abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210557977
twitter
  vrijdag 15 september 2023 @ 23:02:11 #202
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210647825
Lang onzekerheid over kinderopvangtoeslag door blunder ministerie

https://www.rtlnieuws.nl/(...)zaken-blunder-regels

Het zijn randdebielen daar en kunnen hun fouten niet toegeven :r
pi_210651486
Belastingdienst verzamelde op grote schaal persoonlijke gegevens, ook op sociale media

Belastingdienst In het omstreden systeem RAM verzamelde de fiscus allerlei gevoelige data van burgers. Het kabinet stelt een onderzoek in naar de gevolgen.

quote:
De Belastingdienst heeft op grote schaal persoonlijke gegevens van belastingbetalers – waaronder uitingen op sociale media – van internet gehaald, in een computersysteem opgeslagen en gebruikt bij zijn toezicht en fraudebestrijding. Dit gebeurde ondanks interne twijfels over de rechtmatigheid hiervan en over de „herkomst, juistheid en actualiteit” van de opgeslagen data.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4174396

:( Nazi praktijken dit :(
  zaterdag 16 september 2023 @ 14:58:27 #204
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_210651802
quote:
6s.gif Op zaterdag 16 september 2023 14:05 schreef ikweethetookniet het volgende:
Belastingdienst verzamelde op grote schaal persoonlijke gegevens, ook op sociale media

Belastingdienst In het omstreden systeem RAM verzamelde de fiscus allerlei gevoelige data van burgers. Het kabinet stelt een onderzoek in naar de gevolgen.
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)stingdienst-a4174396

:( Nazi praktijken dit :(
Ja totdat je casussen hoort van mensen die de boel echt oplichtten en zo dom waren de dingen waarover ze logen op Facebook te posten.

Ik hoop dus dat deze affaire aangegrepen wordt om de boel goed af te kaderen zodat dergelijke domheid en makkelijk af te vangen fraude niet verloren gaat.
pi_210651985
Daarom heb je wel wat te verbergen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 17 september 2023 @ 22:31:02 #206
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  dinsdag 26 september 2023 @ 00:26:00 #207
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210754320
Onverbeterlijke Ministerie van Financiën BETRAPT op achterhouden cruciale documenten over de toeslagenaffair
Het Ministerie van Financiën heeft weer eens laten zien hoe een 'transparante' overheid in de praktijk opereert. Volgens een uitspraak van de rechtbank Amsterdam heeft het ministerie van Financiën zich schuldig gemaakt aan het onzorgvuldig en moedwillig achterhouden van belangrijke documenten in de beruchte toeslagenaffaire. En wie denkt dat dit om een simpele administratieve fout gaat, heeft het grondig mis.

De rechtbank was duidelijk in haar veroordeling: het ministerie heeft niet alleen documenten ten onrechte geheim gehouden, maar het leverde ook herhaaldelijk en chaotisch gegevens te laat aan nadat de rechtbank daar expliciet om had gevraagd. Deze gang van zaken roept vragen op over wat het ministerie precies te verbergen heeft.

Deze ontwikkeling kwam aan het licht toen Follow the Money, gebruikmakend van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob), vroeg om alle documenten betreffende de Adviescommissie Uitvoering Toeslagen. Dit is dezelfde commissie onder leiding van oud-minister Piet Hein Donner, die beweerde te onderzoeken naar de oorzaken en gevolgen van de toeslagenaffaire.

Het ministerie wilde doen geloven dat er 'niets op schrift stond' over de benoeming van Donner als voorman van deze commissie. Een bewering die door de rechtbank terecht als 'niet aannemelijk' is bestempeld.

Nog zorgwekkender is dat uit de uiteindelijk vrijgegeven stukken blijkt dat diverse topambtenaren en politici – inclusief Donner zelf – al vroeg op de hoogte waren van de enorme impact van de toeslagenaffaire. Deze mensen wisten al lang en breed hoe ernstig het probleem was, ondanks beweringen van het tegendeel.

