Nee, dat zit er helaas niet in.. Wanneer mijn moeder langskomt is het overigens wel vaak voor een week of 6.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:35 schreef flyguy het volgende:
Afhankelijk van waar je woont, maar kan je dan niet vaker per jaar langs?
Dit.quote:Op maandag 20 maart 2023 21:51 schreef kwiwi het volgende:
Heb totaal geen schuldgevoel, voel me hier thuis en in Nederland niet.
Beste Smart_ass. Ik denk dat jij een goede welbewuste keuze hebt gemaakt voor jouzelf. En ik denk (hoop) dat jouw ouders ook veel respect hebben voor jouw keuze... misschien iets dat ze zelf nooit aangedrurft hebben.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:49 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb me eerder nooit schuldig gevoeld over mijn beslissing om te emigreren. Ik was relatief jong, vrij en kinderloos. Ik kwam regelmatig terug naar Nederland om mijn ouders en familie te zien, en mijn vriendinnen zag ik over het algemeen op vakantiebestemmingen die we samen uitzochten.
Ondertussen heb ik een partner en twee kinderen en ik merk dat ik regelmatig gebukt ga onder (enorme) schuldgevoelens. Voornamelijk dat ik het mijn kinderen ontneem om op te groeien met mijn ouders/familie dichtbij, en natuurlijk andersom. Dat ik enig kind ben en mijn kinderen dus de enige kleinkinderen zijn van mijn ouders, helpt ook niet mee. Ik moet hier overigens wel bij vermelden dat mijn ouders hier nooit iets over hebben gezegd. Ik weet hoe erg ze ons (en vooral hun kleinkinderen) missen en hoe graag ze zouden willen dat we in Nederland woonden, maar ze hebben mij hierover (gelukkig) nooit een schuldgevoel aangepraat. Ook dat ik het mijn kinderen ontneem om uberhaupt op te groeien in Nederland steekt soms, hoewel je zulke dingen natuurlijk vast rooskleuriger ziet als je al eventjes weg bent. Tijden veranderen.
Mijn vriendinnen mis ik ook, maar die spreek ik vrijwel dagelijks via whatsapp en dat voelt toch anders. Misschien dat ik hen toch ook wel meer zou gaan missen wanneer zij aan kinderen beginnen, want op een vriendin na zijn al mijn vriendinnen nog kinderloos.
Hebben jullie hier last van? Ten opzichte van wie? En hoe gaan jullie hiermee om?
Ik ken jouw situatie van de andere kant. Veel van mijn vrienden hebben inmiddels kinderen, en ik (voor zover ik weet) dus waarschijnlijk niet.. heb geen kinderen. Dus een avondje stappen zit er nauwelijks meer in. Sowieso is spontaan langskomen een gepuzzel zeker als ik met de hele vriendengroep wil afspreken... Aanvankelijk zijn ze soms enthousiast maar naar mate de geprikte datum dichterbij komt, des te sneller stromen de (met redenen omklede) afzeggingen binnen.quote:Op zondag 2 april 2023 15:30 schreef Smart_ass het volgende:
Dankjewel voor je aardige woorden! Ons huis is groot genoeg om mensen te ontvangen inderdaad, en mijn ouders komen ook wel langs hoor (mijn vader meestal eens per jaar en mijn moeder minimaal twee keer). Mijn vriendinnen zijn niet meer langsgekomen sinds 2020 maar dat zal vast ook andere redenen hebben (ben de enige met kinderen nu dus saai
).
Misschien dat het schuldgevoel straks ook wel iets minder zal worden wanneer mijn kinderen wat ouder zijn, naar school gaan en vrienden en vriendinnen hebben. En wat eerder ook al gezegd is, ik voel me hier inderdaad thuis. In Nederland voel ik me ook thuis maar hier voel ik me meer op mijn plek.
Okay, dat is ook een heel eind reizen. Succes met de uitnodigingen en ik hoop dat je veel succes hebt!quote:Op maandag 3 april 2023 04:44 schreef Smart_ass het volgende:
Pff ja, zo vaak heen en weer lijkt me ook wel heftig, maar wel noodzakelijk dan.
Mijn ouders zijn nog relatief jong (net 60 geworden) dus ik hoop dat zorgen omtrent hun gezondheid ons nog lang bespaard blijven, maar je weet het niet natuurlijk. En aangezien ik enig kind ben speelt de gedachte ook weleens door mijn hoofd om ze hier naartoe te halen nadat ze allebei gepensioneerd zijn.
@:also-von-oder we wonen in de VS. Ik zal er eens een uitnodiging uitdoen voor later dit jaar, eens zien wie er zin hebben om ook echt te komen.
Vraag me af of dat wel handig zou zijn, dan moeten ze na 65+ jaar ineens nog ergens in een nieuw land een nieuw leven opbouwen. En als ze geen nieuwe vrienden maken zitten ze constant aan jou geplaktquote:Op maandag 3 april 2023 04:44 schreef Smart_ass het volgende:
Mijn ouders zijn nog relatief jong (net 60 geworden) dus ik hoop dat zorgen omtrent hun gezondheid ons nog lang bespaard blijven, maar je weet het niet natuurlijk. En aangezien ik enig kind ben speelt de gedachte ook weleens door mijn hoofd om ze hier naartoe te halen nadat ze allebei gepensioneerd zijn.
Weet je hoeveel mensen na hun pensioen naar het buitenland gaan? Het ligt echt aan jezelf of je wel of geen vrienden maakt. Mij interesseert het niet echt dus ik doe geen moeite en heb toch een paar mensen leren kennen.quote:Op dinsdag 4 april 2023 08:19 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Vraag me af of dat wel handig zou zijn, dan moeten ze na 65+ jaar ineens nog ergens in een nieuw land een nieuw leven opbouwen. En als ze geen nieuwe vrienden maken zitten ze constant aan jou geplakt
Ja ik ken ook wel mensen die na hun pensioen naar het buitenland zijn gegaan, maar dat was dan naar een plek waar ze of al vaak kwamen voor hun pensioen en al vrienden hadden, of een tweede huis hebben en waar ze dan alleen overwinteren.quote:Op dinsdag 4 april 2023 08:37 schreef Managarm het volgende:
[..]
Weet je hoeveel mensen na hun pensioen naar het buitenland gaan? Het ligt echt aan jezelf of je wel of geen vrienden maakt. Mij interesseert het niet echt dus ik doe geen moeite en heb toch een paar mensen leren kennen.
Voor mij is mijn emigratie ook een moment geweest waarin ik juist veel meer sociale vriendschappen en contaten kreeg... die ook buiten mn werk lagen.quote:Op maandag 20 maart 2023 18:49 schreef Smart_ass het volgende:
Hebben jullie hier last van? Ten opzichte van wie? En hoe gaan jullie hiermee om?
Spreek je ook Nederlands tegen je kinderen? Is een stukje connectie naar je land van herkomst en je familie.quote:Op maandag 3 april 2023 04:44 schreef Smart_ass het volgende:
Pff ja, zo vaak heen en weer lijkt me ook wel heftig, maar wel noodzakelijk dan.
@:also-von-oder we wonen in de VS. Ik zal er eens een uitnodiging uitdoen voor later dit jaar, eens zien wie er zin hebben om ook echt te komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |