Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)gaswinning~a44445a7/quote:Groningen eist miljardenpakket voor inlossen ereschuld gaswinning
Groningen eist een maatregelenpakket van minimaal 30 miljard euro voor het inlossen van de zogenoemde ‘ereschuld’ die ontstaan is door de gaswinning. Het miljardenpakket komt bovenop de kosten voor het herstellen van de schade aan panden en het versterken ervan. De provincie vraagt onder meer om ‘ongelimiteerde middelen’ om bewoners met mentale en fysieke problemen te helpen.
Tja wat denk je dat doe huizen waard zouden geweest als ze heel waren en de grond.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:23 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)gaswinning~a44445a7/
Okay schade is schade, maar zoveel geld voor zo weinig bewoners is absurd.
De helft van de provincie Groningen woont in de stad Groningen.
In de aardbevingsgebieden wonen maximaal 30.000 inwoners Dan zou elke inwoner minimaal een miljoen euro krijgen, als deze eis zou worden ingewilligd.
![]()
Hoe zie je dat voor je?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:36 schreef Idisrom het volgende:
Verhoog eerst maar het grondwaterpeil in die gasgebieden.
Alleen de stad Delfzijl heeft al 15.000 inwoners.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:23 schreef Idisrom het volgende:
[..]
In de aardbevingsgebieden wonen maximaal 30.000 inwoners
quote:Meer dan 85.000 mensen hebben meervoudige schade aan hun huis door gasbevingen. Er sinds de aardbeving van Huizinge (aug 2012) t/m 31-12-2021 in totaal 221.673 schademeldingen ingediend zijn. Er ruim 20.000 schademeldingen nog afgehandeld moeten worden (31-07-2022).
30.000 miljoen klinkt wel pakkender.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:51 schreef Nielsch het volgende:
30.000 miljoen? Wat is dat voor een rare manier van opschrijven. Zeg dan gewoon 30 miljard.
450 euro, dat was echt fantastisch.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
Weten jullie wel hoeveel geld heeft overheid afgelopen 10 jaar aan Groningse gas verdiend.
Bijna goed.. 430 miljard.. Er moet nog wat eraf voor de kosten, belasting enzo.. een of ander uitgaven.quote:
Allemaal leuk en aardig gezegd hoor, maar even naar de bron, hoe zagen de huizen er daar dan uit van de individuen?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:01 schreef Jemoederniet het volgende:
Als Groningen een onafhankelijk land was geweest, dan waren ze nu zo rijk als Dubai.
En zag de rest van Nederland er als België uit.
Als als als. Het 'grondgebied' van Groningen is van de Nederlandse Staat, niet van de bevolking aldaar.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:01 schreef Jemoederniet het volgende:
Als Groningen een onafhankelijk land was geweest, dan waren ze nu zo rijk als Dubai.
En zag de rest van Nederland er als België uit.
Ook zonder bevingen was het de uithoek van NL. Ja, er zijn mensen die dat waarderen maar feit is dat de huizenprijzen daar ook voor de aardbevingen hooguit een derde van de waarde waren van west en centraal NL buiten de randstand. Daarnaast de grond op zich heeft geen schade. Je praat over het moeten versterken van huizen of versterkt opnieuw opbouwen. De huidige huizen kunnen die bevingen niet hebben, je kunt prima huizen bouwen die dergelijke bevingen zonder problemen kunnen overleven.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:27 schreef suijkerbuijk het volgende:
Tja wat denk je dat doe huizen waard zouden geweest als ze heel waren en de grond.
Ik denk niet dat de overheid veel belasting betaalt.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Bijna goed.. 430 miljard.. Er moet nog wat eraf voor de kosten, belasting enzo.. een of ander uitgaven.
¤51.370,74 per inwoner.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:54 schreef over_hedge het volgende:
30 miljardDat is 1700 per persoon of zo
Ik bedoel per persoon in Nederland. Die 30 miljard moet ergens vandaan komenquote:
We hebben honderden miljarden Euro's verdiend aan dat gas.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:56 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik bedoel per persoon in Nederland. Die 30 miljard moet ergens vandaan komen
niet echt he, want die Lambo's zijn voor de toekomst, dit gaat om het verleden.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 13:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoeveel Lamborghini's zijn dat wel niet? Krijgt FvD alweer gelijk.
Er zullen ook bedrijven schade hebben en daarnaast zijn de aardbevingen nog niet voorbij, je zit ook met toekomstige schades.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:58 schreef qajariaq het volgende:
Met 85.000 mensen die schade ondervinden is het 353 k pp
Maar gaat de overheid die schadepost ophoesten of alle aandeelhouders van de NAM?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er zullen ook bedrijven schade hebben en daarnaast zijn de aardbevingen nog niet voorbij, je zit ook met toekomstige schades.
Die aardbevingen kunnen nog wel meer dan 40 jaar aanhouden.
Van mij hoeft er niet de volle ¤30 miljard uitgekeerd te worden evengoed mag het wel gereserveerd worden voor de toekomst.
Evenredig verdeeld over het aandeel dat er aan verdiend is door die partijen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:02 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar gaat de overheid die schadepost ophoesten of alle aandeelhouders van de NAM?
Ja en die honderden miljarden Euro's hebben we aan andere dingen uitgegeven. Is niet zo dat we geen staatsschuld hebben en miljarden euros extra hebben waar we niks mee doen. Als je nu 30 miljard wilt gaan uitdelen moet je het ergens vandaan halen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben honderden miljarden Euro's verdiend aan dat gas.