Het wordt hoog tijd dat de verantwoordelijken binnen het ministerie van Financiën zich verantwoorden voor hun handelingen. Dit soort praktijken is een regelrechte belediging voor alle gedupeerden van de toeslagenaffaire en toont aan hoe diep de rot in het systeem zit. Waar is de beloofde transparantie en integriteit van onze overheid gebleven? Van een nieuwe bestuurscultuur is nog niets te bekennen.

https://www.dagelijksesta(...)-de-toeslagenaffaire

:( het is crimineel tuig daar :r
pi_210754347
en het gaat maar door he
daarom willen ze niet toegeven dat ze fout zaten, omdat het nog doorgaat
snap je
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_210754436
FTM FTW

En die criminelen werken nog steeds bij de bd.
Wederom werd blankestijn genoemd vandaag bij de mensen die het wisten wat er gaande was.
1947-2016
pi_210771957
In 2012 al gewaarschuwd :(

https://www.telegraaf.nl/(...)ugvorderen-toeslagen

Reactie Wiebes:Goh wat raar dit dit gebeurt :') :r
pi_210772128
nog steeds niemand opgepakt, één voor allen en allen voor één.
een psychopatisch organisatie met heel veel macht.
Ik ben geen robot.
  woensdag 27 september 2023 @ 21:43:01 #212
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210772258
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:35 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nog steeds niemand opgepakt, één voor allen en allen voor één.
een psychopatisch organisatie met heel veel macht.
Dat is de hele overheid en als ze fout zitten dan sturen ze met heel veel geld de duurste advocaten op je af tot jij failliet bent en opgeeft
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 27 september 2023 @ 21:46:13 #213
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210772316
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2023 01:46 schreef Red_85 het volgende:
FTM FTW

En die criminelen werken nog steeds bij de bd.
Wederom werd blankestijn genoemd vandaag bij de mensen die het wisten wat er gaande was.
quote:
Voormalig directeur-generaal Peter Veld (Belastingdienst) en oud-directeur Gerard Blankestijn (Toeslagen) wezen tijdens hun verhoor allebei met de beschuldigende vinger naar Sociale Zaken, dat toen onder leiding stond van PvdA-minister Lodewijk Asscher.
Als mensen aan de deur kwamen bij Asscher prive dan stuurde hij de vrouwen weg zonder het gesprek aan te gaan
zonder een woord met hen te wisselen
Dat is de partij voor de arbeiders
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210772702
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2023 21:43 schreef michaelmoore het volgende:
Dat is de hele overheid en als ze fout zitten dan sturen ze met heel veel geld de duurste advocaten op je af tot jij failliet bent en opgeeft
Heb ik helaas ook meegemaakt
Gelijk gekregen in wob proces, gelijk paniek en landsadvocaat erop en nooit meer gelijk gekregen :r :(
pi_210772740
Ik zal het nog maar eens zeggen: het echte begin van de Toeslagenaffaire is begonnen in 1996 met de Wet Boeten en Maatregelen sociale zekerheid. Iedereen die in 2012 bij het uitbreiden van die wet over toeslagen niet zag dat het apocalyptische vormen zou aannemen was ofwel hersendood of wilde het opzettelijk niet zien. En dat gaat op voor bewindslieden, Kamerleden en ambtenaren.
pi_210783775
twitter

Je zou dat tering wijf toch een paar rake klappen willen verkopen als je dit hoort :(
Maar dat mag dus niet, gelukkig is ze op een andere manier gestraft :') :|W
pi_210783921
Typisch ja.

Een business case halen heeft hogere prio dan tijdige afhandelingen van stukken zodat de burger niet onnodig lang hoeft te wachten.

Tjah. Wie pushtje die b-case?
1947-2016
  vrijdag 29 september 2023 @ 15:00:17 #218
80382 manny
30 is best veel
pi_210787716
quote:
6s.gif Op donderdag 28 september 2023 23:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ twitter ]

Je zou dat tering wijf toch een paar rake klappen willen verkopen als je dit hoort :(
Allemaal stoere praatjes van je, maar het al zo ontzettend vaak aangetoond dat onder groepsdruk of in organisaties mensen zich verschuilen achter "het beleid" of "de groep".

