abonnement Unibet Coolblue
pi_208573607
Goedenavond,


Ik ben enkele dagen geleden begonnen met het plaatsen van LED strips onder mijn meubels. Dit liet echter al vrij snel los omdat de plakstrip die er vanuit de fabriek op zit niet heel geweldig hecht. Nu wil ik iets van een profiel bouwen ervoor, dit zou met aluminium kunnen maar ik vraag me af of het ook zou kunnen met het kunstof van kabelgoten eventueel?

Verder vraag ik me af welke dubbelzijdige tape ik hiervoor het beste kan gebruiken?




Tevens wil ik led balkjes in de bench inbouwen maar daarvoor zal ik een uitsparing moeten frezen in de onderkant van het blad. Nu heb ik setjes gezien die je in een accuschroever kunt doen maar weet niet zeker of dit wat is of dat ik daarvoor toch het beste met een volwaardig frees apparaat kan werken?

pi_208574201
*edit*

Reactie verwijderd, deze voegt echt niets toe.


[ Bericht 75% gewijzigd door Vonkenboer op 29-03-2023 05:52:27 ]
  Moderator woensdag 29 maart 2023 @ 05:50:46 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208574668
Afhankelijk van de breedte van de led strip zijn er in de handel allerlei profielen te kopen.

Ook bijvoorbeeld met een diffuser kap er over heen.

https://www.ledprofiel.nl/opbouw-profiel/
pi_208575680
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 05:50 schreef Vonkenboer het volgende:

Ook bijvoorbeeld met een diffuser kap er over heen.

Dit zou ik sowieso doen, maakt het licht echt veel mooier.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_208576506
Men leest en hoort veel beklag over het loslaten van die flexibele plakstrips. En bijna overal geeft men aan dat het 3M tape is waarmee het uit de fabriek komt. Of de los verkrijgbare 3M tape hetzelfde is heb ik geen idee over, heb het zelf nog nooit gebruikt voor dit doel.

Wat ik me enigszins kan voorstellen is dat veel mensen de lijm niet goed laten uitharden en de LEDs te snel na het plakken inschakelen. Erg warm wordt het niet maar net genoeg om de lijm niet goed te laten uitharden. Ik denk dat het beter is om eerst 24 uur te wachten en dat het dan beter zal blijven kleven. :)

En indien je de optie hebt om te kunnen schroeven dan alsnog elke x cm een LED strip beugeltje te plaatsen.

Wil je zelf met alternatief tape gaan plakken dan moet je goed opletten wat voor strip het is. Is het bv. gecoat met siliconen dan zal daar niets fatsoenlijk op kunnen plakken. Is het niet met siliconen gecoat dan achterkant heel licht opschuren en schoonmaken/ontvetten en droogtijd van de tape in acht nemen.

Het mooiste werkt inderdaad nog met inschuif profielen en rigide LED strips. Althans dit was mijn eigen keuze. Echter de rigide strips komen doorgaans per 50cm. Die zul je dan moeten koppelen. Ook de profielen komen per 50cm of 1m. En melkglas diffuser zal het licht beter spreiden, maar is ook afhankelijk van de afstand of grootte van de ruimte die je wilt verlichten. Dat je dus zonder kapje de afzonderlijke LEDs als lichtspots zult zien op het beschenen oppervlak. Wanneer de afstand groot genoeg is valt dit wel mee. Het voordeel van profiel is dat je altijd kunt proberen en kiezen het afdekkapje wel of niet te gebruiken.

Je kunt de hele handel ook kant en klaar krijgen IP68 geseald zonder diffuser.
https://nl.aliexpress.com/item/32948497558.html?

Bij mij hangt er zo een al sinds 2015 onder het keukenkastje bevestigt boven de snijplank met T4 fixing clip en brandt 24/7, gek ding gaat maar niet kapot.
https://nl.aliexpress.com/item/32847351828.html?
pi_208585007
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:16 schreef MilkTea het volgende:

[..]
Dit zou ik sowieso doen, maakt het licht echt veel mooier.
Bedoelen jullie daarmee deze kappen?