Nu is er een schadevergoeding nodig en dan kan het ineens niet meer.
Doe niet zo mal.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja en die honderden miljarden Euro's hebben we aan andere dingen uitgegeven. Is niet zo dat we geen staatsschuld hebben en miljarden euros extra hebben waar we niks mee doen. Als je nu 30 miljard wilt gaan uitdelen moet je het ergens vandaan halen.
Dat zal waarschijnlijk ook het verhaal uit Den Haag zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Belachelijke eis natuurlijk als je kijkt hoeveel geld dat per inwoner van Groningen is.
Er zijn daar zat huizen die op die locatie zonder aardbevingen de 6 ton tot over de miljoen waard zijn.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:48 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ook zonder bevingen was het de uithoek van NL. Ja, er zijn mensen die dat waarderen maar feit is dat de huizenprijzen daar ook voor de aardbevingen hooguit een derde van de waarde waren van west en centraal NL buiten de randstand. Daarnaast de grond op zich heeft geen schade. Je praat over het moeten versterken van huizen of versterkt opnieuw opbouwen. De huidige huizen kunnen die bevingen niet hebben, je kunt prima huizen bouwen die dergelijke bevingen zonder problemen kunnen overleven.
Dat gezegd hebbend denk ik dat de Groningers wel te kort is gedaan en er mag best ruim gecompenseerd worden. Dan denk ik echter meer in termen van 250 k naar eigen inzicht te besteden per huis in het aardbevingsgebied. Met een aflopend bedrag verder van het epicentrum. Eenmalig uitkeren en de bewoner mag beslissen hoe het te gebruiken, verhuizen of opknappen. De evt koper koopt dan zeer goedkoop een huis waar hij/zij mogelijk aan moet verstevigen of het risico nemen.
Ja het is wat weinigquote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:08 schreef FlippingCoin het volgende:
Belachelijke eis natuurlijk als je kijkt hoeveel geld dat per inwoner van Groningen is.
Wat gewoon schandalig weinig is. Ik vind 30 miljard nog weinig eigenlijk als je ziet wat er aan waarde in de grond zit daar.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:58 schreef qajariaq het volgende:
Het staat er net wat anders.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:58 schreef qajariaq het volgende:
Er wordt nog zeer minimaal uit gehaald en over een jaar of tien zal het wel helemaal over zijn. De waarde in de grond is dus niet relevant want die blijft er zitten.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:17 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat gewoon schandalig weinig is. Ik vind 30 miljard nog weinig eigenlijk als je ziet wat er aan waarde in de grond zit daar.
Ja dat veranderd niks aan mij punt. Dat je er veel geld aan verdiend hebben betekent nog niet dat we dat geld nu nog hebben. Dus moet ergens vandaan komen. En dat zijn de burgers dus. Dus ja dan vind ik dit een bizar hoor bedrag.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Doe niet zo mal.
We halen ieder jaar nog 2,8 miljard kuub aardgas uit Groningen.
Daarnaast lag dat nog veel hoger toen er al sprake was van aardbevingen en schade.
Ga nu niet doen alsof het niet mogelijk is. Je kan het letterlijk van de huidige en toekomstige gasbaten uit Groningen vergoeden.
De daadwerkelijke geleden schade + enige compensatie voor het falende beleid.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zal waarschijnlijk ook het verhaal uit Den Haag zijn.
En dan is de tegenvraag: wat is dan wel redelijk?
Ik leg je net uit dat we nog steeds 2,8 miljard kuub gas per jaar uit Groningen halen en dat je daarmee dus met gemak die ¤30.000.000.000 kan betalen. Dat zal niet in 1 jaar lukken.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:27 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja dat veranderd niks aan mij punt. Dat je er veel geld aan verdiend hebben betekent nog niet dat we dat geld nu nog hebben. Dus moet ergens vandaan komen. En dat zijn de burgers dus. Dus ja dan vind ik dit een bizar hoor bedrag.
Maar Shell (of NAM) wou al per direct sluiten omdat het nu al niet rendabel meer is om die 'waakvlam' van 2,8 Mm3 actief te laten.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 16:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik leg je net uit dat we nog steeds 2,8 miljard kuub gas per jaar uit Groningen halen en dat je daarmee dus met gemak die ¤30.000.000.000 kan betalen. Dat zal niet in 1 jaar lukken.
Er zijn 2 opties:
- je kiest een regeling waarbij de opbrengst jaarlijks naar Groningen gaat
- je kiest een regeling waarbij je de toekomstige opbrengst voorschiet
Nogmaals, het kan gewoon.
Kan je ook doen, dan zal je het geld ergens anders moeten vinden.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 16:26 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar Shell (of NAM) wou al per direct sluiten omdat het nu al niet rendabel meer is om die 'waakvlam' van 2,8 Mm3 actief te laten.
Ook dat is al lang begrootquote:Op vrijdag 31 maart 2023 16:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik leg je net uit dat we nog steeds 2,8 miljard kuub gas per jaar uit Groningen halen en dat je daarmee dus met gemak die ¤30.000.000.000 kan betalen. Dat zal niet in 1 jaar lukken.
Er zijn 2 opties:
- je kiest een regeling waarbij de opbrengst jaarlijks naar Groningen gaat
- je kiest een regeling waarbij je de toekomstige opbrengst voorschiet
Nogmaals, het kan gewoon.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |