abonnement Unibet Coolblue
pi_208542379
Een nicht van mij van 22 jaar wil deze zomer 6 maanden gaan werken als bemanningslid ( gastvrouw/ schoonmaak) op een groot charter zeiljacht in de Middellandse Zee. Er is een crew van 8 mensen. Ze verdient er ca ¤2500 per maand mee excl fooi. Eigenaar is spaans. De boot wordt verhuurd voor 1 tot 3 weken aan groepen. Ze vraagt mij financieel advies.

Wat wel / niet te doen. Waar rekening mee te houden?

Op internet kom ik erg veel tegen, maar door de bomen zie ik het financiele bos niet meer.

Is er ergens checklist waar ze rekening mee moet houden?

Of toch gewoon blijven zoeken en websites uitpluizen voor een degelijk advies van ervaringsdeskundigen?
  zondag 26 maart 2023 @ 13:01:02 #2
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_208542469
Wat is je vraag. Meestal is zoiets wel met kost en inwoning. Dus met 2500 kun je nog best sparen om erna wat te back packen ofzo?
pi_208542480
Hoezo vraagt ze jou financieel advies? Dan zou ik zeggen doe het absoluut niet, 2500 bruto per maand is voor een normale 40u baan al bijzonder laag (beneden modaal) en dit is een baan waarbij je 24/7 aan het werk verbonden zit? Want je kunt niet zomaar van de boot af. Het klinkt meer als slavernij voor dit salaris.
pi_208542738
quote:
7s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:01 schreef borbit het volgende:
Wat is je vraag. Meestal is zoiets wel met kost en inwoning. Dus met 2500 kun je nog best sparen om erna wat te back packen ofzo?
Ze wil beslist gaan. Salaris is niet het belangrijkst. Het gaat haar om ervaring op te doen. En dan in Nederland in het hotelwezen (weer) een baan te zoeken.

Vragen zijn ondermeer
Hoe zit het met de belasting ?
Hoe zit het met verzekeringen?
In Nederland uitschrijven, of ergens een postadres houden?
pi_208542787
gezien je waarschijnlijk een financieel adviseur bent, omdat je de vraag krijgt, snap ik je vraag hier niet. Je zou dit toch moeten weten?
Mocht je dat niet zijn, dan kan je dat toch vertellen als antwoord?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208542814
iemand kan hier een verschrikkelijk nonsense verhaal opschrijven, compleet uit zijn duim gezogen. Jij gelooft dit en vertelt dit aan je nichtje en zij weet niet waar je het vandaan hebt en gelooft je?

Dit is best een realistisch scenario trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 26 maart 2023 @ 13:30:27 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208542817
De eigenaar van het jacht zal vaker buitenlands personeel inhuren, of hij werkt met een organisatie die deze mensen voor hem inhuurt. Dat lijkt me de eerste plek om te informeren naar hoe en wat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208542853
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:02 schreef Centenbak het volgende:
Hoezo vraagt ze jou financieel advies? Dan zou ik zeggen doe het absoluut niet, 2500 bruto per maand is voor een normale 40u baan al bijzonder laag (beneden modaal) en dit is een baan waarbij je 24/7 aan het werk verbonden zit? Want je kunt niet zomaar van de boot af. Het klinkt meer als slavernij voor dit salaris.
T is excl fooi he en die fooien zijn vaak best prima ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Puala op 26-03-2023 13:52:51 ]
pi_208543015
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:02 schreef Centenbak het volgende:
Hoezo vraagt ze jou financieel advies? Dan zou ik zeggen doe het absoluut niet, 2500 bruto per maand is voor een normale 40u baan al bijzonder laag (beneden modaal) en dit is een baan waarbij je 24/7 aan het werk verbonden zit? Want je kunt niet zomaar van de boot af. Het klinkt meer als slavernij voor dit salaris.
Nou, bijzonder laag? Voor de gemiddelde grootverdiener hier op Fok! misschien wel maar voor schoonmaakwerk is het best goed als je het vergelijkt met een standaard schoonmaakbaan a 40 uur per week. Het is nogal afhankelijk van totaal aantal werkuren per maand en of kost en inwoning inbegrepen is. Ik neem aan dat je onderweg min of meer de hele dag voor de gasten klaar moet staan maar dat het niet de hele dag hard werken is. Rijk wordt je er niet van maar als je het ziet als een avontuurlijk half jaar betaald rondreizen dan kan het voor sommige mensen best aantrekkelijk zijn. Ik zou wel een opzegclausule in het contract willen. Mocht het werk zwaar tegenvallen dan wil je er niet een half jaar mee opgescheept :') zitten.
pi_208543018
22 jaar, waarschijnlijk weinig vaste lasten en dan een half jaar kost en inwoning. Het schoonmaken is dan wel echt werk maar het gastvrouw spelen is stage voor haar toekomstwens. Een half jaar is net niet te lang om er evengoed een vakantiegevoel bij te hebben.

