Opzicht valt de daling nog mee van de huizenprijzen nu..quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn man zegt been there, done that.
Vervolgens flink verlies geleden met verkoop van zijn flat na de laatste crisis
Ja maar dat hebben heel veel mensen gedaan. Ik werd toen ook voor gek verklaart dat ik dat niét deed, want immers, dat geld dat ik uitgaf aan kosten koper had ik ook in het huis kunnen stoppen. En dat is zo, want een euro kun je maar 1 keer uitgeven, maar ik vond het geen prettig idee dat ik een hypotheek had die hoger was dan de waarde van het huis.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Met een studieschuld is het minder maar als je die in een keer afbetaalt heb je dus weer niet genoeg om te kopen want voor 180 k krijg je geen huis.quote:
Hm, ik heb 0,7% erbij, maar, t.o.v. het hoogste punt, wat schijnbaar november vorig jaar was, ben ik wel 28k kwijt.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:16 schreef ludovico het volgende:
Ah volgens Funda 63k waarde weg uit huis.
Nog steeds duur anyhow..
Dus moet je doorsparen en niet zeiken.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:19 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Met een studieschuld is het minder maar als je die in een keer afbetaalt heb je dus weer niet genoeg om te kopen want voor 180 k krijg je geen huis.
Och komt goed, straks 5% inflatie, daarna rente nog wat hoger, dan bank stuk, dan rente lager.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, ik heb 0,7% erbij, maar, t.o.v. het hoogste punt, wat schijnbaar november vorig jaar was, ben ik wel 28k kwijt.
Ik wil hier niet weg, want ik zit hier prrrrrima, dus wat de waarde op papier doet is niet relevant daar ik toch niet verkoop. Ik geloof trouwens ook niet zo veel van die hele waardecheck op Funda.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Och komt goed, straks 5% inflatie, daarna rente nog wat hoger, dan bank stuk, dan rente lager.
Inflatieniveau blijft, rente zakt weer, effectief gewoon hogere prijzen in the end.
Ja dat dacht silicon valley bank dus ook, en toen moesten ze hun held-to-maturity portefeuille aanspreken om aan de verplichtingen te voldoen en ging het mis.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:22 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik wil hier niet weg, want ik zit hier prrrrrima, dus wat de waarde op papier doet is niet relevant daar ik toch niet verkoop. Ik geloof trouwens ook niet zo veel van die hele waardecheck op Funda.
Lijkt mij gewoon een link met kadaster, bouwjaar, woningstaat, x vierkante meters.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:22 schreef CoolGuy het volgende:
Ik geloof trouwens ook niet zo veel van die hele waardecheck op Funda.
Maar ik ben geen bankquote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:22 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja dat dacht silicon valley bank dus ook, en toen moesten ze hun held-to-maturity portefeuille aanspreken om aan de verplichtingen te voldoen en ging het mis.
Vertel dat maar aan je kinderen.quote:
Net gedaan. 'Oke papa' kreeg ik terug. Dus volgens mij boeit 't d'r niet zo veel.quote:
Die weet wel beter.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Net gedaan. 'Oke papa' kreeg ik terug. Dus volgens mij boeit 't d'r niet zo veel.
Het gaat toch hier om starters, of niet?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat veel geld voor je is, ligt ook aan je levensfase.
Starter op de arbeidsmarkt of starter op de huizenmarkt? Nogmaals twee verschillende begrippen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:30 schreef Kiid het volgende:
[..]
Het gaat toch hier om starters, of niet?
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand kan denken dat het heel normaal is voor een starter om allereerst 4000(p/m) euro+ te verdienen, 30/40.000 euro spaargeld te hebben om vervolgens 1500 euro hypotheek + aanvullende kosten te betalen om in een bezemkast in Utrecht te kunnen wonen.
Is het nou zo moeilijk om toe te kunnen geven dat het vroeger een stuk makkelijker was om een huis te kunnen kopen dan nu? En let wel: ik zeg makkelijker, niet makkelijk.