Als de signalen keer op keer worden genegeerd door de topleiding, moet je dan zelf maar ontslag nemen ? Dat is voor veel mensen wel een grote stap hoor. Zie de bankencrisis. shell, die chemie gasten bij Rotterdam, Tata steel. Hoeveel mensen zeggen nou echt hun baan op en zeggen "ik doe er niet meer aan mee ?"
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_210787727
quote:
6s.gif Op donderdag 28 september 2023 23:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ twitter ]

Die Azarkan is echt een goeie. Renske Leijten trouwens ook.
Duidelijk met alles erop en eraan, zowel verbaal als non-verbaal
Ik ben geen robot.
pi_210787751
quote:
19s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:00 schreef manny het volgende:

[..]
Allemaal stoere praatjes van je, maar het al zo ontzettend vaak aangetoond dat onder groepsdruk of in organisaties mensen zich verschuilen achter "het beleid" of "de groep".

Als de signalen keer op keer worden genegeerd door de topleiding, moet je dan zelf maar ontslag nemen ? Dat is voor veel mensen wel een grote stap hoor. Zie de bankencrisis. shell, die chemie gasten bij Rotterdam, Tata steel. Hoeveel mensen zeggen nou echt hun baan op en zeggen "ik doe er niet meer aan mee ?"
Ik heb dat een keer gedaan
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_210787848
quote:
Tenenkrommend.Totale leegte qua antwoorden en geen besef van handelen.
Zu hause ist alles besser
  vrijdag 29 september 2023 @ 15:26:08 #222
80382 manny
30 is best veel
pi_210787905
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb dat een keer gedaan
Goed van jou. Top.
pi_210795349
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:20 schreef kaputwiehund het volgende:
Heb ik hier nog zo een stuk stront voor je:

Fiscusbaas Weekers, die het fraudebeleid strenger maakte, wijst nu vooral naar anderen

Parlementaire enquête fraudebeleid Frans Weekers, destijds de hoogste baas van de Belastingdienst, zag zichzelf tijdens de Toeslagenaffaire als ‘deerniswekkend bewindspersoon die het maar heeft uit te voeren’.

SPOILER
Dennis Blansjaar, die zich bezighield met handhaving en fraude, verklaarde dat Weekers door zijn ambtenaren in stevige bewoordingen was gewaarschuwd tegen het te streng straffen van ouders die geen eigen bijdrage hadden betaald aan hun gastouderbureau. Het plan was dat zij hun volledige kinderopvangtoeslag moesten terugbetalen, in plaats van de veel lagere eigen bijdrage.

Eerst moest de Belastingdienst hiervoor nog goedkeuring krijgen van de Raad van State, waar een rechtszaak liep over de kwestie. Toen uit signalen van de landsadvocaat bleek dat de kans daarop groot was, heeft een collega-ambtenaar „de alarmklok geluid”, vertelde Blansjaar woensdag. „Zijn formulering was iets van: we dreigen gelijk te krijgen van de rechter. Waarmee hij bedoelde: we gaan hier een bloedbad mee aanrichten.” Ouders zouden in de problemen komen door een „disproportionele” straf.

Achteraf vindt Weekers dat de fiscus inderdaad een ‘bloedbad’ heeft aangericht onder slachtoffers van de Toeslagenaffaire

Volgens Blansjaar kreeg Weekers het ambtelijke advies om de betrokken ouders alleen de eigen bijdrage alsnog te laten betalen, wellicht met een boete erbij. „Daar is niet naar geluisterd”, zei Blansjaar.

Weekers spreekt dat donderdag fel tegen. „Waar het mij betreft, heeft zijn geheugen hem een klein beetje in de steek gelaten.”

Uit de mapjes die voor hem tafel liggen, grist hij de betreffende ambtelijke notitie, uit oktober 2012. Hij leest voor dat deze ambtenaren hem drie opties voorlegden: de volledige toeslagen terugvorderen, ouders de kans geven om alsnog hun eigen bijdrage te voldoen, of alle oude zaken laten rusten.