Maar je vraag was over centjes en daar heb ik geen verstand van. Maar een spaarcentje houd ze er wel aan over..

Voor een half jaar zou ik gewoon nl verzekering en belasting aanhouden. Hoewel even uitzoeken ook geen kwaad kan.
pi_208543186
Omdat ik iemand 'ken' die jaren op een gigantische cruiseboot heeft gewerkt. Zeer waarschijnlijk betaalt ze geen belasting. Ziek thuis komen te zitten of geen baan vinden als ze terug in Nederland is kan een probleem worden aangezien ze ook niks betaald heeft en dus nergens recht op heeft. Alle risico's liggen bij haar en niks bij haar werkgever.
pi_208543324
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:02 schreef Centenbak het volgende:
2500 bruto per maand is voor een normale 40u baan al bijzonder laag (beneden modaal)
Het blijft lachen hier op fok. Het zit toch in de definitie van het modale inkomen dat een ongeschoolde 22er bij 40 uur onder modaal verdient... We kunnen natuurlijk niet allemaal beginnen met een ton...

[ Bericht 6% gewijzigd door Wiedanwel op 26-03-2023 14:55:58 ]
pi_208546388
- In welk land is haar werkgever gevestigd? Dus het bedrijf wat haar salaris gaat betalen, wat niet hetzelfde hoeft te zijn als de eigenaar van het schip of de organisatie waar de mensen hun reis boeken.
Het land waar de werkgever gevestigd is, bepaalt met welke belastingverdragen en andere regels ze te maken krijgt.

- Haar woonplaats lijkt mij in dit geval niet te wijzigen. Ze gaat voor werk naar dat schip in het buitenland en zal daar ook maanden aan boord blijven. Maar die verblijfplaats is puur werkgebonden en daarmee waarschijnlijk niet haar woonplaats.

- verzekeringen zijn afhankelijk van waar de werkgever gevestigd is en of ze in Nederland woonachtig blijft.
Aanvullend is een langlopende reisverzekering aan te raden die ook werken in het buitenland toestaat en die een retourreis naar huis vergoed wanneer je 1e en 2e-graads naasten iets overkomt. Informeer bij de werkgever of zij wellicht zo'n verzekering voor het personeel regelen, of dat je dat zelf moet doen.
pi_208546856
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:16 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Het blijft lachen hier op fok. Het zit toch in de definitie van het modale inkomen dat een ongeschoolde 22er bij 40 uur onder modaal verdient... We kunnen natuurlijk niet allemaal beginnen met een ton...
Er zitten hier veel IT'ers die denken dat iedereen meteen een godsvermogen verdient ongeacht de leeftijd en ervaring.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_208547030
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 18:36 schreef Kiid het volgende:

[..]
Er zitten hier veel IT'ers die denken dat iedereen meteen een godsvermogen verdient ongeacht de leeftijd en ervaring.
Zeker, maar hij valt qua algemene kennis natuurlijk wel door de mand als ie niet begrijpt dat een baan voor een ongeschoolde adolescent per definitie onder het modaal inkomen moet liggen :'(
pi_208547654
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
Omdat ik iemand 'ken' die jaren op een gigantische cruiseboot heeft gewerkt. Zeer waarschijnlijk betaalt ze geen belasting. Ziek thuis komen te zitten of geen baan vinden als ze terug in Nederland is kan een probleem worden aangezien ze ook niks betaald heeft en dus nergens recht op heeft. Alle risico's liggen bij haar en niks bij haar werkgever.
Ik heb zelf bijna 10 jaar op een cruiseschip gewerkt en dit hoeft echt niet het geval te zijn. Voor mij was het gewoon wat betreft belastingen e.d. als een gewone baan.
pi_208549129
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:02 schreef Centenbak het volgende:
Hoezo vraagt ze jou financieel advies? Dan zou ik zeggen doe het absoluut niet, 2500 bruto per maand is voor een normale 40u baan al bijzonder laag (beneden modaal) en dit is een baan waarbij je 24/7 aan het werk verbonden zit? Want je kunt niet zomaar van de boot af. Het klinkt meer als slavernij voor dit salaris.
Wat een prestatie om zoveel onzin in 4 zinnen te proppen :|W
pi_208565933
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 19:38 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Ik heb zelf bijna 10 jaar op een cruiseschip gewerkt en dit hoeft echt niet het geval te zijn. Voor mij was het gewoon wat betreft belastingen e.d. als een gewone baan.
Heb je ook je pensioen kunnen regelen die 10 jaar via de werkgever? Of heb je zelf geld apart gezet ?
pi_208565946
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 11:58 schreef janzjanz het volgende:

[..]
Heb je ook je pensioen kunnen regelen die 10 jaar via de werkgever? Of heb je zelf geld apart gezet ?
Heb in die tijd ook gewoon pensioen opgebouwd.
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:06:27 #20
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_208566019
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 13:34 schreef Puala het volgende:

[..]
T is excl fooi he en die fooien zijn vaak best prima ;)
Zeker als je wel eens Below Deck kijkt ;)
pi_208644509
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 14:03 schreef opgebaarde het volgende:
Omdat ik iemand 'ken' die jaren op een gigantische cruiseboot heeft gewerkt. Zeer waarschijnlijk betaalt ze geen belasting. Ziek thuis komen te zitten of geen baan vinden als ze terug in Nederland is kan een probleem worden aangezien ze ook niks betaald heeft en dus nergens recht op heeft. Alle risico's liggen bij haar en niks bij haar werkgever.
Cruiseschepen zijn totaal anders dan yachting crew jobs. Ik ken een ervaren M&A advocaat die kok werd op jachten omdat het meer opleverde. Bruto = netto, fooien van vijf cijfers, 20 uur werken per dag, zo komt het zo ongeveer op mij over.
pi_208652242
Ik heb ondertussen wat meer info op kunnen halen:

Belasting
De belastingdienst (belastingtelefoon) in Nederland kan je niet een twee drie helpen. Je moet daarvoor een aparte afspraak met ze maken. Je werkt namelijk niet in één buitenland, maar op de Middellandse Zee... Dat was zo specifiek dat ze vertelden dat je een formulier in moet vullen voor een speciale afspraak. Binnen 6 weken heb je dan contact met ze.

Verzekeringen
Qua verzekeringen kun je het beste de SVB bellen. Daar zitten experts die je alles kunnen vertellen. Welke formulieren je nodig hebt etc.

De nicht zelf heeft contact met de steward uit Noorwegen onder wie ze gaat vallen. Die geeft haar tips.

Het zeiljacht heeft als thuisbasis Engeland. Een engels administratiekantoor regelt alles voor personeelsleden. Ook daar gaat ze info ophalen.

Thx zover voor het meedenken
pi_208653216
Waarschijnlijk doet iemand uit Algerije or Bulgarije het werk voor de helft. Dus je moet je ook goed afvragen waarom ze perse haar willen hebben.
.
pi_208657407
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 12:53 schreef Fer het volgende:
Waarschijnlijk doet iemand uit Algerije or Bulgarije het werk voor de helft. Dus je moet je ook goed afvragen waarom ze perse haar willen hebben.
Omdat Nederlanders beter hun talen spreken?
  dinsdag 4 april 2023 @ 18:41:08 #25
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208657524
Below deck gekeken zeker?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  woensdag 5 april 2023 @ 12:01:31 #26
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208666284
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 18:28 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Omdat Nederlanders beter hun talen spreken?
:')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 5 april 2023 @ 12:02:39 #27
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_208666292
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 12:53 schreef Fer het volgende:
Waarschijnlijk doet iemand uit Algerije or Bulgarije het werk voor de helft. Dus je moet je ook goed afvragen waarom ze perse haar willen hebben.
Nergens staat dat men ook persé haar wil hebben en de bemanning kan ook overal vandaan komen. Dikke kans dus dat er een Bulgaarse collega is met min of meer hetzelfde inkomen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 5 april 2023 @ 14:42:03 #28
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_208668308
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Zeker, maar hij valt qua algemene kennis natuurlijk wel door de mand als ie niet begrijpt dat een baan voor een ongeschoolde adolescent per definitie onder het modaal inkomen moet liggen :'(
Je maakt wel een hoop kabaal voor iemand die niet weet wat de modus is. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat modaal en de modus niet hetzelfde zijn.
pi_208670561
quote:
7s.gif Op woensdag 5 april 2023 14:42 schreef Nobu het volgende:

[..]
Je maakt wel een hoop kabaal voor iemand die niet weet wat de modus is. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat modaal en de modus niet hetzelfde zijn.
Leg jij het anders nog even uit. En leg dan meteen uit, want daar ging het om, waarom het logisch is dat een benedenmodaal salaris voor een willekeurige 'normale 40u baan' voor een 22er als 'bijzonder laag' geclassificeerd zou moeten worden.
pi_208679408
Als het een beetje is zoals below deck ( tv serie ) verdiend ze er prima aan, het is wel flink hard werken maar dat zijn dan ook hele dure jachten. Misschien dat er op de website van below deck wel meer informatie te halen valt over charteren.

Die verhuren ze voor een aantal dagen met checks van 18/20 duizend euro wat dan verdeeld word over de bemanning, die vieren er heel wat op los......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')