abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 26 maart 2023 @ 19:42:17 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_208547718
Ik heb een rare situatie. Ik ben dit jaar voor mezelf begonnen, maar ik zat (vanwege zonnepanelen van jaren geleden) nog in de KleineOndermersRegeling. Ik heb dat (omdat ik verwacht boven de 20K omzet in 2023 uit te gaan komen) direct aangegeven bij de Belastingdienst en mijn "uitschrijving van de KOR" is goedgekeurd: per 1 april.

In concreto betekent dit dat ik dit kwartaal voor het laatst nog geen BTW-aangifte hoef te doen. Echter, nu heb ik al 2 opdrachten waarbij ik 1 opdracht al gefactureerd heb én daar BTW over heb berekend (en ontvangen). Dat had ik niet mogen/moeten doen, my mistake. De andere opdracht is via een broker die via reverse facturering werkt (ik hoef alleen uren te boeken, zij regelen de factuur). Ik verwacht dat die broker ook geen idee heeft dát ik nog in de KOR zit en gaat mij dus (ook) BTW betalen over de maand van maart.

Kortom: ik heb BTW ontvangen wat ik niet had mogen hebben. Wat moet ik daarmee doen? Terugstorten aan de opdrachtgever? Zelf houden en lekker van uit eten gaan? :P Alsnog de Belastingdienst met terugwerkende kracht de KOR eerder dan 1 april laten stopzetten? Hoe werk dit?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  zondag 26 maart 2023 @ 20:03:22 #3
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_208547995
Niet geheel correct, maar wellicht de meest praktische oplossing; de facturen (intern) crediteren en opnieuw opmaken met factuurdatum 1 april 2023.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_208550894
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 20:03 schreef MyTiredFeet het volgende:
Niet geheel correct, maar wellicht de meest praktische oplossing; de facturen (intern) crediteren en opnieuw opmaken met factuurdatum 1 april 2023.
Er van uitgaande dat er al betaald is, zit je dan wel met het feit dat betaling eerder binnen is dan de factuurdatum. Lijkt me ook niet wenselijk.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 27 maart 2023 @ 10:24:55 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_208552192
Dank jullie. Heb ondertussen contact opgenomen met de Belastingtelefoon. Het is zoals ik ondertussen ook op een paar plekken heb gelezen (waaronder de link van @investeerdertje):

Sowieso heb ík het (obviously) fout gedaan en moet dat gaan fixen. Ik kan dat doen door (als de persoon waar ik ten onrechte BTW aan heb berekend) een nieuwe factuur op te maken zónder BTW en de BTW terug te betalen. Dat kan alleen als die persoon zelf nog geen BTW-aangifte heeft gedaan. Dat ga ik nu eerst achterhalen. Als dat nog niet zo is (dus: als die persoon kwartaalaangifte doet) kan ik een nieuwe factuur opmaken die de vorige overschrijft. Als die persoon al wél BTW-aangifte heeft gedaan is het een veel complexer verhaal en moet de inspecteur goedkeuring geven en allerlei ellende. Ik hoop dus op een korte klap.

En ik heb weer wat geleerd (en helaas kost het met nog geld, tijd en moeite ook, maar goed... het leven van een ondernemer gaat niet over rozen). ;)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')