abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208532488
Ik heb een kamer waar al jaren een laminaatvloer in ligt. De kopse kant van een aantal delen zitten niet goed aan elkaar vast, wat ervoor zorgt dat als je op de plank loopt hij schuift en er een kier van +/- 1 a 2 cm ontstaat. Eerder heb ik al eens getracht deze delen vast te lijmen, maar kennelijk niet de juiste lijm gebruikt.

Heeft iemand een advies, wat voor soort lijm is zou kunnen gebruiken?

Zelf zit ik te denken aan bijv. Power Fix Montagelijm, zou dat kunnen werken, of is er een beter alternatief ?
https://www.bol.com/nl/nl(...)ml/9200000010528692/
pi_208532709
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 16:22 schreef Piet200 het volgende:
Ik heb een kamer waar al jaren een laminaatvloer in ligt. De kopse kant van een aantal delen zitten niet goed aan elkaar vast, wat ervoor zorgt dat als je op de plank loopt hij schuift en er een kier van +/- 1 a 2 cm ontstaat. Eerder heb ik al eens getracht deze delen vast te lijmen, maar kennelijk niet de juiste lijm gebruikt.

Heeft iemand een advies, wat voor soort lijm is zou kunnen gebruiken?

Zelf zit ik te denken aan bijv. Power Fix Montagelijm, zou dat kunnen werken, of is er een beter alternatief ?
https://www.bol.com/nl/nl(...)ml/9200000010528692/
Nee. Te elastisch beter pak je constructielijm wel even de bovenkant op de randjes afplakken, het schuimt er nl uit.

https://nubuiten.nl/bison(...)t5NpqD0aArffEALw_wcB
pi_208532730
High tack kit
pi_208532760
Zijn het langere delen of van die korte stukjes die je over had van een ander deel? Foto zou helpen te verduidelijken.
Is de klik connectie van de delen kapot, beschadigd?

Zitten er plintjes boven? Kun je niet een wigje maken en die tussen de muur en de plank meppen?

Houtlijm of kit is ook een optie.
maar ik ben persoonlijk geen fan van dingen vastlijmen tenzij niet anders kan.
Probeer positief te blijven
pi_208534020
Het zijn planken midden in de kamer, dus niet aan de randen. Het klik mechanisme is waarschijnlijk kaduuk en bij elke keer dat je erop gaat staan schuift hij open, ofwel dicht.

Ben ook geen grote voorstander van lijmen, maar ik zie geen andere (betere) optie.
pi_208535170
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 18:54 schreef Piet200 het volgende:
Het zijn planken midden in de kamer, dus niet aan de randen. Het klik mechanisme is waarschijnlijk kaduuk en bij elke keer dat je erop gaat staan schuift hij open, ofwel dicht.

Ben ook geen grote voorstander van lijmen, maar ik zie geen andere (betere) optie.
[ link | afbeelding ]
Dat lijkt op doodverband. Best logisch in mijn ogen dat dat gaat schuiven.
Hoeveel ruimte heb je gelaten tijdens het leggen langs de muren? Meer dan 5mm minstens.

Er is wel een optie. Opnieuw leggen. Halve dag werk.

[ Bericht 2% gewijzigd door Edje_NL_ op 25-03-2023 20:26:08 ]
Probeer positief te blijven
pi_208535397
Het ligt er al heel lang in en er zal best nog wel eens een andere vloer in gaan. Maar voor nu wil ik ze 'gewoon' lijmen.
pi_208535677
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:35 schreef Piet200 het volgende:
Het ligt er al heel lang in en er zal best nog wel eens een andere vloer in gaan. Maar voor nu wil ik ze 'gewoon' lijmen.
Dan zou ik beide delen afplakken aan de beide lijmzijdes en bovenkant met tape. De mes en groef volsmeren/spuiten met lijmspul. Een goede kit, houtlijm of dubbelzijdig tape als je er verder nooit meer iets mee doet. |:(
Probeer positief te blijven
pi_208539420
Er zijn veren om je zwevende vloer op zijn plek te houden. Die zet je tussen de plint en de vloer. Et voila

Die onderkant van dat laminaat is niet zo sterk. Lijmen lijkt mij dus weinig oplossing geven blijft even zitten, maar komt weer los.

Persoonlijk zou ik die veren zetten, wat houtlijm op de verbing. Houdt dat niet voldoende dan door beide planken een paar koploze spijkers.
pi_208540658
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 01:48 schreef Nico987 het volgende:
Er zijn veren om je zwevende vloer op zijn plek te houden. Die zet je tussen de plint en de vloer. Et voila

Die onderkant van dat laminaat is niet zo sterk. Lijmen lijkt mij dus weinig oplossing geven blijft even zitten, maar komt weer los.

Persoonlijk zou ik die veren zetten, wat houtlijm op de verbing. Houdt dat niet voldoende dan door beide planken een paar koploze spijkers.
De eerste laminaatvloeren werden allemaal gelijmd, dat was voor het kliksysteem kwam.
pi_208549905
Gewoon witte houtlijm erop en terug in elkaar schuiven.

De bovenkant van je laminaat is een harde laag dus wat er uit perst kan je eenvoudig met een vochtige doek verwijderen. Afplakken is dan ook niet nodig.

Die verbinding heeft vrijwel niets te verduren. Eerder genoemde bruislijm is niet zinvol en messy. Het is in principe een strak sluitende verbinding waar een regulier houtlijm prima volstaat.
pi_208550734
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 10:03 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
De eerste laminaatvloeren werden allemaal gelijmd, dat was voor het kliksysteem kwam.
Dat klopt, maar toen was de mes en groef niet van karton achtige zooi.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')