  Moderator woensdag 29 maart 2023 @ 20:40:50 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208585867
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 19:53 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Bedoelen jullie daarmee deze kappen?

[ link | afbeelding ]
Ja, zulk soort doorzichtige kappen; afhankelijk natuurlijk van het profiel dat je gebruikt.
pi_208586248
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 09:16 schreef MilkTea het volgende:

[..]
Dit zou ik sowieso doen, maakt het licht echt veel mooier.
Bedoelen jullie daarmee deze kappen?


quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 20:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Ja, zulk soort doorzichtige kappen; afhankelijk natuurlijk van het profiel dat je gebruikt.
Heel veel keuze op die website zo te zien, wil het liefste een zo dun mogelijk profiel omdat je dat anders teveel onder de bank of andere meubels uit ziet komen. Een 10 of 14mm profiel is waarschijnlijk het dunst leverbare zo te zien. Wel ben ik even benieuwd hoe ik dat met de hoeken gaan oplossen omdat je dat spul niet al teveel moet gaan knikken enzo maar wil het liefste wel één geheel maken zonder onderbrekingen.
  woensdag 29 maart 2023 @ 22:08:16 #9
338319 ZarB
Piña colada
pi_208586906
Wij hebben een ledstrip in een super smal kabelgootje. Past ie net in en kost geen drol. Geeft mooi licht. Ideaal.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  woensdag 29 maart 2023 @ 22:10:14 #10
338319 ZarB
Piña colada
pi_208586920
In de bench kun je dat toch ook doen? Je wilt ze aan het "plafond" hebben? Zie je toch niks van als je ervoor staat.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_208589449
quote:
0s.gif Op woensdag 29 maart 2023 22:10 schreef ZarB het volgende:
In de bench kun je dat toch ook doen? Je wilt ze aan het "plafond" hebben? Zie je toch niks van als je ervoor staat.
In de bench kies ik er bewust voor om de licht balk/strip "in" het hout te leggen d.m.v. frezen zodat die gelijk met het hout ligt. Dit om te voorkomen dat mijn vindingrijke hondje een mogelijkheid ziet om eraan te komen.
pi_208590414
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:00 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
In de bench kies ik er bewust voor om de licht balk/strip "in" het hout te leggen d.m.v. frezen zodat die gelijk met het hout ligt. Dit om te voorkomen dat mijn vindingrijke hondje een mogelijkheid ziet om eraan te komen.
Wanneer je strak sleuven wilt frezen zul je toch voor een fatsoenlijke geleidbare bovenfrees moeten gaan... Voor kleine incidentele projecten zo nu en dan. Zoals in die kast dus met beperkte ruimte is dan miscchien de kleine Dremel + Bovenfrees hulpstuk nog het handigste en ook meest multifunctioneel. Met een Dremel kun je veel met een grote zware bovenfrees alleen kun je alleen maar frezen en hoe vaak ga je dit doen?.
https://www.dremel.com/nl(...)shulpstuk-26150335ja

Je zult dan wel de sleuf in 2 x moeten frezen omdat de grootste dremel profielfrees 7.8mm is.
https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-stuks/p/B355758

Met een beetje geluk en geduld vind je de Dremel bovenfrees ook 2e hands op marktplaats die ooit voor een projectje is gebruikt en daarna onbenut in de kast blijft liggen.

Zo heb ik dat zelf met de Dremel Tafelfrees hulpstuk, ook ooit aangeschaft voor 1 project en daarna nooit meer gebruikt. Ligt al 7 jaar in de kast te wachten tot ik het ooit weer eens nodig heb. Maar verder heeft het zijn werk heel erg goed gedaan waar ik het toen voor nodig had. Had ik een veel duurdere complete tafelfrees moeten kopen voor dat klusje dan had die daar nu ook staan niksen. En de Dremel zelf gebruik ik regelmatig.