Die arme pandjesbazen moeten ineens hun pandjes voor schandalige prijzen verkopen, wat een strafquote:Pandjesbazen waarschuwen er al bijna een jaar voor. Voorgenomen plannen voor de woningmarkt zouden te streng zijn en particuliere verhuurders nopen tot de verkoop van hun woningen. Het aantal betaalbare huurwoningen zou daardoor niet stijgen, zoals het kabinet beoogt, maar dalen.
Die verkooptijd lijkt nu aangebroken. Makelaars zien het aanbod van beleggerswoningen in hun eigen portefeuilles toenemen, zegt de NVM, de vereniging waar 70 procent van de makelaars aan is verbonden. Concrete cijfers heeft de vereniging daarvan nog niet, maar vooral in de grote steden in de Randstad zien makelaars dit fenomeen opspelen.
Jerry Wijnen, makelaar in Amsterdam, ziet de verkoopprijzen van beleggerswoningen nog niet dalen. Tien van zulke huizen die hij de afgelopen weken verkocht waren allemaal starterswoningen waar veel interesse in was. De verhuurprijzen lagen tussen de 1.250 en 1.600 euro per maand, de verkoopprijzen rond de vier ton. „Heel veel mensen willen nog steeds aan de onderkant van de markt kopen, daar is weinig aanbod”, zegt hij. „En ja, het is heel erg dat ik vier ton ‘de onderkant van de markt’ moet noemen.”
Nou, die check zit voor het huis dat ik te koop heb (en hopelijk ook verkocht heb)meer dan een halve ton te hoog en dat voor een huis tussen de ¤250.000 en ¤300.000, dat vind ik niet ‘best aardig’. Die fundacheck zit op de huidige WOZ trouwens.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:23 schreef ludovico het volgende:
[..]
Lijkt mij gewoon een link met kadaster, bouwjaar, woningstaat, x vierkante meters.
Denk eigenlijk dat die best aardig is.
Als je 3k bruto krijgt doe je het goed....quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:30 schreef Kiid het volgende:
[..]
Het gaat toch hier om starters, of niet?
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand kan denken dat het heel normaal is voor een starter om allereerst 4000(p/m) euro+ te verdienen, 30/40.000 euro spaargeld te hebben om vervolgens 1500 euro hypotheek + aanvullende kosten te betalen om in een bezemkast in Utrecht te kunnen wonen.
Is het nou zo moeilijk om toe te kunnen geven dat het vroeger een stuk makkelijker was om een huis te kunnen kopen dan nu? En let wel: ik zeg makkelijker, niet makkelijk.
Yep, mijn man idem...quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:09 schreef laziness het volgende:
[..]
Funda 325k werkelijk 275?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:38 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Nou, die check zit voor het huis dat ik te koop heb (en hopelijk ook verkocht heb)meer dan een halve ton te hoog en dat voor een huis tussen de ¤250.000 en ¤300.000, dat vind ik niet ‘best aardig’. Die fundacheck zit op de huidige WOZ trouwens.
Wel grappig want hier was het hoogste punt mei en juli vorig jaar (juni net wat lager).quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:19 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, ik heb 0,7% erbij, maar, t.o.v. het hoogste punt, wat schijnbaar november vorig jaar was, ben ik wel 28k kwijt.
Lijkt mij toch geen fijn gevoel.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja maar dat hebben heel veel mensen gedaan. Ik werd toen ook voor gek verklaart dat ik dat niét deed, want immers, dat geld dat ik uitgaf aan kosten koper had ik ook in het huis kunnen stoppen. En dat is zo, want een euro kun je maar 1 keer uitgeven, maar ik vond het geen prettig idee dat ik een hypotheek had die hoger was dan de waarde van het huis.
En direct daarna stortte de markt in (was in 2008 dit, mijn eerste huis) en stond ik alsnog onder water, maar, aangezien ik er pas net woonde wilde ik er ook niet weg, en dus betaal je gewoon per maand wat je moet betalen en dan is er niks aan de hand.
Zo ongeveer ja. Walterliving zit ook in de richting van de funda waardecheck trouwens.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 17:53 schreef ludovico het volgende:
[..]
Funda 325k werkelijk 275?
Tjah. Hoop geld daar niet van maar de markt is ook grillig nu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |