Veel auto's hebben tegenwoordig elektrische pompen voor olie en koelvloeistof zodat je kan blijven koelen / smeren (en interieur verwarmen) terwijl de motor uit staat.quote:Op zaterdag 1 april 2023 07:11 schreef sturmpie het volgende:
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken.
Kan het ook kapot gaan ?
Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ?
Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken.
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's.
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?quote:Op zaterdag 1 april 2023 08:36 schreef Resistor het volgende:
Ik hou gewoon de koppeling ingetrapt voor het rode verkeerslicht.
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.quote:Op zaterdag 1 april 2023 09:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?
Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is.
Als ik al weet dat het echt minuten gaat duren dan laat ik hem ook los, en dan treedt die start-stop ook meteen in werking. Dus heb het ook standaard aan staan, maar nooit last van omdat ik de koppeling nooit los laat bij stilstaan. Tenzij het lang duurt en dan heeft die start-stop ook meer effect.quote:Op zaterdag 1 april 2023 09:47 schreef PS. het volgende:
[..]
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.
Ligt eraan, als ik als eerste of tweede sta dan doe ik het wel. Voor de rest niet, lekker rustig wachten tot het groen is. Maar goed, ondertussen rij ik al meer dan 10 jaar automaat.quote:Op zaterdag 1 april 2023 09:07 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zijn er serieus mensen die dit niet doen dan?
Vandaar dat het altijd zo gruwelijk lang duurt voordat het op gang komt als het al groen is.
Dat je geen rem- en stuurbekrachtiging hebt is niet noodzakelijk?quote:Op zaterdag 1 april 2023 17:47 schreef TomNook het volgende:
Motor uitschakelen en laaaaang uit laten rollen. Indien nodig in de juiste versnelling zetten en koppeling weer los. De motor gaat dan vanzelf weer rijden. Scheelt geld.
Ligt aan de situatie. De luchtdruk blijft in elk geval minuten lang hangen in de remmen.quote:Op zaterdag 1 april 2023 17:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat je geen rem- en stuurbekrachtiging hebt is niet noodzakelijk?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als controlefreak best prettig als de motor stilvalt, dan weet je dat de accu en het laadsysteem in goede conditie zijn.
Heb geen auto's gezien waarbij je start/stop niet kunt uitschakelen. Bij Renault werkt het systeem zelfs bij lage temperaturen en dan je wil je dat juist niet.
Bij het stoplicht de koppeling ingetrapt houden, daar versnel je slijtage van de koppeling. Je belast dan het druklager van de koppeling. Die ga je op den duur horen.
De motor zelf uitzetten is achterlijk. Je hebt dan geen rembekrachtiging meer! Hoor het weleens van autobezitters met luide uitlaat. en je loopt het risico dat je het stuurslot erop gooit, dan is het hopen dat het goed afloopt. Het start/stop systeem zal de motor alleen stilzetten als de auto volledig tot stilstand is gekomen, plus de bak moet in neutraal staan. Vandaar is er een nulstand-sensor in de versnellingsbak, die moet wel functioneren.
Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven.
Dat van die oliesmering vind ik een goede vraag. Een oliepomp valt stil als de motor niet draait en een electrische waterpomp kan nog wel doordraaien. Het is wel zo dat een start/stop systeem pas actief is als de motor op bedrijfstemperatuur is, waardoor de olie dun is.
De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter.
De startmotor en de accu van een auto met start/stop-systeem zijn er op voorbereid. Zo is er een droge accu (AGM) bij zulke autos aanwezig, daar zit een sensor op die de accu-conditie constant meet. Deze accu kan dieper ontladen worden en gaat in de regel langer mee.
Nadeel
De krukaslagers. Wat de startmotor effectief doet is een slinger geven aan de motor, terwijl er op dat moment nog geen smering is. Dat is funest. zoals je zelf al aangaf is die oliesmering wel een dingetje.Voor mijn werk voer ik 'The great reset' uit, bij vastgelopen servers of appliances
De dag dat het werd ingevoerdquote:Op zaterdag 1 april 2023 07:11 schreef sturmpie het volgende:
Hoe denken jullie over het start-stop systeem in auto's, 't schijnt 6% minder brandstof te gebruiken.
Kan het ook kapot gaan ?
Heeft iemand problemen ervaren mbt het start-stopsysteem ?
Ik heb vernomen dat een start-stop systeem eigenlijk niet goed is voor 'n brandstofmotor omdat 't rondpompen van de olie wordt onderbroken en het is vaak zo dat er hard wordt geaccelereerd als de motor weer aanslaat, denk aan stoplichten, en omdat de motor 'n eerst 'n tijdje uit staat mist de motor smering vooral in de top van de motor en dit zou slijtage veroorzaken.
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen mbt start-stop systemen in auto's.
Drukgroep, niet de koppeling zelf..quote:Op zaterdag 1 april 2023 09:47 schreef PS. het volgende:
[..]
Je koppeling slijt er wel eerder door, maar ik doe het meestal ook wel, tenzij het zo'n stoplicht is waar je 5 minuten voor stil staat.
Maar het komt op het zelfde neer, want als je de drukgroep vervangt neem je sowieso de koppelingsplaat ook mee. Je bent er namelijk toch alquote:
Daar heb je vast wel een linkje van ?quote:Op zondag 2 april 2023 17:35 schreef Papabear het volgende:
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto.
De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden
Dat lijkt me vreemd. Als het al verschil maakt lijkt het me alleen maar beter, want minder draaiende massa tijdens het starten.quote:Op zondag 2 april 2023 17:35 schreef Papabear het volgende:
De ANWB adviseert trouwens om NOOIT de koppeling in te trappen bij het starten van de auto.
De mijne start echter alléén maar als de koppeling is ingetrapt, anders gaat het 'start engine' lampje niet branden
https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/quote:Op zondag 2 april 2023 18:14 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Daar heb je vast wel een linkje van ?
Excuses, niet van de ANWB inderdaadquote:9. Start je motor in zijn ‘vrij’
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.quote:Op zondag 2 april 2023 18:44 schreef Papabear het volgende:
https://www.ad.nl/auto/me(...)n-lang-mee~a79635d9/
Punt 9
[..]
Excuses, niet van de ANWB inderdaad
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen?quote:Op zondag 2 april 2023 18:46 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Daar wordt juist aangeraden wél de koppeling in te trappen tijdens het starten.
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108quote:Op zondag 2 april 2023 19:04 schreef Papabear het volgende:
Wist je dat ik die zin altijd heel anders had gelezen?![]()
quote:Op zondag 2 april 2023 19:05 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
GC / Dingen die je pas jaaaaaaaren later begrepen hebt! Deel 108
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.quote:Op zaterdag 1 april 2023 21:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Mocht je start/stop-systeem langere tijd niet werken dan kan je de auto uit (laten) lezen. kans dat er een foutcode geregistreerd is die niet ernstig genoeg is om een motorstoringslampje te geven.
[..]
De grap is dat het start/stop-systeem de motor maar kort stil zet, voor maximaal 90 seconde. Heb je grootverbruikers aan staan (airco/achterruit ontwaseming) dan is die tijdsspanne korter.
dat zoeken naar de oorzaak van niet stilvallen kan lastig zijn. zelfs de binnentemperatuur kan van invloed zijn.quote:Op zondag 2 april 2023 23:26 schreef JF_ het volgende:
[..]
Startstop is een van de rottigste analyses, want het niet werken ervan is negen van de tien keer geen fout maar een gevolg van randvoorwaarden.
Sommige zijn simpel, zoals ruimtetemperatuur vs ingestelde temperatuur, of temperatuur koelvloeistof. Andere zijn ronduit klote te vinden.
Uitlezen geeft dus zelden een antwoord, tenzij je dat al rijdend doet, en precies weet welke rvw gecontroleerd worden. Een rottig voorbeeld is acculading - dat kun je zelfs verzieken door een verkeerd type accu in te leren wat verder geen enkele fout geeft. Succes met dat terugvinden.
Oh en 90s? Weet niet waar je dat vandaan haalt, maar mijn auto zet 'm veel langer stil dan dat. Als ik m tenminste laat stilvallen.
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.quote:Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.
Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
Een hybride is dat heel anders, ik vond dit bij mijn I8 ook niet storend. Maar bij een gewone benzine (of diesel) vind ik het erg irritant als je de rem los laat dat de auto nog eerst moet starten voordat hij begint te rollen. Dit is misschien een fractie van een seconde, maar dat + drive by wire zorgt uiteindelijk voor best een trage response.quote:Op maandag 3 april 2023 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij m'n V60 T8 (en daarvoor m'n Corolla TS 2.0 Hybrid) heb ik me er nooit aan gestoord aangezien die de elektromotor altijd paraat hebben en de brandstofmotor er vanzelf wel bijkomt als die is gestart.
Je komt dus altijd direct van je plaats.
Bij BMW zit die knop toch onder de startknop? Bij die van mij wel in ieder geval, dus het is voor mij een gewoonte om de auto te starten en meteen die start/stop knop in te drukken. Nog net geen één handeling, maar eigenlijk een automatisme. Je hoeft in ieder geval niet een heel menu in om het uit te zetten.quote:Op maandag 3 april 2023 10:55 schreef boegschroef het volgende:
Ik heb het in mijn nieuwe auto ook weer, automaat dus niet zo makelijk te omzeilen door de koppeling in te trappen. Alleen maar door elke keer bij het starten het systeem uit te zetten, maar de volgende keer dat je de auto start moet je het weer opnieuw uitzetten.
Na 2 dagen vond ik het zo irritant worden dat ik een obd2 module heb gekocht en het eruit 'geprogrameerd' heb. (wat bij bmw simpelweg met je telefoon en 'bimmercode' gedaan kan worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |