Ja, 't ben chronisch, maar ik moeten zeggen dat je ermee leer leven.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:26 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Bij mij springen de oogballen er gewoon uit. Minder erg dan oogaids natuurlijk.
Dankje. Ik ben daar echt heel slecht in, altijd al geweest en het zal ook nooit beter worden.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:20 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Kan allebei
Maar liever zonder die -t-
Nooit te oud om te leren! Wat is juist: ‘Wie wil er een ijsje?’ of ‘Wie wilt er een ijsje?’quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:29 schreef Bep-Vetklep het volgende:
[..]
Dankje. Ik ben daar echt heel slecht in, altijd al geweest en het zal ook nooit beter worden.
Geef me dat tering-ijsje nu!!!quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:30 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nooit te oud om te leren! Wat is juist: ‘Wie wil er een ijsje?’ of ‘Wie wilt er een ijsje?’
Dan worden alle ooms en tantes en maatjes uit de kast getrokken hoor.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:20 schreef DancingPhoebe het volgende:
Zou mooi zijn als Moniek die maand krijgtzit hij een maand met dat jong met de spotlight van alle spionnen op zich
Jij bent groter dan ik als je op de trap staat.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:44 schreef mascara-klodder het volgende:
Linkje natuurlijk niet bekeken want ijs.
Zou jij mij ook het verschil van als en dan kunnen uitleggen? Ik gebruik dat mijn halve leven verkeerd![]()
Mijn stiefmoeder heeft er inmiddels een hele sport van gemaakt om mij te corrigeren
Ik heb gezegd tegen mijn stiefmoeder: ALS je mij nu nog 1x corrigeert DAN kan je wat mij betreft de tering krijgen.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jij bent groter dan ik als je op de trap staat.
Maar het was wel correctquote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:54 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ik heb gezegd tegen mijn stiefmoeder: ALS je mij nu nog 1x corrigeert DAN kan je wat mij betreft de tering krijgen.
Sindsdien spreekt ze niet zoveel met mij meer
Voor de meeste taalkwesties geldt: onzetaal.nl heeft een duidelijke uitleg! Zijn groter dan en groter als tegenwoordig allebei goed?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:44 schreef mascara-klodder het volgende:
Linkje natuurlijk niet bekeken want ijs.
Zou jij mij ook het verschil van als en dan kunnen uitleggen? Ik gebruik dat mijn halve leven verkeerd![]()
Mijn stiefmoeder heeft er inmiddels een hele sport van gemaakt om mij te corrigeren
Zelfs ik zoek nog weleens wat opquote:Op vrijdag 9 juni 2023 11:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Voor de meeste taalkwesties geldt: onzetaal.nl heeft een duidelijke uitleg! Zijn groter dan en groter als tegenwoordig allebei goed?
Veel mensen hebben moeite met het verschil tussen de vergrotende trap ('groter dan') en een vergelijking met 'als' ('even groot als', 'net zo groot als', 'drie keer zo groot als'). De constructie 'net zo groot als' gaat meestal goed, maar bij 'drie keer zo groot als' wordt het voor veel mensen verwarrend omdat er sprake is van ongelijkheid. In feite is het simpel: alle vergelijkingen met 'zo', 'net zo' en 'even' worden met 'als' gecombineerd. Zie ook: Wat is juist: ‘Een hotel in Londen kost tien keer zo veel dan in Praag’ of ‘Een hotel in Londen kost tien keer zo veel als in Praag’?
Overigens ben ik ervan overtuigd dat beter worden in het gebruik van dit soort constructies begint met de bereidwilligheid om even op een website als onzetaal.nl te kijken als je twijfelt of als je weet dat je er moeite mee hebt. Mijn taalgevoel is behoorlijk goed en ik raadpleeg de website desondanks meerdere keren per week. Of beter: mijn taalgevoel is behoorlijk goed doordat ik de website meerdere keren per week raadpleeg.
Ik wil wel geloven dat taalgevoel in zekere mate is aangeboren, maar ik ben ervan overtuigd dat aandacht en ervaring veel belangrijker zijn.quote:Op vrijdag 9 juni 2023 11:18 schreef maily het volgende:
[..]
Zelfs ik zoek nog weleens wat op![]()
![]()
Onze taal![]()
Met of zonder hoorntje?quote:Op vrijdag 9 juni 2023 10:41 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Geef me dat tering-ijsje nu!!!
Tenzij ze gek doet, dan eet ze hem opquote:Op zondag 11 juni 2023 18:48 schreef quirina het volgende:
Hoorntjes gooi je a la Sylvie Meis gewoon weg.
Mediteren kan ook in de tuin.quote:Op maandag 12 juni 2023 10:54 schreef Bep-Vetklep het volgende:
Het zal maar één van de meest bijzondere momenten in je leven zijn.![]()
Koekoek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |