https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/quote:Op zondag 2 april 2023 18:14 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Daar heb je vast wel een linkje van ?
Excuses, niet van de ANWB inderdaadquote:9. Start je motor in zijn ‘vrij’
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.quote:Op zondag 2 april 2023 18:44 schreef Papabear het volgende:
https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/
Punt 9
[..]
Excuses, niet van de ANWB inderdaad
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen?quote:Op zondag 2 april 2023 18:46 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108quote:Op zondag 2 april 2023 19:04 schreef Papabear het volgende:
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen?![]()
quote:Op zondag 2 april 2023 19:05 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.quote:Op zaterdag 1 april 2023 21:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven.
[..]
De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter.
dat zoeken naar de oorzaak van niet stilvallen kan lastig zijn. zelfs de binnentemperatuur kan van invloed zijn.quote:Op zondag 2 april 2023 23:26 schreef JF_ het volgende:
[..]
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.
Sommige zijn simpel, zoals ruimtetemperatuur vs ingestelde temperatuur, of temperatuur koelvloeistof. Andere zijn ronduit klote te vinden.
Uitlezen geeft dus zelden een antwoord, tenzij je dat al rijdend doet, en precies weet welke rvw gecontroleerd worden. Een rottig voorbeeld is acculading - dat kun je zelfs verzieken door een verkeerd type accu in te leren wat verder geen enkele fout geeft. Succes met dat terugvinden.
Oh en 90s? Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar mijn auto zet 'm veel langer stil dan dat. Als ik m tenminste laat stilvallen.
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.quote:Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.
Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
Een hybride is dat heel anders, ik vond dit bij mijn I8 ook niet storend. Maar bij een gewone benzine (of diesel) vind ik het erg irritant als je de rem los laat dat de auto nog eerst moet starten voordat hij begint te rollen. Dit is misschien een fractie van een seconde, maar dat + drive by wire zorgt uiteindelijk voor best een trage response.quote:Op maandag 3 april 2023 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.
Je komt dus altijd direct van je plaats.
Bij BMW zit die knop toch onder de startknop? Bij die van mij wel in ieder geval, dus het is voor mij een gewoonte om de auto te starten en meteen die start/stop knop in te drukken. Nog net geen één handeling, maar eigenlijk een automatisme. Je hoeft in ieder geval niet een heel menu in om het uit te zetten.quote:Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.
Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |