abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 1 april 2023 @ 07:11:30 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_208610982
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken.
Kan het ook kapot gaan ?
Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ?

Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_208611003
Ik gebruik het niet.heb het wel.
pi_208611077
Geen problemen mee, maar zoveel bespaar je er
nou ook weer niet meer. Wel lekker stil bij het stoplicht.
.
pi_208611140
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:11 schreef sturmpie het volgende:
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken.
Kan het ook kapot gaan ?
Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ?

Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's.
Veel auto's hebben tegenwoordig elektrische pompen voor olie en koelvloeistof zodat je kan blijven koelen / smeren (en interieur verwarmen) terwijl de motor uit staat.
De startmotor is er voor gemaakt, die kan het ook wel aan.

Kijk naar hybrides (die zelfs "start-stop" doen tijdens het rijden) als die van Toyota dan kan je >500.000km halen met zo'n auto zonder problemen.

Het valt of staat dus met de implementatie door de fabrikant.
  zaterdag 1 april 2023 @ 07:37:16 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_208611181
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:14 schreef etuiedelapiel het volgende:
Ik gebruik het niet.heb het wel.
heb je die permanent uitgezet ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_208611222
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:37 schreef sturmpie het volgende:

[..]
heb je die permanent uitgezet ?
Nee dat kan niet. Hou gewoon de koppeling in voor het stoplicht.
  zaterdag 1 april 2023 @ 08:00:54 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208611376
Ik gebruik het waar het zin heeft. Op plekken waar ik weet dat de stoplichten zeker een halve minuut op rood staan laat ik het aanstaan, maar in een file die steeds langzaam een beetje opschuift zet ik het uit want dan is het gewoon irritant.
pi_208611650
Ik hou gewoon de koppeling ingetrapt voor het rode verkeerslicht.

Als het echt een stilstaande file is wil ik de auto nog wel eens in zijn vrij zetten met een voet op de rem. (waardoor de motor dus stopt, maar na een paar minuten weer aanslaat)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_208611835
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 08:36 schreef Resistor het volgende:
Ik hou gewoon de koppeling ingetrapt voor het rode verkeerslicht.
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?
Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is.
pindazakje
pi_208612187
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 09:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?
Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is.
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.
pi_208612306
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 09:47 schreef PS. het volgende:

[..]
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.
Als ik al weet dat het echt minuten gaat duren dan laat ik hem ook los, en dan treedt die start-stop ook meteen in werking. Dus heb het ook standaard aan staan, maar nooit last van omdat ik de koppeling nooit los laat bij stilstaan. Tenzij het lang duurt en dan heeft die start-stop ook meer effect.
pindazakje
pi_208614582
Bij mij werkt het alleen nog maar als ik heel veel kilometers heb gereden. Volgens de garage is de accu nog wel goed. Ik vond het wel altijd heerlijk stil voor een stoplicht. Het kost je inderdaad wel de tijd om de auto in de versnelling te zetten maar dat is natuurlijk verwaarloosbaar, als je niet vooraan staat maakt het niets uit. Continu de koppeling in is ook niet goed voor de auto. Een beetje rust in het verkeer is sowieso wel goed.

Ik zou het fijn vinden als het weer gaat werken. Behalve stoplichten ook als je even langs de kant van de weg gaat staan om iets op te zoeken of een jas uit te trekken.
  zaterdag 1 april 2023 @ 13:26:19 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208614763
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 09:07 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?
Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is.
Ligt eraan, als ik als eerste of tweede sta dan doe ik het wel. Voor de rest niet, lekker rustig wachten tot het groen is. Maar goed, ondertussen rij ik al meer dan 10 jaar automaat.

Start/stop systeem kan goed werken, maar er zit een hoop verschil tussen de merken. Sommige werkten beter dan anderen. Mijn antwoord is, het ligt aan de situatie en auto
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zaterdag 1 april 2023 @ 17:47:10 #14
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_208617281
Motor uitschakelen en laaaaang uit laten rollen. Indien nodig in de juiste versnelling zetten en koppeling weer los. De motor gaat dan vanzelf weer rijden. Scheelt geld.
Eerst je hypotheek afbetalen!
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 17:58:17 #15
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_208617398
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:47 schreef TomNook het volgende:
Motor uitschakelen en laaaaang uit laten rollen. Indien nodig in de juiste versnelling zetten en koppeling weer los. De motor gaat dan vanzelf weer rijden. Scheelt geld.
Dat je geen rem- en stuurbekrachtiging hebt is niet noodzakelijk?
  zaterdag 1 april 2023 @ 19:27:30 #16
500413 TomNook
Wil je een extra kamer?
pi_208618515
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:58 schreef jitzzzze het volgende:

[..]
Dat je geen rem- en stuurbekrachtiging hebt is niet noodzakelijk?
Ligt aan de situatie. De luchtdruk blijft in elk geval minuten lang hangen in de remmen.
Eerst je hypotheek afbetalen!
pi_208621126
Fijn topic. Start/stop systemen. Ben ik voorstander van.

Als de buitentemperatuur boven de x-graden is, zal de auto ervoor kiezen om de motor stil te zetten - als aan alle condities is voldaan. Dat is namelijk van meer factoren afhankelijk dan alleen de accu-conditie. Wel 12 factoren.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als controlefreak best prettig als de motor stilvalt, dan weet je dat de accu en het laadsysteem in goede conditie zijn.

Heb geen auto's gezien waarbij je start/stop niet kunt uitschakelen. Bij Renault werkt het systeem zelfs bij lage temperaturen en dan je wil je dat juist niet.

Bij het stoplicht de koppeling ingetrapt houden, daar versnel je slijtage van de koppeling. Je belast dan het druklager van de koppeling. Die ga je op den duur horen.

De motor zelf uitzetten is achterlijk. Je hebt dan geen rembekrachtiging meer! Hoor het weleens van autobezitters met luide uitlaat. en je loopt het risico dat je het stuurslot erop gooit, dan is het hopen dat het goed afloopt. Het start/stop systeem zal de motor alleen stilzetten als de auto volledig tot stilstand is gekomen, plus de bak moet in neutraal staan. Vandaar is er een nulstand-sensor in de versnellingsbak, die moet wel functioneren.

Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven.

Dat van die oliesmering vind ik een goede vraag. Een oliepomp valt stil als de motor niet draait en een electrische waterpomp kan nog wel doordraaien. Het is wel zo dat een start/stop systeem pas actief is als de motor op bedrijfstemperatuur is, waardoor de olie dun is.

De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter.

De startmotor en de accu van een auto met start/stop-systeem zijn er op voorbereid. Zo is er een droge accu (AGM) bij zulke autos aanwezig, daar zit een sensor op die de accu-conditie constant meet. Deze accu kan dieper ontladen worden en gaat in de regel langer mee.

Nadeel
De krukaslagers. Wat de startmotor effectief doet is een slinger geven aan de motor, terwijl er op dat moment nog geen smering is. Dat is funest. zoals je zelf al aangaf is die oliesmering wel een dingetje.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208621464
Problemen met het start/stop-systeem zelf komen niet vaak voor. Het zijn onderliggende problemen waardoor het start/stop-systeem niet kan werken.

Als je katalysator op leeftijd is, kan het systeem besluiten om de motor te laten draaien. Dan blijf je katalysator namelijk op temperatuur en voorkom je ophoping van afvalstoffen in de kat (sulfurization)

o btw; de krukaslagers zijn voorzien van een speciale coating (polymeer), als je het start/stop-systeem hebt. Je kunt dat zien als een droge smering.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208621911
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:11 schreef sturmpie het volgende:
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken.
Kan het ook kapot gaan ?
Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ?

Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken.

ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's.
De dag dat het werd ingevoerd
Vind ik het een kut systeem.
Schakelaar los maken op de deshboard .
En als het goed is dan is het uitgeschakeld.

Ben je er van af
En anders zekering er uit trekken.

De brandstof kan bespaart worden maar je accu en je startmotor gaan eerder kapot.
Zeker als je vaak in de file staat .
Trouwens file rijden met dat ding is gewoon kut .
Vandaar dat ze dat knopje om uitschakelen er op zit.
Oja en voor de winter dan is het ook kut.

Zoals je lees vind ik het hele systeem gewoon ruk.
En de ergenis er van is erger dan de kleine besparing wat het oplevert.
Laat staan al de personen achter je
  Moderator zondag 2 april 2023 @ 07:57:14 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208624399
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 09:47 schreef PS. het volgende:

[..]
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.
Drukgroep, niet de koppeling zelf..
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 2 april 2023 @ 17:09:30 #21
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208632993
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 07:57 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Drukgroep, niet de koppeling zelf..
Maar het komt op het zelfde neer, want als je de drukgroep vervangt neem je sowieso de koppelingsplaat ook mee. Je bent er namelijk toch al :P
  zondag 2 april 2023 @ 17:31:41 #22
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_208633174
Bij een stoplicht waarvan ik weet dat die niet lang op rood blijft staan hou ik m'n koppeling ingetrapt. Bij drukke kruispunten, spoorwegovergangen, etc. laat ik de motor wel afslaan.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zondag 2 april 2023 @ 17:35:42 #23
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_208633201
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto.
De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden :')
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_208633611
quote:
Op zondag 2 april 2023 17:35 schreef Papabear het volgende:
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto.
De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden :')
Daar heb je vast wel een linkje van ? 11.gif
  zondag 2 april 2023 @ 18:18:28 #25
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_208633660
quote:
2s.gif Op zondag 2 april 2023 17:35 schreef Papabear het volgende:
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto.
De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden :')
Dat lijkt me vreemd. Als het al verschil maakt lijkt het me alleen maar beter, want minder draaiende massa tijdens het starten.
Ik doe het uit automatisme. In m'n vroege jaren ooit niet, toen had ik mazzel dat het voor me vrij was :+
  zondag 2 april 2023 @ 18:44:03 #26
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_208633935
quote:
6s.gif Op zondag 2 april 2023 18:14 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Daar heb je vast wel een linkje van ? 11.gif
https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/

Punt 9

quote:
9. Start je motor in zijn ‘vrij’
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.
Excuses, niet van de ANWB inderdaad
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_208633962
quote:
Op zondag 2 april 2023 18:44 schreef Papabear het volgende:

https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/

Punt 9
[..]
Excuses, niet van de ANWB inderdaad
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.
  zondag 2 april 2023 @ 19:04:10 #28
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_208634135
quote:
6s.gif Op zondag 2 april 2023 18:46 schreef Treinhomo het volgende:

[..]
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen? _O-

:@
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_208634140
quote:
Op zondag 2 april 2023 19:04 schreef Papabear het volgende:

Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen? _O-

:@
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108
  zondag 2 april 2023 @ 19:07:25 #30
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_208634158
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_208636226
Als de koppeling ingedrukt is gehouden dan zal op den duur de koppeling niet meer helemaal vrij komen.
Schakelen zal dan zwaarder gaan. De drukgroep is dan versleten. Tevens kan je een zacht ratelend geluid horen, wat je niet hoort als de koppeling is ingetrapt. dan hoor je het druklager van de koppeling.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208636874
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 21:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven.
[..]
De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter.
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.
Sommige zijn simpel, zoals ruimtetemperatuur vs ingestelde temperatuur, of temperatuur koelvloeistof. Andere zijn ronduit klote te vinden.

Uitlezen geeft dus zelden een antwoord, tenzij je dat al rijdend doet, en precies weet welke rvw gecontroleerd worden. Een rottig voorbeeld is acculading - dat kun je zelfs verzieken door een verkeerd type accu in te leren wat verder geen enkele fout geeft. Succes met dat terugvinden.

Oh en 90s? Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar mijn auto zet 'm veel langer stil dan dat. Als ik m tenminste laat stilvallen.

[ Bericht 9% gewijzigd door JF_ op 02-04-2023 23:32:07 ]
pi_208636877
Ik trap tegenwoordig nooit meer de koppeling in als ik m'n auto start.
Maar ik heb dan ook geen koppeling meer.
pi_208637947
quote:
1s.gif Op zondag 2 april 2023 23:26 schreef JF_ het volgende:

[..]
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.
Sommige zijn simpel, zoals ruimtetemperatuur vs ingestelde temperatuur, of temperatuur koelvloeistof. Andere zijn ronduit klote te vinden.

Uitlezen geeft dus zelden een antwoord, tenzij je dat al rijdend doet, en precies weet welke rvw gecontroleerd worden. Een rottig voorbeeld is acculading - dat kun je zelfs verzieken door een verkeerd type accu in te leren wat verder geen enkele fout geeft. Succes met dat terugvinden.

Oh en 90s? Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar mijn auto zet 'm veel langer stil dan dat. Als ik m tenminste laat stilvallen.
dat zoeken naar de oorzaak van niet stilvallen kan lastig zijn. zelfs de binnentemperatuur kan van invloed zijn.

veel langer dan 90 seconde zal ie toch niet stil blijven?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_208639327
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.

Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_208640105
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.

Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.

Je komt dus altijd direct van je plaats.
pi_208641570
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.

Je komt dus altijd direct van je plaats.
Een hybride is dat heel anders, ik vond dit bij mijn I8 ook niet storend. Maar bij een gewone benzine (of diesel) vind ik het erg irritant als je de rem los laat dat de auto nog eerst moet starten voordat hij begint te rollen. Dit is misschien een fractie van een seconde, maar dat + drive by wire zorgt uiteindelijk voor best een trage response.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_208815778
Mocht je een start/stop systeem hebben en de auto legt de motor niet stil, dan is de grote vraag aan welke van de voorwaarden is niet voldaan. Wat je kan doen is een OBD apparaatje gebruiken, die de waarden opneemt tijdens het rijden. Deze stop je in de OBD diagnose-aansluiting en je gebruikt de auto zoals normaal. Vervolgens kan je na een rit de diagnose-gegevens teruglezen.

Een OBD scanner kan wellicht ook werken. Als je na een lange of middellange rit de motor laat draaien en de tool aansluit, dan kun je in veel gevallen de livedata uitlezen en heb je de keuze om te kiezen voor start/stop system. Persoonlijk heb ik goede ervaring met iCarsoft uitleesscanners. Deze universele scanners er al vanaf 60 euro.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 19 april 2023 @ 12:48:44 #39
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_208824586
Start stop heeft 1x gewerkt in mijn auto :') daarna nooit meer.
Onlangs mn accu moeten vervangen en die heb ik toen vervangen voor een non-AGM accu dus het werkt nu sws niet meer.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_208828487
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.

Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
Bij BMW zit die knop toch onder de startknop? Bij die van mij wel in ieder geval, dus het is voor mij een gewoonte om de auto te starten en meteen die start/stop knop in te drukken. Nog net geen één handeling, maar eigenlijk een automatisme. Je hoeft in ieder geval niet een heel menu in om het uit te zetten.

Ik vind het zelf eigenlijk wel prima zo. De accu en startmotor zijn in principe berekend op vele malen starten, terwijl ik er geen gebruik van maak op die wijze.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')