Weekers koos optie twee: ouders krijgen de kans om alsnog hun eigen bijdrage te voldoen. Twee maanden later bevestigt hij die keuze opnieuw. Maar vier maanden later stellen zijn ambtenaren voor om toch voor optie één te gaan. Omdat inmiddels de Raad van State heeft geoordeeld dat dit in lijn is met de wet: wie geen eigen bijdrage betaalt, heeft geen recht op de toeslag.

De ambtenaren vragen schriftelijk om Weekers’ toestemming, en dat geeft hij. „Als je nú beseft tot welke ellende dat heeft geleid, had ik daar niet zomaar ‘ja’ achter gezet”, zegt Weekers. „Nadat ik eerder, tot twee keer toe, welbewust wilde afwijken van de wet.”

Vindt Weekers achteraf dat de term ‘bloedbad’ recht deed aan wat ouders is overkomen? „Dat kunnen we wel stellen ja. Zoveel mensen zijn diep in de problemen geraakt.” Mensen kwamen door de terugvordering van toeslagen in de schulden en moesten hun huis uit. „Dat is natuurlijk vreselijk.”
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-anderen-a4175837111
  zondag 1 oktober 2023 @ 23:59:51 #224
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210809947
  maandag 2 oktober 2023 @ 02:09:11 #225
168982 probeer
))<>((
pi_210810282
quote:
[ twitter ]

"Het niet halen van de businesscase raakt de burger nog harder"

Oh echt ja? Hoe dat zo?

Daar bedoelt ze natuurlijk gewoon 'ik zou afgerekend worden op het niet halen van die business case'.

Zeer ranzig. Dat mens dient imo vervolgd te worden. Maarja, Volkel en Pikmeer.

Volgens mij heeft Arendt hier een aardig stuk over geschreven.
"Pools are perfect for holding water"
  maandag 2 oktober 2023 @ 08:12:48 #226
393453 NeeOfTochJA
pi_210810873
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:01 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]
Die Azarkan is echt een goeie. Renske Leijten trouwens ook.
Duidelijk met alles erop en eraan, zowel verbaal als non-verbaal
Maar hebben die praatjes ook echt gevolgen? Het is gewoon een poppenkast man.
  maandag 2 oktober 2023 @ 08:54:48 #227
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_210811031
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2023 15:20 schreef kaputwiehund het volgende:

[..]
Ik vind het juist zeer veelzeggend. Waarschijnlijk heeft ze achteraf ook wel voldoende besef van handelen, maar is de laatste stap, namelijk het uitspreken van de woorden: "Ik heb er alles aan gedaan om de business case uit te voeren om tijdig promotie te kunnen maken" nog wat pijnlijk. De managers- en KPI-cultuur binnen handhavende overheidsinstanties is al net zo'n groot probleem als het ontduiken van verantwoordelijkheid op de beleidsverantwoordelijke niveaus.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:00:57 #228
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210827094
henk kamp is een vreselijke Campo
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:36:12 #229
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210853111
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:15:07 #230
165264 Puzzie
Kreng de la crème
pi_210853484
quote:
Ik vond dat verhoor met die rechter (eergisteren) en de ombudsman interessanter :P
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:13:33 #231
410726 Idisrom
pi_210853978
Ik hoor zonet bij Humberto Tan op Radio 1, dat de Belastingdienst je inlognaam van de goksites heeft.

En de media hier zich maar druk maken over China :s)
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:27:40 #232
80382 manny
30 is best veel
pi_210854140
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2023 02:09 schreef probeer het volgende:

[..]
"Het niet halen van de businesscase raakt de burger nog harder"

Oh echt ja? Hoe dat zo?

Daar bedoelt ze natuurlijk gewoon 'ik zou afgerekend worden op het niet halen van die business case'.

Zeer ranzig. Dat mens dient imo vervolgd te worden. Maarja, Volkel en Pikmeer.

Volgens mij heeft Arendt hier een aardig stuk over geschreven.
Tribunalen!

Dat zal ze leren.
  vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:46:44 #233
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210854402
quote:
19s.gif Op vrijdag 6 oktober 2023 15:27 schreef manny het volgende:
Tribunalen!
Dat zal ze leren.
Dat roept de FvD al langer
En ik pleit altijd voor kaalgeplukt in de gevangenis
Maar dat mag niet en krijg ik een ban
Hoe triest is dat
Mag zelfs helemaal niet meer in pol posten :') :r
  zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:27:25 #234
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_210947839
"We hebben nog STEEDS niets geleerd van de Toeslagenaffaire"

https://www.dagelijksesta(...)-de-toeslagenaffaire
  donderdag 19 oktober 2023 @ 09:37:56 #235
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211003917
Voor hersteloperaties

Ministeries fors meer kwijt aan externe inhuur: 'Overheid betaalt zich scheel'

De overheid heeft vorig jaar fors meer geld uitgegeven aan het inhuren van externe krachten dan mag volgens de eigen norm. Van de 18,9 miljard euro personeelskosten ging 2,6 miljard naar freelancers of uitzendkrachten, 700 miljoen meer dan de bedoeling is. Vooral voor het repareren van de schade in de toeslagenaffaire en Groningen zijn veel extra mensen nodig.

Het bedrag van 2,6 miljard euro komt neer op 14,2 procent van het totaal aan personeelskosten van de rijksoverheid in 2022. Dat is ruim boven de zogeheten Roemernorm, die in 2010 is bedacht om de uitgaven aan het inhuren van tijdelijke woordvoerders, communicatieadviseurs, accountants en juristen binnen de perken te houden. Zij mochten maximaal 225 euro per uur rekenen voor hun diensten.

Het inhuren van extra krachten is doorgaans duurder dan mensen in dienst hebben. De Roemernorm bepaalt dat een ministerie maar 10 procent van de personeelskosten aan externe inhuur mag uitgeven. De regel is vernoemd naar de bedenker, voormalig SP-leider Emile Roemer.

Belastingdienst
Het lukt al jaren niet om deze norm te halen, blijkt uit cijfers die eerder deze week door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de Tweede Kamer zijn gestuurd. Sinds 2019 lopen de uitgaven aan inhuur ten opzichte van de totale personeelskosten gestaag op.

"De overheid betaalt zich scheel aan dure consultants."
"Het is toch bizar dat het al jaren niet lukt dat de norm voor externe inhuur niet wordt overschreden", reageert Nicole Temmink, Tweede Kamerlid voor de SP. "De overheid betaalt zich scheel aan dure consultants."

Dure krachten
Ze wijst naar de afgelopen kabinetten, die de overheid "zo hebben uitgekleed (...) dat goedkoop duurkoop is geworden en we daarmee ook nog eens een hoop kennis missen."

Haar collega-Kamerlid Pieter Omtzigt (NSC) is ook erg kritisch. "Wat ook opvalt is dat ze ook relatief dure krachten inhuren", zegt hij. "Heel veel mensen bij de hersteloperaties." Operaties die een langere periode duren. "En dan dien je mensen eigenlijk gewoon in dienst te nemen."

Flexibele schil nodig
Dat de overheid af en toe mensen inhuurt is ook niet te voorkomen, omdat bepaalde expertise soms maar tijdelijk nodig is. Of als er een groot tijdelijk project is waar veel extra mensen voor nodig zijn.

quote:
Bijvoorbeeld op het ministerie van Financiën, dat vorig jaar ruim 18 procent van het totaal aan personeelskosten uitgaf aan inhuur van externen. Zoals het compenseren van slachtoffers van het toeslagenschandaal en het fiksen van de ict binnen de fiscus.
De Belastingdienst was vorig jaar bijna 350 miljoen euro extra aan kwijt aan inhuur van externen.
quote:
Voor dat bedrag waren 1590 extra fulltimers bezig, die gemiddeld bijna 220.000 euro per jaar verdienden.
Ongeveer 110 miljoen euro van bovengenoemd bedrag ging naar de organisatie die gedupeerden van de toeslagenaffaire moet compenseren. Dat bedrag komt bovenop 192 miljoen die Financiën rapporteerde in het jaarverslag.

"Op zich een goed doel, als die mensen ook daadwerkelijk geholpen worden", reageert Temmink. "Maar heel veel toeslagenouders en Groningers zitten nog steeds in de ellende, en ondertussen wordt een hele beroepsgroep er beter van."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)oor-hersteloperaties

:') :') :') :') :')

[ Bericht 70% gewijzigd door ikweethetookniet op 19-10-2023 09:58:20 ]
  donderdag 19 oktober 2023 @ 11:51:48 #236
166143 George_of_the_Jungle
pi_211005141
Bijna 1600 die gemiddeld 220k krijgen? En hoeveel cases van de toeslagenaffaire hebben ze afgehandeld? Die mensen zouden gemiddeld iets van 35k moeten krijgen toch? Er zou nu toch wel in beeld moeten zijn wie in aanmerking komt. Als je die allemaal een schikking van 50k doet, zullen verreweg de meesten akkoord gaan, en blijven nog maar weinig zaken over. Lijkt me een stuk goedkoper.
  donderdag 19 oktober 2023 @ 12:49:56 #237
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211005599
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 11:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
……Lijkt me een stuk goedkoper.
Goedkoop is nou precies niet de bedoeling, er moet zoveel mogelijk geld in zakken van vriendjes, zie Groningen met allemaal rapporten en 0 reparaties :(
En het volk moet kapot gemaakt worden zodat ze het niet nog eens in hun hoofd halen om te klagen :r
En geld is er genoeg, zonodig de belasting verhogen, volk betaald toch wel
Het is stuitende arrogantie icm wanbeleid })
  donderdag 19 oktober 2023 @ 13:13:34 #238
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_211005756
Het duurt allemaal veel te lang voor meest pijnlijke zaken, waaronder Groningen maar met name de Toeslagen-affaire, dat mag best worden gezegd!

Maar ook hierbij kwam dit jaar (helaas) de val van het kabinet Rutte IV kijken. En dat zorgt mogelijk voor een 'hiaat' voor wat betreft organisatie & beleidsvoering op verschillende vlakken, zo ook de afhandeling van belangrijke lopende zaken als deze.

En tja, het blijft tenslotte allemaal mensenwerk!
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  donderdag 19 oktober 2023 @ 13:28:09 #239
437010 W.H.I.S.T.L.E
ILLUMINATI
pi_211005877
Volgens mij besteden ze dat geld om van slachtoffers daders te maken.

Slager keurt eigen vlees.

[ Bericht 1% gewijzigd door W.H.I.S.T.L.E op 19-10-2023 13:35:09 ]
Ik ben geen robot.
  dinsdag 7 november 2023 @ 16:58:54 #240
437010 W.H.I.S.T.L.E
ILLUMINATI
pi_211224981
nog nieuws? of wordt iedereen die kritiek levert gedwarsboomd door de machtige dienst?
verkiezingen binnenkort, ff kijken hoe dit gedoe na de verkiezingen zich gaat ontwikkelen.
Ik ben geen robot.
  dinsdag 7 november 2023 @ 17:19:14 #241
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_211225136
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2023 13:28 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Volgens mij besteden ze dat geld om van slachtoffers daders te maken.

Slager keurt eigen vlees.
Ja dat kan de belastingdienst wel , als je een stint hebt en die is goedgekeurd om de weg op te gaan dan draait de advocaten van de overheid net zo lang tot het wel jouw schuld is
  dinsdag 7 november 2023 @ 17:40:08 #242
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211225286
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 17:19 schreef michaelmoore het volgende:
Ja dat kan de belastingdienst wel , als je een stint hebt en die is goedgekeurd om de weg op te gaan dan draait de advocaten van de overheid net zo lang tot het wel jouw schuld is
En dan te bedenken dat we zo een joker op deze positie hebben zitten :|W
https://www.rijksoverheid(...)sonen/franc-weerwind
Persoon is al hopeloos incompetent gebleken in zijn vorige functie en zijn ministerie doet niets anders dan de burger tegen werken
Het is om te :r
  woensdag 8 november 2023 @ 20:18:02 #243
437010 W.H.I.S.T.L.E
ILLUMINATI
pi_211237708
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 16:58 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nog nieuws? of wordt iedereen die kritiek levert gedwarsboomd door de machtige dienst?
verkiezingen binnenkort, ff kijken hoe dit gedoe na de verkiezingen zich gaat ontwikkelen.
vanmiddag aangereden op de fiets door een auto, voorvork en voorwiel helemaal krom, ik viel op de grond.
zo zielig, durven ze tegen mij.
Ik ben geen robot.
  woensdag 8 november 2023 @ 21:16:50 #244
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211238324
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 20:18 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
vanmiddag aangereden op de fiets door een auto, voorvork en voorwiel helemaal krom, ik viel op de grond.
zo zielig, durven ze tegen mij.
Aangifte doen en dag later te horen krijgen dat er geenbewijs is dus geseponeerd :|W
Hier ook dader aangeleverd met kenteken en film, dag later geseponeerd
Dit land is echt helemaal naar de klote :(
  zondag 3 december 2023 @ 18:40:48 #245
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211508625
Enquêtecommissie onthoofd, maar eindrapport is bijna af

https://www.telegraaf.nl/(...)drapport-is-bijna-af

Rutte is net weg, maar dat is toeval natuurlijk :r
  zondag 7 januari 2024 @ 14:12:14 #246
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211949206
De Toeslagenaffaire: van een miljoenen- naar een miljardenoperatie

Sinds deze week kunnen ouders zich niet meer aanmelden als nieuwe gedupeerde in de Toeslagenaffaire. Na ruim drie jaar komt daarmee de afhandeling van de affaire in nieuw vaarwater.

Dat water is allerminst rustig. Tienduizenden mensen wachten nog op een beoordeling van hun dossier. Het ministerie van Financiën experimenteert nog met manieren om hun schade zo goed mogelijk af te handelen.

De kosten van de zogeheten hersteloperatie werden bijna vier jaar geleden begroot op 310 miljoen. De teller staat nu op ruim 7,2 miljard euro en het einde is nog niet in zicht.

Waar ging dat geld naartoe? En in hoeverre kwam het bij ouders terecht?

De uitvoeringsorganisatie begon klein
In 2020 begon het ministerie van Financiën met het opzetten van een crisisorganisatie om gedupeerde ouders te helpen. Het idee was toen nog dat gedupeerden snel geholpen zouden zijn.

Maar toen toenmalig staatssecretaris Van Huffelen bekendmaakte dat ouders na een eerste toets 30.000 euro compensatie zouden krijgen, liep het aantal aanmeldingen snel op: van 9200 naar 17800 in twee maanden tijd.

Begroting liep ook snel op
Om al die ouders te woord te staan en hun dossiers te beoordelen, waren er veel extra mensen nodig. En dat zie je terug op de begroting: in april 2021 stond de teller op ruim 1,7 miljard euro.

De maand erop besloot het kabinet ook private schulden van gedupeerden over te nemen, de geschatte kosten daarvoor waren toen nog bijna 370 miljoen. De totale begroting kwam dat jaar al uit op ruim 5 miljard euro.

Hoe de begroting voor de hersteloperatie afgelopen jaren opliep:

De jaren daarop breidde het aantal regelingen zich snel uit: gedupeerden konden bijvoorbeeld ook aanspraak maken op juridische bijstand en hulp uit de gemeente. Ook werd besloten dat ex-partners en 80.000 kinderen recht hebben op compensatie.

Intussen groeide de rij van ouders die in afwachting waren van de behandeling van hun dossiers. Tegelijkertijd werden er experimenten gestart om de afhandeling van immateriële schade te versnellen, onder meer door middel van een vaststellingsovereenkomst.

Driekwart extern personeel
Door al die maatregelen zijn er nog meer mensen gaan werken voor de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), die de hersteloperatie uitvoert. Zo'n driekwart van hen is extern ingehuurd, wat gemiddeld twee keer zoveel kost als vast personeel.

Dat komt mede doordat medewerkers die betrokken waren bij de toeslagenaffaire in principe niet mogen werken binnen het UHT. Ook moesten er volgens het ministerie van Financiën snel mensen worden geregeld, waardoor externe inhuur voor de hand lag.

Allerlei organisaties en bedrijven zijn ingeschakeld om bij de uitvoering te helpen. Het gaat bijvoorbeeld om grote consultancybedrijven als Andersson Eiffers Felix en Boston Consulting Groep, maar ook om Stichting (Gelijk)waardig Herstel van prinses Laurentien. Die stichting ontving dit jaar 4,5 miljoen euro om een nieuwe regeling voor immateriële schade uit te voeren.

Al met al ging 30 procent van de uitgaven voor de hersteloperatie naar de apparaatskosten: de mensen die de uitvoering van de regelingen doen.

Dit zijn de belangrijkste kostenposten van de hersteloperatie.

Of 30 procent aan apparaatskosten veel is, is moeilijk te zeggen. "Het is in ieder geval niet gangbaar in het overheidswezen", zegt Jesse van der Geest, die onderzoek doet naar belastingen aan de Universiteit van Tilburg. "Gemiddeld gaat binnen de Rijksoverheid minder dan 5 procent van de totale uitgaven naar de uitvoering."

Volgens Van der Geest is de hersteloperatie eigenlijk niet goed te vergelijken met dat gemiddelde binnen de Rijksoverheid. Dat komt doordat andere regelingen, zoals de AOW, WW en de belastingheffing, veel simpeler zijn om uit te voeren.

"Hoe meer maatwerk je toepast, hoe duurder het wordt", zegt ook Maarten Allers, hoogleraar Economie van decentrale overheden. "Ook zorgen nieuwe regelingen voor meer kosten. Ook kost het meer als tijdens de uitvoering van een regeling er weer veranderingen worden doorgevoerd."

Dat 30 procent van alle kosten naar uitvoering is gegaan, verbaast de experts dan ook niet. Wel zijn de kosten voor de externe inhuur relatief hoog geweest. "Hoewel enige externe inhuur mij logisch lijkt gezien de complexiteit, had het waarschijnlijk wel goedkoper gekund als er meer vast personeel was geweest", zegt Van der Geest.

Tot nu toe hebben 67.584 ouders zich gemeld, het definitieve aantal wordt later bekendgemaakt. Een meerderheid van de Tweede Kamer vroeg nog om het loket langer open te houden, maar dat was volgens staatssecretaris De Vries geen optie. Volgens haar zou de uitvoering van de hersteloperatie nog meer in de knel komen en andere ouders langer moeten wachten. Alleen in uitzonderlijke gevallen kunnen mensen zich nog melden.

https://nos.nl/artikel/25(...)en-miljardenoperatie

Wat een puinhoop weer daar :r
  zondag 7 januari 2024 @ 22:11:35 #247
375008 Postbus100
pi_211955601
Ik zou daar zo graag willen werken (gerechtigheid/puinruimen!), en tegelijkertijd ook helemaal niet (dubbele agenda's, geen échte wil om het echt op te lossen). Pffff
Somebody that I used to know
  zondag 7 januari 2024 @ 23:09:24 #248
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_211956111
quote:
2s.gif Op zondag 7 januari 2024 22:11 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou daar zo graag willen werken (gerechtigheid/puinruimen!), en tegelijkertijd ook helemaal niet (dubbele agenda's, geen échte wil om het echt op te lossen). Pffff
Zo zijn er al een paar geweest daar met gezond verstand en gezonde bedoelingen, maar die kregen te horen dat ze bovenliggende processen aan het verstoren waren :') en dat ze dus weg moesten
Het is echt om te janken daar :(
  maandag 8 januari 2024 @ 05:50:06 #249
-1 #ANONIEM
pi_211956803
quote:
Tot nu toe hebben 67.584 ouders zich gemeld
Tsja als elke Henk en Achmed die ooit 100 euro teveel ontvangen toeslag moesten terugbetalen zich aanmelden voor 30.000 euro compensatie duurt het wel even ja.
  maandag 8 januari 2024 @ 07:02:42 #250
406837 111210
pi_211956895
Bizar dat dit nu al dik 7 miljard kost en nog gaat oplopen ook. Gewoon belasting centen die wij met zn allen mogen ophoesten terwijl de veroorzakers allen buiten schot blijven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')