Dus Dremel is leuk betaalbaar spul voor kleine projecten.
pi_208591349
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 12:43 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Wanneer je strak sleuven wilt frezen zul je toch voor een fatsoenlijke geleidbare bovenfrees moeten gaan... Voor kleine incidentele projecten zo nu en dan. Zoals in die kast dus met beperkte ruimte is dan miscchien de kleine Dremel + Bovenfrees hulpstuk nog het handigste en ook meest multifunctioneel. Met een Dremel kun je veel met een grote zware bovenfrees alleen kun je alleen maar frezen en hoe vaak ga je dit doen?.
https://www.dremel.com/nl(...)shulpstuk-26150335ja

Je zult dan wel de sleuf in 2 x moeten frezen omdat de grootste dremel profielfrees 7.8mm is.
https://www.gamma.nl/asso(...)mm-2-stuks/p/B355758

Met een beetje geluk en geduld vind je de Dremel bovenfrees ook 2e hands op marktplaats die ooit voor een projectje is gebruikt en daarna onbenut in de kast blijft liggen.

Zo heb ik dat zelf met de Dremel Tafelfrees hulpstuk, ook ooit aangeschaft voor 1 project en daarna nooit meer gebruikt. Ligt al 7 jaar in de kast te wachten tot ik het ooit weer eens nodig heb. Maar verder heeft het zijn werk heel erg goed gedaan waar ik het toen voor nodig had. Had ik een veel duurdere complete tafelfrees moeten kopen voor dat klusje dan had die daar nu ook staan niksen. En de Dremel zelf gebruik ik regelmatig.

Dus Dremel is leuk betaalbaar spul voor kleine projecten.
Ik heb op marktplaats inderdaad vanalles qua Dremel materiaal voor weinig voorbij zien komen. Weet niet of élk Dremel apparaat waar losse stukken in kunnen geschikt is voor hetgeen ik ermee wil gaan doen of dat ik daar ook nog rekening mee moet houden?

Tevens het volgende onderdeel voorbij zien komen wat denk ik een mooie aanvulling erop zou kunnen zijn:

pi_208591613
Dremel heeft verschillende apparaten, op de website van Dremel saan ook filmpjes met beetje uitleg hoe te gebruiken.


Voor de bovenfrees heb je de Dremel 3000 nodig...
https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-3000-f0133000ju

Ikzelf heb de draadloze op accu, maar daar heb ik eigenlijk spijt van. Accu heeft beperkte levensduur en gaat steeds sneller leeg. Extra of nieuwe accu is heel erg duur. In mijn geval is het nu meer langer laden dan werken. :') Dus mijn advies zou zijn ga voor de bekabelde Dremel op netstroom.

De Dremel profielfrees werkt verder hetzelfde als ieder andere (grote broer) bovenfrees is alleen kleiner en hanteerbaarder voor kleine klusjes. En je moet met dat mini gereedschap uiteraard met wat meer beleid werken, wil je te snel en duw je te hard dan gaat de boel scheef.. Maar met beetje beleid freest het als een tierelier.

Voor ¤20 is inderdaad mooie deal... Heb je hem na de klus niet meer nodig, verkoop je het gemakkelijk weer door voor dezelfde prijs.
pi_208592021
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 14:59 schreef Watuntrik het volgende:
Dremel heeft verschillende apparaten, op de website van Dremel saan ook filmpjes met beetje uitleg hoe te gebruiken.


Voor de bovenfrees heb je de Dremel 3000 nodig...
https://www.dremel.com/nl/nl/p/dremel-3000-f0133000ju

Ikzelf heb de draadloze op accu, maar daar heb ik eigenlijk spijt van. Accu heeft beperkte levensduur en gaat steeds sneller leeg. Extra of nieuwe accu is heel erg duur. In mijn geval is het nu meer langer laden dan werken. :') Dus mijn advies zou zijn ga voor de bekabelde Dremel op netstroom.

De Dremel profielfrees werkt verder hetzelfde als ieder andere (grote broer) bovenfrees is alleen kleiner en hanteerbaarder voor kleine klusjes. En je moet met dat mini gereedschap uiteraard met wat meer beleid werken, wil je te snel en duw je te hard dan gaat de boel scheef.. Maar met beetje beleid freest het als een tierelier.

Voor ¤20 is inderdaad mooie deal... Heb je hem na de klus niet meer nodig, verkoop je het gemakkelijk weer door voor dezelfde prijs.


Dit overzicht kwam ik net tegen, blijkbaar past ie ook op nog een aantal andere modellen van Dremel. Maar ik zal de 3000 aanhouden in mijn zoektocht omdat die qua prijs/kwaliteit en hoeveelheid hulpstukken die erbij komen het beste waar voor zijn geld biedt.
pi_208592623
Ik kijk net bij Hornbach en daar is de bovenfrees opzet 335 voor pakweg ¤29 dan is bij nader inzien ¤20 + verzending en gebruikt nog flink aan de prijs. Met deze info kun je nog afdingen naar 1 tientje op MP.

https://www.hornbach.nl/p/dremel-bovenfreesopzetstuk-335/5178905/
pi_208601447
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 17:09 schreef Watuntrik het volgende:
Ik kijk net bij Hornbach en daar is de bovenfrees opzet 335 voor pakweg ¤29 dan is bij nader inzien ¤20 + verzending en gebruikt nog flink aan de prijs. Met deze info kun je nog afdingen naar 1 tientje op MP.

https://www.hornbach.nl/p/dremel-bovenfreesopzetstuk-335/5178905/
Daar kwam je echt precies op tijd mee, ik was al aan het overleggen met één van die verkopers maar die bleek net verkocht te zijn en wilde een andere gaan benaderen die er nog op stond.

Ik heb ook ff die Dremels om mp bekeken en vergeleken met nieuwprijs. Die verkopers hebben allemaal dollartekens voor hun ogen, ze vragen nog meer dan de nieuwprijs :'). Via de Praxis staat ie erop voor onder de 60 euro en via Amazon zelfs voor 45, dus die keuze is snel gemaakt.
pi_208602467
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 22:50 schreef Garfield1985 het volgende:

Verder vraag ik me af welke dubbelzijdige tape ik hiervoor het beste kan gebruiken?
Gaat dat na verloop van tijd ook niet loslaten?

Als je geen kap er om heen wilt en de breedte van de led strip laat het toe, kun je ook met een nietpistool de strip gewoon vastnieten aan de bank misschien.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_208604202
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 14:25 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Gaat dat na verloop van tijd ook niet loslaten?

Als je geen kap er om heen wilt en de breedte van de led strip laat het toe, kun je ook met een nietpistool de strip gewoon vastnieten aan de bank misschien.
Heb ik ook onder de bank. Al jaren. Snel en goedkoop.
woef
pi_208604883
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 14:25 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]
Gaat dat na verloop van tijd ook niet loslaten?

Als je geen kap er om heen wilt en de breedte van de led strip laat het toe, kun je ook met een nietpistool de strip gewoon vastnieten aan de bank misschien.
Dat is ook nog een idee idd....
  vrijdag 31 maart 2023 @ 20:57:40 #21
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_208607521
Bij ons heb ik eerst een strip mdf gezaagd en ze daar op geplakt. Dat gaat tot dusver prima
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_208745046
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:55 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]
Daar kwam je echt precies op tijd mee, ik was al aan het overleggen met één van die verkopers maar die bleek net verkocht te zijn en wilde een andere gaan benaderen die er nog op stond.

Ik heb ook ff die Dremels om mp bekeken en vergeleken met nieuwprijs. Die verkopers hebben allemaal dollartekens voor hun ogen, ze vragen nog meer dan de nieuwprijs :'). Via de Praxis staat ie erop voor onder de 60 euro en via Amazon zelfs voor 45, dus die keuze is snel gemaakt.
Voor een eenmalige klus kun je misschien via www.peerby.com eentje (bovenfrees of roterende multitool) lenen of (peer 2 peer, dus van een andere particulier) eentje huren voor een fractie van de aanschafprijs.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')