat staan om iets op te zoeken of een jas uit te trekken. | |
Herkauwer | zaterdag 1 april 2023 @ 13:26 |
Ligt eraan, als ik als eerste of tweede sta dan doe ik het wel. Voor de rest niet, lekker rustig wachten tot het groen is. Maar goed, ondertussen rij ik al meer dan 10 jaar automaat. Start/stop systeem kan goed werken, maar er zit een hoop verschil tussen de merken. Sommige werkten beter dan anderen. Mijn antwoord is, het ligt aan de situatie en auto | |
TomNook | zaterdag 1 april 2023 @ 17:47 |
Motor uitschakelen en laaaaang uit laten rollen. Indien nodig in de juiste versnelling zetten en koppeling weer los. De motor gaat dan vanzelf weer rijden. Scheelt geld. | |
jitzzzze | zaterdag 1 april 2023 @ 17:58 |
Dat je geen rem- en stuurbekrachtiging hebt is niet noodzakelijk? | |
TomNook | zaterdag 1 april 2023 @ 19:27 |
Ligt aan de situatie. De luchtdruk blijft in elk geval minuten lang hangen in de remmen. | |
spectrumanalyser | zaterdag 1 april 2023 @ 21:55 |
Fijn topic. Start/stop systemen. Ben ik voorstander van. Als de buitentemperatuur boven de x-graden is, zal de auto ervoor kiezen om de motor stil te zetten - als aan alle condities is voldaan. Dat is namelijk van meer factoren afhankelijk dan alleen de accu-conditie. Wel 12 factoren. Als controlefreak best prettig als de motor stilvalt, dan weet je dat de accu en het laadsysteem in goede conditie zijn. Heb geen auto's gezien waarbij je start/stop niet kunt uitschakelen. Bij Renault werkt het systeem zelfs bij lage temperaturen en dan je wil je dat juist niet. Bij het stoplicht de koppeling ingetrapt houden, daar versnel je slijtage van de koppeling. Je belast dan het druklager van de koppeling. Die ga je op den duur horen. De motor zelf uitzetten is achterlijk. Je hebt dan geen rembekrachtiging meer! Hoor het weleens van autobezitters met luide uitlaat. en je loopt het risico dat je het stuurslot erop gooit, dan is het hopen dat het goed afloopt. Het start/stop systeem zal de motor alleen stilzetten als de auto volledig tot stilstand is gekomen, plus de bak moet in neutraal staan. Vandaar is er een nulstand-sensor in de versnellingsbak, die moet wel functioneren. Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven. Dat van die oliesmering vind ik een goede vraag. Een oliepomp valt stil als de motor niet draait en een electrische waterpomp kan nog wel doordraaien. Het is wel zo dat een start/stop systeem pas actief is als de motor op bedrijfstemperatuur is, waardoor de olie dun is. De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter. De startmotor en de accu van een auto met start/stop-systeem zijn er op voorbereid. Zo is er een droge accu (AGM) bij zulke autos aanwezig, daar zit een sensor op die de accu-conditie constant meet. Deze accu kan dieper ontladen worden en gaat in de regel langer mee. Nadeel De krukaslagers. Wat de startmotor effectief doet is een slinger geven aan de motor, terwijl er op dat moment nog geen smering is. Dat is funest. zoals je zelf al aangaf is die oliesmering wel een dingetje. | |
spectrumanalyser | zaterdag 1 april 2023 @ 22:18 |
Problemen met het start/stop-systeem zelf komen niet vaak voor. Het zijn onderliggende problemen waardoor het start/stop-systeem niet kan werken. Als je katalysator op leeftijd is, kan het systeem besluiten om de motor te laten draaien. Dan blijf je katalysator namelijk op temperatuur en voorkom je ophoping van afvalstoffen in de kat (sulfurization) o btw; de krukaslagers zijn voorzien van een speciale coating (polymeer), als je het start/stop-systeem hebt. Je kunt dat zien als een droge smering. | |
suijkerbuijk | zaterdag 1 april 2023 @ 22:46 |
De dag dat het werd ingevoerd Vind ik het een kut systeem. Schakelaar los maken op de deshboard . En als het goed is dan is het uitgeschakeld. Ben je er van af En anders zekering er uit trekken. De brandstof kan bespaart worden maar je accu en je startmotor gaan eerder kapot. Zeker als je vaak in de file staat . Trouwens file rijden met dat ding is gewoon kut . Vandaar dat ze dat knopje om uitschakelen er op zit. Oja en voor de winter dan is het ook kut. Zoals je lees vind ik het hele systeem gewoon ruk. En de ergenis er van is erger dan de kleine besparing wat het oplevert. Laat staan al de personen achter je | |
derLudolf | zondag 2 april 2023 @ 07:57 |
Drukgroep, niet de koppeling zelf.. | |
Mano_ | zondag 2 april 2023 @ 17:09 |
Maar het komt op het zelfde neer, want als je de drukgroep vervangt neem je sowieso de koppelingsplaat ook mee. Je bent er namelijk toch al ![]() | |
Papabear | zondag 2 april 2023 @ 17:31 |
Bij een stoplicht waarvan ik weet dat die niet lang op rood blijft staan hou ik m'n koppeling ingetrapt. Bij drukke kruispunten, spoorwegovergangen, etc. laat ik de motor wel afslaan. | |
Papabear | zondag 2 april 2023 @ 17:35 |
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto. De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden ![]() | |
Treinhomo | zondag 2 april 2023 @ 18:14 |
Daar heb je vast wel een linkje van ? ![]() | |
Mano_ | zondag 2 april 2023 @ 18:18 |
Dat lijkt me vreemd. Als het al verschil maakt lijkt het me alleen maar beter, want minder draaiende massa tijdens het starten. Ik doe het uit automatisme. In m'n vroege jaren ooit niet, toen had ik mazzel dat het voor me vrij was ![]() | |
Papabear | zondag 2 april 2023 @ 18:44 |
https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/ Punt 9 Excuses, niet van de ANWB inderdaad | |
Treinhomo | zondag 2 april 2023 @ 18:46 |
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten. | |
Papabear | zondag 2 april 2023 @ 19:04 |
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen? ![]() ![]() | |
Treinhomo | zondag 2 april 2023 @ 19:05 |
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108 | |
Papabear | zondag 2 april 2023 @ 19:07 |
![]() ![]() | |
spectrumanalyser | zondag 2 april 2023 @ 22:10 |
Als de koppeling ingedrukt is gehouden dan zal op den duur de koppeling niet meer helemaal vrij komen. Schakelen zal dan zwaarder gaan. De drukgroep is dan versleten. Tevens kan je een zacht ratelend geluid horen, wat je niet hoort als de koppeling is ingetrapt. dan hoor je het druklager van de koppeling. | |
JF_ | zondag 2 april 2023 @ 23:26 |
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden. Sommige zijn simpel, zoals ruimtetemperatuur vs ingestelde temperatuur, of temperatuur koelvloeistof. Andere zijn ronduit klote te vinden. Uitlezen geeft dus zelden een antwoord, tenzij je dat al rijdend doet, en precies weet welke rvw gecontroleerd worden. Een rottig voorbeeld is acculading - dat kun je zelfs verzieken door een verkeerd type accu in te leren wat verder geen enkele fout geeft. Succes met dat terugvinden. Oh en 90s? Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar mijn auto zet 'm veel langer stil dan dat. Als ik m tenminste laat stilvallen. [ Bericht 9% gewijzigd door JF_ op 02-04-2023 23:32:07 ] | |
TheFreshPrince | zondag 2 april 2023 @ 23:27 |
Ik trap tegenwoordig nooit meer de koppeling in als ik m'n auto start. Maar ik heb dan ook geen koppeling meer. | |
spectrumanalyser | maandag 3 april 2023 @ 08:33 |
dat zoeken naar de oorzaak van niet stilvallen kan lastig zijn. zelfs de binnentemperatuur kan van invloed zijn. veel langer dan 90 seconde zal ie toch niet stil blijven? | |
boegschroef | maandag 3 april 2023 @ 10:55 |
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten. Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden. | |
TheFreshPrince | maandag 3 april 2023 @ 12:02 |
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart. Je komt dus altijd direct van je plaats. | |
boegschroef | maandag 3 april 2023 @ 14:20 |
Een hybride is dat heel anders, ik vond dit bij mijn I8 ook niet storend. Maar bij een gewone benzine (of diesel) vind ik het erg irritant als je de rem los laat dat de auto nog eerst moet starten voordat hij begint te rollen. Dit is misschien een fractie van een seconde, maar dat + drive by wire zorgt uiteindelijk voor best een trage response. | |
spectrumanalyser | dinsdag 18 april 2023 @ 18:48 |
Mocht je een start/stop systeem hebben en de auto legt de motor niet stil, dan is de grote vraag aan welke van de voorwaarden is niet voldaan. Wat je kan doen is een OBD apparaatje gebruiken, die de waarden opneemt tijdens het rijden. Deze stop je in de OBD diagnose-aansluiting en je gebruikt de auto zoals normaal. Vervolgens kan je na een rit de diagnose-gegevens teruglezen. Een OBD scanner kan wellicht ook werken. Als je na een lange of middellange rit de motor laat draaien en de tool aansluit, dan kun je in veel gevallen de livedata uitlezen en heb je de keuze om te kiezen voor start/stop system. Persoonlijk heb ik goede ervaring met iCarsoft uitleesscanners. Deze universele scanners er al vanaf 60 euro. | |
junkiesietze | woensdag 19 april 2023 @ 12:48 |
Start stop heeft 1x gewerkt in mijn auto ![]() Onlangs mn accu moeten vervangen en die heb ik toen vervangen voor een non-AGM accu dus het werkt nu sws niet meer. | |
Accordtje | woensdag 19 april 2023 @ 18:42 |
Bij BMW zit die knop toch onder de startknop? Bij die van mij wel in ieder geval, dus het is voor mij een gewoonte om de auto te starten en meteen die start/stop knop in te drukken. Nog net geen één handeling, maar eigenlijk een automatisme. Je hoeft in ieder geval niet een heel menu in om het uit te zetten. Ik vind het zelf eigenlijk wel prima zo. De accu en startmotor zijn in principe berekend op vele malen starten, terwijl ik er geen gebruik van maak op die wijze. |